T18c11 Tok Ma Kelik Ke Kota Bharu Dari Bandar Baru Nilai Menaiki Bas Ekspres Mutiara


Malam ni Master hantar Tok Ma naik bas Ekspres Mutiara di Bandar Baru Nilai.
Tok Ma nak pulang ke Wakaf Bharu setelah seminggu berada di Bandar Baru Salak Tinggi kerana menjaga cucunya, Nor Áina yang terpaksa dikuarantin di rumah sekurang-kurangnya seminggu untuk membiarkan paru-parunya kuat setelah Aina menerima rawatan di Hospital Putrajaya selama seminggu kerana masalah pernafasan.
Bas Ekspres Mutiara yang Tok Ma naiki itu adalah bas trip NK1.
Bas trip NK1 dari Bandar Baru Nilai ke Kota Bharu (atau mungkin Kubang Kerian?) itu dijadualkan berlepas sekitar jam 8:30 malam.
Master dan Tok Ma bergerak dari rumah kami di Bandar Baru Salak Tinggi ni sekitar jam 7 malam, sebelum masuknya waktu solat Maghrib. Waktu itu dipilih sebab Tok Ma nak jamak solat Maghrib dan Isya', jadi Tok Ma tak perlulah menunaikan solat fardhu Isya'di dalam perjalanan.
Mereka singgah di Masjid Dato' Klana Petra Putra Nilai, di mana Master menunaikan solat fardhu Maghrib manakala Tok Ma menunaikan solat fadhu Maghrib dan menjama'kannya dengan solat fadhu Isya'. Solat jama' (jamak) adalah solat yang dihimpunkan di atas syarat yang dibenarkan, dan salah satu keadaan di mana umat Islam dibenarkan menghimpunkan solatnya adalah ketika dalam perjalanan jauh melebihi 2 (dua) marhalah atau 90 (sembilan puluh) kilometer.
Tok Ma gemar naiki bas Ekspres Mutiara dari Bandar Baru Nilai di Negeri Sembilan ke Kota Bharu di Kelantan, kerana konsortium Ekspres Mutiara mempunyai sebuah hentian rehat dan rawat (R&R) di Gua Musang yang selesa suasananya mencakupi tandas, tempat makan, dan surau.
Jika dari Kota Bharu ke Bandar Baru Nilai pula, Tok Ma lebih suka menaiki bas Ekspres Perdana kerana bas itu kurang perhentian sebelum sampai ke Bandar Baru Nilai. Maka bas Ekspress Perdana akan tiba lebih awal di Bandar Baru Nilai.
Selain itu bas Ekspress Mutiara di Bandar Baru Nilai ni sungguh efektif kerana apabila ia tiba, ia mengambil penumpang, dan terus bergerak apabila semua penumpang mengambil tempat duduk masing-masing. Para penumpang tidak perlu menunggu lama. Mungkin kerana Bandar Baru Nilai adalah hentian pertamanya.
Nak beli tiket bas Ekspress Mutiara di Bandar Baru Nilai ni bolehlah beli di Restoran Nasi Arab Marhaban Bikum yang terletak di Dataran Nilai. Tak susah mencarinya kerana di Dataran Nilai tu cuma ada sebuah bangunan sahaja.
Naik bas pula adalah di seberang jalan berhadapan Dataran Nilai di kawasan kedai. Malangnya kawasan ini gelap gelemat dan tidak banyak kedai walaupun banyak lot kedai. Tiada bangku, jadi orang ramai terpaksalah melabuhkan punggung mereka di mana-mana sahaja yang boleh.
Tedi pun tak fahamlah apalah Majlis Perbandaran Nilai ni fikir? Tak boleh fikirkah tempat tu tumpuan manusia naik bas, maka sediakanlah apa yang patut. Mungkin mereka selesa dengan bekerja di dalam penghawa dingin, maka setakat keperluan rakyat marhaen ni apalah sangat, hanya seperti melukut di tepi gantang.
Di sekitar kawasan tu ada kawasan pembinaan yang Tedi tak tahu nak bina apa, Tedi harap ia adalah pembinaan stesen bas baru.
Selepas Tok Ma naiki bas Ekspress Mutiara tersebut, Master bergerak pulang, memandangkan azan Isya' berkumandang dalam perjalanan pulang tersebut, Master singgah di Masjid Hishammmuddin Bandar Baru Salak Tinggi untuk menunaikan solat fadhu Isya' secara berjemaah.
20180311


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2018/03/tok-ma-kelik-ke-kota-bharu-naik-ekspres.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Superdough B Cafe Aesthetic Baru Di Kota Bharu Kelantan

Superdough B Cafe Aesthetic Baru Di Kota Bharu Kelantan

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 386 hits
SuperDough B Cafe Aesthetic di Kota Bharu Kelantan Come for the bread Stay for the coffee A prefect tagline untuk Superdough B sebab dekat sini ada bermacam macam jenis pastri yang menyelerakan dan pilihan minuman juga banyak sampai tak tah...
Atasi Parut Jerawat Dengan Rawatan Kulit Di Klinik Dr Bazilah Bandar Baru Bangi Dan Klinik Dr Bazilah Shah Alam

Atasi Parut Jerawat Dengan Rawatan Kulit Di Klinik Dr Bazilah Bandar Baru Bangi Dan Klinik Dr Bazilah Shah Alam

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 384 hits
Atasi Parut Jerawat dengan Rawatan Kulit di Klinik Dr Bazilah Bandar Baru Bangi dan Klinik Dr Bazilah Shah Alam Assalamualaikum dan hi korang Zaza tahu rata rata antara kita ini memang kebanyakan sedang mengalami masalah kulit muka macam pa...
Pengalaman Menginap Di Grand Renai Kota Bharu Kelantan

Pengalaman Menginap Di Grand Renai Kota Bharu Kelantan

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 254 hits
Pengalaman Menginap Di Grand Renai Kota Bharu Kelantan Salah satu hotel yang menjadi pilihan ramai mereka yang datang bercuti di Negeri Kelantan adalah Grand Renai Kota Bharu Jadi untuk kali ini aku akan kongsikan pengalaman aku menginap di...
Outstation Kota Bharu

Outstation Kota Bharu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 132 hits
Yuhuuuu After 2 weeks aku kat Kuala Terengganu sekarang aku kat Kota Bharu pulak hehe Aku akan berada kat sini selama 2 minggu then aku akan balik KL So apa yang best kat sini ye Mane tempat yang best untuk aku singgah Apa makanan yang pali...
10 Rumah 5 Lot Kedai Di Kota Bharu Musnah Terbakar

10 Rumah 5 Lot Kedai Di Kota Bharu Musnah Terbakar

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 153 hits
10 rumah 5 lot kedai di Kota Bharu musnah terbakar KOTA BHARU Dianggarkan 10 buah rumah penduduk dan lima buah lot kedai musnah dalam kebakaran yang berlaku di Jalan Sultanah Zainab di sini sebentar tadi Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bo...
Tragedi Kebakaran Jalan Gajah Mati Kota Bharu Menyayat Hati

Tragedi Kebakaran Jalan Gajah Mati Kota Bharu Menyayat Hati

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 179 hits
Angkatan Wanita Amanah Kelantan melahirkan rasa dukacita dan berempati dengan mangsa kebakaran Jalan Gajah Mati Kota Bharu yang berlaku malam semalam Ketua AWAN Kelantan Dr Hafizah Mustakim mengucapkan takziah kepada kesemua mangsa kebakara...
Kim Jong Un Kunjungi Kota Baru Setelah Hilang Dari Hadapan Publik Selama Sebulan

Kim Jong Un Kunjungi Kota Baru Setelah Hilang Dari Hadapan Publik Selama Sebulan

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 165 hits
Menghilangnya Kim Jong Un dari llaporan media pemerintah kerap memunculkan spekulasi terkait kesehatan dan keberadaannya
Pemandu Maut Penumpang Parah Kereta Bertembung Bas Ekspres Di Km 20 Jalan Lahad Datu Sandakan

Pemandu Maut Penumpang Parah Kereta Bertembung Bas Ekspres Di Km 20 Jalan Lahad Datu Sandakan

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 186 hits
Pasukan bomba mengeluarkan mangsa yang tersepit di dalam kereta Proton Saga Lahad Datu Seorang pemandu maut manakala penumpangnya parah apabila kereta dinaiki mereka terbabit kemalangan dengan bas ekspres di Kilometer 20 Jalan Lahad Datu Sa...
Buka Sempadan Abai Hak Bas Ekspres

Buka Sempadan Abai Hak Bas Ekspres

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 111 hits
Oleh Pengusaha bas ekspres tidak dimaklumkan mengenai tarikh pembukaan sempadan darat dengan Singapura Foto hiasan NSTP NIK ABDULLAH NIK OMAR KUALA LUMPUR Sekretariat Gabungan Bas Malaysia mempersoal pembukaan sempadan Malaysia Singapura be...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital