Tak Habis Lagi Bab Cukai Perkhidmatan 2 Awat Piang Sangat Nak Faham


 


Tak habis la cerita cukai perkhidmatan naik 2% ni. Tadi ada orang tunjuk video Mat Saleh mana bising subsidi akan dihentikan untuk T20 pulak. Aku pun tak pasti Mat Saleh tu orang Malaysia ke bukan.


Dia macam ni. Masalah negara kita sekarang ini, hutang dah menggunung hingga mencecah RM1.5 trillion. Kalau negara teruskan tren berhutang begini kita boleh bengkrap tak berapa lama lagi.


Kenapa hutang kita tinggi? Sebab 3 tahun terakhir ni perbelanjaan besar, ketirisan banyak berlaku dan pelaburan kurang masuk. Ketirisan sedang dikawal, pelaburan juga sedang diusahakan. Sekarang ini masa untuk kurangkan perbelanjaan.


Apa punca perbelanjaan negara tinggi? Salah satu darinya adalah kerana subsidi. Belanja subsidi lebih besar daripada belanja pembangunan. Jadi sesuatu harus dibuat. Tapi takkan nak tarik terus subsidi?


Belanja subsidi tinggi sebab ia diberi kepada pihak yang tak layak. Contohnya golongan maha kaya. Golongan ini sapu lebih 50% daripada peruntukan subsidi petrol. Sebab kenderaan yang dorang pakai jenis minyak larap. Lebih dari sebijik pulak tu.


Golongan lain adalah pendatang asing. Mereka ni bukan rakyat tempatan. Tapi mereka yang bedal subsidi kita. Sebab tu kerajaan kena kawal. Kalau tak, akan jadi kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.


Jadi subsidi ni tak boleh disifarkan terus. Sebab ada ramai lagi rakyat yang perlukan. Itu yang lahir idea subsidi bersasar. Pun begitu, kerajaan masih perlu dana untuk tampung perbelanjaan.


Sebenarnya mana-mana kerajaan pun, cara buat duit adalah melalui cukai. Suka tak suka, kerajaan perlu, sama ada perkenal cukai baharu atau naikkan cukai yang sedia ada. So kerajaan ini pilih naikkan cukai perkhidmatan.


Tapi niat kerajaan masih lagi tak mahu bebankan orang miskin. Jadi untuk perkara yang paling selalu diguna iaitu makanan, minuman & telekomunikasi diberikan pengecualian. Supaya rakyat terutamanya yang miskin tak terasa kesan secara langsung.


Tapi pengilang, pengeluar tetap akan terkesan juga. Kos mereka akan naik contohnya dari segi logistik dan ada kemungkinan nanti mereka akan pindahkan kenaikan kos tersebut kepada pengguna akhir iaitu rakyat marhaen.


Betul, kos mereka akan naik. Tapi berapa banyak? Mereka mungkin pindahkan kenaikan kos tu kepada pengguna tapi berapa banyak? Kenaikan yang mereka alami cuma 2% peratus sahaja. Kena ingat.


Jadi kepada semua yang bising ni, aku nak tanya. Apa idea korang nak kurangkan hutang negara? Nak hentikan terus subsidi? Mana lebih membebankan rakyat, hapuskan subsidi atau naikkan cukai 2%?


Begitu juga yang bising kos golongan maha kaya (bukan T20) akan naik kesan subsidi dihentikan bagi mereka. Jadi nak teruskan subsidi itu? Dari mana kerajaan nak cekau duit? Tambah hutang?


Masing-masing komen bukan main bijak. Tapi idea tak ada. Masa PN memerintah dulu, apa yang PN buat? Tambah hutang je. Belanjawan defisit setiap tahun. Itu namanya nak musnahkan negara.


Ada pula mangkuk yang cadangkan GST. Bukan aku tak setuju GST tapi bukan masa ini. Ekonomi masih belum pulih selepas dirosakkan oleh PN. Rakyat masih susah. Masa ini, naikkan cukai perkhidmatan 2% adalah yang paling minimum impaknya kepada marhaen.


Kebanyakan yang berkata buruk sebenarnya bukan kisahkan kewangan ataupun survival negara. Tapi semuanya lebih kepada politik. Mereka ni berniat jahat, hanya nak menampakkan DS Anwar jahat je.


Hakikatnya kalau difikirkan, kita tak ada pilihan lain. Kalau nak teruskan subsidi dan tak naikkan cukai, kita kena teruskan berhutang dan kemudian jatuh bengkrap.


Atau kawal subsidi, naikkan cukai yang paling sikit kesannya secara langsung kepada rakyat miskin dan kurangkan hutang supaya negara kita boleh lebih makmur di masa akan datang. Boleh berfikir? Guane boh?


 
Raja Gelap II 


.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/10/tak-habis-lagi-bab-cukai-perkhidmatan-2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pimpinan Pas Masa Dalam Kerajaan Tak Perasan Atau Buat Tak Faham Bab Nak Bagi Semula Bantuan Ke Sekolah Agama Rakyat

Pimpinan Pas Masa Dalam Kerajaan Tak Perasan Atau Buat Tak Faham Bab Nak Bagi Semula Bantuan Ke Sekolah Agama Rakyat

papar berkaitan - pada 15/10/2023 - jumlah : 111 hits
Muhamad Farul Al Qasas Pelajar sekolah agama yang belajar zaman Mahathir jadi PM4 akan faham macam mana tiba tiba tidak ada peruntukan dari kerajaan Yuran jadi mahal Makanan tak ada Budak budak mengharap ada orang meninggal jemput buat tahl...
Suami Kata Nak Sangat Kahwin Dengan Aku Sebab Nakkan Zuriat Tapi Dia Minta Gugurkan Kerana Takut Dengan Isteri Pertama

Suami Kata Nak Sangat Kahwin Dengan Aku Sebab Nakkan Zuriat Tapi Dia Minta Gugurkan Kerana Takut Dengan Isteri Pertama

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 124 hits
Salam saya tinggal di perak Saya dah berkahwin 3 tahun tapi belum ada zuriat dengan suami kedua tapi saya dah 2 kali mengandung anak pertama meninggal dalam perut semasa nak masuk 8 bulan Kisahnya bermula maasa awal dapat tahu saya mengandu...
Saya Nak Sangat Kahwin Kim Jongkook Sukarela Ingin Jadi Kekasih Im Soohyang

Saya Nak Sangat Kahwin Kim Jongkook Sukarela Ingin Jadi Kekasih Im Soohyang

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 129 hits
Sudah berusia 33 tahun kini Im Soo hyang pastinya ada terfikir untuk menamatkan zaman bujang ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 18 Oktober Im Soo hyang Han Hye jin dan Park Ha sun telah tampil sebagai tetamu dalam program Problem Child in House...
Aku Hasut Mak Minta Cerai Dengan Bapak Memang Aku Nak Sangat Sangat Mak Bapak Aku Berpisah

Aku Hasut Mak Minta Cerai Dengan Bapak Memang Aku Nak Sangat Sangat Mak Bapak Aku Berpisah

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 102 hits
Aku tak cakap banyak Nak cakap pasal hukum hakam dia lagi tau pasal dosa besar Demi Allah bapak aku lagi tau tentang itu aku pulak yang segan nak cakap Seingat aku ayat tu ja yang aku mampu cakap jadi apa yang aku ingat dia kata takpa ringa...
Apa Itu Cukai Perkhidmatan

Apa Itu Cukai Perkhidmatan

papar berkaitan - pada 16/10/2023 - jumlah : 194 hits
Che IbrahimCukai Perkhidmatan ialah cukai yang dikenakan ke atas perkhidmatan tertentu seperti hotel kelab persendirian restoran besar besar hospital swasta padang golf dll Kerajaan telah umumkan kenaikan cukai perkhidmatan dari 6 kepada 8 ...
Sebab Tu Dusuki Tak Faham Bab Ni Dia Tak Baca Bab Ekonomi Ni Mana Dia Tau

Sebab Tu Dusuki Tak Faham Bab Ni Dia Tak Baca Bab Ekonomi Ni Mana Dia Tau

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 178 hits
Nik Hasyudeen Mengapa sukuk UJSB yang dipegang oleh Tabung Haji nilainya bertambah setiap tahun Ada orang pernah tanya saya soalan ini dan saya suruh dia mengaji IAS 39 dan MFRS 9 dahulu Jika tidak berapa kali saya ulang pun susah nak faham...
Jangan Nak Happy Sangat Keluar Masa Cuaca Jerebu Elak Minum Kopi Untuk Kekal Sihat

Jangan Nak Happy Sangat Keluar Masa Cuaca Jerebu Elak Minum Kopi Untuk Kekal Sihat

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 175 hits
jerebu yang melanda negara tidak seharusnya dipandang ringan kerana ia boleh memberi kesan terhadap kesihatan kita Malah sekolah tadika dan taska di Malaysia turut diarahkan tutup serta merta sekiranya bacaan Indeks Pencemaran Udara melebih...
Macam Nak Cepat Habis Je Penonton Pilih 5 K Drama Ini Dengan Plot Twist Paling Teruk

Macam Nak Cepat Habis Je Penonton Pilih 5 K Drama Ini Dengan Plot Twist Paling Teruk

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 145 hits
Plot twist dalam K Drama boleh menjadikan naskhah itu lebih menarik atau membosankan ARTIKEL BERKAITAN Menerusi laman Reddit penonton telah berkongsi dan membincangkan antara K Drama dengan plot twist yang mengecewekan What s Wrong With Sec...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins