Tahfiz Tahfiz Di Perak Nazak Kerana Pkp


 
Suhakam menggesa kerajaan memastikan sekolah tahfiz diselaraskan mengikut undang-undang dengan penguatkuasaan PKP.PETALING JAYA: Perintah kawalan pergerakan (PKP) 3.0 terus mencengkam dengan terbaharu lebih separuh daripada keseluruhan maahad tahfiz di Perak hanya mampu bertahan maksimum tiga bulan sahaja lagi.
Pengerusi Persatuan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri Perak (Pematap) Mohd Azlan Suhaimi, berkata jumlah itu berdasarkan kaji selidik pihaknya kepada maahad tahfiz melalui ‘google form’, pada 28 Mei lalu, berkaitan situasi maahad tahfiz swasta sepanjang PKP 3.0.Katanya, seperti sedia maklum Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) sebelum ini mengeluarkan surat penangguhan operasi maahad tahfiz berkuat kuasa serta merta pada 31 Mei lalu.
“Kaji selidik berkenaan disertai oleh 102 maahad tahfiz, kesimpulannya 60 daripada 102 maahad tahfiz hanya mampu bertahan tiga bulan dan ke bawah sahaja.
“Selebihnya masih mampu bertahan sekitar empat bulan hingga enam bulan daripada bulan Mei tahun ini,” katanya menurut laporan Harian Metro.


Mohd Azlan berkata, ia sekali gus memberi kesan negatif dan dianggarkan 2,500 pelajar akan keciciran dan 300 guru akan hilang pekerjaan.

Menurutnya, pembelajaran dalam talian juga tidak memberi peratus tinggi dalam mengekalkan kualiti hafazan dalam kalangan huffaz, malah pelajar tercicir melebihi 50 peratus.
“Justeru itu, kita berasa sangat bimbang dengan kelangsungan maahad tahfiz al-Quran swasta di Perak ketika ini, juga dengan khabar bahawa ada maahad tahfiz sudah bercadang untuk menutup operasi.
“Kami memohon pertimbangan pembukaan semula maahad tahfiz mulai 1 September tahun ini dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara (PPN) Fasa Dua dengan syarat-syarat yang tertentu,” katanya.
Beliau berkata, Pematap juga memohon kerajaan negeri mengambil maklum perkembangan ini sama ada tindakan sewajarnya termasuk bantuan kewangan secara sekali bayar.
Katanya, walaupun maahad tahfiz adalah persendirian atau swasta, pihaknya juga sebahagian daripada kerajaan negeri kerana semua aset iaitu tanah dan bangunan sudah diwakafkan kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak bernilai ratusan juta ringgit.
BACA LAGI:
Tahfiz Ini Terjejas Operasi Kerana PKP



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pusatjagaanyatim.blogspot.com/2021/09/tahfiz-tahfiz-di-perak-nazak-kerana-pkp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahfiz Terjejas Kerana Pkp

Tahfiz Terjejas Kerana Pkp

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 131 hits
Sumbangan infaq dan sadaqah sangat diperlukan oleh Maahad Tahfiz Ad Dawwamah Kg Buaya Menora Kuala Kangsar Perak yg terjejas teruk semenjak PKP dikuatkuasakan setahun lalu Sebelum PKP Maahad ini menerima sumbangan dari penduduk kampung seki...
Madrasah Dan Pusat Tahfiz Pahang Nazak

Madrasah Dan Pusat Tahfiz Pahang Nazak

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 120 hits
Oleh SALEHUDIN MAT RASAD MAAHAD Tahfiz Darul Ulum Al Islami ditutup ekoran penularan wabak Covid 19 di Felda Jengka 11 di Maran Pahang UTUSAN SALEHUDIN MAT RASADMARAN Pandemik Covid 19 yang melanda negara sejak dua tahun lalu melumpuhkan op...
Pkr Rep Accuses Perak Exco Of Sabotage In Containing Pandemic

Pkr Rep Accuses Perak Exco Of Sabotage In Containing Pandemic

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 128 hits
PKR s Hulu Kinta assemblyperson today alleged that a Perak state executive councillor has appeared to sabotage efforts made by the state government to contain the Covid 19 pandemic In a statement Muhamad Arafat Varisai Mahamad claimed that ...
Perak Govt Urged To Involve State Reps In Vaccination Efforts

Perak Govt Urged To Involve State Reps In Vaccination Efforts

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 147 hits
The Perak state government has been urged to involve local elected representatives in its vaccination efforts so that herd immunity can be achieved as soon as possible Sungai Rapat assemblyperson Mohammad Nizar Jamaluddin said the elected r...
Ada Exco Seolah Olah Cuba Sabotaj Mb Perak Adun Pkr

Ada Exco Seolah Olah Cuba Sabotaj Mb Perak Adun Pkr

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 178 hits
Malaysiakini Adun Hulu Kinta Muhamad Arafat Varisai Mahamad mendakwa seorang exco di Perak seolah olah cuba mensabotaj usaha kerajaan negeri dalam menangani wabak Covid 19 Jelasnya exco dari Perikatan Nasional itu dilihat tidak berminat unt...
Raih Medali Perak Di Ajang Paralimpiade Widiasih Ingat Pesan Ayah Kamu Tidak Berbeda Kamu Spesial

Raih Medali Perak Di Ajang Paralimpiade Widiasih Ingat Pesan Ayah Kamu Tidak Berbeda Kamu Spesial

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 103 hits
Jadi medali pertama bagi Indonesia di ajang tersebut sang atlet buktikan kalau keterbatasan fisik bukan halangan dalam menggapai prestasi
Pingat Ke 2 Paralimpik Giliran Yee Khie Sumbang Perak

Pingat Ke 2 Paralimpik Giliran Yee Khie Sumbang Perak

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 134 hits
Paralimpik Reaksi atlet powerlifting Jong Yee Khie yang bertanding dalam kategori lelaki 107kg selepas melakukan angkatan seberat 237kg di Tokyo International Forum Yee Khie sumbang pingat kedua buat Malaysia TOKYO 30 Ogos Atlet powerliftin...
Jong Yee Khie Sumbang Pingat Perak Untuk Negara

Jong Yee Khie Sumbang Pingat Perak Untuk Negara

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 205 hits
Jong Yee Khie sumbang pingat perak untuk negara Malaysia memenangi pingat kedua dalam Sukan Paralimpik Tokyo 2020 selepas Jong Yee Khie meraih perak acara powerlifting 107 kilogram lelaki sebentar tadi Setelah terlepas angkatan pertama 230k...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang