T23f23 Minyak Enjin Palsu Terlalu Murah Untuk Menjadi Benar


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ Minyak enjin palsu akan merosakkan enjin kereta anda, pemilik kenderaan diberi amaranKesan penggunaan minyak pelincir enjin tiruanDi mana minyak enjin tiruan dijual?Minyak enjin tiruan sukar dikesanMengenali minyak enjin Shell tulenMinyak enjin palsu akan merosakkan enjin kereta anda, pemilik kenderaan diberi amaranPETALING JAYA: Apabila eksekutif jualan Roger, 39, terjumpa minyak enjin jenama terkenal dijual pada separuh harga, dia ketagih. Dia tidak teragak-agak. Dia segera memesan produk itu, yang berharga RM60 atas platform e-dagang, dan menambah minyak  enjinnya sebaik minyak tiba.
Ia adalah perjanjian yang terlalu bagus untuk menjadi kenyataan. Dan ia tidak benar.
Beberapa hari kemudian, enjin keretanya mula panas, dan mengeluarkan bau hangus.
“Kereta itu berasa amat berat jadi naluri pertama saya adalah menghantarnya ke bengkel. Mekanik memberitahu saya minyak enjin menyebabkan masalah."
“Kerja pembaikan mengambil masa empat hari dan menelan belanja hampir RM2,000,” katanya.
Alat ganti enjin dan minyak motor palsu membanjiri pasaran, terutamanya pada platform e-dagang, dan pemain industri memberi amaran kepada pemandu supaya lebih berhati-hati.
Mereka berkata minyak motor kini boleh didapati pada separuh harga di platform e-dagang dan kebanyakannya adalah palsu.
Semakan di beberapa platform e-dagang menunjukkan beberapa produk minyak motor, kononnya daripada jenama terkenal, dijual pada harga yang rendah.
Kesan penggunaan minyak pelincir enjin tiruanPemain industri memberi amaran bahawa "minyak" ini tidak berkualiti dan menggunakannya bermakna "membekukan" enjin kenderaan.
Kenderaan akan menjadi "lebih berat", mempunyai pecutan yang lemah dan menggunakan lebih banyak bahan api.
Enapcemar yang meningkat daripada penggunaannya juga boleh menyebabkan kegagalan enjin, pemain industri memberi amaran.
Low Soon Seng, peniaga pelincir untuk minyak enjin dari Britain, berkata mungkin sukar untuk membezakan antara produk asli dan tiruan.
“Bagaimanapun, bau itu boleh menjadi pembayang. Minyak enjin tiruan dikitar semula, jadi mereka cenderung mempunyai bau ‘hangit’,” katanya.
Di mana minyak enjin tiruan dijual?Produk ini, tambahnya, bukan sahaja ditemui di platform e-dagang, tetapi juga di kedai alat ganti kenderaan dan bengkel automotif.
“Harga runcit produk tulen boleh berkisar antara RM100 dan RM400 bergantung kepada sama ada ia sepenuhnya atau separa sintetik tetapi tiruan dijual pada separuh harga,” katanya.
Low yang juga memiliki bengkel kereta di Klang berkata, apabila menggunakan minyak tiruan itu, kenderaan akan berasa lebih kasar apabila dalam keadaan terbiar.
“Ini kerana minyak itu tidak mengandungi detergen, yang terdapat dalam produk tulen, untuk membersihkan enjin, mengakibatkan pengumpulan enap cemar.
"Ini menyebabkan peningkatan geseran dan haba yang membawa kepada haus dan lusuh yang berlebihan, dan juga kegagalan mekanikal," tambahnya.
Beliau berkata, kenderaan yang menggunakan produk tiruan ini juga perlu dibaik pulih selepas kira-kira 100,000km penggunaan, berbanding 300,000km bagi mereka yang menggunakan produk tulen (bergantung kepada jenis kenderaan dan pematuhan jadual servis).
Penimbunan enap cemar juga akan menyukarkan untuk menyelesaikan sebarang masalah.
"Kami perlu menyiram enjin beberapa kali untuk membersihkannya," kata Low.
Minyak enjin tiruan sukar dikesanWgim Wai Chin, seorang jurujual minyak enjin mewah, berkata pemalsuan sukar dikesan kerana ia dibungkus supaya kelihatan seperti yang asli.
"Hanya apabila anda membuat perbandingan sebelah menyebelah anda boleh mengetahui sama ada ia asli atau tidak," katanya, sambil menambah bahawa antara perkara yang perlu diberi perhatian ialah jenis tulisan yang digunakan pada pembungkusan.
Warna minyak "palsu" juga boleh dibuat supaya kelihatan sama dengan yang asli, tambahnya.
"Ia adalah bahan tambahan dalam minyak yang membuat perbezaan. Yang palsu biasanya tidak mempunyai banyak bahan tambahan di dalamnya. Walaupun mereka melakukannya, ia tidak mematuhi piawaian antarabangsa dan boleh merosakkan enjin,” kongsinya.
Pengarah sebuah syarikat pembekal minyak pelincir, Araz Amirul Rahim Ashraff berkata, kualiti minyak tiruan ini adalah rendah.
"Ia juga mengambil masa yang lebih lama untuk disalurkan ke komponen enjin lain, menyebabkan haus dan lusuh yang lebih tinggi," kata Araz.
Mengenali minyak enjin Shell tulenAlvin See, penasihat teknikal minyak pelincir di Shell Malaysia Trading Sdn Bhd, berkata syarikat itu telah membentuk pasukan untuk menangani isu berkaitan produk tiruan, selain bekerjasama dengan pihak berkuasa kerajaan.
Beliau berkata produk tulen Shell mempunyai label "Untuk Pasaran Malaysia (Untuk Pasaran Malaysia)" bersama kod QR khusus untuk setiap produk.
“Pengguna boleh mengimbas kod menggunakan aplikasi Shell Advantage Rewards (SHARE) untuk mengesahkan sama ada sesuatu produk itu sahih atau tidak.
“Pakej palsu juga mungkin mempunyai kod, tetapi jika pengguna mengimbasnya, ia akan menunjukkan sama ada kod ‘Tidak Sah’ atau ‘Digunakan’ apabila diimbas.
“Mereka yang meragui keaslian produk mereka boleh menghantar aduan atau pertanyaan kepada [email protected],” katanya.
Sumber: Fake oil: Too cheap to be the real thing (msn.com)
Ditulis oleh JUNAID IBRAHIM dan GERARD GIMINO dan MAHADHIR MONIHULDIN pada 20230624
~20230623~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2023/06/t23f23-minyak-enjin-palsu-terlalu-murah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
25 Ubat Gastrik Yang Berkesan Murah Mudah Dicari

25 Ubat Gastrik Yang Berkesan Murah Mudah Dicari

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 129 hits
Sekiranya anda mengalami masalah gastrik mungkin anda mencari kaedah kaedah semula jadi atau ubat gastrik yang dapat membantu mengurangkan gejala dan memulihkan kesihatan anda Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan ...
Yes 5g Dipilih Pakej Data Paling Berbaloi Dan Murah Di Malaysia

Yes 5g Dipilih Pakej Data Paling Berbaloi Dan Murah Di Malaysia

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 122 hits
Internet adalah salah satu keperluan asas dalam kehidupan moden kita Namun tidak semua orang mampu membayar harga yang tinggi untuk mendapatkan data yang mencukupi dan kelajuan yang pantas Oleh itu kami telah menyenaraikan beberapa pakej da...
Persediaan Persekolahan 2019 Baju Sekolah Murah

Persediaan Persekolahan 2019 Baju Sekolah Murah

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 115 hits
Alhamdulillah persediaan baju sekolah anak dah settle Minggu lepas settlekan semua Untuk baju sekolah aku tak ada favorite kedai Waktu dan hari nak beli pun ikut dan Selalunya terjadi tanpa dirancang Macam sabtu lepas ikutkan aku keluar tu ...
Perodua Axia E Manual 2023 Model Paling Murah Harga Rahmah

Perodua Axia E Manual 2023 Model Paling Murah Harga Rahmah

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 490 hits
Perodua Termurah Axia E Manual 1 0 2023 Kini Dilancarkan Di Pasaran Harga Dari RM22 000 Sahaja Berita baik Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad telah memperkenalkan Axia versi transmisi manual Axia E Menariknya model ini ditawarkan pa...
Laman Web One Piece Membolehkan Anda Menjadi Krew Straw Hat

Laman Web One Piece Membolehkan Anda Menjadi Krew Straw Hat

papar berkaitan - pada 30/6/2023 - jumlah : 199 hits
Satu laman web aksi langsung One Piece telah diwujudkan membolehkan peminat menyertai Straw Hat Grand Fleet Dengan mendaftar di laman web itu peminat boleh mengikuti perkembangan terkini tentang siri Netflix aksi langsung itu dan dijemput k...
Rebus Daging Dengan Sudu Ini 6 Cara Mudah Lembutkan Daging Confirm Menjadi

Rebus Daging Dengan Sudu Ini 6 Cara Mudah Lembutkan Daging Confirm Menjadi

papar berkaitan - pada 28/6/2023 - jumlah : 169 hits
Rebus Daging Dengan Sudu Ini 6 Cara MUDAH Lembutkan Daging Confirm Menjadi Anda pasti memiliki tips atau petua tersendiri untuk melembutkan daging yang hendak dimasak Anda juga mesti pernah mendengar mengenai cara melembutkan daging dengan ...
Geum Sae Rok Noh Sang Hyun Akan Menjadi Teraju Utama Soundtrack 2

Geum Sae Rok Noh Sang Hyun Akan Menjadi Teraju Utama Soundtrack 2

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 189 hits
Geum Sae Rok dan Noh Sang Hyun disahkan membintangi siri terbaru Disney yang akan datang Soundtrack 2 Sekuel kepada Soundtrack 1 lakonan Han So Hee dan Park Hyung Sik siri drama romantik yang akan datang menceritakan tentang dua bekas kekas...
Hak Asasi Manusia Harus Menjadi Pertimbangan Utama Dalam Pemilihan Piala Dunia 2030 Survei Baru Berita Sepak Bola

Hak Asasi Manusia Harus Menjadi Pertimbangan Utama Dalam Pemilihan Piala Dunia 2030 Survei Baru Berita Sepak Bola

papar berkaitan - pada 23/6/2023 - jumlah : 246 hits
Hak asasi manusia harus menjadi pertimbangan utama dalam memilih tuan rumah Piala Dunia 2030 menurut sebuah survei baru Lima puluh tiga persen dari 17 477 orang dari 15 negara yang ikut serta dalam jajak pendapat YouGov yang ditugaskan oleh...
Cara Menjadi Ejen Hartanah Di Malaysia

Cara Menjadi Ejen Hartanah Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/6/2023 - jumlah : 220 hits
Cara menjadi ejen hartanah di malaysia Ramai yang percaya dengan menjadi ejen hartanah kita boleh perolehi komisen sehingga 5 angka bagi setiap jualan Contohnya jka kita dapat jual sebuah rumah berharga RM500 000 Maka kita layak terima komi...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei