Sumpahan Larangan Makan Ikan Kacang Ikan Kekacang Atau Ikan Baracuda


 Alam melayu sememangnya kaya dengan kisah misteri, lagenda, mitos serta dongeng yang diceritakan sejak turun temurun. unsur mistik pun wujud. 
Salah satu lagenda yang menarik untuk diperkatakan adalah pantang larang terhadap sesetengah orang melayu yang tidak boleh makan sejenis ikan termasuklah keturunan saya sendiri.
Ikan tersebut adalah ikan kekacang atau ikan baracuda. Bagi yang biasa memancing, taulah, bagi yang yang belum kenal tapi tidak tahu asal usul salasilah, bahanalah... haha
Tahu tak ikan kekacang atau ikan baracuda macam mana ? Ikan kekacang atau baracuda adalah ikan air masin dan sangat mudah dijumpai di pasar-pasar basah seluruh negara. 

Mungkin pada pendapat ramai orang generasi baru kini nampak cerita ini sedikit kelakar, Namun ketahuilah ada susur galur yang memang pantang memakan ikan kekacang atau ikan baracuda ini. Asal usulnya mungkin melibatkan negeri pantai timur yang berdekatan dengan pantai terutama Terengganu, Kelantan dan Pahang. Hormatilah kisah ini sebagai lagenda keluarga turun temurun. 
Sekiranya mereka makan ikan ini, kulit mereka akan menjadi luka, dan juga gelembung darah yang sakitnya tuhan saja yang tahu. Ada juga yang naik butir seluruh badan, beddam, gatal, muntah, sopak dan boleh memudaratkan kesihatannya.
Memang arwah abah pernah memberitahu keturunanku tak boleh makan ikan kekacang ini. Menjadi suatu pantangan untuk makan ikan ini. aii sekali teringat.. memang tak tersentuhlah... dah buat reseach dalam google ni pun cerita ini masih berlegar.. Jadi benarlah seperti yang kudengari dan bukan omongon kosong cerita di kala tidur semata.
Banyak cerita dan versi kisah penceritaan asal usul sumpahan atau larangan ikan kekacang atau ikan baracuda ini sebenarnya. Tapi yang menariknya ianya hanya berkisarkan cerita di perairan pelayaran.


Kisah Mitos / Misteri / Dongeng Ikan Kacang / Ikan Kekacang / Ikan Baracuda
Pada Zaman Dahulu kala, moyang kerja di laut. Kerja nelayan. suatu hari berlaku ribut petir serta laut bergelora sehingga menyebabkan perahu karam. Beliau hanya mampu berserah pada Allah agar usianya dipanjangkan dan selamat kembali ke pangkuan keluarga.
Berkat kesabaran serta doa yang tidak putus-putus, akhirnya Allah menghantarkan pertolongan.
Dengan izin Allah, datang sekawanan ikan kekacang muncul dan memberikan bantuan kepada beliau dengan membawanya ke pantai. 
Bagi mengenang budi terhadap sekawanan ikan kekacang tersebut, beliau telah berjanji dan bersumpah "tiada keturunan aku akan memakan ikan keturunanmu". 
Begitulah asal usul kejadian.. Ianya berkenaan dengan sumpah yang telah dimaterai.. dan jika mendapat ikan kekacang akan segera dilepaskan bagi mengotakan janji sumpahan. Pesanan ini selalu dipesan dari generasi dulu hinggalah sekarang. agar tidak makan ikan kekacang.


Kisah Misteri Saya Bersama Ikan Kekacang atau Baracuda
Tanggal 24 Julai, 2020. Saya bersama rakan memancing di tasik Merang. Kejadian berlaku sekitar pukul 2 pagi. Joran tersentap makan dengan pantas terus terlepas dan melompat masuk ke dalam tasik ikut ikan baracuda ronda dalam tasik. 
Termenung dan tergamam kami dibuatnya. Tapi nak dijadikan cerita, setelah joran puas round dalam tasik, ikan baracuda mari serah diri semula. Dia berlegar-legar di sekitar kami. Rupanya mata kail masih lagi tersangkut di mulutnya. Apabila kami dah dapat tali joran, barulah terlucut ikan tersebut. dan ya.. saya boleh kembali joran. 
Adakah ianya juga petanda ? Adakah ianya suatu kebetulan ? Wallahuaklam.. Hanya Allah yang lebih mengetahui.


Kesimpulannya tiada siapa marah untuk anda makan ikan kekacangan ini ya. silakan.. Bukannya taksud dengan ceritara yang didengar. tapi adakalanya sesuatu penyakit yang kita kena adalah dari makanan yang kita makan. 


Asbab Musabbab... Musaqqoh cerita yang didengar, saya mengambil pendekatan dengan menolak untuk memakan ikan kekacang / ikan baracuda. Masih belum berani untuk makan. Akan ku sampaikan kepada anak2 cucu2ku agar tidak sewenangnya menangkap, memasak mahupun memakan ikan kekacang atau ikan baracuda ini. Percaya atau tidak, itu terpulang kepada mereka. Memancing kan hobi, jika kita tak makan, rakan sebelah masih ada harapan untuk merasai... umpan tak mengenal mangsanya kan. hihi


Jadi berapa keturunan yang kena sumpahan atau larangan ini ? 
Siapa dia susur galur keturunan sama dengan saya ?
Boleh komen asal negeri dan cerita yang didengari untuk tatapan kita dan generasi mendatang. 
Inn Syaa Allah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anime4nz.blogspot.com/2021/09/sumpahan-larangan-makan-ikan-kacang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/iTMCr+(animasi)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Tiba Tiba Tak Nak Makan Atau Nampak Tak Selesa Boleh Jadi Anak Tertelan Sesuatu

Jika Tiba Tiba Tak Nak Makan Atau Nampak Tak Selesa Boleh Jadi Anak Tertelan Sesuatu

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 275 hits
Bayi dan kanak kanak secara semula jadi mempunyai perasaan ingin tahu dan cenderung memasukkan benda ke dalam mulut Sebab itu ibu bapa kena pastikan barang barang yang kecil dan berkemungkinan boleh anak masukkan dalam mulut simpan di tempa...
Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 518 hits
Sesiapa yang gemar makan apam balik tu sekarang dah boleh buat sendiri Lagi rangup dan lagi sedap Yang penting boleh letak banyak jagung dan apa apa bahan yang kita suka Ayak tepung bersama baking powder soda bikarbonat dan garam 2 Pukul te...
Sagu Gula Melaka 1 Adunan 2 Versi Boleh Makan Dengan Sos Kastard Atau Kelapa Parut

Sagu Gula Melaka 1 Adunan 2 Versi Boleh Makan Dengan Sos Kastard Atau Kelapa Parut

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 266 hits
Sagu gula Melaka antara makanan tradisi kegemaran ramai Lebih sedap jika dimakan sejuk sejuk Memang nikmat Jom cuba resipi sagu gula Melaka dua versi dengan hanya menggunakan satu adunan Sagu gula Melaka 1 adunan 2 versi Nak makan dengan so...
Ikan Jepun Atau Ikan Sulig Goreng Tiga Rasa

Ikan Jepun Atau Ikan Sulig Goreng Tiga Rasa

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 199 hits
Assalamualaikum Hi korang Selamat tengahari happy lunch masak apa hari ni Hari ni Pak Zain masak ikan lampam which is SA and dania x makan dia dh tau org x makan dia buat untuk dia je ntah la dari ikan lampam baik ikan talapia hehe SA x suk...
Resep Masakan Ikan Nila

Resep Masakan Ikan Nila

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 606 hits
20 gram shao sing Resep hidangan ini juga dilengkapi dengan berbagai resep ikan lainnya seperti ikan tuna ikan gurame dan masih banyak lagi Pin Di Resep Masakan Terbaik Diamkan selama 10 menit goreng hingga kering Resep masakan ikan nila Be...
Hukum Main Permainan Daun Terup Solitaire Secara Online Boleh Atau Tidak

Hukum Main Permainan Daun Terup Solitaire Secara Online Boleh Atau Tidak

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 439 hits
Hukum Main Permainan Daun Terup Solitaire Secara Online Boleh Atau Tidak Waktu pandemik banyak duduk kat rumah ni tak dinafikan ramai orang main permainan game online Game online ni pula ada bermacam jenis sampaikan tak tahu nak pilih yang ...
Resepi Gulai Ikan Nyok Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum

Resepi Gulai Ikan Nyok Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 434 hits
Resepi Gulai Ikan Nyok Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum Semalam seperti hari Sabtu biasa memang hari wet marketing DH beli 2 ikan Nyok Nyok sederhana besar ada rasanya sebesar tapak tangan dia Bila nampak ikan tu memang menggulailah menu...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024