Sumber Bersatu Sahkan Ada Usaha Singkir Speaker Dun Johor


Zikri Kamarulazamn    Sumber dalaman Bersatu Johor memberitahu wujud usaha mengumpul tandatangan dalam kalangan Adun mereka bagi menyingkirkan speaker DUN negeri itu, Suhaizan Kaiat

Enggan memberikan butiran lanjut, sumber kanan terbabit mengesahkan dakwaan Timbalan Pengerusi PKR Johor, Jimmy Puah, berhubung kewujudan akuan bersumpah (SD) yang didakwa digerakkan pejabat Menteri Besar Johor, Hasni Mohammad.

"Ya, ada," kata sumber itu yang ditanya sama ada wujud kempen mengumpul tandatangan berkenaan.

Bagaimanapun, sumber terbabit berkata, dia tidak tahu berapa ramai Adun Bersatu menurunkan tandatangan untuk SD berkenaan.

Malaysiakini sudah menghubungi Hasni untuk mendapatkan reaksi beliau.

Seorang sumber lain - juga dari Bersatu - dan seorang Adun Umno yang juga exco Johor memberitahu Malaysiakini, mereka tidak tahu mengenai kewujudan SD berkenaan.

Terdahulu melalui sesi langsung di Facebook bersama Naib Presiden PKR, Chang Lih Kang malam tadi, Puah berkata, tidak semua Adun Bersatu menurunkan tandatangan ke atas SD berkenaan.

Syak ada motif lain
"Segelintir Adun Bersatu enggan tandatangan. Mengapa? Sebab mereka dihubungi pemimpin peringkat pusat, seperti Pemuda Bersatu," katanya.

Ia merujuk kepada kenyataan dikeluarkan sayap pemuda Bersatu - Armada - yang diketuai Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang juga penyokong kuat Dr Mahathir Mohamad, semalam.

Melalui kenyataan yang dikeluarkan selepas pertemuan dengan Mahathir, Armada meminta Bersatu memutuskan kerjasama yang terjalin dengan Umno ketika ini dan kembali kepada Pakatan Harapan (PH).

Sebelum ini PH sendiri mendakwa ada gerakan mendapatkan tandatangan bagi SD menyingkirkan Suhaizan. Untuk rekod Suhaizan ialah salah seorang pemimpin Amanah.
Hasni MohammadBagaimanapun langkah itu dianggap tidak bermakna kerana proses menggantikan seseorang speaker mestilah dibuat melalui sidang DUN dan bukannya menggunakan SD.

Puah berkata, dia percaya ada motif lain di sebalik usaha Hasni mendapatkan tandatangan tersebut.

"Ini kerana beliau mahu memiliki sesuatu. Beliau mahu pastikan apabila mereka menghadiri sidang DUN dan jika ada sesuatu berlaku, beliau boleh menunjukkan SD tersebut," katanya.

DUN Johor dijadual berlangsung pada 14 Mei ini. Menurut pekeliling yang dikeluarkan sidang tersebut hanya berlangsung untuk mendengar titah diraja Sultan Ibrahim Sultan Iskandar. Ia akan ditangguhkan sesudah itu.

Menurut Suhaizan, melanjutkan sesi kali ini untuk lebih sehari adalah tidak sesuai kerana keadaan wabak Covid-19 sekarang.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan membuat pertimbangan jika ada permohonan agar sidang tersebut disambung sehingga ke petang.

Kerajaan Johor yang diketuai Hasni - seorang pemimpin Umno - ditubuhkan selepas Bersatu meninggalkan PH, namun keadaan semasa menyaksikan Perikatan Nasional (PN) tidak memiliki kelebihan yang kuat dalam DUN.

PN hanya menguasai 29 kerusi manakala PH 27. Dalam keadaan begitu sebarang perubahan sokongan daripada PN - walaupun hanya melibatkan seorang Adun - akan menjadikan keadaan DUN tergantung.

Ia menjadi perhatian berdasarkan pertikaian dalaman Bersatu yang menyaksikan mereka berpecah kepada dua kumpulan, masing-masing menyokong Muhyiddin Yassin dan Dr Mahathir Mohamad.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/sumber-bersatu-sahkan-ada-usaha-singkir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Bersatu Sahkan Ada Masalah Di Johor Minta Pemimpin Campur Tangan

Pemimpin Bersatu Sahkan Ada Masalah Di Johor Minta Pemimpin Campur Tangan

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 233 hits
Jika para pemimpin ikhlas memperjuangkan agenda penyatuan dan bukan hanya mementingkan diri sendiri seharusnya mereka berusaha memastikan kesatuan bukan mengapi apikan ke arah perpecahan kata Wan Saiful Pemimpin Bersatu mengakui berlakunya ...
Bersatu Jangan Cakap Banyak Kalau Berani Bubarlah Dun Johor

Bersatu Jangan Cakap Banyak Kalau Berani Bubarlah Dun Johor

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 273 hits
Nur Jazlan Mohamad TIMBALAN Pengerusi UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed mengingatkan Bersatu atau Parti Pribumi Bersatu Malaysia di negeri itu supaya mencermin diri sendiri dahulu sebelum boleh cakap banyak menguar uarkan kepentingan mere...
Sidang Dun Melaka Kecoh Isu Singkir Speaker

Sidang Dun Melaka Kecoh Isu Singkir Speaker

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 235 hits
Sidang DUN pertama Melaka untuk tahun ini tamat lebih awal daripada jangkaan hanya setengah jam setelah ia bermula pada pukul 9 30 pagi ini Sidang itu berakhir setelah perbalahan antara bekas ketua menteri Idris Harun speaker Omar Jaafar da...
Kedudukan Shuizan Kait Speaker Dun Johor Tergugat

Kedudukan Shuizan Kait Speaker Dun Johor Tergugat

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 250 hits
Sumber dalaman Bersatu Johor memberitahu wujud usaha mengumpul tandatangan dalam kalangan Adun mereka bagi menyingkirkan speaker DUN negeri itu Suhaizan Kaiat Enggan memberikan butiran lanjut sumber kanan terbabit mengesahkan dakwaan Timbal...
Senior Bersatu Source Confirms Sd Campaign To Remove Johor Speaker

Senior Bersatu Source Confirms Sd Campaign To Remove Johor Speaker

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 227 hits
A senior Johor Bersatu source has confirmed an effort to collect signatures of the party s assemblypersons in an effort to oust state assembly speaker Suhaizan Kaiat Without going into detail the source confirmed a claim by Johor PKR deputy...
Masalah Dengan Umno Johor Boleh Tular Ke Negeri Lain Kata Pemimpin Bersatu

Masalah Dengan Umno Johor Boleh Tular Ke Negeri Lain Kata Pemimpin Bersatu

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 469 hits
Mohd Farhan Darwis PERTELINGKAHAN dengan Umno di Johor perlu diselesaikan segera untuk mengelakkan masalah itu merebak ke negeri lain kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Wan Saiful Wan Jan Katanya masalah itu boleh menular memandang...
Kemelut Umno Bersatu Di Johor Dan Perak Sedang Ancam Kedudukan Muhyiddin

Kemelut Umno Bersatu Di Johor Dan Perak Sedang Ancam Kedudukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 281 hits
Dua negeri yang mengikut arus perkongsian kuasa di peringkat Pusat antara Bersatu pro Muhyiddin Yassin dengan UMNO kini sedang dilanda badai yang menunjukkan ia boleh runtuh pada bila bila masa Di Johor di mana perkongsian kuasa itu menyeba...
Bersatu Johor Boleh Dapat Jawatan Mb Semula

Bersatu Johor Boleh Dapat Jawatan Mb Semula

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 205 hits
BERSATU Johor Boleh Dapat Jawatan MB Semula Sekarang ini Johor sedang bergolak Isu pembahagian jawatan GLC sedang dipertikaikan oleh pendokong2 BERSATU Khabarnya mereka melihat pembahagian ini adalah tidak adil kepada mereka Pendokong pendo...
Dari Parti Utama Bersatu Kini Underdog Di Johor

Dari Parti Utama Bersatu Kini Underdog Di Johor

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 180 hits
Ng Xiang Yi Dua bulan selepas mengambil alih kuasa keretakan sudah kelihatan dalam gabungan Perikatan Nasional dengan perselisihan antara Bersatu dengan Umno di Johor Bagi adun Bukit Batu daripada PKR Jimmy Puah ia adalah balasan terhadap B...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord