Tak Bertikai Tentang Harta Beruntungnya Bcl Dapat Kasih Sayang Daripada Keluarga Mentua


Seminggu sudah berlalu, pemergian Ashraf Sinclair masih lagi menjadi sebutan dan perhatian orang ramai.
Terbaru, Bunga Citra Lestari muncul buat pertama kali selepas pemergian arwah Ashraf dalam satu persembahan di Jakarta. Persembahannya itu telah menjadi trending di Twitter kerana dia dilihat tidak dapat menahan sebak semasa menyanyikan beberapa buah lagu.
Dalam pada itu, Bunga juga dilihat sentiasa mendapat sokongan daripada rakan-rakan, keluarga dan peminat bukan sahaja dari Indonesia malah Malaysia juga.
Keadaan ini membuatkan seorang peguam syarie, Fahmi Ramli, meluahkan betapa beruntungnya Bunga walaupun telah kehilangan suami sebagai tempat bergantung namun masih mendapat sokongan dan disayangi oleh ramai orang.
Untungnya Bunga Citra Lestari Semalam isteri saya ceritakan tentang bagaimana Bunga Citra Lestari yang baru kematian suami tercinta Asyraf Sinclair beberapa minggu yang lalu. Saya bukan nak bandingkan apa-apa dengan mana-mana pihak.
Pada saya kisah selepas kematian Asyraf wajar dicontohi dan diteladani untuk kita. Saya tak nak komen tentang kewajaran aktiviti dia selepas eddah. Cuma ini apa yang saya nampak perlu untuk dijadikan ikutan.
Kasih sayang family dua negara Walaupun perkahwinan tersebut antara dua negara, Malaysia dan Indonesia, apa yang saya paling kagum adalah bagaimana sifat kasih dan sayang antara family Asyraf daripada Malaysia yang tak berbelah bahagi kepada BCL serta Noah (anaknya). Begitu juga dengan keluarga BCL yang melayani baik keluarga Asyraf seperti keluarga sendiri.
Ini sangat penting untuk diterapkan. Tambahan lagi, kasih sayang antara family mertua dan menantu tidak terputus meskipun selepas kematian orang yang disayangi. Maaf cakap, banyak yang kita dengar, bila mati sahaja orang yang menghubung antara dua keluarga, mesti berlaku persengketaan.
Penghargaan kepada isteri daripada mertua Apa yang lebih menarik untuk didengar daripada kematian Asyraf adalah, keluarganya terus datang dan menetap bersama BCL disamping menyediakan makan minum dia dalam tempoh eddahnya.
Kita pun tahu, orang tengah sedihkan. Cuma, rasa release sikit bila keluarga mertua, emak, ayahnya, adik beradiknya datang untuk membantu. Kata mereka, mereka sangat berterima kasih kepada BCL kerana menyayangi dan mencintai anak mereka, Asyraf, sepanjang tempoh kahwin. Ini cara terbaik untuk meredakan kesedihan balu yang kematian suami iaitu keluarga sebelah lelaki mengucapkan terima kasih yang tak terhingga atas kasih sayangnya selama ini.
Tumpuan pada yg masih hidup (BCL & Noah) Terlalu meratap pemergian orang yang telah kembali ke pangkuan Ilahi tak digalakkan dalam Islam. Apa yang perlu diberi perhatian adalah kepada yang masih hidup. Terutamanya orang yang dibawah tanggungan suami tersebut.
Serius, saya sendiri kagum dengan keluarga Asyraf yang meredhai pemergian anaknya dan mengambil alih tanggungjawab menyediakan makan, minum BCL dan Noah anak lelaki Asyraf. Meskipun Noah mungkin sudah remaja, tetapi keluarga Asyraf tahu, memang tanggungjawab mereka untuk memberikan yang terbaik kepada BCL dan Noah. Ini baik. Sangat baik.
Tak bertikai tentang harta Yang biasa kita dengar selepas kematian adalah pertikaian tentang harta peninggalan simati. Isu ini selalu kita dengar. Tak dinafikan. Saya rasa keluarga Asyraf juga mesti orang yang berada. Sama juga dengan BCL.
Tapi, tak dengar pun isu perebutan harta berlaku. Atau kalau ada sedikit pertikaian pun, mungkin sampai tak ada dengar di mana-mana media. Pada saya, ini disebabkan, BCL mesti mempunyai harta sendiri dan mempunyai penghormatan tinggi sebagai wanita berjaya. Kalaupun keluarga Asyraf nak rebut harta, pasti tak ada kesan pada BCL yang mempunyai pendapatan dan karier stabil.
Support daripada ramai pihak Bila sahaja kematian Asyraf diketahui, Yuna (Biras kepada BCL) serta suaminya iaitu adik Asyraf Sinclair datang terus daripada New York untuk memberikan sokongan pada BCL serta Noah. Saya pasti, ramai lagi yang memberikan support pada mereka.
Termasuklah support daripada kedua-dua keluarga serta rakan-rakan. Amatlah tertekan kalau ahli keluarga dua-dua belah pihak tidak menyokong kehidupan balu dan anak yang sedang dalam kesedihan bahkan lebih teruk kalau ada persengketaan. Lagi teruk, kalau fans-fans diorang pulak bergaduh. Tiberrr.
Kesimpulan
Kematian suami, amatlah membebankan bagi mana-mana isteri. Tambah-tambah, suami tersebut adalah ‘breadwinner’ atau pencari nafkah berseorangan. Memang terasa beban bagi isteri yang terpaksa harung kematian suaminya tambah-tambah kalau ada anak yang masih kecil atau masih bersekolah.
Sebaiknya, semua pihak terutamanya keluarga kedua-dua pihak, saling memberikan sokongan dan nilai positif kepada balu tersebut. Pihak yang perlu bertanggungjawab untuk menanggung nafkah anak perlu mainkan peranannya. Wanita juga perlu mempunyai karier dan harta kerana selalu yang menjadi mangsa penindasan adalah wanita yang tiada apa-apa. Ini sebab kenapa wanita zaman ini perlu mempunyai kerja.
Serius saya tak tengok video apa-apa melainkan kisah inspirasi dan teladan yang diceritakan isteri saya. Rasa-rasa ada yang setuju tak dengan coretan saya ni?
Mertua sayang menantu, menantu kasihkan mertua.
Fahmi Ramli
Sumber: Fahmi Ramli
The post “Tak Bertikai Tentang Harta,” Beruntungnya BCL Dapat ‘Kasih Sayang’ Daripada Keluarga Mentua appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/03/03/tak-bertikai-tentang-harta-beruntungnya-bcl-dapat-kasih-sayang-daripada-keluarga-mentua/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Lambang Kekuatan Suami Amp Anak Anak Menjalankan Tanggungjawab Sepenuh Kasih Sayang

Wanita Lambang Kekuatan Suami Amp Anak Anak Menjalankan Tanggungjawab Sepenuh Kasih Sayang

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 235 hits
Setiap tahun kita akan meraikan Hari Wanita Sedunia kerana peranan dan tanggungjawab seorang wanita adalah amat besar Ini kerana kita boleh lihat bagaimana peranan wanita itu sebagai seorang anak ibu isteri dan pekerja Bahkan wanita jua yan...
Aura Love Pengikat Kasih Sayang Suami Isteri

Aura Love Pengikat Kasih Sayang Suami Isteri

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 672 hits
Aura Love Pengikat Kasih Sayang Suami Isteri Salam Bila di alam perkahwinan ni benda paling utama ialah kasih sayang yang berpanjangan Sebab bila kita dah berkahwin dengan pasangan kita maka selama lamanya jugalah kita nak menghadap pasanga...
Terlambat Demi Kasih Sayang Kepada Ibu 9824

Terlambat Demi Kasih Sayang Kepada Ibu 9824

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 342 hits
Doa Ibu Lebih Mulia Dari Doa Ulama Besar Sekalipun Setiap orang yang datang menghadap Habib Salim atau Habaib Sepuh yang Alim di Tarim untuk minta di doakan selalu mendapat pertanyaan yang sama Apakah kamu masih memiliki permata di rumahmu ...
Wajah Duka Bcl Hanya Air Mata Sambut Ucapan Takziah Keluarga Dan Sahabat

Wajah Duka Bcl Hanya Air Mata Sambut Ucapan Takziah Keluarga Dan Sahabat

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 430 hits
PEMERGIAN pelakon Ashraf Sinclair pada pagi Selasa akibat serangan jantung masih mengejutkan dunia hiburan Malaysia dan Indonesia Isteri Allahyarham yang juga penyanyi terkenal Bunga Citra Lestari masih dalam keadaan sedih dan belum bersedi...
Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 461 hits
PELAWAK Ali Puteh berkata dia berkecil hati terhadap isteri Abam iaitu Nor Hidayah kerana mengeluarkan perkataan berbunyi jangan makan harta anak yatim kepada ibunya Sabariah Arshad 63 Ungkapan itu dikeluarkan ketika ada pihak datang ke rum...
Kasih Sayang Terampilkan Sifat Sifat Kemanusiaan Sejagat 9820

Kasih Sayang Terampilkan Sifat Sifat Kemanusiaan Sejagat 9820

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 252 hits
Penganut Agama Hindu Buat Perisai Manusia Jaga Umat Islam Sedang Solat Jumaat Dari Diserang PerusuhBy Posted on February 29 2020Ramai sedia maklum rusuhan yang sedang berlaku di negara India ketika ini yang melibatkan kumpulan perusuh dan p...
Celebrity Apa Masalah Korang Kalau I Baik Dengan Keluarga Bekas Mentua Nora Danish

Celebrity Apa Masalah Korang Kalau I Baik Dengan Keluarga Bekas Mentua Nora Danish

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 255 hits
Nora danish Setiap kali Ramadhan juga Aidilfitri Nora Danish pasti akan berkunjung ke rumah keluarga bekas mentuanya utuk berbuka beraya bersama sama Walaupun dirinya bukan lagi merupakan isteri kpada Jejai namun hubungan baik antara mereka...
Caprice Ajak Orang Ramai Salurkan Kasih Sayang Kepada Baby Hamzah

Caprice Ajak Orang Ramai Salurkan Kasih Sayang Kepada Baby Hamzah

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 210 hits
Pemergian Abam Bocey secara mengejut ternyata meninggalkan kesan yang mendalam kepada semua Pastinya hati siapa pun akan tersentuh melihat isteri dan anak arwah yang masih kecil kini telsh kehilangan tempat bergantung Menerusi Instagram Cap...
Lookbook 002 Salam Sayang Dari Jakarta

Lookbook 002 Salam Sayang Dari Jakarta

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 174 hits
Haritu aku pergi Jakarta Kalau dah ke Jakarta tu wajiblah shopping kan Lagi lagi bila dah jejak kaki dekat Tanah Abang Aku pergi haritu sebab nak teman kan kawan aku je Tapi sambil tu kita pun tumpang la ber shopping sekali haha Baju ni la ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord