Syarikat Mahu Usahakan Tanah Lepas Menang Saman Ke Atas Orang Asli


Kow Gah Chie

Sebuah syarikat yang baru-baru ini memenangi saman di mahkamah membabitkan pertikaian tanah dengan sekumpulan Orang Asli di Bera, merancang memasuki kawasan tersebut bagi mengusahakan penanaman kelapa sawit minggu depan.
Syarikat itu, bagaimanapun menjangkakan penduduk Kampung Orang Asli Lubuk Perah akan menyekat mereka daripada memasuki kawasan berkenaan berdasarkan situasi yang berlaku sebelum ini dengan penduduk kampung.
Pada sidang media yang diadakan di Kuala Lumpur hari ini, peguam yang mewakili firma itu, Nor Hisham Muhammad berkata, penduduk kampung melakukan pelbagai usaha, termasuk membina sekatan dan merobohkan jambatan, untuk menghentikan anak guamnya daripada memasuki tanah berkenaan.
"Kami tidak dapat memasuki kawasan berkenaan sebelum ini kerana mereka memasang halangan dan datang dengan parang dan semua jenis senjata.
"Kami tidak mahu menimbulkan kekecohan dan rusuhan, jadi kami menggunakan saluran undang-undang dan kami telah mendapat perintah mahkamah," kata Nor Hisham.
Katanya, atas sebab keselamatan, anak guamnya merancang memasuki kawasan tanah berkenaan bersama dengan pihak polis, pegawai pejabat tanah dan pegawai mahkamah.
"Kami menjangkakan akan masuk ke kawasan ini dalam seminggu, tetapi tarikh dan waktu yang tepat belum ditentukan," kata Nor Hisham dari firma guaman Ram Reza & Muhammad.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Ram Reza & Muhammad mendakwa kumpulan Orang Asli itu menceroboh tanah yang merupakan hak milik Sri Jengka Sdn Bhd dan menghalang mereka daripada memasuki tanah tersebut.
"Beberapa laporan polis telah dibuat sejak 2015," kata firma guaman itu.
Sri Jengka, sebuah syarikat yang 39 peratus sahamnya dimiliki oleh kerajaan negeri Pahang diberi tanah oleh kerajaan negeri dengan tempoh pajakan selama 99 tahun pada tahun 2013.
Sri Jengka memberikan projek penanaman kelapa sawit kepada Elite Agriculture melalui rundingan terus.
Tahun lalu, Elite Agriculute mengemukakan permohonan di Mahkamah Tinggi Temerloh untuk memasuki dan mengambil alih tanah tersebut.
Pada 16 Februari, mahkamah berpihak kepada syarikat itu.
Defendan, yang merupakan ketua kampung Hajemi Din dan penduduk kampung lain membuat rayuan berhubung keputusan mahkamah.
Hajemi dan penduduk kampung mendakwa masyarakat Orang Asli tinggal di tanah di Kampung Lubuk Perah dan kawasan sekitarnya selama enam generasi, iaitu lebih daripada 100 tahun.
Hajemi mendakwa suku Semelai yang tinggal di kawasan itu diperakui oleh Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) dan pelantikannya sebagai ketua kampung dinyatakan dalam sepucuk surat.
Pada sidang media hari ini, Pengerusi Sri Jengka Sdn Bhd, Rosni Zahari menafikan dakwaan bahawa syarikatnya menceroboh atau mengambil alih tanah nenek moyang atau tanah adat di Kampung Orang Asli Lubuk Perah.
Ini kerana katanya, pejabat tanah yang melakukan semakan ke atas tanah tersebut selepas menerima permohonan dari Sri Jengka, mendapati tanah itu bukan tanah adat atau tanah rayau suku Semelai.
"Sebenarnya, rumah Orang Asli terdekat berjarak sekurang-kurangnya 1km dari tanah kami. Ini bukan tanah Orang Asli atau tanah rayau," katanya.
Dia berkata syarikat tersebut tidak akan mendapat hak pegangan pajakan sekiranya tanah tersebut adalah tanah adat atau tanah rayau Orang Asli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/syarikat-mahu-usahakan-tanah-lepas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Nak Saman Dikecam Gara Gara Isu 2 Tahun Lepas Sharifah Sakinah Maafkan Penyebar Video

Kenapa Nak Saman Dikecam Gara Gara Isu 2 Tahun Lepas Sharifah Sakinah Maafkan Penyebar Video

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 269 hits
Beberapa hari lepas nama Sharifah Sakinah dan Janna Nick trending di Twitter gara gara sebuah video yang dikaitkan dengan pemergian bintang kpop Jong hyun Difahamkan isu mula timbul apabila seorang individu memuat naik kembali video lama te...
Pemangku Raja Pahang Lepas Saham Syarikat Bina Tapak Lupus Sisa Lynas

Pemangku Raja Pahang Lepas Saham Syarikat Bina Tapak Lupus Sisa Lynas

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 173 hits
Diterbitkan 20 Feb 2021 4 56 amDikemaskini 20 Feb 2021 6 15 amA A 1Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah telah melepaskan 50 peratus pegangan saham dalam sebuah syarikat yang ditugaskan melaksanakan pembinaan tapak pelupusa...
Guan Eng Menang Kes Saman Fitnah Raja Petra

Guan Eng Menang Kes Saman Fitnah Raja Petra

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 202 hits
Lim Guan Eng menang kes saman fitnah terhadap Blogger Raja Petra Kamarudin Dalam perbicaraan kes Terowong Dasar Laut P Pinang pada Mac 2019 Hakim Mahkamah Tinggi P Pinang menetapkan 14hb April 2021 untuk sebutan jumlah ganti rugi yang perlu...
Kes Saman Datin Vivy Yusof Terhadap Netizen Atas Dakwaan Fitnah Bermula 11 Ogos 2021

Kes Saman Datin Vivy Yusof Terhadap Netizen Atas Dakwaan Fitnah Bermula 11 Ogos 2021

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 256 hits
Kes saman Datin Vivy Yusof terhadap netizen atas dakwaan fitnah bermula 11 Ogos 2021Kes saman Datin Vivy Yusof terhadap seorang netizen atas dakwaan memfitnah pengasas FashionValet dan dUCK Group itu menerusi laman sosial berhubung isu kera...
Aibkan Orang Lepas Tu Buat Duit Buat Cerita Fitnah Di Youtube Suhaimi Saad Beri Amaran Tunggu Surat Saman

Aibkan Orang Lepas Tu Buat Duit Buat Cerita Fitnah Di Youtube Suhaimi Saad Beri Amaran Tunggu Surat Saman

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 222 hits
Bekas penyanyi kumpulan nasyid terkenal In Team iaitu Suhaimi Saad meluahkan rasa berang apabila wujud pihak tidak bertanggungjawab telah memfitnah dan mengaibkan dirinya di laman Youtube Sumber Instagram Suhaimi Saad nbsp Hebat dilanda ko
Masaalah Apa Sebenarnya Nak Saman Annuar Musa Ni

Masaalah Apa Sebenarnya Nak Saman Annuar Musa Ni

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 160 hits
RINA HAMZAHDi bawah kerajaan tebuk atap PN Tempoh kuarantin berbeza antara Menteri dan rakyat Undang undang juga berbeza antara Menteri dan rakyat Dengan tegas menteri Ismail Sabri bgtau TIADA LAGI hukuman dua darjat bagi yang langgar SOP H...
Tarik Balik Kenyataan Atau Saya Saman Kata Maszlee Malik

Tarik Balik Kenyataan Atau Saya Saman Kata Maszlee Malik

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 263 hits
February 25 2021 10 40 PMPETALING JAYA Bekas Menteri Pendidikan Maszlee Malik menggesa Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi menarik balik kenyataan berhubung dakwaan fakta buku teks sejarah Tingkatan 4 ada unsur fakta dimanipulasikan Beliau berka...
Enggan Minta Maaf Saya Akan Lawan Saman Pm Di Mahkamah Dr Puad

Enggan Minta Maaf Saya Akan Lawan Saman Pm Di Mahkamah Dr Puad

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 195 hits
Saya sahkan telah menerima LOD daripada Peguam Perdana Menteri Dia akan ambil tindakan saman RM10 juta terhadap saya Saya akan serahkan kepada Peguam saya untuk respond surat LOD tersebut Sebagai individu yang dijamin kebebasan bersuara say...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats