Syor Guna Ai Untuk Pengambilan Guru Belum Relevan Nutp



Kuala Lumpur: Syor supaya kerajaan memanfaatkan kemajuan Revolusi Industri 4.0 (IR4.0) untuk mewujudkan pangkalan data berinovasi menghubungkan kementerian dengan institusi pendidikan dan universiti dilihat tidak realistik dalam keadaan sekarang.

Syor itu dikemukakan supaya data penting seperti keperluan bidang kemahiran atau kepaka- ran guru serta unjuran keko- songan jawatan akibat pelbagai faktor, termasuk bersara, ber- sara awal atau meninggal dunia dapat diselaras dan penempatan boleh dilakukan lebih pantas.

Syor ahli akademik Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Madya Dr Shamsul Arrieya Ariffin itu juga bagi memudahkan sekolah mencari pemohon dengan bidang diperlukan secara terus dengan universiti awam (UA) atau Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) berdasarkan syarat serta prosedur ditetapkan.

Mengulas saranan terbabit, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Aminuddin Awang, berkata cadangan itu terlalu ke hadapan tanpa mengambil kira dasar dan peraturan sedia ada kerana kae- dah pengambilan guru sedia ada masih relevan.

Pengambilan perlu selaras

"Pengambilan guru perlu diselaras dengan keperluan pada peringkat Kementerian Pendidikan (KPM), seterusnya pelantikan dibuat Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) melalui tapisan tertentu dan temu duga," katanya kepada BH, semalam.

Aminuddin kelmarin mendakwa yang sekolah di seluruh negara kekurangan lebih 20,000 guru ketika ini, isu yang sebelum ini dikaitkan dengan sekolah di pedalaman namun sudah 'menular' ke sekolah bandar, berkata isu itu bukan disebabkan kaedah pengambilan guru.

"NUTP yakin ia lebih bersifat 'peruntukan kewangan tidak mencukupi' daripada kerajaan untuk waran perjawatan guru berdasar keperluan sebenar. Sebenarnya, ada ramai calon guru lulusan institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) tempatan.

"Ramai lagi belum dibuat pelantikan ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (guru). Jadi, NUTP berharap melalui Bajet 2024, akan ada pengambilan khas guru 2024 secara tetap atau kontrak tanpa mengambil kira calon guru lepasan IPG," katanya.

Sementara itu, KPM sebelum ini membuka pengambilan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred DG41 tahun 2023 bagi mengatasi masalah kekurangan guru membabitkan 19,000 kekosongan di seluruh Malaysia. Ketika ini ada kira-kira 418,000 guru di 10,225 sekolah rendah dan menengah.

Sementara itu bekas guru Pendidikan Seni, Tentera Gulang, 49, bersetuju KPM perlu ada pangkalan data yang selari dengan keperluan semasa supaya apabila ada guru bersara, bersara awal atau meninggal dunia, tempat mereka dapat digantikan segera.

Berdasar pengalaman sendiri, beliau membuat permohonan berhenti atau bersara awal pada Mei 2021 selepas 20 tahun berkhidmat dan dilulus setahun kemudian, namun tempatnya di sebuah sekolah Kota Belud, Sabah, tiada pengganti beberapa bulan.

"Sepatutnya dalam tempoh memproses permohonan saya setahun itu, KPM sudah bersedia dengan pengganti, namun selama beberapa bulan, tiada guru menggantikan tempat saya.

"Tidak ganti tempat guru bersara, bersara awal atau meninggal dunia boleh jejas pembelajaran murid. Isu lain, walaupun ada guru gantian, tetapi jika bukan dalam bidang berkenaaan, juga boleh menyebabkan murid jadi mangsa apabila kurang faham apa diajar," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/09/syor-guna-ai-untuk-pengambilan-guru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Lama Kahwin Tapi Belum Dapat Anak Ustaz Ini Kongsi Cara Nak Ikhtiar Hamil Guna Resipi Air Kelapa Bakar

Dah Lama Kahwin Tapi Belum Dapat Anak Ustaz Ini Kongsi Cara Nak Ikhtiar Hamil Guna Resipi Air Kelapa Bakar

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 296 hits
Ustaz dedah cara ikhtiar hamil boleh cuba resipi air kelapa bakar ini Dalam usaha mendapatkan cahaya mata pelbagai kaedah yang boleh digunakan pasangan suami isteri Yang paling penting pasangan hendaklah berjumpa doktor untuk mengenalpasti ...
Nutp Dakwa Sekolah Seluruh Negara Perlukan 20 Ribu Guru

Nutp Dakwa Sekolah Seluruh Negara Perlukan 20 Ribu Guru

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 225 hits
Imej hiasanKUALA LUMPUR Isu kekurangan guru yang sebelum ini dikaitkan dengan sekolah di pedalaman sudah menular ke institusi pendidikan itu di kawasan bandar Mendedahkan perkara itu Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malay...
Pengambilan Guru Perlu Dibuka Segera Negara Masih Kekurangan Guru

Pengambilan Guru Perlu Dibuka Segera Negara Masih Kekurangan Guru

papar berkaitan - pada 20/9/2023 - jumlah : 163 hits
Pengambilan Guru Perlu Dibuka Segera Negara Masih Kekurangan Guru 6 Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia telah mengungkapkan bahawa masalah kekurangan guru yang sebelumnya terkait dengan sekolah sekolah di pedalaman telah men...
Wartakan Waktu Bekerja Guru Nutp

Wartakan Waktu Bekerja Guru Nutp

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 117 hits
Dalam perkembangan berkaitan Aminuddin berkata NUTP mahu pewartaan waktu bekerja harian bagi guru di negara ini melalui peruntukan undang undang Beliau berkata ketika ini tiada pewartaan waktu bekerja harian bagi guru sebaliknya yang ada O ...
10 Guru 21 Pelajar Cedera Disengat Tebuan Tanah

10 Guru 21 Pelajar Cedera Disengat Tebuan Tanah

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 229 hits
Seramai 31 individu termasuk 10 guru cedera disengat tebuan tanah di Sungai Lepoh Hulu Langat KUALA LUMPUR Seramai 21 pelajar sebuah sekolah menengah dan 10 guru pengiring cedera akibat disengat tebuan tanah ketika melakukan aktiviti mendak...
Garis Panduan Nilai Etika Penggunaan Media Sosial Bagi Guru Murid

Garis Panduan Nilai Etika Penggunaan Media Sosial Bagi Guru Murid

papar berkaitan - pada 10/9/2023 - jumlah : 336 hits
Penyediaan Garis Panduan Nilai dan Etika Media Sosial bagi guru dan murid bertujuna mengelakkan penyalahgunaan media seosial yang membawa kepada pelbagai keburukan terutamnya dalam penyebaran fitnah dan perkongsian maklumat yang kurang tepa...
Tuan Guru Nafi

Tuan Guru Nafi

papar berkaitan - pada 10/9/2023 - jumlah : 116 hits
Pemimpin utama PN Tuan Guru Dominic nafikan buat u turn isu modul 40 hadits Sebelum ini dia ada kata nak saman kerajaan kalau teruskan pengajaran modul tersebut Tapi dia salahkan Menteri Pendidikan Katanya ada masalah komunikasi yang buatka...
Guru Jadikan Murid Sebagai Content Berdepan Tindakan Fadhlina Sidek

Guru Jadikan Murid Sebagai Content Berdepan Tindakan Fadhlina Sidek

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 136 hits
SHAH ALAM Guru yang menjadikan pelajar sebagai kandungan media sosial bakal berdepan dengan tindakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia Menterinya Fadhlina Sidek berkata kementerian tidak akan berkompromi terhadap sebarang isu pelanggaran...
Viral Guru Olahraga Cukur Rambut Murid Smp Dengan Model Seperti Badut

Viral Guru Olahraga Cukur Rambut Murid Smp Dengan Model Seperti Badut

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 224 hits
Dirinya pun khawatir anaknya akan ditertawakan siswa lain jika berpenampilan dengan rambut botak tengah
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar