Syed Saddiq Zahid Boleh Tanding Tapi Buruk Dari Segi Moral Laporan


agendaily.com29/10/2022
Hakikat bahawa mahkamah telah mengarahkannya untuk membela diri menunjukkan bahawa pihak pendakwa raya telah membuktikan ada kes terhadap mereka.
Presiden MUDA dan penyandang kerusi Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman serta Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, masih boleh bertanding, kata peguam.

Bagaimanapun, penganalisis politik berpendapat bahawa perintah mahkamah supaya mereka membela diri terhadap tuduhan rasuah, menunjukkan ada kes terhadap mereka, sekali gus dari segi moral kedua-duanya tidak layak bertanding.

Peguam Amer Hamzah berkata Syed Saddiq layak bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang, kerana beliau masih belum dijatuhkan hukuman, cuma diarah membela diri terlebih dahulu.

Beliau berkata mereka yang disabitkan kesalahan dengan hukuman penjara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang RM2,000 tidak boleh bertanding sebagai calon dalam pilihan raya.

“Di bawah Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan, hanya orang yang disabitkan kesalahan yang telah dihukum penjara selama tempoh tidak kurang satu tahun atau denda tidak kurang RM2,000 dan tidak menerima pengampunan, tidak layak bertanding dalam pilihan raya umum,” katanya menurut The Star.

Oleh itu, menurutnya Syed Saddiq dan Zahid yang juga penyandang kerusi Parlimen Bagan Datuk serta penyandang kerusi Parlimen Baling, Datuk Seri Azeez Rahim, misalnya, layak bertanding dalam pilihan raya ini.

Semalam (28 Oktober 2022) Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Syed Saddiq membela diri terhadap empat pertuduhan, termasuk pecah amanah jenayah (CBT), dana berjumlah RM1 juta.

Manakala, pada 24 Januari lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Zahid membela diri atas 47 pertuduhan CBT, rasuah dan pengubahan wang haram, melibatkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Berbeza dengan veteran UMNO yang juga bekas ahli Parlimen Johor Bahru Tan Sri Shahrir Samad yang menunjukkan contoh baik kepada pemimpin partinya yang terpalit dengan kes mahkamah, apabila enggan bertanding dalam pilihan raya kali ini.

Shahrir menjelaskan beliau mahu membersihkan dahulu namanya di mahkamah, dan sebab itu tidak mahu menjadi calon dalam pilihan raya ini.

“Adalah tidak adil untuk saya membiarkan pengundi Johor Bahru ‘membersihkan’ nama saya,” katanya setelah ramai yang bertanya sama ada beliau akan bertanding dalam PRU-15, 19 November ini.

Sementara itu, penganalisis politik Universiti Teknologi Malaysia Dr Mazlan Ali berkata walaupun Syed Saddiq boleh bertanding dalam pilihan raya tatkala diarah membela diri atas tuduhan rasuah, ia dianggap tidak “manis”.

“Hakikat bahawa mahkamah telah mengarahkannya untuk membela diri menunjukkan bahawa pihak pendakwa raya telah membuktikan kes terhadapnya.

“Dia boleh bertanding untuk pilihan raya kerana dia masih belum disabitkan kesalahan.

“Bagaimanapun, dari sudut moral, ia tidak kelihatan sangat cantik. Dia sepatutnya bermurah hati untuk memberi laluan kepada orang lain dalam partinya.

“Diarahkan untuk membela diri mungkin membayangkan bahawa dia tidak bebas rasuah dan cacat kerana kes itu tidak dibuang.

“Beliau sentiasa memperjuangkan isu antirasuah dalam politik. Ia akan menjadi sukar baginya kerana dia telah menjadi sebahagian daripada ‘Kluster Mahkamah’ ahli politik,” kata Mazlan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/syed-saddiq-zahid-boleh-tanding-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Tak Boleh Lawan Dengan Hujah Inilah Cara Mereka Ceramah Syed Saddiq Diganggu Sekumpulan Pemuda Malam Tadi

Bila Tak Boleh Lawan Dengan Hujah Inilah Cara Mereka Ceramah Syed Saddiq Diganggu Sekumpulan Pemuda Malam Tadi

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 201 hits
The ReporterCeramah anjuran Muda di Muar Johor malam tadi tidak dapat berjalan dengan lancar kerana diganggu oleh sekumpulan lelaki yang membuat bising dengan deruman enjin motosikal sehingga mengganggu konsentrasi tetamu yang hadir Kejadia...
Pelik Tapi Amanah Ucap Terima Kasih Beri Nik Omar Tanding Kuota Pkr

Pelik Tapi Amanah Ucap Terima Kasih Beri Nik Omar Tanding Kuota Pkr

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 167 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Walaupun pelik untuk pemimpin Amanah bertanding atas kuota PKR pada pilihan raya umum ke 15 tetapi Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad mengucapkan terima kasih kerana membenarkan Nik Omar Nik Aziz bertanding a...
Zahid Minta Nak Jumpa Saya Tapi Dekat Media Kata Saya Nak Jumpa Dia Hadi

Zahid Minta Nak Jumpa Saya Tapi Dekat Media Kata Saya Nak Jumpa Dia Hadi

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 164 hits
satuberita myBy October 22 2022PRESIDEN PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memutarbelit fakta berhubung pertemuan sebelum ini dengan mengatakan kononnya beliau yang meminta untuk berjumpa Hadi mendedahkan Pr...
Calon Bn Nafi Surat Akujanji Tular Sokong Zahid Jadi Pm Tapi Tak Lapor Polis

Calon Bn Nafi Surat Akujanji Tular Sokong Zahid Jadi Pm Tapi Tak Lapor Polis

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 159 hits
agendaily com2 11 2022Calon UMNO Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah menafikan surat Akujanji ditandatanganinya menyatakan sokongan kepada Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjadi Perdana Menteri jika BN menang PRU 15 Awal hari ini ...
Benda Simple Tapi Boleh Hilangkan Stress Lelaki Kongsi Info Kurang Cerdik Dikecam Teruk Oleh Netizen

Benda Simple Tapi Boleh Hilangkan Stress Lelaki Kongsi Info Kurang Cerdik Dikecam Teruk Oleh Netizen

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 201 hits
Benda simple tapi boleh hilangkan stress Lelaki kongsi info kurang cerdik dikecam teruk oleh netizenPihak berkuasa telah menetapkan pemakaian tali pinggang keledar dalam kenderaan adalah wajib bagi tujuan melindungi keselamatan pengguna apa...
Anwar Boleh Kempen Dari Penjara Tapi Najib Tak Boleh

Anwar Boleh Kempen Dari Penjara Tapi Najib Tak Boleh

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 135 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 21 2022 8 00 AMAnak perempuan Najib Razak Nooryana Najwa menyoal mengapa ketua pembangkang ketika dipenjarakan Anwar Ibrahim boleh berkempen untuk isterinya pada pilihan raya kecil Permatang Pauh pada 2015 Ka...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon