Sungguh Hina Seorang Menantu Perempuan Yang Tidak Bekerja Di Mata Mertua


'Sungguh hina seorang menantu perempuan yang tidak bekerja di mata mertua'


Sememangnya perangai sesetengah mertua atau ipar duai punya rasa kurang senang dengan kehadiran orang baru dalam keluarga mereka. Namun, sebagai orang baru dalam keluarga, perlulah memainkan peranan dan cuba memujuk mereka untuk menerima kehadiran kita. 
Tetapi adakalanya, mertua atau ipar terlalu sukar untuk dilembutkan hati mereka. Jadi, sentiasalah berdoa agar pintu hati mereka terbuka dan perlahan-lahan memahami anda dan dalam masa yang sama anda belajar juga memahami mereka. 
SALAM min. Harap dapat hidekan nama saya ye. Begini ceritanya. Saya dan suami sudah berkahwin selama 10 tahun. Hubungan kitorang tak ada masalah sangat. Kalau ada pun, semuanya datang dari pihak mertua (belah suami). 
Saya tahu saya bukan menantu pilihan. Apa yang saya buat, semuanya serba tak kena. Tetapi bila anak-anak perempuan dia yang lain buat, kemain tak ada salah langsung. 
Dan untuk pengetahuan, anak-anak perempuan dia pun suka melaga-lagakan saya dengan mertua. Seperti biasalah apabila suami belikan saya apa-apa, saya akan muat naik status di WhatsApp untuk berkongsi cerita dan menghargai suami. 
Baru-baru ini, suami belikan saya gelang dan saya up di status WhatsApp. Di hujung minggu yang lalu, suami ajak melawat mertua di kampung seperti biasau ntuk beri duit belanja dapur. Lepak-lepak sekejap, adik ipar saya keluar dari bilik. Baru bangun tidur, padahal dah petang baru nak bangun. Hmmm. 
Selepas itu saya nampak adik ipar saya mencuit-cuit mak mertua sambil menunjuk ke arah saya dengan membuat isyarat di tangan dia dan suruh mertua tengok tangan saya. Selepas itu, mak mertua berkata dengan nada yang kuat. 
"Kau belikan ke gelang tu"?" soal mertua pada suami saya. 
"Yelah, dia dah minta lama, baru cukup duit tu yang belikan," jawab suami. 
"Kau dah belikan dia tu, esok nak bayar kereta, bayar rumah, semua tak cukup," kata mertua. 
Ya Allah, saya di depan mak mertua saya ni. Dia sembur betul-betul depan muka saya. Terus saya bangun ambil tangan mak mertua, salam laju-laju dan terus saya masuk ke kereta. 
Tak sanggup dah, kira itu pengakhiran kesabaran saya selama 10 tahun dan saya tak tahu apa yang berlaku selepas itu. Dalam masa 10 minit kemudian barulah suami saya keluar dengan anak-anak dan kami pun terus balik. 
Suami cuma cakap, "Sabar sayang, saya tahu awak kuat,". 
Dalam hati saya, pokok yang besar pun akan tumbang kalau ribut melanda. Begitu jugalah dengan tahap kesabaran saya. Hmmm..

Adik-adik ipar saya yang belum berkahwin itu, janganlah terlalu suka kenakan orang. Kita tidak tahu kifarah kita. Awak juga akan berkahwin, akan berhadapan dengan mertua dan ipar duai. 
Semoga Allah balas dengan adil semuanya. Sungguh hina seorang menantu perempuan yang tidak bekerja di mata mertua. Suatu hari saya akan berjaya dan masa itu awak susah baru tahu betapa tingginya langit itu. 
Sumber: Kisah Rumah Tangga

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2018/12/sungguh-hina-seorang-menantu-perempuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Seorang Perempuan

Kisah Seorang Perempuan

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 137 hits
Setelah aku gagal bercinta dgn awek nasi lemak seperti cerita aku di link ni Aku berkenalan dgn seorang perempuan dibazar ramadan 2018 Dia salah seorang penjual kat bazar tersebut Aku agak umur nya dalam 17thn Kecik orang nya dan kurus maca...
Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur

Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 120 hits
Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur Menjadi anak perempuan pertama dari sebuah keluarga sangat berat di samping sebagai tulang belakang keluarga anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar motivasi dirinya Walau bermacam ...
Cabaran Seorang Lady Boss Bos Perempuan Memang Emosi

Cabaran Seorang Lady Boss Bos Perempuan Memang Emosi

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 93 hits
Kecohlah perempuan ini Inilah boss perempuan emo Makhluk asing ada disini Its okay dear InspektorMama Seorang yang tegas Un seorang yang tegas dan kalau yang kenal tahu dalam tegas saya cuba beri yang terbaik untuk anak buah Tegas demi tang...
Penduduk Kampung Terkejut Beruk Apabila Lihat Rumah Mereka Ditelan Bumi Depan Mata Sendiri Sungguh Menakutkan

Penduduk Kampung Terkejut Beruk Apabila Lihat Rumah Mereka Ditelan Bumi Depan Mata Sendiri Sungguh Menakutkan

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 139 hits
Penduduk di daerah Sangasanga Kalimantan Timur semalam terkejut apabila fenomena seakan likuifaksi atau pencairan tanah berlaku secara tiba tiba dan menenggelamkan rumah mereka Fenomena seperti yang berlaku di Palu itu berpunca daripada len...
Depan Mata Aku Ayah Dating Dengan Perempuan Lain Sejak Dari Itu Hidup Aku Berubah 360

Depan Mata Aku Ayah Dating Dengan Perempuan Lain Sejak Dari Itu Hidup Aku Berubah 360

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 323 hits
Depan mata aku ayah dating dengan perempuan lain sejak dari itu hidup aku berubah 360 Setiap anak pastinya mengharapkan keluarganya sempurna tanpa adanya gangguan dari orang ketiga Anak mana yang mahu melihat ibu bapanya bercerai namun adak...
7 Pelacur Asing Bekerja Guna Wechat Ditahan

7 Pelacur Asing Bekerja Guna Wechat Ditahan

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 33 hits
7 pelacur asing bekerja guna WeChat ditahan Dikemas kini 19 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 28 Nov 2018 3 43PM middo
Dbkl Cadang Pelarian Rohingya Sertai Plkn Sebelum Dibenarkan Bekerja

Dbkl Cadang Pelarian Rohingya Sertai Plkn Sebelum Dibenarkan Bekerja

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 101 hits
DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur dilaporkan tampil dengan cadangan supaya etnik pelarian Rohingya menyertai Program Latihan Khidmat Negara bagi membolehkan mereka mempelajari budaya masyarakat tempatan termasuk bahasa sebelum dibenarkan bekerja...
Bekerja Kedai Serbaneka Jual Arak Ini Kata Mufti Wilayah

Bekerja Kedai Serbaneka Jual Arak Ini Kata Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 138 hits
Haram dapat membantu 7e boleh dikatakan semua jual arak kecuali kelantan dan terengganu Kerajaan tak nak ikut cara kelantan dan terengganu ke Tak pun pahang ker follow kelantan dan terengganu melarang 7e jual arak
Fasih Berbahasa Cina Diberi Keutamaan Bekerja Di Hospital Milik Kerajaan Negeri Km Melaka

Fasih Berbahasa Cina Diberi Keutamaan Bekerja Di Hospital Milik Kerajaan Negeri Km Melaka

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 109 hits
MELAKA Pengiklanan jawatan kosong yang mengutamakan pemohon berkebolehan berbahasa Cina bagi jawatan jururawat terlatih di Hospital Pakar Putra di sini tidak wajar diperbesarkan kata Ketua Menteri Adly Zahari Beliau berkata ini kerana kebol...
Penduduk Nak Ke Kebun Jumpa Selonggok Emas Di Bukit Rahmat

Seminggu Bonda Pergi Anak Pengasas Dnar S Dedah Mesej Terakhir Sebelum Ibunya Mennggal

Ini Lebih Penting Bagi Mukhriz Dari Melayan Budak Muflis Isu

Ciri Ciri Malam Lailatul Qadar Menurut Al Quran Dan Keistimewaan Orang Yang Mendapatkannya

Ibu Buat Bodoh Bila Anak Mengadu Sering Dinoda Bapa Dalam Semak Waktu Pergi Pulang Sekolah

Adab Dengan Raja Dan Umno Johor Kritik Mukhriz

Jangankan Janji Manifesto 100 Hari Kangkong Tidak Turun Harga

Rosmah Khatam Al Quran Setiap Kali Ramadan Ustaz Ahmad Husam



5 Perubahan Baru Yang Perlu Dalam Sukan Bola Sepak

Tavolara Dahulunya Negara Terkecil Dunia Yang Dihuni 1 Keluarga Sahaja

Zahnita Minta Berhenti Berangan Ini Kenyataan Balas Neelofa

7 Fakta Menakjubkan Tentang Bahasa Arab Yang Ramai Tak Tahu

5 Sebab Mengapa Khidmat Virtual Assistant Sering Menggunakan Suara Wanita


Bersatu Johor Bikin Kejutan

Are Malays Really Lagging Far Behind

Three Killed Six Hurt In Speedboat Collision Off Kk S Pulau Gaya

Biarlah Najib Ketawa Sebelum Masuk Penjara

Takut Berdebat Kit Siang Buat Diversion

Aneka Resepi Masakan Ikan