Isu Kartel Polis Hamid Bador Tidak Kemukakan Bukti Malah Tiada Nama Individu Disebut Eaic



Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) mendapati bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador telah hilang hak untuk mengulas dakwaan kartel polis.
“Barisan pesuruhjaya EAIC sebulat suara mendapati Abdul Hamid Bador telah hilang haknya untuk membuat sebarang komen berkenaan isu kartel ini,” kata Lembaga Pesuruhjaya EAIC pada satu kenyataan hari ini.
Kata EAIC, ini berdasarkan rakaman percakapan bekas ketua polis itu dengan suruhanjaya berkenaan.
“Beliau tidak memberikan sebarang bukti yang dapat menyokong dakwaan beliau bahawa wujud kartel dalam polis.
“Beliau tidak menamakan mana-mana pegawai yang terlibat dalam isu kartel ini.
“Beliau mengakui selaku ketua polis negara tidak pernah membangkitkan mengenai isu kartel ini dalam mana-mana mesyuarat melibatkan pengarah-pengarah jabatan PDRM Bukit Aman,” kata kenyataan itu lagi.
Selain itu, EAIC menegaskan Abdul Hamid juga “enggan untuk dirakam percakapan lanjut” bagi mendapatkan penjelasannya.
Kenyataan EAIC ini ditandatangani Pengerusinya Sidek Hassan, Timbalan Pengerusi Zainun Ali dan para pesuruhjayanya Mahmood Adam, Aziah Ali, Alizatul Khair Osman Khairuddin, John Louis O’Hara, Nik Ahmad Kamal Nik Mahmod.
Mereka berkata demikian sebagai menjawab dakwaan Hamid bahawa penemuan EAIC mengenai kartel polis adalah “cetek dan tidak betul”.
Minggu lalu, Sidek berkata berdasarkan keterangan saksi dan dokumen yang diperoleh EAIC, pihaknya tidak dapat mengesahkan kewujudan kartel yang didakwa itu.
Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh pernah membangkitkan pendedahan Hamid adalah serius kerana dia menjadi ketua polis negara ketika memberitahu mengenai perkara itu.
Bagaimanapun, lembaga pesuruhjaya EAIC berkata bahawa masa dakwaan Hamid tentang kewujudan kartel bertepatan dengan tamat tempoh perkhidmatannya sebagai KPN, menimbulkan persoalan mengenai motif pendedahan tersebut.
Mereka mendapati Hamid semasa menjadi KPN tidak mengambil tindakan sewajarnya walaupun mengetahui isu kartel sejak 2020.
“Beliau mempunyai masa dan kuasa untuk menangani isu ini sebelum mendedahkannya kepada media.
“Beliau selaku KPN sepatutnya mengarahkan pihak Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (Jips) Bukit Aman untuk menjalan siasatan secara terperinci dan tindakan sewajarnya perlu diambil terlebih dahulu,” kata EAIC.
Pesuruhjaya EAIC berkata Abdul Hamid juga tidak pernah membangkitkan isu kartel polis ketika mesyuarat Suruhajaya Pasukan Polis (SPP).
Pada sidang akhbar terakhirnya Mac tahun lepas, Abdul Hamid (gambar, atas) mendakwa wujudnya “kartel” dalam pasukan polis, yang bercita-cita untuk menguasai pasukan itu untuk kepentingan peribadi mereka sendiri.
Katanya, kumpulan ini termasuk pegawai berpangkat tinggi, mempunyai kaitan dengan sindiket jenayah, juga didakwa berkomplot untuk menyingkirkannya sebagai ketua polis negara.
Hamid juga mendakwa ahli kartel termasuk anggota polis lebih muda yang berpakat dalam cubaan untuk menyingkirkannya sebagai sebahagian daripada rancangan yang lebih besar untuk menguasai pasukan itu.
Acryl Sani Abdullah Sani yang menggantikan Abdul Hamid sebagai ketua polis negara mengumumkan pada Mei tahun lalu bahawa EAIC sedang menyiasat dakwaan itu.
Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata beberapa individu telah dipanggil untuk memberi keterangan berhubung perkara itu walaupun sebelum ini mengesahkan tiada gerakan kartel dalam PDRM.
“Siasatan dalaman PDRM mendapati tiada isu namun saya tidak berpuas hati, saya menyuruh Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan untuk meneruskan siasatan,” katanya pada 25 Nov 2021.
Baca Artikel Menarik:
PRN Johor: BN dilihat lebih terkehadapan – Penganalisis Hampir 400 Pelancong Terkandas Di Pulau Perhentian Ekoran Cuaca Buruk [VIDEO] BN Tidak Amal Politik Balas Dendam, ‘Kita Bukan Jenis Balas Dendam’ Calon MUDA adalah calon kitar semula Pakatan Harapan Anwar kecewa dan kesal kerana mempercayai MUDA Tiada seorang anak saya ditawar kerja dengan Goldman Sachs – Najib Leissner sogok suami Zeti Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi – Hamid Saya tak ada kroni – Mahathir Mahkamah tolak rayuan Anwar kembalikan semula saman kes liwat Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Shashic minta Shuk turunkan ilmu curang M’sian Penthouse Adult Model Releases A Song & Netizens Are Amazed By The MV And Her Voice Gempar! Babi Hutan Pecah Masuk Rumah, Selamba Lepak Atas Sofa Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

#PRNJohor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

The post Isu kartel Polis, Hamid Bador tidak kemukakan bukti malah tiada nama individu disebut – EAIC appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/28/isu-kartel-polis-hamid-bador-tidak-kemukakan-bukti-malah-tiada-nama-individu-disebut-eaic/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Isu Itu Tak Pernah Dibangkitkan Ketika Dia Masih Berkhidmat Hamid Bador Hilang Hak Untuk Ulas Isu Kartel Pdrm

Hiburan Isu Itu Tak Pernah Dibangkitkan Ketika Dia Masih Berkhidmat Hamid Bador Hilang Hak Untuk Ulas Isu Kartel Pdrm

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 215 hits
Pengerusi Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Tan Sri Sidek Hassan memaklumkan bahawa bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Hamid Bador telah kehilangan hak untuk membuat sebarang ulasan mengenai isu kartel dalam institusi Polis Diraja M...
Pengerusi Eaic Tak Tahu Bagaimana Sistem Polis Berfungsi Hamid

Pengerusi Eaic Tak Tahu Bagaimana Sistem Polis Berfungsi Hamid

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 116 hits
Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi Hamid Bekas Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador melahirkan rasa kecewa dengan hasil siasatan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Hamid mendakwa Pengerusi EAIC Sidek Hassan ti...
Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Sahkan Tiada Bukti Wujud Kartel Polis

Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Sahkan Tiada Bukti Wujud Kartel Polis

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 148 hits
Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan merumuskan siasatan mereka berhubung dakwaan kartel yang beroperasi dalam PDRM sebagaimana dakwaan bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador Pengerusi EAIC Sidek Hassan berkata berdasarkan ketera...
Polis Kuantan Gempur Sarang Penagih Dadah Tiga Wanita Antara 52 Individu Yang Di Tahan

Polis Kuantan Gempur Sarang Penagih Dadah Tiga Wanita Antara 52 Individu Yang Di Tahan

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 185 hits
KUANTAN Tiga wanita termasuk seorang suri rumah antara 52 individu yang ditahan atas kesalahan dadah dalam Ops Sarang Khas yang dijalankan di daerah ini pada Rabu Daripada individu berusia 17 hingga 60 tahun yang ditahan itu ada antara mere...
Bayi Maut Tersangkut Buaian Polis Panggil 18 Individu

Bayi Maut Tersangkut Buaian Polis Panggil 18 Individu

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 189 hits
Polis berkata berdasarkan bedah siasat yang dijalankan di Jabatan Perubatan Forensik Hospital Tuanku Jaafar Seremban punca kematian bayi ialah tekanan di leher PETALING JAYA Polis memanggil 18 individu untuk dirakam percakapan bagi membantu...
Polis Siasat Individu Rakam Anggota Polis Pantau Sop Solat Jumaat

Polis Siasat Individu Rakam Anggota Polis Pantau Sop Solat Jumaat

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 152 hits
MAC 1 2022 Tindakan seorang individu yang merakam video anggota polis sedang bertugas memantau prosedur operasi standard solat Jumaat baru baru ini di sebuah masjid sekitar Batu 14 Puchong kini dalam siasatan Ketua Polis Daerah Subang Jaya ...
Hek Elehh Bergaduh Pasal Isu Percintaan Rupanya Polis Dedah Punca Pergaduhan Sekumpulan Lelaki Di Hospital Ipoh

Hek Elehh Bergaduh Pasal Isu Percintaan Rupanya Polis Dedah Punca Pergaduhan Sekumpulan Lelaki Di Hospital Ipoh

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 221 hits
The ReporterSusulan tular video kekecohan di perkarangan Hospital Ipoh yang membabitkan sekumpulan lelaki Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak telah mengeluarkan kenyataan berhubung kejadian itu Baca Ketua Polis Perak Dato Pahlawan Mior Farida...
Hiburan Masuk Masjid Macam Pengganas Besar Polis Siasat Individu Rakam Anggota Pantau Sop

Hiburan Masuk Masjid Macam Pengganas Besar Polis Siasat Individu Rakam Anggota Pantau Sop

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 172 hits
Baru baru ini tular di laman video memaparkan seorang individu yang merakam anggota polis sedang bertugas memantau prosedur operasi standard solat Jumaat di sebuah masjid sekitar Batu 14 Puchong Susulan itu Ketua Polis Daerah Subang Jaya As...
Polis Temui Mayat Di Bukit Pelindung Di Percayai Individu Hilang Sejak 19 Januari Lalu

Polis Temui Mayat Di Bukit Pelindung Di Percayai Individu Hilang Sejak 19 Januari Lalu

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 144 hits
KUANTAN Pasukan penyelamat hari ini menemui mayat dipercayai individu yang hilang sejak 19 Januari lalu di celah batu Bukit Pelindung di sini Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Wan Mohd Zahari Wan Busu berkata usaha mengeluarkan ...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Iykyk Beauty Roadshow Anjuran Guardian Tampilkan 76 Jenama Yang Membentuk Trend

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Nandos Peberet Selamanya

Khasiat Lobak Putih

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan