Surat Hj Hadi Ke Dunia Arab Melakar Fitnah



FB: Ahmad Sayuti Bashiron
ULASAN: Semalam terdapat pimpinan Islam luar Negara menghubungi seorang AJK Biro Syariah Amanah, nyatakan mereka sungguh terkejut tatkala menerima surat melalui media sosial kepada mereka yg menggunakan letterhead Pas, dan tertera nama Haji Hadi Awang, Presiden Pas.
Surat 7 mukasurat itu ditulis dalam ‘Arab, bertarikh 22 Mac 2020. Sasarannya pasti pada pimpinan Arab. Maka saya yakin, surat itu jika benar ditulis oleh Hj Hadi Awang iaitu Presiden Pas, ianya ditulis 10 hari sebelum beliau ditabalkan habuan wakil rasmi PM ke luar negara bertaraf Menteri, jawatan yg kerap digunakan oleh Umno/Najib sebagai habuan politik buat penyokong yg berjasa, tapi tak berpeluang masuk dalam kabinet.
Jawatan yg sama dibuat TunM masa pemerintahan Pakatan Harapan (PH) dengan lantikan pimpinan berbangsa Cina sebagai wakil rasmi PM untuk hubungan dgn Negara China yg pada masa itu memerlukan pelbagai negosiasi semula project raksasa oleh regim Umno/BN tree terdahulu.
Tapi lantikan PH itu tidak sesekali bertaraf Menteri seperti yg dikecapi oleh Presiden Pas melalui amalan Umno & Mahyuddin hari ini yg kerap dibantah keras oleh Pas sejak sekian lama. Tapi semalam bila Mahyuddin angerahkan taraf Menteri itu pada Presiden mereka, tiba-tiba Timbalan Presiden yg samalah terus mengucapkan tahniah pada Mahyuddin. Sifat hipokrit sungguh!
KEDUA
Kritikan saya tulis ini adalah pada batang tubuh Haji Hadi Awang, dia sbg “Presiden Pas” yg merupakan “musuh politik” kami yg mana beliau terlibat langsung menjatuhkan Kerajaan Pakatan Harapan pilihan rakyat dalam PRU14 baru ini, mengikut apa yg beliau katakan “kerajaan masuk ikut bumbung”.
Oleh itu, FAHAM betul-betul.
Saya tak rujuk Haji Hadi Awang itu sebagai ‘ulamak yg cukup diagungkan oleh penganut party Pas itu. Atau apa yg disebut oleh Pak Daeng dahulu, “Ustaz Hadi” itu yg seolahnya menjadi “ayatollah” seperti Syiah pada pentaksub Pas sehingga mereka sanggup menyokong apa jua keputusan dia yg salah sekali pun, tanpa berani tegur atau kritik.
Oleh itu bahasa politik saya pada musuh politik saya pastinya berbeza daripada pertuturan saya pada seseorang ‘ulamak yg wajib saya hormati atas sifatnya mereka takutkan Allah, tak berbohong dan tak berlaku khianat pada janji.
KETIGA
Saya yakin tulisan dalam surat itu juga BUKANLAH pendirian Kerajaan hari ini, sebab ianya ditulis oleh ketua party itu ketika belum pun dilantik sbg wakil bertaraf Menteri.
Saya merasakan mungkin, disebabkan kandungan surat itu jugalah, Mahyuddin sungguh gembira kerana kerja PM sudah menjadi mudah berhadapan dgn pimpinan antarabangsa dgn wujudnya surat itu. Maka dengan itulah dia habuankan jawatan bergaji besar setaraf Menteri itu untuk ketua party yg bersekongkol menjatuhkan PH sebulan yg lalu.
Jawapan Round #pertama saya;
(1) Tok Guru kata timbulnya komplot dalaman ( صراع داخلي ) penyingkiran TunM untuk digantikan dgn Anwar adalah sebab perpecahan dalaman dicetuskan oleh DAP, KeAdilan & Amanah (saya ikut tururan Tok Guru tulis)
JAWAPAN SAYA – itu pembohongan Tok Guru. Sebab sejak awal penubuhan PH tahun 2015 dan disertai Bersatu pada 2016, keputusan bertulis 4 ketua party adalah hanya letakkan TunM sebagai PM untuk tempoh 1-2 tahun sahaja, dan semua setuju Anwar diangkat sbg PM selepas itu. Keputusan itu bukan baru, bukan dibuat tanpa Bersatu atau TunM. Tulisan Tok Guru itulah pembohongan nyata & jahat.
(2) Tok Guru kata, komplot menaikkan Anwar itu dibuat dengan kerjasama Amerika, Europah, Singapore, Yahudi dan Freemason.
JAWAPAN SAYA – Allah melaknat para penfitnah! Itulah benda disebut Tok Guru pada saya ketika ziarah ke rumah beliau 2 bulan lepas tatkala saya bertanya kenapa Tok Guru cukup antikan Anwar jadi PM. Saya kata, mengapa Tok Guru mahu menidakkan keputusan & pendirian RASMI Pas sendiri sejak 1999 yg mana dia adalah AJK Pusat Pas masa itu, yg seterusnya diluluskan oleh pelbagai muktamar sejak hari itu, yg mahukan Anwar jadi PM. Ia bukan keputusan baru ini! Bohong.
Saya sebut, tak salahpun mana-mana Negara nak sokong Anwar, termasuklah jika benar wakil Duta Amerika dan Singapore datang ke rumah dia di Rusila memujuk dia bersama PH untuk PRU14 dalu.
Tapi adalah jahil sungguh kiranya hanya disebabkan sokongan luar, maka seseorang terus dianggap alat negara luar. Bayangkanlah Tok Guru kini Duta bertaraf Menteri tapi membawa kefahaman celaru itu dalam hubungan diplomasi antarabangsa? Pasti satu kecelakaan akan berlaku pada Malaysia.
Saya katakan kalau itulah pendirian Tok Guru, sepatutnya Tok Guru mesti lebih takutkan Umno/BN atau Najib, sebab Umno/BN/Najib disokong penuh bukan sahaja oleh Amerika, tapi oleh Israel, India, China, bahkan pelbagai bantuan kepakaran media disumbangakn untuk Umno/BN pada PRU lalu oleh Israel.
Pada sessi ziarah dan soal-jawab saya dahulu, bila saya hujjah begitu, Tok Guru itu hanya mampu menghadiahkan tengkingan “ana tahu, enta tak tahu…”, dan “enta dah kena tipu dengan Anwar” sebagai hujjah lawannya.
(3) Tok Guru kata sebelum PRU14, PH gunakan TunM untuk berlawan jatuhkan Najib. Tapi bila dah menang PRU14 – DAP, KeADilan dan Amanah melawan untuk jatuhkan TunM pula dan mahu naikkan Anwar disebabkan pendirian TunM yg mereka bantah, termasuklah membantah (1) Polisi berlawan dgn Barat, (2) Sebab TunM sokong Palestin, (3) Sebab TunM sokong Kashmir, Myanmar, dan Uyghur.
JAWAPAN SAYA – jahat sungguh fitnah oleh Tok Guru ini. Itulah yg kerap saya sebutkan terdapatnya banyak ahli-ahli politik yg celaka kerana cukup suka menggunakan pengaruh dan ketaksuban pengikut pada mereka untuk berbohong mengekalkan pengaruh. Sebab Tok Guru itu tahu setiap apa sahaja yg dia cakap tak akan langsung dibantah apatah lagi dikritik oleh penganut Pas, sekalipun #fitnah itu adalah sangat nyata dan jahat.
Baru ni masa ziarah ke ruamh Tok Guru itu juga dia sebut, wajib tolak Anwar daripada jadi PM, sebab dia mendapat maklumat daripada Polis, SB, Bukit Aman, dan Agent Perisikan Antarabangsa bahawa Anwar bersetuju untuk buka satu “Pengkalan Laut Amerika” di Sabah jika dia jadi PM. Huh…
Dan satu lagi yg lebih bersifat kerosakan aqidah, apabila Tok Guru itu berkata akhlaq Anwar buruk disebabkan Anwar suka pada bini-bini orang lain dan juga suka pada lelaki muda yg cantik. Saya ingatkan Tok Guru, dosa #qazaf adalah amat besar pada aqidah kita.
Pun sekali lagi saya diherdik, ana tahu enta tak tahu.
(4) Tok Guru kata – Pas keluar dariapada kerjasama bersama Barisan Alternatif & Pakatan Rakyat selepas bersama sejak 1999-2012.
JAWAPAN SAYA – bohong juga. PRU13 berlaku pada 2013, dan beberapa PRK berlaku pada 2014 & 2015. Pas masa itu bersama PR dan mendapat kerusi yg tertinggi dalam sejarah party. Bahkan sehingga 2015 itu jugalah beberapa kali Tok Guru dan pimpinan Pas itu berkata adalah wajib hukumnya menyokong PR & DAP, dan haram memberi undi pada Umno/BN. Berlambak kenyataan itu di internet.
Faktanya Pas keluar PR pada 5 Jun 2015, (bukannya 2012), melalui veto yg diberikan ketika muktamar Kuala Selangor, yg ditentang oleh semua perwakilan yg dihalang daripada berucap.
Faktanya juga, usaha pimpinan Pas untuk keluar daripada PR hanyalah bermula sejak Umno melalui Menteri Agama mereka pada 28 Mac 2014 mencabar Pas membentangkan HUDUD ke Parlimen untuk Umno sokong, dengan syarat Pas wajib keluar daripada PR. Itu sejarahnya!
Namun masa itu gagal sebab Tok Guru Nik Aziz masih hidup dan menolak terus perangkap Umno yg jahat itu hinggalah kewafatan Tok Guru Nik Aziz pada 2015.
Itu #fakta yg dibohongi dalam surat.
(5) Tok Guru tu kata matlamat Pas adalah untuk berkhidmat pada agama Islam & kaum Muslimin.
JAWAPAN SAYA – ini mungkin pindaan matlamat yg baru dibuat pada perlembagaan mereka, yg saya tak tahu. Kerana selama 30+ tahun saya bersama dan menerajui kepimpinan party itu, adalah kerana masa itu matlamatnya adalah perjuangan dakwah siyasah untuk ummah & Negara keseluruhannya, “Islam for All”, bukan untuk muslim sahaja.
Itu sahaja untuk round ini…
Saya dedahkan di sini juga (lampiran). Pada satu Mesyuarat Pas Pusat pada 12 September 2009, seramai 35 orang daripapda 37 AJK Pas termasuk Tok Guru Nik Aziz, Ustaz Fadzil Noor (kecuali dua yg berkecuali) bersetuju untuk Anwar Ibrahim dilantik sebagai Perdana Menteri pada PRU masa itu.
Pada tahun 2009 (10 tahun selepas itu), saya bertemu dengan salah seorang yg tak sokong sebelum itu, menyatakan beliau pun “dah sokong Anwar” sebagai PM berdasarkan situasi semasa itu.
Keputusan 1999 itu terus diabsahkan oleh setiap kali berlangsungnya muktamar party sejak itu…
Untuk itu saya sebutkan, keputusan menolak Anwar daripada jadi PM ini hanyalah keputusan Pas sebaik sahaja mula “menjalin hubungan intim” dgn Umno sejak selepas dipancing oleh Umno melalui umpan hudud tahun 2014 yg lalu…
wallahu’alam.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26978

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Berunsur Fitnah Hadi Apa Tindakan Amanah

Surat Berunsur Fitnah Hadi Apa Tindakan Amanah

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 185 hits
Sementara itu Parti Amanah Negara pula berorientasikan Islam liberal sekular yang dibentuk oleh Anwar Ibrahim dan juga pimpinan DAP Tujuannya bagi menyaingi populariti PAS bagi memecahkan kesatuan mereka dalam Islam Hadi berkata Berlaku usa...
Surat Hadi Untuk Menangkis Fitnah

Surat Hadi Untuk Menangkis Fitnah

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 297 hits
MOHD AMMAR SAHKAN HADI TULIS SURAT PADA PEMIMPIN ARAB SURAT TERSEBUT MERUPAKAN SURAT PRIBAGI HADI KEPADA PEMIMPIN GERAKA ISLAM DUNIASURAT TERSEBUT MENJELASKAN APA YANG BERLAKU DI DALAM NEGARA MALAYSIA YANG MENJADI TANDA TANYA KEPADA PEMIMPI...
Anwar Akan Balas Surat Hadi Penuh Fitnah Kerana Cemburu

Anwar Akan Balas Surat Hadi Penuh Fitnah Kerana Cemburu

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 391 hits
Boleh walak tetapi jangan jadi pak turut hingga sanggup memfitnah kerana cemburu dan musuh politik ini bahaya kata Anwar Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim akan membalas surat Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dihantar kepada...
Fork Tongued Hadi S Letter Of Lies Exposed Surat Bohong Fitnah Hadi Awang Kepada Pemimpin2 Gerakan Islam

Fork Tongued Hadi S Letter Of Lies Exposed Surat Bohong Fitnah Hadi Awang Kepada Pemimpin2 Gerakan Islam

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 308 hits
Sejak semalam riuh rendah di media sosial tentang sepucuk surat yang ditulis oleh Hadi Awang Presiden Pas kepada pemimpin pemimpin Gerakan Islam menghuraikan keadaan politik negara khususnya berkaitan tertubuhnya kerajaan tebuk atap Perikat...
Ajk Pas Sahkan Surat Hadi Kepada Pemimpin Arab

Ajk Pas Sahkan Surat Hadi Kepada Pemimpin Arab

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 465 hits
Surat TGHH dalam bahasa Arab Surat tu bertarikh 22 Mac 2020 Surat peribadi TGHH kpd pemimpin Arab tulis Nasarudin dalam facebook beliau Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Nasarudin Hassan mengesahkan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang semema...
Surat Hadi Dipenuhi Tohmahan Dan Berunsur Fitnah Kata Amanah

Surat Hadi Dipenuhi Tohmahan Dan Berunsur Fitnah Kata Amanah

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 294 hits
Parti Amanah Negara kesal dan terkilan dengan kandungan surat yang ditulis oleh Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada pemimpin gerakan Islam di seluruh dunia yang disifatkan penuh dengan dakwaan dan tohmahan tidak berasas palsu me...
Pandai Juga Geng Dap Menulis Surat Arab Untuk Fitnah

Pandai Juga Geng Dap Menulis Surat Arab Untuk Fitnah

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 419 hits
Surat ini banyak muka surat tapi aku malas nak masukkan semua sekadar muka surat pertama aje cukuplah Pejabat Agung PAS daftar di Penang nombor pun 3 angka macam bilang kes baharu covid 19 Hebat menulis dalam jawiPuak puak PAN meroyan giler...
Pemimpin Pas Membisu Surat Hadi Burukkan Ph Pertahan Pn

Pemimpin Pas Membisu Surat Hadi Burukkan Ph Pertahan Pn

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 520 hits
Malaysiakini Sikap pemimpin PAS yang masih enggan mengesah atau menafikan surat yang didakwa ditulis presiden parti mereka Abdul Hadi Awang menjadi tanda tanya Cubaan Malaysiakini mendapatkan ulasan daripada beberapa pemimpin kanan parti it...
Harap Dunia Arab Tak Segan Silu Bantu Malaysia

Harap Dunia Arab Tak Segan Silu Bantu Malaysia

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 183 hits
Mat Zulaimi KazinSaya harap Kenyataan Media ini adalah benar dan bukan palsu TAHNIAH kepada Ayah Chik DS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang telah dilantik sebagai Duta Khas Perdana Menteri ke Negara Timur Tengah Ini adalah jawatan baru da...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11