Sungguh Hina Seorang Menantu Perempuan Yang Tidak Bekerja Di Mata Mertua


'Sungguh hina seorang menantu perempuan yang tidak bekerja di mata mertua'


Sememangnya perangai sesetengah mertua atau ipar duai punya rasa kurang senang dengan kehadiran orang baru dalam keluarga mereka. Namun, sebagai orang baru dalam keluarga, perlulah memainkan peranan dan cuba memujuk mereka untuk menerima kehadiran kita. 
Tetapi adakalanya, mertua atau ipar terlalu sukar untuk dilembutkan hati mereka. Jadi, sentiasalah berdoa agar pintu hati mereka terbuka dan perlahan-lahan memahami anda dan dalam masa yang sama anda belajar juga memahami mereka. 
SALAM min. Harap dapat hidekan nama saya ye. Begini ceritanya. Saya dan suami sudah berkahwin selama 10 tahun. Hubungan kitorang tak ada masalah sangat. Kalau ada pun, semuanya datang dari pihak mertua (belah suami). 
Saya tahu saya bukan menantu pilihan. Apa yang saya buat, semuanya serba tak kena. Tetapi bila anak-anak perempuan dia yang lain buat, kemain tak ada salah langsung. 
Dan untuk pengetahuan, anak-anak perempuan dia pun suka melaga-lagakan saya dengan mertua. Seperti biasalah apabila suami belikan saya apa-apa, saya akan muat naik status di WhatsApp untuk berkongsi cerita dan menghargai suami. 
Baru-baru ini, suami belikan saya gelang dan saya up di status WhatsApp. Di hujung minggu yang lalu, suami ajak melawat mertua di kampung seperti biasau ntuk beri duit belanja dapur. Lepak-lepak sekejap, adik ipar saya keluar dari bilik. Baru bangun tidur, padahal dah petang baru nak bangun. Hmmm. 
Selepas itu saya nampak adik ipar saya mencuit-cuit mak mertua sambil menunjuk ke arah saya dengan membuat isyarat di tangan dia dan suruh mertua tengok tangan saya. Selepas itu, mak mertua berkata dengan nada yang kuat. 
"Kau belikan ke gelang tu"?" soal mertua pada suami saya. 
"Yelah, dia dah minta lama, baru cukup duit tu yang belikan," jawab suami. 
"Kau dah belikan dia tu, esok nak bayar kereta, bayar rumah, semua tak cukup," kata mertua. 
Ya Allah, saya di depan mak mertua saya ni. Dia sembur betul-betul depan muka saya. Terus saya bangun ambil tangan mak mertua, salam laju-laju dan terus saya masuk ke kereta. 
Tak sanggup dah, kira itu pengakhiran kesabaran saya selama 10 tahun dan saya tak tahu apa yang berlaku selepas itu. Dalam masa 10 minit kemudian barulah suami saya keluar dengan anak-anak dan kami pun terus balik. 
Suami cuma cakap, "Sabar sayang, saya tahu awak kuat,". 
Dalam hati saya, pokok yang besar pun akan tumbang kalau ribut melanda. Begitu jugalah dengan tahap kesabaran saya. Hmmm..

Adik-adik ipar saya yang belum berkahwin itu, janganlah terlalu suka kenakan orang. Kita tidak tahu kifarah kita. Awak juga akan berkahwin, akan berhadapan dengan mertua dan ipar duai. 
Semoga Allah balas dengan adil semuanya. Sungguh hina seorang menantu perempuan yang tidak bekerja di mata mertua. Suatu hari saya akan berjaya dan masa itu awak susah baru tahu betapa tingginya langit itu. 
Sumber: Kisah Rumah Tangga

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2018/12/sungguh-hina-seorang-menantu-perempuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Seorang Perempuan

Kisah Seorang Perempuan

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 85 hits
Setelah aku gagal bercinta dgn awek nasi lemak seperti cerita aku di link ni Aku berkenalan dgn seorang perempuan dibazar ramadan 2018 Dia salah seorang penjual kat bazar tersebut Aku agak umur nya dalam 17thn Kecik orang nya dan kurus maca...
Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur

Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 63 hits
Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur Menjadi anak perempuan pertama dari sebuah keluarga sangat berat di samping sebagai tulang belakang keluarga anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar motivasi dirinya Walau bermacam ...
Cabaran Seorang Lady Boss Bos Perempuan Memang Emosi

Cabaran Seorang Lady Boss Bos Perempuan Memang Emosi

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 50 hits
Kecohlah perempuan ini Inilah boss perempuan emo Makhluk asing ada disini Its okay dear InspektorMama Seorang yang tegas Un seorang yang tegas dan kalau yang kenal tahu dalam tegas saya cuba beri yang terbaik untuk anak buah Tegas demi tang...
Penduduk Kampung Terkejut Beruk Apabila Lihat Rumah Mereka Ditelan Bumi Depan Mata Sendiri Sungguh Menakutkan

Penduduk Kampung Terkejut Beruk Apabila Lihat Rumah Mereka Ditelan Bumi Depan Mata Sendiri Sungguh Menakutkan

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 105 hits
Penduduk di daerah Sangasanga Kalimantan Timur semalam terkejut apabila fenomena seakan likuifaksi atau pencairan tanah berlaku secara tiba tiba dan menenggelamkan rumah mereka Fenomena seperti yang berlaku di Palu itu berpunca daripada len...
Depan Mata Aku Ayah Dating Dengan Perempuan Lain Sejak Dari Itu Hidup Aku Berubah 360

Depan Mata Aku Ayah Dating Dengan Perempuan Lain Sejak Dari Itu Hidup Aku Berubah 360

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 248 hits
Depan mata aku ayah dating dengan perempuan lain sejak dari itu hidup aku berubah 360 Setiap anak pastinya mengharapkan keluarganya sempurna tanpa adanya gangguan dari orang ketiga Anak mana yang mahu melihat ibu bapanya bercerai namun adak...
7 Pelacur Asing Bekerja Guna Wechat Ditahan

7 Pelacur Asing Bekerja Guna Wechat Ditahan

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 12 hits
7 pelacur asing bekerja guna WeChat ditahan Dikemas kini 19 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 28 Nov 2018 3 43PM middo
Dbkl Cadang Pelarian Rohingya Sertai Plkn Sebelum Dibenarkan Bekerja

Dbkl Cadang Pelarian Rohingya Sertai Plkn Sebelum Dibenarkan Bekerja

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 46 hits
DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur dilaporkan tampil dengan cadangan supaya etnik pelarian Rohingya menyertai Program Latihan Khidmat Negara bagi membolehkan mereka mempelajari budaya masyarakat tempatan termasuk bahasa sebelum dibenarkan bekerja...
Bekerja Kedai Serbaneka Jual Arak Ini Kata Mufti Wilayah

Bekerja Kedai Serbaneka Jual Arak Ini Kata Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 41 hits
Haram dapat membantu 7e boleh dikatakan semua jual arak kecuali kelantan dan terengganu Kerajaan tak nak ikut cara kelantan dan terengganu ke Tak pun pahang ker follow kelantan dan terengganu melarang 7e jual arak
Fasih Berbahasa Cina Diberi Keutamaan Bekerja Di Hospital Milik Kerajaan Negeri Km Melaka

Fasih Berbahasa Cina Diberi Keutamaan Bekerja Di Hospital Milik Kerajaan Negeri Km Melaka

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 49 hits
MELAKA Pengiklanan jawatan kosong yang mengutamakan pemohon berkebolehan berbahasa Cina bagi jawatan jururawat terlatih di Hospital Pakar Putra di sini tidak wajar diperbesarkan kata Ketua Menteri Adly Zahari Beliau berkata ini kerana kebol...

Ramai Tak Sangka Rupanya Hafiz Pelumba Cup Prix Dah Tunjuk Tanda Dia Akan Pergi Ini Kata Kata Terakhir Arw4h

Sumbang Mahram Remaja 13 Tahun Dengan Kakak Ditahan Polis

Singapura Pun Boleh Dijual Inikan Pula Pulau Kukup

Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

Kereta Mewah Tapi Cukai Jalan Tak Bayar

Masuk Ke Raudhah Dengan Tenang Ada Triknya Perlu Buat Wanita Ni Kongsikannya

Cimb Clicks Hacked Sebab Recaptcha Ramai Mengadu Duit Hilang

I Am Muslim And I Follow Jesus



7 Misteri Tubuh Badan Manusia Yang Masih Belum Dirungkai Sains

7 Ilusi Bunyi Menakjubkan Yang Akan Buat Anda Bingung

5 Roti Paling Mahal Di Dunia

Resepi Fried Chicken Chop Paling Mudah

Resepi Pisang dan Ubi Keledek Goreng Rangup


Majlis Makan Malam Korporat Sempena Ulangtahun Penjenamaan Semula The Grand Renai Hotel Kota Bharu

Jahanam Dah Pigayyarr Ni

Berbagai Macam Macam Kegunaan Energi

Cara Merawat Burung Cendet Bentet Toet Pentet

Remaja Maut Selepas Ibunya Beri Galakkan Terjun Dari Tingkat 14 Dengan Parasut Buatan Sendiri

Cara Ternak Burung Anis Kembang Di Rumah