Sumber Dalaman Umno Dedah Perpecahan Mendalam Kepimpinan Parti




Robin Augustin -January 10, 2021 Menurut sumber dalaman parti, tidak semua anggota Majlis Kerja Tertinggi Umno tahu perkembangan yang berlaku.PETALING JAYA: Seorang pemimpin kanan Umno mendedahkan mengenai perpecahan mendalam dalam parti itu, yang mungkin menyebabkan sebilangan Ahli Parlimennya menjadi punca tumbangnya kerajaan Perikatan Nasional (PN) dengan menarik balik sokongan di Parlimen.
Bercakap kepada FMT, pemimpin yang tidak mahu dinamakan itu menyifatkan penarikan sokongan Ahli Parlimen Machang, Ahmad Jazlan Yaakub terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sebagai “kejatuhan domino pertama”.
“Beliau tidak mendapat restu daripada Majlis Kerja Tertinggi Umno yang tidak mengarahkan mana-mana Ahli Parlimennya supaya menarik balik sokongan. Namun seperti biasa, tidak semua dalam Majlis Kerja Tertinggi tahu keadaan yang sedang berlaku.
“Orang ramai menunggu arahan presiden (Ahmad Zahid Hamidi), tetapi langkah berdiam dirinya cukup jelas,” kata sumber itu.
Beliau juga berkata, mereka yang berada dalam parti tahu Ahmad Jazlan menyebelahi pemimpin mana.
Katanya, kumpulan itu, termasuk pemimpin parti yang menghadapi perbicaraan, mahu memaksakan kejatuhan kerajaan sebelum perhimpunan agung Umno diadakan pada 31 Jan depan.
Pada perhimpunan itu Umno dijangka membuat keputusan mengenai hubungannya dengan PPBM yang dipimpin oleh Muhyiddin.
Sumber berkata, kejatuhan kerajaan Muhyiddin tidak semestinya membawa kepada pilihan raya baharu.Perdana menteri baharu sebaliknya boleh dipilih dalam kalangan Ahli Parlimen sedia ada.
Semalam, Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz daripada Umno berkata, Yang di-Pertuan Agong boleh melantik perdana menteri baharu jika beliau mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat.
Alternatifnya, Parlimen boleh dibubarkan dan perdana menteri interim dilantik oleh Agong sehingga pilihan raya diadakan.“Kepemimpinan Umno berpecah berhubung isu kewajaran mengadakan pilihan raya sekarang, dan kemungkinan kita mencapai keputusan yang baik jika ia berlaku sekarang,” kata sumber itu.
Beliau berkata, kumpulan yang berusaha menjatuhkan kerajaan itu menyedari skeptitisme pemimpin berhubung perkara tersebut dan mahu memaksakannya sebelum perhimpunan tahunan Umno diadakan.
“Mereka mahu mengambil keputusan itu daripada tangan kepemimpinan kolektif kerana kewarasan mungkin akan menang pada waktu itu (perhimpunan tahunan Umno).”Penarikan sokongan Pengerusi Umno Kelantan Ahmad Jazlan semalam menyebabkan hanya 111 Ahli Parlimen kekal menyokong kerajaan PN daripada 222 ahli di Dewan Rakyat.Nazri kemudiannya memberitahu FMT bahawa lebih ramai Ahli Parlimen Umno dijangka mengambil langkah sama dengan menarik balik sokongan mereka terhadap kerajaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/sumber-dalaman-umno-dedah-perpecahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar Musa Dedah Umno Kerjasama Dgn Dap Amp Anwar Utk Bentuk Kerajaan Siap Sign Sd Sokongan Lagi

Annuar Musa Dedah Umno Kerjasama Dgn Dap Amp Anwar Utk Bentuk Kerajaan Siap Sign Sd Sokongan Lagi

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 309 hits
Bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa mendedahkan UMNO kini bersiap sedia untuk bekerjasama dengan DAP dan Anwar untuk membentuk kerajaan baru Beliau mengesahkan bahawa ahli parti itu telah bertemu dengan pemimpin DAP ...
Dalil Kenapa Struktur Kepimpinan Dap Adalah Lebih Baik Berbanding Umno

Dalil Kenapa Struktur Kepimpinan Dap Adalah Lebih Baik Berbanding Umno

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 171 hits
Pada 4 Januari 2021Oleh Liew Chin TongBukan sahaja ahli dan sekutu DAP perlu mempunyai kefahaman tentang parti DAP Pengaruh DAP yang signifikan selain kekuatannya di Parlimen hari ini bermakna para pengamal media dan juga orang ramai perlu ...
Parti Kecil Tidak Berdaftar Tapi Lagak Mengalahkan Umno

Parti Kecil Tidak Berdaftar Tapi Lagak Mengalahkan Umno

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 226 hits
Amanah offer Pejuang jika parti mahathir ini tidak dapat bertanding dalam PRU nanti kerana partinya tidak lulus pendaftaran Pejuang boleh guna logo Amanah Patutnya Mukhriz ucap terima kasih Tapi Mukhriz masih berlagak dia letak syarat bahaw...
Umno Perak Tidak Akan Serah Kerusi Kepada Parti Lain

Umno Perak Tidak Akan Serah Kerusi Kepada Parti Lain

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 235 hits
SAARANI FOTO Arkib NSTPBERNAMATaiping Umno Perak tidak akan berkompromi dan menyerahkan lima kerusi yang dimenanginya pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu untuk ditandingi parti lain pada PRU15 Pengerusinya Datuk Saarani Mohamad berkata i...
Teguh Di Belakang Presiden Bukan Masa Cipta Gelora Dalam Parti Kata Exco Pemuda Umno

Teguh Di Belakang Presiden Bukan Masa Cipta Gelora Dalam Parti Kata Exco Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 226 hits
January 15 2021 6 17 PMBeberapa portal hari ini melaporkan Pemuda Umno Pontian menggesa Ahmad Zahid Hamidi berundur sebagai presiden parti secara terhormat ketika parti Melayu itu dilihat tidak mempunyai hala tuju yang jelas bawah kepimpina...
Kes Mahkamah Zalim Antara Punca Umno Tak Puas Hati Dengan Pn Dedah Ahmad Maslan

Kes Mahkamah Zalim Antara Punca Umno Tak Puas Hati Dengan Pn Dedah Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 241 hits
by on 1 06 2021 03 51 00 PmSalah satu sebab utama Umno tidak puas hati dengan kerajaan Perikatan Nasional adalah kerana langkah PN untuk meneruskan kes mahkamah terhadap parti tersebut dan para pemimpinnya dedah Setiausaha Agung Umno Ahmad ...
Annuar Musa Dedah Surat Sokongan Pemimpin Umno Kepada Anwar Ibrahim

Annuar Musa Dedah Surat Sokongan Pemimpin Umno Kepada Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 256 hits
Astro AwaniJanuari 6 2021Annuar Musa menjelaskan antara isi kandungan surat sokongan yang dihantar kepada Yang Dipertuan Agong itu ialah untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional Foto Astro AWANIPUTRAJAYA Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri A...
Umno Lebih Rosak Kalau Hisham Tpm Kata Pemimpin Parti

Umno Lebih Rosak Kalau Hisham Tpm Kata Pemimpin Parti

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 223 hits
January 11 2021 2 16 PMSeorang pemimpin Umno negeri berkata pelantikan Hishammuddin Hussein sebagai timbalan perdana menteri akan lebih merosakkan perpaduan parti itu PETALING JAYA Seorang pemimpin Umno negeri bimbang pelantikan Hishammuddi...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms