Sungai Batu


Rahsia Sungai Batu Yang Belum Terungkai
Jumaat, 15 Julai 2016


SUNGAI PETANI: "Pergilah mana-mana sahaja di Kompleks Arkeologi Sungai Batu, pasti akan menjumpai 'tuyere' (peniup angin), iaitu peralatan penting dalam industri kuno peleburan besi.

"Ia berbentuk bulat panjang bersaiz lapan inci dan ada lubang di tengahnya yang digunakan oleh masyarakat purba Sungai Batu ketika itu untuk mengepam udara di relau (furnace) semasa proses peleburan.

"Kami menjumpai lebih dua juta tuyere di sini. Jadi, dengan jutaan tuyere dan 12 tapak peleburan serta kehadiran begitu banyak bijih besi, bayangkan bagaimana sibuknya industri peleburan besi di sini ketika itu," kata Prof Datuk Dr Mokhtar Saidin.

Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan Arkeologi Global (PPAG) Universiti Sains Malaysia (USM) ini, ia dipanggil tuyere kerana dijumpai kali pertama di Perancis tetapi jumlahnya tidak begitu banyak, hanya 20 unit sahaja.

Demontrasi menggunakan furnace pada Festival Kedah Tua di Sungai Batu, baru-baru ini.
Berbanding Sungai Batu, yang mana jumlahnya berjuta malah terbukti sebagai industri peleburan besi terawal di Asia Tenggara iaitu pada kurun ke-enam sebelum Masehi ataupun 535 BCE.

"Kalau tidak, ia (peniup angin) sudah dinamakan Sungai Batu bukan tuyere.

Tetapi, disebabkan Perancis memulakan kajian logam lebih awal dan mereka menjumpainya dahulu, ia dinamakan 'tuyere'" katanya sambil berseloroh.

DI MANA PRODUKNYA?

Kajian PPAG USM di kawasan ekskavasi Sungai Batu yang terletak di ladang kelapa sawit di jalan raya baharu Merbok-Semeling ini sejak 2009, telah membuktikan tapak itu adalah tamadun terawal dan tertua di Asia Tenggara.

Ia berdasarkan ujian pentarikhan yang ditemui di tapak jeti, peleburan besi dan syahbandar (monumen pentadbiran), berusia 2,600 tahun berikutan kewujudannya pada 535 sebelum Masehi.

Dengan penemuan itu, Sungai Batu yang menjadi sebahagian daripada tamadun kerajaan Kedah Tua ini didapati sistem ekonominya berteraskan kepada industri peleburan besi. Biarpun demikian, Mokhtar berkata kumpulan penyelidikannya berhadapan kesulitan dalam melengkapkan kajian perusahaan kuno itu.



Mokhtar
"Selepas tiga bulan proses ekskavasi, kami tidak menjumpai produk siap.

Misalnya, pedang, parang atau apa-apa jenis pisau. Kalau ada pun, hanyalah pisau kecil yang kami percaya ia milik persendirian.

"Jadi, di manakah produknya? Sedangkan, kami telah menemui 'pusat peleburan besi' di kawasan itu," ujarnya.

Sesuatu yang sangat mustahil apabila langsung tidak menjumpai satu pun produk besi sedangkan terdapat lebih 10 pusat peleburan, serta jutaan tuyere di situ, sekali gus merungsingkan kumpulan penyelidik PPAG.

JONGKONG BESI

Dalam merungkai kemelut tersebut, Mokhtar bersama pasukan arkeologinya mengambil pendekatan mengkaji balik segala yang berkaitan dengan industri logam lama.

Pelbagai bahan bacaan berhubung topik tersebut telah diselidiki dan mereka mendapati bahawa produk yang dihasilkan oleh masyarakat purba Sungai Batu ketika itu bukanlah sepertimana yang difikirkan selama ini.

"Selepas mengkaji industri besi tamadun awal, kami menyimpulkan produk yang dihasilkan oleh masyarakat zaman tersebut adalah jongkong besi (ingot)," ujarnya.

Biarpun gembira dengan penemuan itu, perjalanan kajian PPAG sekali lagi berdepan masalah apabila gagal menemui satu pun jongkong besi berupa sedemikian semasa proses ekskavasi seluas 4 kilometer (km) dilakukan di ladang itu.

"Seperti biasa, apabila kita memikirkan mengenai 'jongkong', ramai termasuk pakar arkeologi akan menggambarkan ia berbentuk segi empat sempurna," tambahnya.

Walhal, tidak ada satu pun tamadun awal ketika itu yang terlibat dalam perusahaan berkenaan menghasilkan jongkong besi sempurna dan ia berdasarkan kepada bukti-bukti sejarah dunia.

Selain, PPAG mengenalpasti perbezaan jongkong besi semasa tempoh pembinaan awal tamadun Timur Tengah bagi mencari jawapan kepada permasalahan itu," jelas Mokhtar.

"Segala yang terhasil daripada proses peleburan dan mengalir keluar daripada relau, tidak kiralah apa bentuk sekali pun, ia adalah jongkong besi. Biasanya, ia berbentuk seperti sisa besi tetapi selepas dilakukan eksperimen, sah itulah jongkong besi pada zaman tersebut," katanya.

LOKASI PENTING

Dengan penemuan itu, beliau yakin bahawa ia dihasilkan untuk dieksport keluar dari kawasan tersebut. Ini bermakna, Sungai Batu ketika itu sudah pun memainkan peranan cukup besar dalam perkembangan tamadun rantau Asia Tenggara.

Selain, merupakan lokasi amat penting dalam peta dunia suatu ketika dahulu.

Menurut Mokhtar, terdapat beberapa hasil penulisan sejarah yang telah menceritakan akan kepentingan Sungai Batu purba dalam perusahaan besi serta keunggulan kerajaan tamadun Kedah Tua yang pernah wujud di tapak berkenaan.

"Dalam satu puisi Tamil, 'Pattinappalai' ada menyatakan pedagang India telah mengimport besi dari 'Kataram' untuk membuat pedang. Ia berasal daripada perkataan 'kazh' iaitu besi hitam yang merujuk Kedah Tua.

"Sebenarnya, banyak nama yang digunakan oleh pedagang-pedagang bagi merujuk kerajaan purba itu sebagai 'lubuk besi'. Ini termasuklah, Kataha yang bermaksud 'the bowl of iron' di dalam bahasa Sanskrit," katanya.

KEDUDUKANNYA STRATEGIK

Berdasarkan bukti yang ditemui, sekurang-kurangnya Sungai Batu telah menjadi hub mengeksport besi kuno sejak kurun ke-lima sebelum Masehi, tetapi ia masih lagi memerlukan data dan kajian lebih lengkap.

"Inilah menariknya, kerana tidak pernah tercatat dalam sejarah bahawa tanah Melayu ketika itu ada mengeksport besi. Yang kita tahu, hanyalah sebagai pengeluar emas dan timah," katanya.

Kedudukan Sungai Batu yang strategik kerana terletak berdekatan dengan Gunung Jerai, telah membantu para pedagang untuk berlabuh di sini dengan menjadikan puncak gunung tersebut sebagai panduan.

Ini terbukti dengan penemuan 12 buah jeti berhampiran Sungai Batu Kuno yang pernah mengalir di tapak bersejarah itu, lima buah kapal purba yang masih lagi di bawah tanah, sekali gus memberikan gambaran kawasan ini pernah menjadi sebuah pelabuhan sangat pesat.

"Semasa sebelum Masehi dan awal Masehi, aras laut di sini lebih tinggi, menyebabkan Sungai Batu berada di tepi laut ketika itu. Sekarang, lebih kurang 12km ke Tanjung Dawai baharu nampak laut.

"Ia mengecil disebabkan perubahan struktur muka bumi dan alam semulajadi.

Sungai yang dahulunya selebar 100 meter dan sedalam 30 meter semakin cetek setelah ribuan tahun menyebabkan kapal-kapal besar tidak dapat masuk," katanya.

Susulan itu, ia menjadi antara sebab utama kejatuhan Sungai Batu sebagai pusat pelabuhan apabila mereka mula pindah ke kawasan lain yang menghampiri laut seperti Pengkalan Bujang dan Sungai Mas.

SIAPAKAH PEMILIK KERAJAAN INI?

Biarpun demikian, pasukan arkeologi Mokhtar masih lagi belum menjumpai sebarang bukti mengenai manusia dan pemilik kerajaan ini. Namun, beliau yakin masyarakat purba Sungai Batu ketika itu telah pun memulakan satu tamadun yang hebat dan pastinya mereka bukanlah calang-calang orangnya.

"Industri peleburan besi di sini telah wujud sejak kurun ke-enam sebelum Masehi sehinggalah kurun ke-17 Masehi dan kami percaya teknologi yang digunakan mereka adalah lokal.

"Berdasarkan suhu yang digunakan untuk melebur besi iaitu 1,200 darjah celcius, senibina, jeti pelabuhan, bengkel peleburan besi, dan adanya perdagangan di sini, jelas menunjukkan betapa tingginya susunan masyarakat Sungai Batu dan pastinya mereka mempunyai sistem geologi," katanya.

Akan tetapi, siapakah pemilik kerajaan ini? Adakah ia dimulakan oleh orang Melayu, persoalan yang masih misteri dan ini antara misi utama pasukan arkeologi Mokhtar untuk terus merungkai rahsia yang masih tersisip rapi di Sungai Batu.

mstar


RM10mil for ancient secrets
 04 Jan 2019
By ARNOLD LOH


Relic: Visitors looking at an ancient clay furnace (relau), believed to have been made between 5AD and 10AD, in the compound of a kampung house in Kampung Chemara, Jeniang and relocated to the Sungai Batu Archaeological Site at Lembah Bujang, Kedah.
SUNGAI PETANI: The race is on to uncover more secrets from the ruins of the oldest known civilisation in South-East Asia – the Sungai Batu archaeological site in Kedah.

The federal government has approved RM10mil to conduct consultation, conservation and restoration works as well as an archaeological museum.

“The funds were approved under the recent federal budget. It is only for the first phase. The total needed is RM30mil,” said Deputy Tourism, Arts and Culture Minister Muhammad Bakhtiar Wan Chik.

However, Muhammad Bakhtiar said the ministry needed the Kedah government’s assistance to gazette a special area plan for Sungai Batu to ensure that it would be protected.


“Although the National Heritage Department has gazetted Sungai Batu as a heritage site, we need a special area plan to lay down development guidelines and a buffer zone,” he said.

The ministry, he said, had also made progress with Aga Khan Foundation, a global NGO with multiple focus areas including tourism and heritage conservation, to protect Sungai Batu’s historical value.

Muhammad Bakhtiar said his recent trip to view the conservation efforts of ancient sites in India, facilitated by the foundation, made him realise that conservation of vital historic sites was a long, meticulous process.

“It must be about conservation first, not tourism,” he said.

Ever since archaeologists discovered the ruins of an iron-smelting industrial town more than 2,000 years old, the identity of these ancient people has been debated because there is too little cultural evidence of them in the excavated smelting sites.



Sungai Batu is the industrial area of this civilisation, and it is not even one tenth of Kedah Tua, said archaeologist Datuk Dr Mokhtar Saidin, who is Global Archaeological Research Centre director at Universiti Sains Malaysia.

“We haven’t found the places where these ancient people built their homes. They seemed to have had a great sense of organisation. In Sungai Batu, archaeologists keep finding only artefacts used strictly for iron smelting. We haven’t been able to find artefacts of a personal or day-to-day nature, so it seems that this civilisation fully segregated where they worked and lived.

“Archaeologists are still looking for where the residential areas were. Until then, an aura of mystery shrouds the discovery,” he said.

Dr Mokhtar said after the Sungai Batu archaeological site was gazetted as a national heritage late last year, his team designed an archaeo-tourism model to foster public appreciation of the findings.

“We have trained 12 locals and made them licensed tour guides. They are able to conduct guided tours at the site and explain the significance of Sungai Batu to visitors,” he said.

Dr Mokhtar said about 1,500 tourists visit the site each month, and it is crowded on weekends.

He said his team designed a package comprising a guided tour to the ruins of the monument, jetty, iron smelting, administrative sites, and included a chance for visitors to try excavating artefacts, smelting iron and making bricks.

The package costs international visitors US$100 (RM416) for adults and US$50 (RM208) for children. For Malaysians, the charge is RM100 for adults and RM50 for students, senior citizens and those with special needs.

“This is the only way the 12 locals working at the site can earn some money. On days without guided tours, they catalog artefacts found.”

Dr Mokhtar said by using Optically-Stimulated Luminescence (OSL) technology, the date of the jetty ruins was certified as 582BC, sealing Sungai Batu’s ruins as the oldest civilisation in South-East Asia.

A river of about 2km – which is now a stream – once linked Sungai Batu to the expansive Sungai Merbok for traders from as far as India to sail in for the iron.

OSL dating measures the last time quartz sediment was exposed to light.

the star






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mimbarkata.blogspot.com/2019/10/sungai-batu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengungkap Misteri Batu Kapal Kg Gerdong

Mengungkap Misteri Batu Kapal Kg Gerdong

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 283 hits
Batu kapal dah beberapa kali aku pergi Aku pergi ke batu kapal antara tahun 2010 hingga tahun 2011 Kali pertama aku pergi kerana menemani pegawai dari KBS Pegawai tersebut ingin pergi untuk melihat batu kapal Pada kali pertama pergi aku dan...
Kuli Batu Di Tuban Tewas Tertimpa Bak Besi

Kuli Batu Di Tuban Tewas Tertimpa Bak Besi

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 110 hits
Selanjutnya ketika korban berada di dalam lubang pengeluaran batu kapur jubung Tiba tiba voltase listrik turun dan mesin dynamo tersebut tidak kuat menarik beban bak pengangkut batu kapur
Tumpahan Batu Bara Masih Kotori Laut Lhoknga

Tumpahan Batu Bara Masih Kotori Laut Lhoknga

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 166 hits
Ketua Lhoknga Surf Team Zakia Mulia meminta semua pihak untuk lebih serius menangani tumpahan batu bara di sana Secara lisan sudah banyak peselancar peselancar lokal dan nasional yang komplain terhadap kondisi ombak yang suhu airnya meningk...
Bos Bukit Asam Harap Perang Dagang As China Segera Usai Agar Harga Batu Bara Naik

Bos Bukit Asam Harap Perang Dagang As China Segera Usai Agar Harga Batu Bara Naik

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 175 hits
Perusahaan tak bisa memprediksi kapan trend penurunan harga batu bara ini akan berakhir Sebab batu bara sendiri merupakan salah satu komoditi yang secara hukum ekonomi bergantung pada suplai dan demand
Bukit Asam Targetkan Jumlah Angkutan Batu Bara Capai 25 3 Juta Ton Di 2019

Bukit Asam Targetkan Jumlah Angkutan Batu Bara Capai 25 3 Juta Ton Di 2019

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 189 hits
Untuk proyek angkutan kereta api arah Tanjung Enim Tarahan sendiri direncanakan akan terselesaikan pada tahun 2019 dengan kapasitas 20 3 juta ton per tahun Kemudian untuk selanjutnya diharapkan bisa menjadi 25 juta ton per tahun pada tahun ...
Banjir Di Pontian Batu Pahat Jumlah Penduduk Berlindung Di Pps Kekal

Banjir Di Pontian Batu Pahat Jumlah Penduduk Berlindung Di Pps Kekal

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 378 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tiga Ekor Ayam Ikut Belakang Kakak Individu Dakwa Kakaknya Disorok Di Celahan Batu

Tiga Ekor Ayam Ikut Belakang Kakak Individu Dakwa Kakaknya Disorok Di Celahan Batu

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 460 hits
Tentunya bukan kali pertama kisah tentang bunian makhluk tak terlihat ini diceritakan kepada umum Sudah acapkali cerita tentang entiti ghaib yang diakui kewujudannya ini dikongsikan oleh mereka yang mendakwa mempunyai pengalaman bertemu den...
55 Penduduk Terjejas Banjir Di Batu Pahat Dua Pps Dibuka

55 Penduduk Terjejas Banjir Di Batu Pahat Dua Pps Dibuka

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 324 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Homestay Nature Inspiration Gathering Place Batu Pahat Yang Luas Dan Selesa

Homestay Nature Inspiration Gathering Place Batu Pahat Yang Luas Dan Selesa

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 409 hits
Homestay Nature Inspiration Gathering Place Batu Pahat yang Luas dan Selesa Mama sekeluarga telah menginap semalam di Homestay ni semasa kami ke konvoi Batu Pahat melawat makcik saudara di sana Mama suka sangat dengan homestay ni sebab deco...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan