Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Sahkan Tiada Bukti Wujud Kartel Polis



Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) merumuskan siasatan mereka berhubung dakwaan kartel yang beroperasi dalam PDRM sebagaimana dakwaan bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador.
Pengerusi EAIC Sidek Hassan berkata berdasarkan keterangan saksi dan dokumen yang diperoleh EAIC, pihaknya tidak dapat mengesahkan kewujudan kartel yang didakwa itu.
“Berdasarkan kepada keterangan saksi-saksi beserta dokumen yang diperoleh EAIC tidak dapat menentusahkan kewujudan kartel dalam PDRM sebagaimana yang didakwa oleh Tan Sri Abdul Hamid Bador.
“Siasatan EAIC mendapati wujud asas bahawa terdapat pegawai PDRM yang terlibat dalam kegiatan sindiket jenayah yang mana siasatan telah dijalankan oleh SPRM dan PDRM ke atas pegawai-pegawai tersebut.
“Dakwaan Tan Sri Abdul Hamid Bador bahawa pegawai-pegawai tersebut dapat mencaturkan perjawatan dalam PDRM untuk menguasai pasukan demi kepentingan peribadi tidak dapat ditentusahkan,” katanya pada satu kenyataan hari ini.
Pada sidang akhbar terakhirnya Mac tahun lepas, Abdul Hamid (gambar, atas) mendakwa wujudnya “kartel” dalam pasukan polis, yang bercita-cita untuk menguasai pasukan itu untuk kepentingan peribadi mereka sendiri.
Katanya, kumpulan ini termasuk pegawai berpangkat tinggi, mempunyai kaitan dengan sindiket jenayah, juga didakwa berkomplot untuk menyingkirkannya sebagai ketua polis negara.
Hamid juga mendakwa ahli kartel termasuk anggota polis lebih muda yang berpakat dalam cubaan untuk menyingkirkannya sebagai sebahagian daripada rancangan yang lebih besar untuk menguasai pasukan itu.
Sementara itu, Sidek berkata bukti yang diperoleh EAIC menunjukkan pelantikan, kenaikan pangkat dan rombakan yang diamalkan dalam pasukan polis dan suruhanjaya polis melibatkan proses menyeluruh yang sukar untuk berlaku campur tangan.
Jelasnya, ketua polis negara mesti terlebih dahulu meluluskan sebarang cadangan pelantikan, kenaikan pangkat atau pertukaran pegawai kanan polis daripada pasukan kepada suruhanjaya itu, kerana mereka adalah anggota tetap suruhanjaya itu.
“Kedudukan Tan Sri Abdul Hamid Bador selaku KPN (ketua polis negara) tidak dapat digugat kerana pelantikan KPN adalah berdasarkan kepada perkenan Yang di-Pertuan Agong dan atas nasihat perdana menteri,” kata Sidek lagi.
Dapatan siasatan itu turut diserahkan kepada Ketua Setiausaha Negara, Mohd Zuki Ali.
Terdahulu, pendedahan Abdul Hamid itu telah mencetuskan reaksi meluas, termasuk daripada kalangan ahli politik pembangkang, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin, serta Majlis Peguam, yang meminta penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai perkara itu.
Acryl Sani Abdullah Sani yang menggantikan Abdul Hamid sebagai ketua polis negara mengumumkan pada Mei tahun lalu bahawa EAIC sedang menyiasat dakwaan itu.
EAIC tidak memberikan sebarang kemas kini perkembangan perkara itu sepanjang tempoh berkenaan.
Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata beberapa individu telah dipanggil untuk memberi keterangan berhubung perkara itu walaupun sebelum ini mengesahkan tiada gerakan kartel dalam PDRM.
“Siasatan dalaman PDRM mendapati tiada isu namun saya tidak berpuas hati, saya menyuruh Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan untuk meneruskan siasatan,” katanya pada 25 Nov 2021.
Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan sahkan tiada bukti wujud kartel polis
 
Baca Artikel Menarik:
Mahathir tekan saya sebelum tarik sokongan – Najib Alicia Amin teringin jadi gadis kampung Muhyiddin nak jerat siapa? Sumpah LAKNAT: Zahid sedia, Muhyiddin ada berani? Tindakan Muhyiddin Cubaan Takutkan Rakyat Dan Pelabur – Shahril MySejahtera minta sertakan gambar keputusan ujian kendiri Covid-19 Langgar mati pesara, pemandu ‘King’ cabut lari Victoria Secret pilih wanita ‘down syndrome’ jadi model Made in Janda Baik, Fizo kena kecam Syurga makanan? 150 premis makanan di Pulau Pinang kotor Pertaruhan ‘Aqidah’ 3 beradik, parti politik dan NGO Melayu Islam perlu bangkit Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Rasyad dan Peter ‘trending’ di Twitter

Wanita Ini Menyesal Tak Sudah Dapat ‘Date Dari Neraka’ [VIDEO]

Bercerai selepas sehari berkahwin

The post Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan sahkan tiada bukti wujud kartel polis appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/22/suruhanjaya-integriti-agensi-penguatkuasaan-sahkan-tiada-bukti-wujud-kartel-polis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Kartel Polis Hamid Bador Tidak Kemukakan Bukti Malah Tiada Nama Individu Disebut Eaic

Isu Kartel Polis Hamid Bador Tidak Kemukakan Bukti Malah Tiada Nama Individu Disebut Eaic

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 110 hits
Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan mendapati bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador telah hilang hak untuk mengulas dakwaan kartel polis Barisan pesuruhjaya EAIC sebulat suara mendapati Abdul Hamid Bador telah hilang haknya unt...
Polis Sahkan Cubaan Bunuh Diri Dari Insiden Ratu Cantik Maut Terjatuh Dari Kondominium

Polis Sahkan Cubaan Bunuh Diri Dari Insiden Ratu Cantik Maut Terjatuh Dari Kondominium

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 110 hits
Polis Sahkan Cubaan Bunuh Diri Dari Insiden Ratu Cantik Maut Terjatuh Dari Kondominium SEORANG ratu cantik maut selepas terjatuh dari sebuah kondominium tujuh tingkat di Miami kata pihak berkuasa Dalam satu kejadian tragis pada 10 Februari ...
Kartel Polis Ni Ada Atau Tak Ada

Kartel Polis Ni Ada Atau Tak Ada

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 101 hits
Berdasarkan kepada keterangan saksi saksi berserta dokumen yang diperoleh EAIC tidak dapat menentusahkan kewujudan kartel dalam PDRM sebagaimana yang didakwa oleh Tan Sri Abdul Hamid Bador Siasatan EAIC mendapati wujud asas bahawa terdapat ...
Polis Kuantan Gempur Sarang Penagih Dadah Tiga Wanita Antara 52 Individu Yang Di Tahan

Polis Kuantan Gempur Sarang Penagih Dadah Tiga Wanita Antara 52 Individu Yang Di Tahan

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 187 hits
KUANTAN Tiga wanita termasuk seorang suri rumah antara 52 individu yang ditahan atas kesalahan dadah dalam Ops Sarang Khas yang dijalankan di daerah ini pada Rabu Daripada individu berusia 17 hingga 60 tahun yang ditahan itu ada antara mere...
Bayi Maut Tersangkut Buaian Polis Panggil 18 Individu

Bayi Maut Tersangkut Buaian Polis Panggil 18 Individu

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 197 hits
Polis berkata berdasarkan bedah siasat yang dijalankan di Jabatan Perubatan Forensik Hospital Tuanku Jaafar Seremban punca kematian bayi ialah tekanan di leher PETALING JAYA Polis memanggil 18 individu untuk dirakam percakapan bagi membantu...
Polis Trafik Jaga Jalan Sambil Berdangdut Menghiburkan Pengguna Jalan Raya

Polis Trafik Jaga Jalan Sambil Berdangdut Menghiburkan Pengguna Jalan Raya

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 161 hits
Tangkap layar menunjukkan seorang polis trafik berjoget lagu dangdut ketika bertugas Instagram JAKARTA Aksi seorang polis trafik di Indonesia mengawal lalu lintas sambil berjoget lagu dangdut menjadi tular di media sosial lapor laman Suara ...
Pengerusi Eaic Tak Tahu Bagaimana Sistem Polis Berfungsi Hamid

Pengerusi Eaic Tak Tahu Bagaimana Sistem Polis Berfungsi Hamid

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 119 hits
Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi Hamid Bekas Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador melahirkan rasa kecewa dengan hasil siasatan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Hamid mendakwa Pengerusi EAIC Sidek Hassan ti...
Polis Temui Mayat Di Bukit Pelindung Di Percayai Individu Hilang Sejak 19 Januari Lalu

Polis Temui Mayat Di Bukit Pelindung Di Percayai Individu Hilang Sejak 19 Januari Lalu

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 152 hits
KUANTAN Pasukan penyelamat hari ini menemui mayat dipercayai individu yang hilang sejak 19 Januari lalu di celah batu Bukit Pelindung di sini Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Wan Mohd Zahari Wan Busu berkata usaha mengeluarkan ...
Polis Terima 2 Laporan Kejadian Kekecohan Yang Tular Disyaki Akibat Percintaan

Polis Terima 2 Laporan Kejadian Kekecohan Yang Tular Disyaki Akibat Percintaan

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 193 hits
IPOH Polis menerima dua laporan mengenai dua kejadian kekecohan yang berlaku di pekarangan Jabatan Kecemasan Hospital Raja Permaisuri Bainun dan Buntong di sini yang kedua duanya mempunyai kaitan sehingga tular dalam media sosial hari ini K...
Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Najib Tun Razak Game Over

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Selat Klang Rep No Longer Seated In Opposition Bloc

The Shah Alam Stadium Is Coming Down

Simpati Nasib Najib Noh Omar Masuk Bersatu

Beregu Negara Bermula Langkah Kanan Pada Kejohanan Asia

Lebih Senang Buat Fail Pdf Guna Aplikasi Google Drive Ini Caranya

Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu