Tak Adil Menteri Dap Serang Kelantan


Wartawan MalaysiaGazette


KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menganggap serangan tanpa henti menteri DAP terhadap kerajaan Kelantan sebagai tidak adil.

Terbaru, katanya, serangan dibuat ahli parlimen Pulau Pinang hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa hutang kerajaan Kelantan ialah RM1.4 bilion pada tahun 2016.

“Apakah keperluan dan matlamat untuk menghina termasuk tindakan kerajaan pusat untuk mendedahkan surat-surat sulit dari kerajaan Kelantan kepada kerajaan pusat?

“Baru-baru ini, Menteri Kewangan sudah pun mengesahkan bahawa penurunan hutang Pulau Pinang sebanyak 90 peratus ialah jasa kerajaan pusat pada masa itu.

“Selain bantuan tunai yang lain, kerajaan pusat juga telah memberi geran sebanyak RM1.3 bilion kepadanya bagi menaikkan kapasiti Empangan Mengkuang.

“Adakan kerajaan BN (Barisan Nassional) memperlekeh dan bertanya mengapa negeri yang kaya tidak dapat menampung keperluan air sendiri?” soalnya dalam kenyataan hari ini.

Menurut Najib, apa keperluan kerajaan pusat Pakatan Harapan (PH) menghina Kelantan yang kadangkala memerlukan pertolongan  terutamanya selepas banjir yang teruk akhir tahun 2014.

“Ya, tak dapat dinafikan Kelantan adalah antara negeri paling miskin pada ketika ini tetapi ini ekoran tindakan kerajaan BN terdahulu di bawah PM ke- 4 yang menghentikan projek-projek pembangunan dan keperluan asas kerana ia jatuh di bawah kepimpinan parti lain pada 1990 sehingga tiada satu pun lebuh raya atau infrastruktur air bersih yang sempurna di negeri itu.

“Kerana faktor ini, sumber pendapatan dan pembangunan kerajaan Negeri adalah terbantut,” dakwa Ahli Parlimen Pekan itu.

Pada akhir tahun 2007, menurut Najib, iaitu sebelum DAP mengambil alih, Pulau Pinang ialah negeri kedua terkaya di Malaysia dengan nilai Keluaran dalam Negeri Kasar (KDNK) per kapita untuk Pulau Pinang sudah pun RM31,039 iaitu 4.5 kali ganda berbanding RM6,943 untuk Kelantan.

Ini bermaksud harga tanah di Pulau Pinang jauh lebih bernilai berbanding Kelantan dan DAP mampu memilih jalan mudah untuk menjual tanah kerajaan seperti satu penjualan seluas 102 ekar tanah di Bayan Mutiara sahaja pada tahun 2012 dan memperolehi RM1.07 bilion, katanya.

“Beribu-ribu hektar tanah dan hak tanah kerajaan Pulau Pinang telah dijual atau pun ditukar sejak DAP mengambil alih. Negeri Kelantan tidak mempunyai jalan mudah yang sama.

“Semasa saya menjadi PM, saya banyak menyalurkan peruntukan bagi memperbetul dan membangunkan negeri Kelantan baik dari segi infrastruktur pengangkutan (lebuhraya CSR, ECRL, pembantuan fiskal, instrastruktur air, projek kumbahan (yang juga telah dibatalkan oleh PH) ataupun penebatan banjir,” ujarnya lagi.

Lanjutan itu, katanya, Kelantan dapat mengurangkan defisit setiap tahun dan KDNK mereka naik 95.8 peratus dari 2008 kepada RM13,593 pada akhir tahun 2017 berbanding kenaikan 60.6 peratus untuk Pulau Pinang pada tempoh yang sama.

Ia bermaksud perkembangan ekonomi Kelantan pada tempoh itu lebih tinggi berbanding Pulau Pinang.

“Rakyat Pulau Pinang ialah rakyat Malaysia. Rakyat Kelantan juga rakyat Malaysia. Negeri yang kurang pembangunan patut dibantu dengan lebih banyak oleh kerajaan pusat – bukan dihina dan diperlekehkan dengan berterusan,” katanya.- MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/10/tak-adil-menteri-dap-serang-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Is Trying To Kill The Malay Muslim States Of Terengganu And Kelantan

Dap Is Trying To Kill The Malay Muslim States Of Terengganu And Kelantan

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 228 hits
The Finance Minister Lim Guan Eng however released the oil royalty payment to Sabah and Sarawak in full while he held back the payment to Terengganu and Kelantan Terengganu alone is supposed to receive RM750 million and with the payment to ...
Tamrin Ghafar Serang Tmj Adalah Agenda Dap

Tamrin Ghafar Serang Tmj Adalah Agenda Dap

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 459 hits
TMJ DISERANG TAMRIN GHAFAR BAGI MENJAYAKAN AGENDA DAP UNTUK MENGHAPUSKAN SISTEM RAJA BERPERLEMBAGAAN DAN MENJADIKAN MALAYSIA SEBUAH REPUBLIK Pemantau Malaysia Baru mengecam sekeras kerasnya tindakan Regim Mahathir DAP yang membiarkan indivi...
Menteri Dap Nak Jadi Raja Lawak

Menteri Dap Nak Jadi Raja Lawak

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 372 hits
JAWAPAN Menteri Perusahaan Utama Teresa Kok Suih Sim di Dewan Rakyat pada 31 Oktober mengenai jumlah hasil ladang Felda amat menyedihkan dan mengecewakan Bagaimana seorang menteri kerajaan memerintah dilihat gagal memberikan fakta jelas dal...
Menteri Masih Mentaliti Pembangkang Ada Menteri Mahu Londeh Kelantan

Menteri Masih Mentaliti Pembangkang Ada Menteri Mahu Londeh Kelantan

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 219 hits
DALAM tempoh lima bulan sudah cukup menteri belajar namun mereka dilihat masih lagi berbaur pembangkang Itu luahan bekas veteran Umno Tan Sri Dr Rais Yatim Katanya lagi dalam isu pendidikan bukan isu kasut hitam atau stokin Sebaliknya ujar ...
Pemimpin Parti Amanah Negara Adalah Boneka Dap Akhirnya Senyap Seribu Bahasa

Pemimpin Parti Amanah Negara Adalah Boneka Dap Akhirnya Senyap Seribu Bahasa

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 310 hits
Setiausaha PAS KELANTAN Datuk Che Abdullah Mat Nawi menyelar sikap pemimpin Parti Amanah Negara yang terus mendiamkan diri dalam walaupun mereka sebelum ini melaungkan laungkan parti itu turut memperjuangkan IslamTindakan pihak DAP untuk me...
Pemimpin Parti Amanah Negara Adalah Boneka Dap Akhirnya Senyap Seribu Bahasa

Pemimpin Parti Amanah Negara Adalah Boneka Dap Akhirnya Senyap Seribu Bahasa

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 397 hits
Setiausaha PAS KELANTAN Datuk Che Abdullah Mat Nawi menyelar sikap pemimpin Parti Amanah Negara yang terus mendiamkan diri dalam walaupun mereka sebelum ini melaungkan laungkan parti itu turut memperjuangkan IslamTindakan pihak DAP untuk me...
Dap Pecat Anak Ahmad Nor Tak Mahu Sekonggkol

Dap Pecat Anak Ahmad Nor Tak Mahu Sekonggkol

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 650 hits
KUALA LUMPUR Naib Pengerusi Biro Buruh DAP Amran Ahmad dipecat daripada parti itu berkuat kuasa semalam Anak kepada bekas Naib Presiden DAP Ahmad Nor itu berkata beliau menjangkakan pemecatannya itu selepas tindakannya yang tidak selari den...
Puak Dap Belum Minum Lagi Dah Mabuk Ingin Menjadi Juara Rakyat Menganjurkan Pesta Arak Secara Terbuka

Puak Dap Belum Minum Lagi Dah Mabuk Ingin Menjadi Juara Rakyat Menganjurkan Pesta Arak Secara Terbuka

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 411 hits
Dalam satu taklimat khas kepada Presiden MCA mengenai penolakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur bagi menganjurkan pesta arak Better Fest Festival 2017 di ibu nagara adalah dari segi faktor keselamatan rakyat dan sentiviti umat yang beragama is...
Kisah Sebenar Amran Dipecat Dap

Kisah Sebenar Amran Dipecat Dap

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 296 hits
Naib Pengerusi Biro Buruh DAP Amran Ahmad dipecat daripada parti itu berkuat kuasa semalam Anak kepada bekas Naib Presiden DAP Ahmad Nor itu berkata beliau menjangkakan pemecatannya itu selepas tindakannya yang tidak selari dengan parti itu...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Ciri Rumah Moden Dengan Tema Reka Bentuk Menawan Di Lumira Eka Heights

Disappointed

Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja