Surat Terbuka Buat Saudara Anwar Hentikan Ikut Telunjuk Mahathir



Oleh P Gunasegaram

Surat terbuka kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim

DEAR Saudara Anwar,




Ini adalah surat pertama saya kepada anda. Saya memanggil anda "saudara" kerana ketika anda mengadakan demonstrasi pelajar untuk pekebun getah Baling pada tahun 1974, itulah yang dipanggil oleh pelajar universiti - saya adalah salah seorang daripada mereka - ketika itu. Ramai yang memanggil anda dengan nama "saudara" ketika anda menjadi menteri sukan pada tahun 1982, di bawah pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad ketika itu. Kemudian mereka berhenti memanggil anda dengan panggilan itu - saya tertanya-tanya mengapa.

Saudara, saya menulis untuk memberitahu anda bahawa anda telah bingung sekali lagi dengan bergantung  nasib dan  iman anda kepada lelaki ini yang telah mengecewakan anda, mengkhianati anda, dan melakukan perkara paling keji yang dapat dilakukan oleh seseorang kepada orang lain selama 22 tahun lamanya.

Lebih dari itu, anda telah melepaskan tanggungjawab yang dipikul untuk memimpin negara ini ke arah reformasi dan masa depan yang baru. Masa depan di mana setiap orang mengetepikan perbezaan kaum dan agama untuk bekerja sebagai satu untuk kemajuan kita sendiri dan kemajuan warisan bersama kita, yang merupakan negara kita yang kita cintai ini.


Oh, kami tidak begitu bodoh untuk berfikir bahawa ini akan dilakukan dalam semalamam, secara kiasan, tetapi dengan kemenangan Pakatan Harapan (PH) yang bersejarah pada 9 Mei 2018, yang anda kenang dengan pernyataan bersama yang memperbaharui hubungan dan pakatan anda dengan Mahathir , kami fikir permulaan akan dibuat dan dilakukan dengan baik dan teratur.
 
Tetapi seorang lelaki ini telah merosakkan semua itu, dia dari cetakan Ketuanan Melayu, yang berjanji akan menyerahkan kekuasaan kepada anda tetapi melanggarnya berulang kali sambil masih mengulangi janjinya sehingga dia tidak dapat lagi menunaikannya dan kemudian segera mengecam anda . 
Dia membawa agenda reformasi kononnya , yang tidak pernah ia mulai selama dua tahun ketika ketka memegang kuasa sebagai Perdana Menteri dan kemudiannya berhentitiba-tiba. Sekarang anda bekerjasama dengannya lagi untuk mengembalikan reformasi? Ayuh, saudara, anda sudah tentunya bergurau. Tetapi saya lebih awal daripada diri saya di sini untuk memahaminya. Mari kita berbica disini. 
Hubungan anda dengan Mahathir sudah lama. Pada tahun 1974, ketika Tun Abdul Razak menjadi perdana menteri, dan Mahathir adalah menteri pendidikan, semasa demonstrasi pelajar menyokong petani getah Baling, anda ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA yang terkenal.
 
Selepas pembebasan anda, anda terus menjadi pemimpin pemuda dengan semangat Islam yang kuat. Sebagai langkah mengejutkan, Mahathir membawa anda ke Kabinet sebagai menteri sukan, seolah-olah tauliah Islam anda dapat menangkis kesan yang dibuat oleh PAS di kalangan orang Melayu.
 
Anda naik dengan pantas melalui barisan untuk menjadi timbalan terpilih Mahathir. Dan kemudian berlaku kejatuhan antara anda berdua pada tahun 1998 ketika anda dilihat mencabar kewibawaannya dan berusaha menggulingkannya semasa krisis kewangan Asia.
 
Anda ditangkap di bawah ISA dengan senjata, kemudian didakwa melakukan kesalahan liwat dan rasuah dan masuk penjara. Selepas Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri, anda dibebaskan dari tuduhan liwat anda yang terdahulu oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 2004. Anda dipenjara kali kedua kerana kes liwat di bawah pemerintahan perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, salah satu yang dipilih oleh Mahathir.
 
Walaupun sebelum ini Mahathir menyokong Umno dalam pilihan raya 2008 dan 2013, gabungan anda yang dipimpin oleh PKR berjaya dengan baik dalam kedua-dua pilihan raya, malah memenangi undi popular pada tahun 2013.
 
Tetapi ketika pilihan raya 2018 semakin hampir, di bawah tekanan yang teruk dari ahli gabungan anda, terutama DAP, yang merasakan bahawa parti Melayu yang dipimpin oleh Mahathir akan membantu mengatasi keseimbangan PH, anda bersetuju untuk bergabung dengannya dan membiarkannya menjadi perdana sementara menteri sehingga anda berjaya menjadi perdana menteri.
 
Itu adalah kesalahan yang buruk, seperti yang anda dan PH mula merasai dan  mengetahuinya kemudian.
 
PH menang dengan hebat tetapi angka-angka menunjukkan bahawa PH mungkin menang tanpa Mahathir, yang Bersatu memenangi hanya 13 kerusi daripada 52 yang dipertandingkan dengan kadar kemenangan yang tidak memuaskan 25%, yang terburuk di kalangan rakan gabungan PH. Tetapi PH menepati janjinya.
 
Raja menawarkan kepada isteri anda Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail hak untuk membentuk kerajaan sebagai pemimpin PKR tetapi dia menolak, dengan mengatakan bahawa janji itu adalah janji dan sebaliknya meminta pengampunan untuk anda, yang dia setuju.
 
Senarai janji-janji Mahathir yang dimungkiri sudah panjang - tetapi saya akan menunaikannya. PH hampir runtuh ketika Mahathir mengumumkan bahawa Lim Guan Eng akan menjadi menteri kewangan dan kementerian penting lain yang sangat kurang mewakili PKR dan Bersatu, parti Mahathir yang sangat banyak diwakili. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Pada awalnya, dia membuat perselisihan antara PKR dan DAP dengan memberikan kedudukan Menteri Kewangan sebagai hadiah  kepada Lim dan Lim dan DAP yang terlalu gembira menggunakan ungkapan - "hak prerogatif Perdana Menteri" ketika ditanya mengenai pilihan PM. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Dia membawa kawan lamanya, kroni dan kapten Tun Daim Zainuddin dan memberinya lebih banyak kuasa daripada Kabinet melalui apa yang disebut Majlis Orang-orang Yang Berhormat, melemahkan Kabinet yang sudah kurang diwakili dalam hal PKR dan DAP, . Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Kemudian dia memanggil orang nombor dua  PKR yang tidak dicalonkan kerana menjadi Menteri besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, membawanya ke Kabinet dan memberinya kuasa besar di bawah Kementerian Hal Ehwal Ekonomi. Tetapi walaupun anda menjadi Ahli Parlimen Port Dickson pada Oktober 2018, tidak ada langkah untuk memasukkan anda ke Kabinet. Anda sepatutnya dilantik sebagai timbalan perdana menteri. Mahathir berjaya mewujudkan perseteruan antara anda dan Azmin dengan meletakkan Azmin sebagai penggantinya. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Apabila anda memenangi pilihan raya Port Dickson dengan majoriti besar, anda sudah bersedia untuk menjadi PM. Pada masa itu, Mahathir mengisyaratkan dua tahun menjadi PM dan kadang-kadang bahkan sepenggal penuh, melemparkan negara ke dalam ketidakpastian mengenai kepemimpinannya. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Katanya, manifesto PH dibuat tanpa memikirkan memenangi pilihan raya dan oleh itu tidak sah dan tidak dapat dilaksanakan. Dia menyisihkan hampir semua program reformasi dalam manifesto, terutama yang berkaitan dengan pertanggungjawaban dan pemerintahan yang lebih besar. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Dia membawa anggota Umno ke Bersatu untuk meningkatkan jumlah mereka yang sedikit, secara beransur-ansur meningkatkan pangkalan kekuasaannya. Dia membawa anggota parlimen yang tidak dapat dipertikaikan ke dalam PH hanya untuk mengubah keseimbangan kuasa dalam gabungan PH yang memihak kepadanya. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Ketika dua tahun menjelang, anda dan PKR mula memberi tekanan kepadanya. Dia tidak dapat terus menunda lagi. Dia membuat bising tentang terus, mengisyaratkan bahawa orang tidak menginginkan anda. Dan kemudian langkah Sheraton bermula. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Dia tiba-tiba, tanpa sebarang amaran dan perbincangan , menyerahkan peletakan jawatannya kepada Raja, bukan hanya dia tetapi seluruh Kabinet. Namun, dia meyakinkan Raja bahawa dia harus menjadi perdana menteri sementara, keadaan yang agak bertentangan. Terdapat perbincangan mengenai kerajaan perpaduan tetapi tidak ada yang terwujud. Dia memerintah tanpa Kabinet. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Tetapi sekarang, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempunyai rancangan lain. Dia mengumpulkan semua para penyokongnya  dengan pembelotan para pemimpin Bersatu dan PKR dan tiba-tiba PH tidak lagi menjadi pemerintah. Tetapi anda tetap mengikutinya.
 
Mahathir menyalahkan anda untuk semua perkara – bahawasanya anda tidak sabar, katanya. Dia mengatakan perkara buruk lain tentang anda. Dan sekarang anda telah menandatangani pernyataan bersama dengannya untuk mengembalikan mandat rakyat. Bagaimana anda masih boleh terus menerus menyokongnya?
 
Mahathir telah mengkhianati PH berulang kali. Sekiranya dia menjadi PM lagi, dia tidak lebih dari "musuh dalam selimut" sejak menjadi PM  di bawah PH. Dia adalah kuda Trojan yang menjatuhkan pemerintah yang dipilih secara sah dan paling banyak disokong dalam pilihan raya yang lalu.
 
Saudara, bagaimana anda boleh bekerja dengan lelaki seperti itu dan merendahkan reputasi dan muhibah anda? "Apa pilihan yang saya ada", anda mungkin bertanya pada diri sendiri?
 
Anda selalu mempunyai pilihan dan sepatutnya anda semestinya telah melaksanakannya sejak dulu. Cuma enggan bekerja dengan pengkhianat dan supremasi apa pun. Kembalikan PH ke agenda reformasi.
 
Lupakan kesesuaian politik dan letakkan orang yang sebenar dalam jawatan penting. Anda telah kalah sekarang tetapi kembali ke semangat dahulu sebagai calon pilihan, buat rancangan untuk menang dalam pilihanraya akan datang.Itu memerlukan keberaniandan kekutan melawan kesedihan.
 
Mula bekerja untuk kearah itu sekarang. Pilih rakan gabungan anda. Bincangkan pembahagian kerusi. Pastikan setiap calon dari setiap parti bersih, tidak rosak dan cekap.
 
Nyatakan dan jelaskan dasar anda, bagaimana anda akan melaksanakannya. Yakinkan orang ramai bahawa anda boleh melakukannya, dan mungkin juga, mereka akan memilih anda dan gabungan anda lagi. Tetapi ia mungkin perang yang anda perlu  mulakan, anda mungkin tidak melihat penyelesaiannya jika itu yag anda mahu , maka piihannya  - bersiaplah untuk menyerahkan kepada orang yang lebih muda. Gayakan pengganti anda dengan berhati-hati.
 
Sekiranya ada apa-apa yang seharusnya anda pelajari sekarang, Saudara, itu saja - anda tidak boleh menangani yang telah berlaku dan tercemar dan mengharapkan mereka tidak menikam  anda dari belakang. Ingat juga, tanda pemimpin yang baik adalah dia tahu bila harus mengurangkan kerugian, meneruskan dan membina semula kekuatan. - 12 Mei 2020
 
P Gunasegaram adalah editor Focus Malaysia.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/surat-terbuka-buat-saudara-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kali Ini Mahathir Beri Laluan Anwar Pm Ke 9

Kali Ini Mahathir Beri Laluan Anwar Pm Ke 9

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 271 hits
Kredit Edy Noor Reduan Menjelang pembukaan Parlimen pada tanggal 18 Mei nanti ramai yang tertanya tanya siapakah sosok yang paling layak menjadi ketua pembangkang Malaysia Menjawab persoalan ini sudah tentulah Datuk Seri Anwar Ibrahim palin...
Konspirasi Terbaru Dr Mahathir Dan Anwar Untuk Jatuhkan Kerajaan Sekarang

Konspirasi Terbaru Dr Mahathir Dan Anwar Untuk Jatuhkan Kerajaan Sekarang

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 788 hits
Dalam diam rupanya Dr Mahathir sudah atur langkah untuk kembali ke Putrajaya menjadi Perdana Menteri kali ke 4 atau sebagai Perdana Menteri ke 9 Mula mula Dr Mahathir arahkan supaya anak kesayangan beliau Mukhriz aka Boboi untuk lakukan ser...
Bangkit Semula Rebut Mandat Yang Dirampas Seru Dr Mahathir Dan Anwar

Bangkit Semula Rebut Mandat Yang Dirampas Seru Dr Mahathir Dan Anwar

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 342 hits
Bangkit semula rebut mandat yang dirampas seru Dr Mahathir dan Anwar Dikemas kini 48 minit yang lalu Diterbitkan pada 9 May
Kenyataan Bersama Dr Mahathir Anwar Sempena Ulang Tahun Pru14

Kenyataan Bersama Dr Mahathir Anwar Sempena Ulang Tahun Pru14

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 356 hits
Hari ini adalah ulangtahun kedua hari yang paling bermakna dalam sejarah demokrasi negara Pada 9 Mei 2018 kita saksikan perjalanan hampir 15 juta rakyat Malaysia dari setiap pelusuk negeri hingga ke seberang lautan tanpa mengira kekangan ha...
Mahathir S 18 May Bluff La Anwar S 16 September

Mahathir S 18 May Bluff La Anwar S 16 September

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 283 hits
By why is Mahathir doing this if he cannot really win the vote He really has no choice His son Mukhriz is facing the prospect of being ousted as the Kedah Menteri Besar for the second time in his life There have been cases in Malaysian hist...
Anwar Tahu Dan Mengerti Mahathir Suka Mempergunaankan Dan Menipu

Anwar Tahu Dan Mengerti Mahathir Suka Mempergunaankan Dan Menipu

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 237 hits
Ada perpatah mengatakan jangan disegat dua kali pada satu lubang Anwar dah dua kali kena sengat dengan Mahathir Dia sangat kenal Mahathir lidah bercadang Hari ii cakap lain esok dia cakap lain Dia akan ambil apa kesempatan dan mengulang gul...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance