Syed Saddiq Buat Homework Dulu Sebelum Bercakap


Wartawan MalaysiaGazette Shahrir Adnan
KUALA LUMPUR – Syed Saddiq didakwa terburu-buru apabila terburu-buru membuat kenyataan tidak matang dengan mengatakan tarbiah Islam Pas telah gagal adalah sangat jauh tersasar.

Sehubungan itu, Dewan Pemuda Ikatan Malaysia (IKatan) menggesa Ketua Pemuda Pakatan Harapan (PH) itu supaya meluangkan masa untuk mendengar teks ucapan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang secara keseluruhan.

Atau setidak-tidaknya Setiausaha Akhbar Menteri membuat “homework” sebelum membuat ulasan yang dangkal sebegini.

Ketuanya, Shahir Adnan berkata, ucapan Presiden PAS dimulakan dengan sejarah Islam memimpin dunia selama berdekad-dekad, yang mana golongan yang bukan Islam mengkaji dan mendalami Islam sebenar untuk menerima Islam.

Islam memerintah bukan secara paksaan, tetapi rakyat bukan Islam mengkaji Islam sehingga golongan intelektual bukan Islam menerima Islam apabila melihat kebaikan Islam itu sendiri dalam konteks kehidupan, terutama pentadbiran yang adil dan saksama kepada rakyat.

Mengambil contoh tersebut, katanya, Abdul Hadi Guru menggesa anak-anak muda supaya mendalami isu-isu politik secara keseluruhan, bukannya terikut-ikut dengan sebaran media sosial yang kebenarannya kadang-kadang diragui.

Bahkan, jelas menunjukkan anak muda yang mengundi Pakatan Harapan pada PRU-14 telah ditipu secara terang-terang, terutama oleh pimpinan Pemuda Pakatan Harapan.

Menurutnya, Pakatan Harapan menabur pelbagai janji kepada anak muda pada PRU-14 dan sehingga hari ini, tiada satu pun janji kepada anak muda tertunai.

Berdasarkan Buku Pakatan Harapan melalui 10 janji 100 hari mereka, Janji ke-6 (rujuk muka surat 12) adalah khusus untuk anak-anak muda peminjam PTPTN.

Janji tersebut berbunyi, “Menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam”.

Pemimpin-pemimpin muda Pakatan Harapan, termasuklah Syed Saddiq, telah berjanji di dalam Buku Pakatan Harapan (rujuk muka surat 189) melalui Iltizam Khusus Anak Muda, Iltizam #4,

“Memberikan peluang pendidikan berkualiti yang percuma” dengan “Menjamin pendidikan awam percuma yang lebih baik di setiap peringkat, bermula di pra-sekolah, sekolah rendah, menengah dan juga pendidikan tinggi”.

Seawal memegang tampuk pemerintahan, berikut adalah susur galur kisah dongeng PTPTN Pakatan Harapan:

a. Pusingan-U pertama dibuat mengenai Iltizam anak muda di mana “Manifesto bukan kitab suci” apabila gagal memberikan pendidikan percuma seperti yang dijanjikan. Najib dan pentadbiran terdahulu disalahkan.

b. Pusingan-U kedua dibuat apabila kajian mahu dilaksanakan berkenaan janji mereka iaitu gaji minimum RM 4000 bagi pembayaran balik PTPTN.

c. Pusingan-U ketiga dibuat apabila peminjam dikeluarkan dari senarai hitam, tetapi berdepan risiko bankrap atau muflis jika tidak membuat pembayaran balik.

d. Pusingan-U keempat dibuat apabila skema pemotongan gaji melalui peratusan yang tidak adil dan munasabah untuk anak-anak muda.

e. Pusingan-U kelima dibuat apabila mereka mahu menyenaraihitamkan semula peminjam supaya tidak ke luar negara. Ditambah pula dengan peraturan zalim untuk mengenakan sekatan ke atas pasport, lesen memandu, dan memperbaharui cukai jalan.

“Ini baru satu ulasan mengenai janji PTPTN kepada anak muda. Pelbagai janji lain yang masih tidak tertunai seperti 1 juta peluang pekerjaan, RM 1 billion dana untuk usahawan muda, siaran percuma bola sepak Liga Perdana Inggeris (EPL), dan macam-macam lagi.

“Sememangnya anak muda tertipu pada PRU-14 kerana tidak mendalami politik tanah air,” tegasnya.

Oleh itu, Ikatan menggesa seluruh anak muda untuk sama-sama bangkit dan mempelajari senario politik Malaysia agar kita tidak ditipu lagi. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/syed-saddiq-buat-homework-dulu-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bkn Penerimaan Pppk Akan Dibuka Lebih Dulu Sebelum Cpns 2019

Bkn Penerimaan Pppk Akan Dibuka Lebih Dulu Sebelum Cpns 2019

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 188 hits
Badan Kepegawaian Negara menegaskan bahwa proses penerimaan Pegawai Pemerintah dengan Perjanjian Kerja akan dibuka terlebih dulu sebelum Calon Pegawai Negeri Sipil di 2019
Betul Ke Tak Logik Fresh Graduate Dengan 2 Tahun Pengalaman Bekerja Baca Dulu Sebelum Merungut

Betul Ke Tak Logik Fresh Graduate Dengan 2 Tahun Pengalaman Bekerja Baca Dulu Sebelum Merungut

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 368 hits
Banyak cerita mengenai graduan baru sukar untuk mendapatkan pekerjaan dengan alasan klishe sesebuah syarikat adalah mereka perlukan pengalaman kurang dari dua tahun Ini menyebabkan para graduan terpaksa duduk di rumah berbulan bulan sambil ...
Pastikan Basuh Pinggan Mangkuk Buang Sampah Dulu Sebelum Tidur Ini Sebabnya

Pastikan Basuh Pinggan Mangkuk Buang Sampah Dulu Sebelum Tidur Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 673 hits
Dalam banyak banyak kerja dapur bab membasuh pinggan mangkuk dan buang sampah ni kerja yang agak remeh dan ramai yang suka bertangguh Ada yang suka biar berlonggok dan kumpul pinggan mangkuk banyak dalam singki barulah datang mood nak cuci ...
Selesai Masalah Parti Dulu Sebelum Ph Serang Pas

Selesai Masalah Parti Dulu Sebelum Ph Serang Pas

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 267 hits
Pakatan Harapan anggap PAS ancaman untuk kekal memerintahBANGI Pimpinan Pakatan Harapan diingatkan supaya menumpukan usaha menyelesaikan masalah dalaman parti sebelum mengeluarkan kenyataan menyerang PAS kata Naib Presidennya Datuk Iskandar...
Sebelum Ajar Anak Menabung Ajar Dulu Dia Value Duit Sampai Dia Faham Untuk Menabung

Sebelum Ajar Anak Menabung Ajar Dulu Dia Value Duit Sampai Dia Faham Untuk Menabung

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 335 hits
Menjelang hari raya pasti yang paling seronok ialah anak anak Yelah duit raya pasti menjadi perhatian anak anak berbanding makanan Ketika ini lah anak anak akan sibuk mengira hasil duit raya Baca Selanjutnya Ibu bapa jangan terlalu cepat me...
Raja Yunika Dah Lama Kenal Syed Saddiq

Raja Yunika Dah Lama Kenal Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 606 hits
Ramai tertanya tanya bagaimana pelakon Indonesia Raja Yunika Putri mendapat bantuan Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selepas dia menjadi mangsa kecurian dipercayai dilakukan artis lelaki di Singapura pada 7 Jun lalu Por...
Aliff Aziz Dituduh Curi Duit Artis Indonesia Syed Saddiq Bantu Yunika Putri

Aliff Aziz Dituduh Curi Duit Artis Indonesia Syed Saddiq Bantu Yunika Putri

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 1680 hits
Artis Indonesia Raja Yunika Putri mendakwa duitnya dalam mata wang dolar Singapura dan rupiah hilang dan dipercayai dicuri oleh artis lelaki Singapura yang menempa nama di Malaysia ketika berada di sebuah kelab malam di Singapura Kejadian y...
Duit Kena Rembat Dengan Alip Aziz Tapi Aktres Indonesia Minta Bantuan Syed Saddiq

Duit Kena Rembat Dengan Alip Aziz Tapi Aktres Indonesia Minta Bantuan Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 834 hits
Dunia artis ni memang tak pernah suram dengan gosip dan kisah kontroversi Baru baru ni kecoh di media sosial tentang seorang artis wanita Indonesia katanya telah melepak dengan seorang artis lelaki kontroversi Duit kena rembat dengan Alip A...
Kenyataan Abdul Hadi Bukti Tarbiah Pas Gagal Syed Saddiq

Kenyataan Abdul Hadi Bukti Tarbiah Pas Gagal Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 319 hits
KUALA LUMPUR Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang disifatkan menghina kebijaksanaan anak muda apabila mendakwa golongan itu yang mengundi Pakatan Harapan sebagai tidak mengaji agama sebaliknya mengaji dengan telefon bimbit dan media sosial Ke...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe