Syed Saddiq Penjahat Ke Hero Dalam Minggu Sama


 

Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tidak pun perlu banyak pengenalan. Daripada imej ‘budak poster’ seorang aktivis dan reformis hingga membawa kepada peningkatan mendadaknya dalam arus perdana politik, tidak hairanlah jika ramai yang mahu mengebumikannya.
Diangkat jadi menteri pada usia semuda belum pun mencecah 26 tahun selepas menang kerusi Parlimen Muar pada PRU 2018, namun liku-liku yang dilaluinya selepas itu penuh ranjau dan duri. Tempoh sepanjang seminggu lalu harus mendefinisikannya sebagai seorang kuat berprinsip kepada sesetengah dan sebaliknya pula bagi yang lain.
“Saya nak bagitau kepada cytro (cybertrooper – laskar siber) PH, prinsip atau ‘principle’ dalam bahasa Inggeris ialah P-R-I-N-C-I-P-L-E, bukan P-A-L. Principal itu adalah pengetua, bukan prinsip tapi guru besar. So, get it right,” kata Khairy Jamaluddin.
Teguran pedas bekas menteri kesihatan itu bermaksud ‘menganjing’ mereka, bukan pun berseloroh atau menyindir secara kecil-kecilan. Makna kata kalau ‘principle’ pun tak tahu dibezakan atau dieja betul, tak usahlah nak memandai-mandai menegur seseorang itu berprinsip atau sebaliknya.
Lanjutan daripada menyekolahkan mereka, Khairy sebenarnya mempertahankan Ahli Parlimen Muar itu sebagai seorang berprinsip – sekurang-kurangnya lebih berprinsip daripada rakan-rakan dalam blok kerajaan perpaduan yang baru ditinggalkannya.
“Hipokrit,” kata Syed Saddiq yang ditujukan kepada kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim yang didakwanya melakukan pembohongan terbesar peringkat nasional dengan berjanji nak lawan rasuah, tidak akan gugurkan kes rasuah dan akan penjarakan kleptokrat.
“(Tapi) hari ini membebaskan mereka. Tangan kiri lawan rasuah, tangan kanan bela rasuah. Kalau kita dalam dewan ini dibisukan mulut, tidak boleh mengkritik kerajaan tanpa sangka jahat, bagaimana kita ingin bicara soal rakyat,” katanya ketika sidang Dewan Rakyat, Selasa lalu.
Pada 10 September lalu, sehari selepas kerajaan perpaduan dapat mengembalikan status quo majoriti 2/3 dengan 148 kerusi Parlimen susulan kemenangan dalam PRK Pulai, Syed Saddiq mengumumkan keluar dari blok kerajaan untuk menjadi kuasa ketiga. Keputusannya itu, yang sudah menjadi buah mulut beberapa hari terdahulu, dikaitkannya dengan kes Timbalan Perdana Menteri Zahid Hamidi yang dilepas tanpa dibebaskan (DNAA) oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur daripada 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah jenayah, dan pengubahan wang.
Ads by KioskedMalah, Syed Saddiq menyifatkan ‘pembebasan’ presiden Umno itu sebagai permulaan menormalisasikan rasuah.
Rentetan tindakannya itu, apa yang tak dikata kepadanya – pengkhianat, tidak mengenang budi, lupa daratan dan budak suruhan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad selain berlakon suci sedangkan diri sendiri terpalit dengan berdepan pertuduhan di mahkamah.
Tapi beliau masih mampu tersenyum dari tempat duduk bersendiriannya tanpa diapit Ahli-ahli Parlimen lain setelah kerusinya dipindahkan ke blok pembangkang di bahagian belakang. Seperti diungkapkannya, perjalanan lanjut buatnya adalah ‘sunyi dan panjang’.
Untuk ditenggelami, bagaimanapun, tidak sesekali. Berdepan tekanan menggila untuknya mengosongkan kerusi Muar sekalipun, beliau menempelak mereka yang membuat desakan itu untuk mencermin diri dan mengosongkan kerusi masing-masing kerana menguburkan prinsip perjuangan mereka untuk menolak rasuah.
“Saddiq ini berprinsip. Sebab dia masih lagi pegang kepada anti ‘hoi hoi ya hoi’. Jadi, jika anda minta dia untuk kosongkan kerusinya, anda kosongkanlah kerusi anda dulu. Saddiq ni satu pakej yang bagus. Ramai yang tak ada ciri-ciri macam dia. Kerana itu, ramai yang mahu membenamnya,” kata Khairy di episod ke-48 podcast Keluar Sekejap.
Sudah tentu bekas Ahli Parlimen Rembau itu yang tewas sebagai calon Barisan Nasional (BN) dalam perebutan kerusi Sungai Buloh pada PRU 15, November lalu, yang bersimpati dengannya kerana dibuli, dipertikaikan bukanlah kayu pengukur terhadap Syed Saddiq tapi pandangannya juga berhak didengar.
Ads by KioskedIa tidak harus dilihat berbeza dengan siaran harian di atas talian seorang penyokong Umno yang mempersendakan Syed Saddiq kononnya seorang berpinsip di sebalik kes mahkamahnya sendiri atas empat pertuduhan bersubahat pecah amanah, salah guna harta, dan pengubahan wang haram, belum selesai.
Tapi yang mengata itu barangkali terlupa yang dia sendiri masih perlu menghadapi perbicaraan atas dua tuduhan membuat dan memulakan komunikasi jelik terhadap bekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob dan kerajaan yang ditetapkan akan berlangsung bulan depan.
Sekurang-kurangnya juga presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) itu membuktikan dirinya lebih jantan daripada ahli Majlis Kerja Tertinggi (Umno) Puad Zarkashi – dulunya dilihat pengampu terkuat ‘Bossku’ tapi kini beralih kepada Zahid – yang mencabar supaya dia benar-benar menarik sokongan terhadap kerajaan perpaduan daripada hanya mengugut untuk berbuat demikian.
“Saya bukannya ‘yes man’,” kata Syed Saddiq menyindir Puad. Kritikan daripada blok kerajaan, khususnya Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook, Ahli Parlimen Pontian Ahmad Maslan, Ahli Parlimen Jelutong RSN Rayer, Ahli Parlimen Sungai Buloh R Ramanan, Ahli MKT Umno Lokman Noor Adam, Ahli Parlimen Sungai Petani Mohammed Taufiq Johari, AJK DAP Johor Boo Cheng Hau, antaranya, memang dijangkakan.
Dalam pada itu, Perikatan Nasional (PN) pula menyuarakan sokongan, termasuk pengerusinya Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man, Timbalan Pengerusi PSM S Arutchelvan, Timbalan Presiden Muafakat Nasional Zuraida Kamaruddin, dan Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim.
Senada dengan Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim yang mengalu-alukan pendirian Syed Saddiq menjadi kuasa ketiga sebagai perkembangan sihat dalam politik negara, Mahathir berkata keputusan Ahli Parlimen Muar itu selari dengan janji beliau dan partinya kepada rakyat pada PRU15.
Ads by Kiosked“Ini satu tindakan yang tegas, berani dan bermoral,” kata Muhyiddin, disusuli Shahidan yang menyimpulkan Syed Saddiq sebagai hero rakyat.
Di sebalik pernyataan itu, langkah ke hadapannya akan hanya makin mencabar. Untuk terus diserang, seperti kata bekas ketua penerangan Umno Shahril Hamdan, adalah satu perkara pasti gara-gara tahap benci yang akan berganda-ganda ke atasnya.
“Dia mungkin akan sentiasa diserang, mungkin tahap benci orang kepada lawan ini, dia akan jadi antara top 3, top 5 figura-figura yang akan diserang oleh Pakatan Harapan dan juga Barisan Nasional,” katanya.
Cuma, mereka mungkin silap jika mengandaikan Syed Saddiq, seperti ditunjukkannya sepanjang seminggu lalu, akan tunduk. Sebaliknya, mungkin itu yang akan mengerah aura hero daripada dirinya demi menegakkan prinsip sebagai perisai. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/09/syed-saddiq-penjahat-ke-hero-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syed Saddiq Drama King Hero Tidak Bertempat

Syed Saddiq Drama King Hero Tidak Bertempat

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 178 hits
Syed Saddiq Drama King cuba menjadi hero tetapi tidak bertempat malah beliau juga sekadar menjadi pejuang keadilan palsu dan selektif Syed Saddiq juga cuba buat drama sepatutnya pihak yang harus diserang dan sisasar oleh SS adalah pihak lai...
Puad Zarkashi Keluar Kerajaan Helah Syed Saddiq Mahu Jawatan

Puad Zarkashi Keluar Kerajaan Helah Syed Saddiq Mahu Jawatan

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 175 hits
Nora MahparPETALING JAYA Seorang pemimpin Umno mendakwa tindakan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman meninggalkan blok kerajaan adalah helah untuk beliau menuntut jawatan dalam pentadbiran Anwar Ibrahim Menyifatkan tindakan Ahli Parlimen Muar itu...
Syed Saddiq Jangan Lupa Dulu Menang Sebab Disokong Pengundi Ph

Syed Saddiq Jangan Lupa Dulu Menang Sebab Disokong Pengundi Ph

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 243 hits
HARAPAN DAILY Setiausaha Agung DAP Anthony Loke mengingatkan Syed Saddiq Syed Abdul bahawa kemenangan Presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia itu di Parlimen Muar dicapai atas sokongan daripada pengundi PH Menurutnya Saddiq menang di keru...
Syed Saddiq Biar Dihukum Daripada Hilang Prinsip

Syed Saddiq Biar Dihukum Daripada Hilang Prinsip

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 191 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman secara rasmi mengumumkan keluar daripada kerajaan perpaduan untuk menjadi pembangkang kuasa ketiga Presiden Muda itu berkata keputusan berkenaan diambil sebagai tan...
Kuasa Ketiga Syed Saddiq Takkan Ke Mana Sehelai Pun Bulu Roma Anwar Tak Jatuh

Kuasa Ketiga Syed Saddiq Takkan Ke Mana Sehelai Pun Bulu Roma Anwar Tak Jatuh

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 154 hits
Setelah didesak banyak pihak Syed Saddiq Syed Abdul Rahman akhirnya akur untuk menarik diri dan tidak lagi menyokong kerajaan perpaduan Presiden Muda itu bagaimanapun mengumumkan pendiriannya untuk tidak bersama blok pembangkang PN sebalikn...
Syed Saddiq Just Angling For Govt Position Says Puad

Syed Saddiq Just Angling For Govt Position Says Puad

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 136 hits
Umno Supreme Council member Puad Zarkashi said he was disappointed that the Muda president had used the two thirds majority to his advantage Muda president Syed Saddiq Syed Abdul Rahman has been accused of using withdrawal of support for th...
Is Syed Saddiq Really A Principled Person

Is Syed Saddiq Really A Principled Person

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 177 hits
If the latest antics of Muda founder and chief Syed Saddiq Syed Abdul Rahman are to be believed he is a highly principled person who can t stand to see the corruption charges against Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi dropped Is he re...
Syed Saddiq Sebabkan Kerajaan Hilang Majoriti Dua Per Tiga

Syed Saddiq Sebabkan Kerajaan Hilang Majoriti Dua Per Tiga

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 246 hits
BIARPUN Parti Ikatan Demokratik Malaysia hanya mempunyai satu kerusi Parlimen iaitu Muar yang disandang oleh Presidennya Syed Saddiq Syed Abdul Rahman namun tindakan parti berkenaan menarik sokongan kepada Kerajaan Perpaduan mengakibatkan K...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment