Tabung Haji Umum Hibah 6 25 Peratus


PUTRAJAYA | Tabung Haji (TH) mengumumkan agihan hibah atau bonus kepada pendeposit sebanyak 4.50 peratus dan tambahan hibah haji 1.75 peratus kepada yang belum menunaikan haji bagi tahun kewangan 2017.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata ia melibatkan pembayaran berjumlah RM2.7 bilion.

“Bayaran hibah sebanyak 6.25 peratus ini akan memberi manfaat kepada 93 peratus atau 8.7 juta pendeposit yang belum menunaikan ibadat haji.

“Bagi 600,000 pendeposit yang telah menunaikan haji akan menerima hibah sebanyak 4.50 peratus,” katanya ketika mengumumkan agihan hibah itu, di sini hari ini.

Untuk rekod, TH mengumumkan 4.25 peratus hibah tahunan dan tambahan hibah haji sebanyak 1.5 peratus kepada pendeposit yang belum menunaikan haji bagi tahun kewangan 2016 melibatkan pembayaran berjumlah RM2.88 bilion.

Pendeposit boleh mula menyemak pengkreditan hibah TH 2017, Isnin ini (12 Februari).

Jamil Khir berkata pengagihan hibah itu telah mengambil kira pembayaran zakat sebanyak RM68 juta kepada semua pusat pungutan zakat negeri dan kepada asnaf-asnaf yang layak di seluruh negara.

Menurutnya, TH mencatatkan prestasi kewangan lebih baik pada tahun 2017 berbanding 2016, dengan pendapatan kasar meningkat sebanyak RM1.1 bilion atau 31 peratus kepada hampir RM4.5 bilion, berbanding tahun kewangan 2016 sebanyak RM3.4 bilion.

“TH juga merekodkan keuntungan bersih selepas zakat sebanyak hampir RM2.8 bilion iaitu peningkatan sebanyak RM0.3 bilion (13 peratus) berbanding tahun 2016 sebanyak RM2.5 bilion,” katanya.

Tambahnya, anak-anak syarikat TH turut menyumbang kepada pendapatan tersebut sebanyak RM1.1 bilion antaranya BIMB Holdings Berhad (RM706 juta), TH Properties Sdn. Bhd. (RM113 juta), Kumpulan TH Hotel & Travel (RM104 juta), TH Trust (RM82 juta), Kumpulan LTH Property Holdings Ltd. (RM82 juta) dan TH Plantations Berhad (RM50 juta).

Selari dengan amalan pengurusan portfolio baik, Jamil Khir berkata TH juga telah melakukan rosot nilai sebanyak RM470 juta bagi pelaburannya di dalam syarikat minyak dan gas yang telah dan masih terjejas ekoran kemelut melanda industri itu.

Dalam pada itu, Jamil Khir berkata TH telah membelanjakan sebanyak RM356 juta bagi pengurusan haji pada tahun 2017, dengan RM298 juta adalah subsidi haji dan RM58 juta bagi kos tidak langsung termasuk kos kesihatan, kaunseling dan bimbingan haji.

Katanya, sebanyak RM2.41 juta pula diperuntukkan bagi membiayai 713 warga tua dan kurang berkemampuan untuk menunaikan haji melalui Dana Tabung Warga Tua.

Bagi tahun ini, Jamil Khir berkata TH menanggung subsidi haji sebanyak RM12,470 atau 56 peratus daripada kos haji bagi seorang jemaah haji muassasah kali pertama.

Katanya ia melibatkan jumlah keseluruhan sebanyak RM400 juta, susulan kenaikan kos haji sebanyak 15 peratus kepada RM22,450.


Sumber: Mynewshub

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hajiterengganu.blogspot.com/2018/02/tabung-haji-umum-hibah-625-peratus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatankuasa Rci Tabung Haji Akan Dikemukan Kepada Agong Kata Idris

Jawatankuasa Rci Tabung Haji Akan Dikemukan Kepada Agong Kata Idris

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 176 hits
RCI ditubuhkan 14 Julai lalu mengikut Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 bagi menyiasat isu isu berbangkit mengenai TH KUALA LUMPUR Senarai Jawatankuasa Suruhanjaya Siasatan Diraja Lembaga Tabung Haji akan dikemukakan kepada Yang di Pertuan Ago...
Mantan Adun Chenor Datuk Hj Ariffin Ismail Umum Melepaskan Jawatannya Dalam Umno

Mantan Adun Chenor Datuk Hj Ariffin Ismail Umum Melepaskan Jawatannya Dalam Umno

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 220 hits
MARAN Mantan Ahli Dewan Undangan Negeri Chenor Datuk Mohamed Ariffin Awang Ismail mengumumkan perletakkan jawatannya sebagai Ketua UMNO Cawanngan Kampung Jengka Batu 13 dekat sini Pengumuman yang dibuat pada Mesyuarat Agong Tahunan UMNO caw...
Spr Di Jangka Umum Sop Pilihan Raya Negeri Melaka Pada Hari Penamaan Calon Isnin Ini

Spr Di Jangka Umum Sop Pilihan Raya Negeri Melaka Pada Hari Penamaan Calon Isnin Ini

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya dijangka mengeluarkan prosedur operasi standard khas Pilihan Raya Negeri Melaka pada hari penamaan calon pada Isnin ini SPR berkata buat masa ini belum ada sebarang SOP yang dikeluarkan dan dimuktamadka...
Bn Umum Calon Sabtu Ini

Bn Umum Calon Sabtu Ini

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 227 hits
BN UMUM CALON SABTU INI KUALA LUMPUR Barisan Nasional akan mengumumkan 28 calonnya yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri Melaka pada jam 10 pagi Sabtu ini Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan berkata pengumuman itu dibuat ...
Prn Melaka Amanah Umum Calon Malam Ini Sop Yang Di Umum Oleh Kj Tidak Munasabah

Prn Melaka Amanah Umum Calon Malam Ini Sop Yang Di Umum Oleh Kj Tidak Munasabah

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 182 hits
YAN Parti Amanah Negara akan mengumumkan calon yang bakal bertanding pada Pilihan Raya Negeri Melaka pada malam Khamis Naib Presiden Amanah Datuk Mahfuz Omar berkata pengumuman calon akan dibuat secara dalaman kepada pimpinan Amanah di nege...
Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 255 hits
Rosol Wahid yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata partinya tidak mahu bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sorong PETALING JAYA Bersatu enggan bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sor...
Jangan Umum Projek Kereta Terbang Sudah Lah Gaya Orang Kecewa Bercakap

Jangan Umum Projek Kereta Terbang Sudah Lah Gaya Orang Kecewa Bercakap

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 267 hits
Panas Pemimpin Bersatu dedah akan buat pengumuman besar lepas penamaan calon PRN MelakaNovember 1 2021 Bekas menteri Mohd Redzuan Mohd Yusof salah seorang ahli awal Bersatu menyifatkan bahawa partinya sudah berubah wajah Redzuan mendedahkan...
Kereta Ustazah 15 Gelaran Khas Yang Diberikan Kepada Kenderaan Umum Di Malaysia

Kereta Ustazah 15 Gelaran Khas Yang Diberikan Kepada Kenderaan Umum Di Malaysia

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 263 hits
Jenis pengguna kereta di Malaysia Apabila terjumpa kereta ini di jalan kita tak lari daripada menganggap kereta itu kepunyaan orang tertentu Jadi jom kita selongkar KERETA USTAZAH MAAHAD TAHFIZYg ni mmg betul sangat la byk aku jumpa mmg own...
Tak Sampai 24 Jam Umum Calon 9 Pdm Bn Di Bemban Tutup

Tak Sampai 24 Jam Umum Calon 9 Pdm Bn Di Bemban Tutup

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 146 hits
November 6 2021 10 17 PMDifahamkan penutupan sembilan Pusat Daftar Mengundi itu berpunca daripada perasaan kecewa apabila kerusi itu ditandingi oleh MCA PETALING JAYA Sembilan Pusat Daerah Mengundi BN di kawasan Dewan Undangan Negeri Bemban...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega