Sup Tulang Simple Kelantan




Amalkan membaca 2 ayat terakhir surah At Taubah sebanyak 7 kali selepas solat Maghrib dan selepas solat Subuh, akan diberi kemudahan segala urusan yang menyusahkannya di dunia ini. Hadis Riwayat Abu Dawud dan Ibnus Sunni.  
Hidup kita di dunia penuh dengan ujian samada ujian kesenangan atau ujian kesusahan. Yang pastinya ramai antara kita diuji dengan ujian kesusahan. Dunia bukan syurga pun kerana dunia penuh dengan tipu daya. Jadi kita cuba cari ketenangan hidup. Ada ujian kita sabar dan usaha untuk mengatasinya mengikut Al Quran dan sunnah. 
Jadi mana mana ayat Al Quran yang boleh dijadikan zikir dan wirid selepas solat, kita amalkan. Insya Allah, Allah akan memberikan rezeki dari jalan yang tak disangka sangka. Saya sendiri menerima rezeki yang tidak pernah saya sangka dari dulu sehingga kini, baru saya merasainya bahawa Allah akan memberikan rezeki pada setiap makhluknya. 
Walaupun saya bersara tanpa pencen tapi Allah masih memberikan saya rezeki setiap bulan untuk saya meneruskan hidup saya. Ini adalah satu kurniaan dan nikmat Allah yang tidak pernah saya fikir sejak dulu. 
Takdir Allah telah tercatat sebelum ianya berlaku lagi. Jadi kita kena sentiasa redha dan sabar kerana Allah tahu apa yang terbaik dan sesuai untuk kita.


Tiba tiba rasa nak makan sup tulang yang jernih, maksudnya tidak terlalu berempah. Tapi saya letakkan juga sedikit serbuk sup supaya lebih berperisa. 
Bagi menjadikan kuah sup lebih sihat untuk dihirup atau dimakan dengan nasi, saya biarkan lemak rebusan tulang menjadi beku dan keras di permukaan. Kemudian diceduk keluar supaya kuah tidak terlalu berlemak. bayangkan selepas kita makan sup, lemak lemak tu akan melekat di sepanjang usus kita. Ianya boleh menjadikan kolesterol tinggi dan boleh menyebabkan saluran jantung tersumbat. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba....

Sup Tulang SimpleOleh: Azie Kitchen
Bahan A:1 kg tulang lembu 3 inci haliaGaram
Bahan B:6-7 biji bawang merah - hiris4 ulas bawang putih - hiris1 inci halia - hiris1 sup bunjut tulang½ sudu kecil rempah sup serbuk
Bahan C:1 biji buah tomato - dadu5-6 biji cili padi - hirisDaun sup - hirisBawang goreng1 biji buah limau nipis - hiris 
Cara-cara:Rebus tulang dengan air secukupnya dan halia yang dihiris kasar sehingga daging empuk. Nota: saya guna periuk tekanan selama 40 minit. Masukkan garam secukupnya.
Angkat dan sejukkan. Ceduk keluar lemak yang timbul di permukaan. Nota: boleh masukkan dalam peti ais seketika sehingga lemak membeku. Setelah empuk, masukkan garam secukupnya.
Sementara itu, di dalam kuali lain, panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan B sehingga bawang sedikit keperangan. Tuangkan semua sekali ke dalam periuk sup tadi. kacau rata. Sesuaikan rasa. 

Sebelum dihidangkan, panaskan semula sup dan masukkan bahan C. Perahkan sedikit air limau nipis dan sedia untuk dihidangkan panas panas. 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/08/sup-tulang-simple-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lekeh Kelantan Ni

Lekeh Kelantan Ni

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 105 hits
Dengarnya yang ini bakal nak ganti MB Kelantan punah ranah kalau lagu nih TolakPN
Ak 35 Perkhidmatan Bekalan Air Bersih Terburuk Di Kelantan

Ak 35 Perkhidmatan Bekalan Air Bersih Terburuk Di Kelantan

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 168 hits
Isu air kotor dan karat mewarnai kehidupan rakyat Kelantan Lebih parah apabila ada yang tidak menerima bekalan air sehingga berbulan bulan lamanya Disebabkan sering terputus bekalan air bersih banyak rakyat Kelantan kini terpaksa beralih me...
Bn Harapan Unveils Golden Offer For Kelantan

Bn Harapan Unveils Golden Offer For Kelantan

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 203 hits
STATE POLLS The joint coalitions of BN and Pakatan Harapan in Kelantan have announced a golden offer for voters from the state if entrusted to form the new state administration after polling day on Aug 12 Kelantan unity government parties c...
Prn Sokongan Umno Di Kelantan 46 Rafizi

Prn Sokongan Umno Di Kelantan 46 Rafizi

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 142 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata tahap sokongan kepada Umno di Kelantan telah mencapai 46 setakat ini manakala Pakatan Harapan menyaksikan peningkatan sokongan kepada 35 Ini bermaksud dalam tempoh enam b...
Ak 36 Tiada Lagi Rakyat Kelantan Mati Kes Air

Ak 36 Tiada Lagi Rakyat Kelantan Mati Kes Air

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 150 hits
Petikan daripada satu kumpulan WhatsApp Selamo ni x dok bunyi ramai rakyat mati kes air di Klate Dalam bahasa baku bunyinya begini Selama ini tidak ada berita mengenai banyak rakyat Kelantan mati disebabkan air di Kelantan Kenyataan itu dik...
Prn Bn Ph Kemuka Tawaran Emas Buat Rakyat Kelantan

Prn Bn Ph Kemuka Tawaran Emas Buat Rakyat Kelantan

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 211 hits
N Faizal GhazaliGabungan BN dan PH Kelantan mengemukakan tawaran emas bersama kepada rakyat negeri itu sekiranya diberi mandat mentadbir kerajaan selepas pilihan raya negeri pada 12 Ogos ini Pengerusi parti parti Kerajaan Perpaduan Kelantan...
Janji Politik Kelantan Air Berpisah Tiada Janji Baru Pas Prn2023

Janji Politik Kelantan Air Berpisah Tiada Janji Baru Pas Prn2023

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 235 hits
Selepas 33 Tahun Memerintah baru sekarang dapat idea hmmmmm PAS yang mentadbir Kelantan sejak 33 tahun itu menawarkan pembangunan bekalan air bersih dengan penjenamaan semula Air Kelantan Sdn Berhad dan menambah simpanan bekalan air melalui...
Kelantan Semua Layak Jadi Mb Tunggu Lepas Prn Ahmad Yakob

Kelantan Semua Layak Jadi Mb Tunggu Lepas Prn Ahmad Yakob

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 117 hits
Hazira Ahmad Zaidiam hmetro com myKota Bharu Pas Kelantan menegaskan setakat ini belum ada bayangan berhubung calon Menteri Besar yang akan dipilih selagi Pilihan Raya Negeri belum selesai Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata pe...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally