Syed Saddiq Jangan Pandai Cakap Saja Tapi Tiada Tindakan


BEBERAPA bekas pemain bola sepak kebangsaan, tampil menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berhubung perbangunan sukan negara.

Beliau berkata, dalam tempoh kira-kira setahun Syed Saddiq memegang portfolio itu, masih belum menampakkan sumbangan besar terhadap peningkatan sukan tanah air termasuk bola sepak.

Beliau berkata, dalam tempoh kira-kira setahun Syed Saddiq memegang portfolio itu, masih belum menampakkan sumbangan besar terhadap peningkatan sukan tanah air termasuk bola sepak.

“Pada saya tak nampak apa-apa sumbangan lagi beliau sebagai menteri, kalau dalam bola sepak, adalah beliau tengok Akademi Bolasepak Mokhtar Dahari di Gambang, selain itu tak ada apa pun.


“Sebagai menteri yang muda, beliau sepatutnya bersemangat dan agresif. Jangan pandai cakap saja tapi tiada tindakan.

“Sepatutnya beliau perlu memikirkan cara untuk bantu semua sukan termasuk bola sepak. Beliau boleh maklumkan kepada Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad) untuk meminta syarikat GLC menyumbang sebagai contoh RM10 juta, kalau ada 10 syarikat sudah ada RM100 juta.

“Jadi duit tajaan ini boleh disumbangkan kepada semua sukan mengikut keutamaan termasuk bola sepak. Kita tahu yang kebanyakan persatuan sukan sukar untuk mendapatkan tajaan, malah takkan selamanya nak bergantung dengan duit kerajaan.

“Untuk dapatkan sumbangan syarikat GLC ini, Syed Saddiq kena buat blueprint untuk meyakinkan kerjasama dengan syarikat berkenaan, bukan sibuk bercakap hal-hal lain,” katanya.

Terbaharu, Syed Saddiq mencetuskan rasa tidak senang di kalangan bekas pemain, pemain dan persatuan bola sepak dengan membuat kenyataan balas berhubung dakwaan ada pemain menyembunyikan status gaji untuk mengelak membayar cukai.



Azmil dan Shahrul (kanan) menggesa Syed Saddiq supaya jangan menunding jari kepada pemain.
Jamal yang menjadi antara tonggak Harimau Malaya layak ke Sukan Olimpik Moscow 1980 berkata, sebagai menteri beliau seharusnya menyiasat perkara itu terlebih dahulu.

“Jangan terlalu cepat buat kesimpulan, kalau betul arahkan LHDN buat tindakan. Kalau pemain tipu kontrak, jika berlaku sebarang masalah mereka tidak boleh buat tuntutan apa-apa jika tiada dalam kontrak,” katanya.

Sementara itu seorang lagi bekas pemain kebangsaan Azmil Azali menggesa agar Syed Saddiq tidak hanya menunding jari mencari kesalahan pemain tanpa memikirkan cara untuk membantu pemain.

Beliau berkata, sebagai orang nombor satu di Kementerian Sukan, Syed Saddiq sepatutnya memikirkan insentif untuk membantu pemain seperti pengurangan cukai pendapatan.

“Jangka hayat pemain tidak lama, tak sampai 55 tahun pun bermain bola sepak, mungkin boleh bagi sedikit diskaun atau pengurangan kepada pemain.

“Memang peraturan tetap peraturan tapi apa salahnya untuk kerajaan memikirkan nasib pemain yang ada di antara mereka menyarung jersi kebangsaan,” katanya yang beraksi bersama Johor dari 1992-2002.

Selain itu, bekas kapten Perak Ahmad Shahrul Azhar Sofian berkata, kerajaan baharu seharusnya mencari jalan membantu pemain dengan melihat semula cukai yang dikenakan ke atas pemain.

“Tak logik akal kalau pemain cuba menipu tidak mahu membayar cukai pendapatan kerana yang menguruskan segala pemotongan cukai adalah pihak pengurusan.

“Kalau betul dakwaan itu, siasat lah dulu dan dakwa pemain berkenaan, bukan sekadar bercakap di media. Lebih baik YB Menteri mencari jalan penyelesaian bantu pemain.

“Cukai yang dikenakan ke atas pemain tinggi mungkin boleh dikurangkan kerana pemain paling lama bermain hanya 10 tahun. Kadang-kadang pemain tenggelam timbul, ada yang beraksi satu dua musim dan musim ketiga cedera dan diketepikan.

“Sama juga dengan jurulatih, nasib juga tidak menentu,” katanya.


Media Shah Alam Kini di Tukar Kepada www.suarabiru.com (https://mediashahalam.blogspot.com)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediashahalam.blogspot.com/2019/05/syed-saddiq-jangan-pandai-cakap-saja.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SuaraBiru+%28SUARA+BIRU%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Sudah Setahun Tapi Tak Nampak Lagi Sumbangan Besar Syed Saddiq

Ph Sudah Setahun Tapi Tak Nampak Lagi Sumbangan Besar Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 265 hits
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman KUALA LUMPUR Bekas pemain bola sepak kebangsaan Datuk Jamal Nasir Ismail mengingatkan Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman supaya menyediakan blueprint sukan negara daripada hanya sibuk bersemb...
Suami Tolonglah Bantu Isteri Uruskan Bayi Baru Lahir Di Wad Jangan Cakap Tak Pandai

Suami Tolonglah Bantu Isteri Uruskan Bayi Baru Lahir Di Wad Jangan Cakap Tak Pandai

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 709 hits
Suami perlu bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menerima cahaya mata Walaupun isteri yang mengandung dan melahirkan namun proses kehamilan dan kelahiran perlu diambil tahu oleh para suami Tiada istilah suami tidak bersedia atau taku...
Darmin Soal Tiket Pesawat Menhub Jangan Urus Maskapai Saja Tapi Masyarakat Juga

Darmin Soal Tiket Pesawat Menhub Jangan Urus Maskapai Saja Tapi Masyarakat Juga

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 261 hits
Menteri Koordinator bidang Perekonomian Darmin Nasution akan kembali memanggil Menteri Perhubungan Budi Karya Sumadi untuk membahas kebijakan penurunan harga tiket Salah satunya melalui kajian batas atas harga tiket pesawat
Anak Faham Arahan Tapi Tak Boleh Cakap Lagi Jika 18 Bulan Tetap Sama Jangan Tangguh

Anak Faham Arahan Tapi Tak Boleh Cakap Lagi Jika 18 Bulan Tetap Sama Jangan Tangguh

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 359 hits
Anak saya faham je arahan tapi tak bercakap lagi Ayat yang biasa disebut oleh ibu bapa bila ditanya mengenai anak faham atau tak Ya memang ada kanak kanak yang mempunyai kefahaman yang sepatutnya dengan usia mereka tapi masih belum bercakap...
Buat Apa Nak Berdebat Dengan Pencuri Kata Syed Saddiq

Buat Apa Nak Berdebat Dengan Pencuri Kata Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 538 hits
Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menyokong keputusan Anggota Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang menarik diri daripada berdebat dengan bekas perdana menteri Najib Razak Menurutnya Lim tidak seharusnya berdebat dengan...
Jadi Tersangka Eggi Sudjana Sebut Amien Rais Bilang People Power Tapi Biasa Saja

Jadi Tersangka Eggi Sudjana Sebut Amien Rais Bilang People Power Tapi Biasa Saja

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 266 hits
Tersangka kasus dugaan makar Eggi Sudjana meyakini kasus yang menjeratnya sebagai bentuk kriminalisasi Karena itu dia meminta agar hukum ditegakkan
Hiburan Ridhuan Tee Tegur Peserta Pencetus Ummah Ilmu Tidak Kemana Cuma Pandai Cakap

Hiburan Ridhuan Tee Tegur Peserta Pencetus Ummah Ilmu Tidak Kemana Cuma Pandai Cakap

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 239 hits
Sejak kebelakangan ini banyak juga kontroversi melibatkan pendakwah bebas yang lahir daripada program realiti Tidak dinafikan apa yang berlaku sedikit sebanyak memberikan persepsi negatif terhadap Islam Terpanggil untuk memberikan komen men...
Menginjak 3 Tahun Anak Mula Tunjuk Kuasa Tempoh Ini Jangan Biar Tapi Kena Ajar

Menginjak 3 Tahun Anak Mula Tunjuk Kuasa Tempoh Ini Jangan Biar Tapi Kena Ajar

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 341 hits
Bila anak dah mula nak suruh kita ikut cakapnya sehingga apa yang ibu ayah arahkan dah tak mahu dengar maksudnya anak dalam fasa Misguided Power atau Power Seeking Behaviour Biasanya di usia dua tahun ke atas anak dah mula menunjukkan ciri ...
Rezeki Bukan Hanya Sekadar Pandai Cari Duit Tapi Jujur Pada Isteri Siapa Saakitkan Isteri Hidupnya Pasti Tak Berkat

Rezeki Bukan Hanya Sekadar Pandai Cari Duit Tapi Jujur Pada Isteri Siapa Saakitkan Isteri Hidupnya Pasti Tak Berkat

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 506 hits
Biasa kita dengar dalam ceramah agama Ustaz pernah menyebut siapa sa kitkan hati isteri memang Allah jadikan hidupnya tak berkat tak berjaya kenapa tak berkat Kerana wanita yakni isteri siang malam uruskan keluarga mereka amanah dan anugera...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung

Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi