Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan


Surah Al Ikhlas ~ Bacaan, Rumi & Terjemahan (Beserta Audio)
Surah Al Ikhlas adalah merupakan surah ke-112 di dalam Al-Quran dan terdiri daripada 4 ayat.
Surah ini diturunkan di Makkah, oleh itu ia termasuk dalam golongan surah Makkiyah dan diturunkan selepas surah An-Naas. 
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenai surah ini. 
BACA JUGA: Surah Al-Fatihah: Ayat, Lafaz Rumi, dan Maknanya
Maksud Al-Ikhlas  “Al-Ikhlas” dalam bahasa Arab bermaksud “kesucian” atau “kesucian mutlak”. Dinamakan Al-Ikhlas kerana surah ini sepenuhnya menegaskan keesaan Allah.
Tema dan Ringkasan Kandungan Surah Tema utama Surah Al-Ikhlas adalah kesucian dan keesaan Allah (Tawhid). Surah ini menegaskan tentang sifat-sifat Allah yang maha suci, maha sempurna, dan maha esa. 
Berikut adalah ringkasan kandungan Surah Al-Ikhlas:
1. Pengenalan kepada Allah yang Maha Esa (ayat 1): Surah ini dimulai dengan pernyataan tegas tentang kesucian dan keesaan Allah. Allah dijelaskan sebagai Yang Maha Esa, yang tidak memiliki sekutu dalam keesaan-Nya.
2. Penolakan Terhadap Kesyirikan (ayat 2): Ayat kedua menolak segala bentuk kesyirikan atau penyekutuan dengan Allah. Ayat ini menegaskan bahwa Allah hanya Allah lah tempat untuk memohon sebarang hajat. 
3. Penjelasan tentang Sifat-Sifat Allah (ayat 3-4): Ayat-ayat terakhir surah ini menjelaskan sifat-sifat Allah yang maha sempurna. Allah tidak dilahirkan dan tidak melahirkan, serta tidak ada yang setara atau serupa dengan-Nya. Ini menegaskan bahawa Allah adalah Tuhan yang Esa, sempurna dan tidak ada bandingan. 
Surah ini mengajarkan umat Islam untuk mengakui sifat-sifat Allah yang maha suci serta serta menolak segala bentuk kesyirikan atau penyekutuan dengan-Nya.
Lafaz Bacaan Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Qul huwallahu ahad
Allahu somad
Lam yalid wa lam yulad
Wa lam yakullahu kufuwan ahad
Terjemahan Bahasa Melayu (Setiap Ayat)  قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ
Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ
“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
“Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
وَلَمْ يَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدٌۢ 
“Dan tidak ada siapapun yang serupa denganNya”.
Asbabul Nuzul (Sebab Turunnya Surah Al Ikhlas) Terdapat sebuah riwayat atau hadits yang hasan, dari hadits Ubay bin Ka‟ab radhiallahu „anhu, beliau berkata;
“Sesungguhnya orang-orang musyrik (pernah) berkata kepada Rasulullah SAW, “Sifatkan/ beritahu kepada kami (tentang) Rabb-mu”.
Maka Allah menurunkan 4 ayat surah ini. 
Keutamaan Membaca Surah Al Ikhlas 1. Seperti membaca ⅓ Al Quran
Hadits Abu Sa’id al Khudri RA, ia berkata;
“Bahwa seseorang mendengar orang lain membaca   قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ dengan mengulang- ulangnya, maka tatkala pagi harinya ia mendatangi Rasulullah SAW dan menceritakan hal itu kepada baginda dan seolah-olah orang itu menganggap remeh surah itu. 
Maka bersabdalah Rasulullah SAW “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangannya, sesungguhnya surat itu sebanding dengan sepertiga Al Quran”.
2. Dijanjikan Syurga
Hadits Abu Hurairah RA, ia berkata; 
“Aku datang bersama Rasulullah SAW lalu beliau mendengar seorang membaca  قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ. Maka Rasulullah  SAW bersabda, “Telah wajib”. Aku berkata,  “Apa yang wajib?”, Baginda bersabda, “(Telah wajib baginya) syurga”. 
3. Dibaca Sebelum Tidur Bersama Surah Al Falaq dan Surah An Nas
Daripada Aisyah RA, ia berkata; 
“Sesungguhnya Nabi shallallahu „alaihi wa sallam apabila ingin merebahkan tubuhnya (tidur) di tempat tidurnya setiap malam, baginda mengumpulkan kedua telapak tangannya, kemudian baginda sedikit meludah padanya sambil membaca surat “Qul  Huwallahu Ahad” dan “Qul A‟udzu bi Rabbin Naas” dan “Qul A‟udzu bi Rabbil  Falaq”. Kemudian (setelah itu) baginda mengusapkan kedua telapak tangannya ke  seluruh tubuhnya yang dapat baginda jangkau. Baginda memulainya dari kepalanya, wajahnya, dan bagian depan tubuhnya. Baginda melakukannya sebanyak tiga kali.
Pengajaran Surah Al Ikhlas Surah Al-Ikhlas mengandung beberapa pengajaran yang sangat penting bagi umat Islam. Berikut adalah beberapa di antaranya:
1. Konsep Tauhid
Surah Al-Ikhlas menegaskan konsep Tauhid iaitu keesaan dan kesucian Allah. Ini adalah dasar iman dalam Islam yang penting dan mengajarkan umat Islam untuk menegakkan keyakinan yang kuat dalam keesaan Allah serta menolak segala bentuk kesyirikan.
2. Penolakan Terhadap Penyekutuan Allah
Surah ini dengan tegas menolak segala bentuk penyekutuan atau kesyirikan dengan Allah. Ini mengajarkan umat Islam untuk menghindari segala bentuk pengabdian atau amalan selain kepada Allah dan untuk menjauhi segala bentuk kesyirikan.
3. Allah Tiada Bandingan
Surah ini menegaskan ketidakbandingan Allah dengan makhluk-Nya. Ini mengajarkan umat Islam untuk tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu atau siapapun, karena tidak ada yang setara atau serupa dengan-Nya.
4. Ketaatan kepada Ajaran Agama Islam
Surah Al-Ikhlas mengajarkan pentingnya ketaatan kepada ajaran agama Islam. Dengan memahami dan mengamalkan ajaran surah ini, umat Islam diajarkan untuk hidup sesuai dengan prinsip-prinsip tauhid dalam segala aspek kehidupan. 
Sumber:
Quran.com Tafsir surah al ikhlas 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/surah-al-ikhlas/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=surah-al-ikhlas

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surah Al Insyirah Bacaan Rumi Terjemahan

Surah Al Insyirah Bacaan Rumi Terjemahan

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 59 hits
Surah Al Insyirah Bacaan Rumi Terjemahan Surah Al Insyirah juga dikenali sebagai Surah Ash Sharh Ia merupakan surah ke 94 di dalam Al Quran dan terdiri daripada 8 ayat Surah ini diturunkan di Makkah ketika Nabi Muhammad SAW menghadapi cabar...
Selawat Tafrijiyyah Bacaan Dalam Rumi Maksud Kelebihan

Selawat Tafrijiyyah Bacaan Dalam Rumi Maksud Kelebihan

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 85 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSELAWAT TAFRIJIYYAH BACAAN DALAM RUMI MAKSUD KELEBIHAN tocify title KANDUNGAN Selawat Tafrijiyyah atau selawat yang bermula dengan Allahumma solli solatan merupakan satu selawat sughra yang jika diamalkan ...
Ayat Kursi Rumi Terjemahan Dan Kelebihan Mengamalkan Ayat Kursi

Ayat Kursi Rumi Terjemahan Dan Kelebihan Mengamalkan Ayat Kursi

papar berkaitan - pada 14/4/2024 - jumlah : 100 hits
Ayat Kursi Rumi Terjemahan dan Kelebihan Mengamalkan Ayat Kursi 15 Adakah anda sering mengamalkan selepas solat Ayat Kursi mempunyai banyak sangat kelebihan dan maanfaat kepada pengamalnya Rasulullah SAW bersabda Siapa membaca ayatul Kursi ...
Bacaan Ayat Ruqyah Syariah Ringkas Terjemahan Berserta Tanda Tanda Gangguan

Bacaan Ayat Ruqyah Syariah Ringkas Terjemahan Berserta Tanda Tanda Gangguan

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 54 hits
Bacaan Ayat Ruqyah Syariah Ringkas Terjemahan berserta Tanda tanda Gangguan 11 Apakah itu Ayat Ruqyah ni ialah himpunan ayat al Quran yang digunakan dalam tujuan perubatan di mana dibacakan kepada orang yang terkena sihir atau gangguan jin ...
5 Bacaan Doa Sembuhkan Penyakit Dan Selawat Syifa

5 Bacaan Doa Sembuhkan Penyakit Dan Selawat Syifa

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 68 hits
5 Bacaan Doa Sembuhkan Penyakit dan Selawat Syifa 12 Pernahkah anda membaca doa sembuhkan penyakit Ada pelbagai doa sembuhkan penyakit yang digalakkan untuk kita amalkan jika ditimpa penyakit Justeru itu artikel ini menerangkan lima bacaan ...
10 Bacaan Doa I Tidal Beserta Tulisan Arab Latin Dan Artinya

10 Bacaan Doa I Tidal Beserta Tulisan Arab Latin Dan Artinya

papar berkaitan - pada 14/4/2024 - jumlah : 109 hits
I tidal adalah berdiri setelah ruku sebelum sujud Ia merupakan salah satu rukun shalat Agar lebih sempurna ada sunnahnya yakni membaca bacaan atau doa i tidal Sholat adalah ibadah yang kaifiyah atau tata caranya bersifat tauqifi Yakni telah...
Bacaan Doa Selamat Dan Tahlil Serta Rumah Terbuka Jemputan Sepupu Sa

Bacaan Doa Selamat Dan Tahlil Serta Rumah Terbuka Jemputan Sepupu Sa

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 77 hits
Assalamualaikum Semalam ada jemputan sebenarnya tap sebelah petang la balik dari IKEA terus pi jemoutan rumah terbuka perut tengah sendat lagi ni makan kat IKEA masa tu tapi pergi jer la sebab sepupu SA buat doa selamat dan tahlil ada dimas...
Panduan Bacaan Tahlil Arwah Ringkas Berserta Doa Penutup

Panduan Bacaan Tahlil Arwah Ringkas Berserta Doa Penutup

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 110 hits
Panduan Bacaan Tahlil Arwah Ringkas berserta Doa Penutup 15 Adakah anda mempunyai sanak saudara yang telah pergi meninggalkan anda Jika ada pasti anda pernah menghadiri kenduri tahlil arwah yang dikenalikan imam masjid atau surau Tahlil arw...
Bacaan Tahiyat Akhir Dan Doa Selepas Tahiyat Akhir Sebelum Salam

Bacaan Tahiyat Akhir Dan Doa Selepas Tahiyat Akhir Sebelum Salam

papar berkaitan - pada 28/4/2024 - jumlah : 62 hits
Bacaan Tahiyat Akhir dan Doa Selepas Tahiyat Akhir Sebelum Salam 13 Bacaan tahiyat akhir adalah rukun Qauli dalam solat jika ia tidak dilakukan solat yang dikerjakan adalah tidak sah Dalam artikel kali ini penulis akan menerangkan bacaan ta...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools