Surat Terbula Buat Pomen Mekanik Muda


SURAT TERBUKA BUAT POMEN-MEKANIK MUDA..
Aku mula memegang sepana seawal usia 15 tahun. Aku menjadi pomen atau mekanik secara profesional lebih kurang 20 tahun lalu. Aku bermula di Mitsubishi dengan gaji RM860 sahaja di Kuala Lumpur.
Selama 5 tahun gaji aku tak pernah naik. Selepas 5 tahun, hanya naik RM10 sahaja! Tapi aku tak pernah complain. Sebab aku anggap aku sedang belajar, menuntut ilmu, menimba pengalaman.
Aku tak pernah pulang rumah awal. Aku terus tinggal di workshop untuk belajar lagi. Takda OT. Aku kerja sampai tidur di workshop dengan minyak enjin dan sepana-sepana. Aku terus belajar dengan senior-senior aku.
Weekend, aku buat job luar, repair kereta jiran-jiran. Tukar timing belt, overhaul engine. Rumah makcik aku jadi workshop aku. Takda hoist! Baring bawah kereta tau! Buat kerja sampai pagi tanpa rasa jemu.
Aku puas, aku gembira. Sebab niat aku bukan semata-mata untuk buat duit lebih, tapi ilmu dan pengalaman yang aku cari. Tak pelik skill dan pengalaman aku mendahului rakan-rakan sebaya aku dan aku sampai hari ini masih dalam industri ini. Ramai yang telah tewas.
Ketika aku di BMW, gaji aku hanya RM1750 sahaja pada tahun 2008Pun aku tak bunyi. Aku dah kahwin masa tu, ada anak, ada isteri. Aku hidup sederhana. Tanpa hutang. Aku masih lagi belajar, pergi ke workshop orang lain, bertanya dan berbincang masalah-masalah dan penyakit-penyakit kereta.
Aku tak static dengan 1 brand. Aku buat macam-macam brand. Dari Mitsubishi, Proton, Toyota, Nissan, VW, Audi, Ferrari, Lamboghini, McLaren dan Rolls Royce. Aku percaya ilmu dan pengalaman sahaja tidak cukup, tetapi attitude nak mencari ilmu dan pengalaman itu jauh lebih utama. Inilah masalah utama kaum pomen-mekanik ni, ATTTITUDE.
Kini, aku telah terbang ke UK, Jepun, Australia dan Brunei sebagai tenaga pakar untuk membaiki kereta-kereta di sana. Aku bukanlah pomen atau mekanik terhebat di dunia, tapi ilmu dan pengalaman aku ini cukup untuk aku curahkan kepada anak muda yang benar-benar dahaga akan ilmu dan pengalaman aku.
Hari ini, aku telah memiliki workshop aku sendiri, SCRUT AUTO. Aku sebagai pemilik, pengarah, CTO, mentor dan masih lagi mekanik yang memegang sepana, sudah pasti aku mahukan anak-anak muda ini jadi jauh lagi hebat dari aku. Di zaman teknologi IT ini, pelbagai maklumat mudah didapati. Apa alasan lagi? Hanya perlu rajin dan progresif saja!
Tapi amat menyedihkan. Ramai yang skill belum cukup, dah demand naik gaji. Ilmu baru setitik, berlagaknya segantang. Pengalaman belum banyak dah berlagak kerja macam otai. Jam 6 petang, terus pulang. Takda semangat nak belajar lagi. Aku sampai hari ini ada time aku tertidur di workshop aku.
Aku tau menilai berapa gaji yang korang layak dapat. Korang tak boleh tipu aku. Sebelum korang lahir, aku dah pegang sepana wahai anak muda! Aku bukan baru sehari dalam industri ini. Kau blah pun, aku boleh buat.
Nasihat aku mudah, tahun 1 sampai tahun ke-5, korang cari workshop yang boleh bayar gaji kau tanpa ada masalah. Ikut seorang otai (mentor) yang diketahui kehebatan dan skill dia. Niat nak belajar. Jangan berkira dengan mentor dan company korang. Tunjuk effort dan kegigihan korang.
Pegang kata-kata keramat Melayu ini,
“bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian..”
Bila fundamental dan asas korang dah kuat, korang akan senang selepas itu. Apa kereta pun korang akan berani buat.
Dari 5 ke 10 tahun, korang sepatutnya dah nampak masa depan dan halatuju career korang. Masa ni korang masih belum otai, tapi korang kena dapatkan kepercayaan mentor korang. Kalau mentor korang cakap korang biasa-biasa, korang masih belum lulus.
Ingat anak muda, pandai buka dan pasang tak menjadikan korang mekanik atau pomen di mata aku, korang hanyalah fitter pada mata aku. Tahun ke-10 korang mesti dan wajib boleh diagnos kerosakan kereta. Jika tidak, level korang takkan naik.
Kita ni kerja merawat benda yang tak boleh bercakap, kereta tak boleh bercakap dan bagitahu apa yang rosak, apa yang sakit. Tak macam doktor perubatan. Jadi skill diagnos akan membezakan mekanik/pomen dengan fitter.
Selepas pengalaman korang dah lebih 10 tahun dengan skill dan ilmu korang dah cukup mantap. Baru korang layak datang jumpa aku demand apa korang nak. Sebab aku sudah tak layak jadi mentor korang. Masa itu, mungkin korang pula akan mengajar aku.
Dunia pekerjaan ini bukan tempat kau nak main-main. Ini tempat kau strive dan struggle, buktikan kau seorang yang berguna. Ingat, dengan ilmu, skill, pengalaman dan attitude yang baik akan mengangkat darjat korang di masa akan datang.
Aku dah lalui, korang juga kena lalui..
—-
Siapa nak jadi young padawan aku?
Apply sini..
https://candidates.myfuturejobs.gov.my/search-jobs?what=scrut&jobId=6505b7f5b44d4d69bf82a07800360034
Email cv/resume ke [email protected].
ps: Yang otai dan semi otai tengah cari kerja pun sama. Aku tengah nak tambah staff lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anggur.uk/surat-terbula-buat-pomen-mekanik-muda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Generasi Milenial Paling Mudah Sakit Dan Mati Muda

Generasi Milenial Paling Mudah Sakit Dan Mati Muda

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 237 hits
GENERASI MILENIAL PALING MUDAH SAKIT DAN MATI MUDA Generasi milenial seringkali dianggap sebagai generasi yang beruntung kerana berada dalam zaman perkembangan teknologi yang luar biasa Sayangnya pakar kesihatan mendapati bahawa generasi in...
Wajah Tokoh Sejarah Dunia Semasa Muda Yang Anda Mungkin Tak Dapat Cam

Wajah Tokoh Sejarah Dunia Semasa Muda Yang Anda Mungkin Tak Dapat Cam

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 495 hits
Sempena musim PKPB ini tentu ramai yang sedang mencari aktiviti menarik yang boleh dibuat di rumah sepanjang sebulan ni Apa kata anda cuba menguji minda dengan meneka siapakah tokoh tokoh dalam sejarah dunia di bawah ini sebelum mereka menj...
Rahsia Wajah Awet Muda Dan Cantik Berseri Dengan Amalan Zikir

Rahsia Wajah Awet Muda Dan Cantik Berseri Dengan Amalan Zikir

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 867 hits
Rahsia Wajah Awet Muda Dan Cantik Berseri Dengan Amalan Zikir Rahsia Wajah Awet Muda Dan Cantik Berseri Dengan Amalan Zikir Alhamdulillah petang ni KakYa nak kongsikan beberapa rahsia yang korang boleh amalkan untuk wajah awet muda dan cant...
Awak Jomlah Ke Rumah Sewa Saya Tergoda Dengan Rayuan Janda Muda Remaja Lelaki Maut Dikelar Ditikam 42 Kali

Awak Jomlah Ke Rumah Sewa Saya Tergoda Dengan Rayuan Janda Muda Remaja Lelaki Maut Dikelar Ditikam 42 Kali

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 1511 hits
The ReporterPelawaan seorang janda muda berusia 17 tahun untuk pergi ke rumah sewanya tidak dapat ditolak oleh lelaki muda ini yang dipercayai sudah tertarik dengan penampilannya Namun dia tidak menyedari itu sebenarnya adalah perangkap yan...
Kronologi Pemuda Tewas Usai Diajak Main Ke Kamar Kos Oleh Janda Muda Umur 17 Tahun

Kronologi Pemuda Tewas Usai Diajak Main Ke Kamar Kos Oleh Janda Muda Umur 17 Tahun

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 237 hits
Dikutip dari Tribun korban RF rupanya masuk dalam Jebakan yang dipasang oleh sang berinisial YF Pelaku beraksi dengan menjebak korban melalui media sosial Kapolrestabes mengatakan saat itu YF pura pura kenalan dengan korban via media sosial...
Viral Lampu Merah Terlama Di Indonesia Disebut Merebut Masa Muda Karena Bikin Nunggu Kelamaan

Viral Lampu Merah Terlama Di Indonesia Disebut Merebut Masa Muda Karena Bikin Nunggu Kelamaan

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 224 hits
Biasanya lampu merah cuma menyala sekitar 1 menit tapi ada juga yang lama banget sampai bikin macet Kok bisa beda beda gitu ya
Nak Tegur Anak Kena Dari Usia Muda Senang Nak Didik Dari Kecil Dah Tahu Beza Apa Betul Apa Salah

Nak Tegur Anak Kena Dari Usia Muda Senang Nak Didik Dari Kecil Dah Tahu Beza Apa Betul Apa Salah

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 239 hits
Dalam mendidik anak anak memang setiap daripada kita mempunyai cara dan jalan yang tersendiri Tak dinafikan apa yang dibuat mungkin tidak ada salahnya tapi dalam kita tidak sedar mungkin ada antara cara kita kurang tepat dalam memberi didik...
Pencemaran Air Bekalan Air Penduduk Sik Kuala Muda Terjejas

Pencemaran Air Bekalan Air Penduduk Sik Kuala Muda Terjejas

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 199 hits
Noorazura Abdul RahmanAlor Setar Sejumlah 34 200 akaun Syarikat Air Darul Aman di Sik dan Kuala Muda mengalami gangguan selepas Sada terpaksa menghentikan operasi tiga Loji Rawatan Air susulan pencemaran air dipercayai akibat tumpahan minya...
Annuar Musa Wants Grand Coalition Woos Muda Pejuang Warisan

Annuar Musa Wants Grand Coalition Woos Muda Pejuang Warisan

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 237 hits
BN secretary general Annuar Musa has called for a grand coalition to settle Malaysia s political paralysis and made overtures to parties and groups such as Warisan Muda and Pejuang to join In a Facebook post this morning the Ketereh MP refe...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia