Syed Saddiq Akan Jadi Beban Kepada Ph



SHAH ALAM - Penganalisis politik berpendapat isu mahkamah yang menyelubungi Presiden Parti Ikatan Demokratik (Muda), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman akan mempengaruhi kempen parti itu dan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) nanti.
Penganalisis politik merangkap Felo Kanan Majlis Profesor Negara, Dr Jeniri Amir berkata, kes mahkamah itu sedikit sebanyak pasti akan mencalar imejnya dan parti walaupun kes tersebut masih belum muktamad.
Katanya, isu tersebut dibimbangi akan menyebabkan pengundi muda melihat Syed Saddiq sebagai pemimpin yang turut dipalit isu rasuah.
“Syed Saddiq selama ini dilihat sentiasa membawa isu tadbir urus yang baik dan antirasuah, namun beliau juga dipanggil ke mahkamah berkenaan isu ini.
“Apapun rakyat dan pengundi perlu bersikap adil terhadap beliau kerana kes ini belum muktamad. Beliau masih ada peluang membersihkan imejnya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Jumaat.
Syed Saddiq yang juga penyandang Ahli Parlimen Muar diperintahkan untuk membela diri oleh Mahkamah Tinggi di sini pada Jumaat atas empat pertuduhan subahat pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang haram (AMLA).
Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Azhar Abdul Hamid memutuskan perkara itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap bekas Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu.
Sementara itu, seorang lagi penganalisis politik, Mujibu Abd Muis berkata, kes yang menimpa Syed Saddiq ini akan menjadi ‘peluru’ dan modal kempen kepada lawan politiknya.
“Isu ini akan menjadi beban kepada Syed Saddiq, Muda dan PH. Beliau adalah tokoh kepada orang muda dan platform kepada kemasalahan golongan ini.
“Jika seperti Pilihan Raya Umum (PRU) sebelum ini, beberapa pemimpin mengambil keputusan tidak bertanding kerana terlibat dengan kes di mahkamah. Tapi dalam isu Syed Saddiq ini, mungkin dia akan tetap bertanding,” katanya.
Kata Mujibu lagi, Syed Saddiq mungkin juga boleh menggunakan kes ini sebagai modal berkempen.
“Mungkin beliau akan menggunakan alas an ‘play victim’ (jadi mangsa), teraniaya dan macam-macam lagi untuk meraih simpati,” katanya.
Syed Saddiq, berdepan empat tuduhan, yang pertama didakwa bersubahat dengan Rafiq yang diamanahkan dengan dana berjumlah RM1 juta, melakukan pecah amanah dengan menyalahgunakan dana itu.
Beliau didakwa melakukan kesalahan berkenaan di CIMB Bank Berhad, Menara CIMB KL Sentral, Jalan Sentral 2, di sini, pada 6 Mac 2020 dan dituduh mengikut Seksyen 406 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun, sebat dan denda jika sabit kesalahan.
Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa menyalahgunakan harta untuk diri sendiri iaitu wang RM120,000 daripada akaun Maybank Islamic Berhad milik Armada Bumi Bersatu Enterprise dengan menyebabkan Rafiq melupuskan wang itu.
Syed Saddiq didakwa melakukan perbuatan itu di Malayan Banking Berhad, Jalan Pandan 3/6A, Taman Pandan Jaya, di sini, di antara 8 hingga 21 April 2018 dan dituduh mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun, sebat dan denda.
Beliau juga berdepan dua pertuduhan membabitkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram, iaitu memindahkan wang, masing-masing RM50,000 dalam akaun Maybank Islamic Berhad miliknya ke akaun Amanah Saham Bumiputera miliknya, hasil aktiviti haram.
Syed Saddiq dituduh melakukan perbuatan itu di sebuah bank di Jalan Persisiran Perling, Taman Perling, Johor Bahru, pada 16 dan 19 Jun 2018 ~ SH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/10/syed-saddiq-akan-jadi-beban-kepada-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syed Saddiq To Know Fate On Cbt Charges On Oct 28

Syed Saddiq To Know Fate On Cbt Charges On Oct 28

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 166 hits
The High Court here will deliver its decision on Friday on whether incumbent Muar Member of Parliament Syed Saddiq Syed Abdul Rahman will be acquitted or ordered to enter his defence on charges of abetting in criminal breach of trust misapp...
Esok Keputusan Kes Syed Saddiq Sama Ada Bebas Atau Bela Diri

Esok Keputusan Kes Syed Saddiq Sama Ada Bebas Atau Bela Diri

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR 27 Okt Keputusan sama ada penyandang kerusi Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dipanggil untuk membela diri atau dibebaskan atas empat pertuduhan bersubahat pecah amanah salah guna harta dan pengubahan wang haram akan ...
Mahkamah Arah Syed Saddiq Bela Diri Kes Pecah Amanah Rm1 2 Juta

Mahkamah Arah Syed Saddiq Bela Diri Kes Pecah Amanah Rm1 2 Juta

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 144 hits
Mahkamah arah Syed Saddiq bela diri kes pecah amanah RM1 2 juta MOJO LIVE 28 OKTOBER 2022 Sidang media penyandang kerusi Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selepas mahkamah memerintahkan membela diri atas empat pertuduhan pecah ama...
Where Does Muda Get Its Funding We Ask Syed Saddiq

Where Does Muda Get Its Funding We Ask Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 27/10/2022 - jumlah : 213 hits
Yes believe it or not some of MUDA s staunchest critics whom Saddiq told us actually campaigned against him in the last election ended up donating funds to MUDA Surprise people it s election season again And you know what that means parties...
In Deepavali Rap Video Syed Saddiq And Indian Friends Call For Voters To Choose New Faces

In Deepavali Rap Video Syed Saddiq And Indian Friends Call For Voters To Choose New Faces

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 186 hits
Muda president Syed Saddiq Abdul Rahman with YouTuber Jiven Sekar influencer Vikneswaran Veerasundar and video creator Vishfro Screengrab from TikTok syedsaddiqKUALA LUMPUR Oct 24 Malaysian United Democratic Alliance president Syed Saddiq A...
Syed Saddiq Calls For Two Day Deepavali Holiday Citing Complaints From Students

Syed Saddiq Calls For Two Day Deepavali Holiday Citing Complaints From Students

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 177 hits
Muda president Syed Saddiq Abdul Rahman today urged Putrajaya to extend the Deepavali holiday by a day Picture by Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR Oct 16 Malaysian United Democratic Alliance president Syed Saddiq Abdul Rahman today urged Putrajay...
Bila Tak Boleh Lawan Dengan Hujah Inilah Cara Mereka Ceramah Syed Saddiq Diganggu Sekumpulan Pemuda Malam Tadi

Bila Tak Boleh Lawan Dengan Hujah Inilah Cara Mereka Ceramah Syed Saddiq Diganggu Sekumpulan Pemuda Malam Tadi

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 201 hits
The ReporterCeramah anjuran Muda di Muar Johor malam tadi tidak dapat berjalan dengan lancar kerana diganggu oleh sekumpulan lelaki yang membuat bising dengan deruman enjin motosikal sehingga mengganggu konsentrasi tetamu yang hadir Kejadia...
Syed Saddiq Pertahan Muar

Syed Saddiq Pertahan Muar

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 148 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Syed Saddiq Syed Abdul Rahman akan mempertahankan kerusi Parlimen Muar pada pilihan raya umum ke 15 Pencalonannya diumumkan Timbalan Presiden Muda yang juga Pengarah Pilihan Rayanya Amira Aisya di Johor malam ini ...
Syed Saddiq Diarah Bela Diri Atas Tuduhan Subahat Pecah Amanah Ubah Wang Haram

Syed Saddiq Diarah Bela Diri Atas Tuduhan Subahat Pecah Amanah Ubah Wang Haram

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 156 hits
freemalaysiatoday com October 28 2022 10 06 AMSyed Saddiq Syed Abdul Rahman didakwa atas tuduhan bersubahat dalam pecah amanah jenayah penyelewengan dan pengubahan wang haram membabitkan dana milik Bersatu KUALA LUMPUR Syed Saddiq Syed Abdu...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin