Sulalatus Salatin Versi Siak


 
Sulalatus Salatin Versi SiakFebruari 6, 2017 


MANUSKRIP dari alam Melayu yang paling menonjol tentunya Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin, yang menjadi naskhah paling kerap disalin. sehingga kini terdapat 32 salinannya yang berselerak di seluruh dunia dan masih dibahaskan kalangan sarjana dalam pelbagai bidang, selain diterjemahkan ke bahasa asing malah malah diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada 2001 sebagai warisan ketara.
Terdapat sebuah lagi versi Sulalatus Salatin yang tidak kurang menariknya, iaitu versi Siak yang ditulis Tengku Sa'id Tengku Deris, seorang penyurat daripada keturunan kelima Raja Kecil, iaitu pengasas Kesultanan Siak pada tahun 1723 yang mendakwa, Raja Kecil adalah putera Sultan Mahmud Syah ll, iaitu Sultan Marhum Mangkat Dijulang.
Kesultanan Siak Sri Inderapura wujud antara 1723 hingga 1946 di Siak, sebuah daerah di Riau, pantai timur Sumatera yang kini menjadi sebahagian entiti Republik lndonesia.
Pengasasnya digelar Sultan Abdul Jalil Rahmat Syah (Marhum Buantan). Baginda didakwa oleh penduduk tempatan sebagai putera Sultan Mahmud Syah ll (Marhum Mangkat Dijulang) yang mangkat di Kota Tinggi Johor, pada tahun 1699
Selepas tahun 1511, iaitu ketika Melaka ditakluk Portugis, kesultanan ini berpindah dan menubuhkan Kesultanan Johor lama sekitar 1520-an yang kemudiannya dikenali sebagai Kesultanan Johor-Riau. Raja Kecil menjadi Sultan selama beberapa tahun tetapi kemudian menubuhkan pula Kesultanan Siak selepas kecundang berperang dengan kerabat Melayu-Bugis.
Sekiranya benar penduduk tempatan Siak mendakwa bahawa Raja Kecil adalah putera Sultan Mahmud, maka bererti Kesultanan Siak adalah keturunan daripada Kesultanan Melaka.
Terdapat 12 orang yang memerintah dengan menggunakan gelaran 'Duli Yang Maha Mulia Aduka Seri Sultan'. Sultan yang pertama sehingga keenam, iaitu Paduka Seri Sultan Yahya Abdul Jalil Muzaffar Syah, adalah keturunan Melayu-Siak jati.
Namun sejak 1784, Kesultanan Siak mengalami transformasi dengan tampuk pemerintahan berpindah ke dinasti Melayu-Arab, setelah berlaku rampasan kuasa di istana. Tengku Sayyid Ali, putera Syariff Othman, menantu Sultan Alamuddin Ibni Raja Kecil, menduduki takhta Kesultanan Siak yang ketujuh, bergelar Paduka Seri Sultan Sayyid Syariff Ali Abdul Jalil Saifuddin ibni Sayyid Othman.
Sultan Yahya terpaksa berkelana ke Terengganu dan mangkat di Dungun (bergelar Marhum Dungun). Seramai enam orang Sultan Siak dari dinasti Melayu-Arab memerintah diakhiri dengan Paduka Seri Sultan Sayyid Syariff Kasim ll Abdul Jalil Saifuddin (Marhum Rumbai). Perubahan dinasti ini juga membawa perubahan ke atas sistem dan tatacara pemerintahan Siak, tetapi tanpa mengubah asasi sistem induk pribuminya.
Dapat disimpulkan, pengarangnya Tengku Sa'id menggunakan manuskrip ini untuk memperkukuh dakwaan Raja Kecil adalah sebenarnya putera Sultan Mahmud Syah ll yang berketurunan Melaka dan kedua, Kesultanan Siak merujuk kepada Kesultanan Melaka sebagai sumber daulat dan kuasa untuk membina kedaulatannya sebagai sebuah penguasa baru pada awal abad ke-18 di barat Selat Melaka.
Pengaruh luar, terutama yang berteraskan Arab-lslam berjaya mempengaruhi sistem dan institusi tempatan. Dalam konteks kerajaan tradisional Siak, peringkat tertinggi institusi kesultanannya berubah dari dinasti raja Melayu-lslam kepada dinasti raja Melayu-Arab-lslam.
Majlis tertinggi peribumi yang membantu pemerintahan dan pentadbiran sultan yang sebelumnya dikenali sebagai 'Majlis/Dewan Tunggulmanah' dirasonalisasikan dengan prinsip syariah lslam, dengan melantik kadi dan ulama menduduki Majlis ini, dalam usaha mengislamisasikan institusi peribumi.
Kedudukan geografi Siak juga yang bahagian perbatasan hulunya termasuk ke dalam lingkungan alam Minangkabau menyebabkan terjadinya sintesis di antara hukum adat Temenggung dengan hukum adat Minangkabau di dalam prinsip pentadbiran Siak.
Raja Kecil yang sentiasa berpetualangan dan berpengalaman di dalam politik di Riau mewarisi sistem ketemenggungan yang dicernakan dengan sistem Kedatuan dan adat Minangkabau. Maka tergabunglah unsur-unsur Melayu Temenggung-Perpatih-lslam. Di sinilah keistimewaan dan indahnya kaedah berkerajaan di Siak pada era Kesultanannya.
Komentar oleh Pro Canselor Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM), Prof Emeritus Datuk Wira Dr Mohd Yusoff Hashim


Berita Harian



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mimbarkata.blogspot.com/2024/09/sulalatus-salatin-versi-siak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ulasan Aplikasi Capcut Percuma Sudah Cukup Menarik Versi Pro Sangat Berbaloi

Ulasan Aplikasi Capcut Percuma Sudah Cukup Menarik Versi Pro Sangat Berbaloi

papar berkaitan - pada 25/8/2024 - jumlah : 96 hits
adalah aplikasi penyuntingan video yang dibangunkan oleh Bytedance syarikat yang sama yang mencipta TikTok CapCut menawarkan pelbagai ciri penyuntingan video canggih tetapi mudah digunakan menjadikannya pilihan popular bagi pengguna yang in...
Hiburan Insyaallah Kahwin Versi Datuk Red Yang Sekarang Adalah Paling Terbaik Adira Suhaimi

Hiburan Insyaallah Kahwin Versi Datuk Red Yang Sekarang Adalah Paling Terbaik Adira Suhaimi

papar berkaitan - pada 5/9/2024 - jumlah : 99 hits
Penyanyi Adira Suhaimi mengharapkan doa yang baik baik daripada orang ramai tentang niat bekas suaminya Datuk Red untuk mengahwininya semula selepas Aidilfitri tahun depan penyanyi dari Sabah itu lagi dia akan sentiasa mengaminkan doa doa d...
Ini Yang Baharu Dalam Pubg Mobile Versi 3 4

Ini Yang Baharu Dalam Pubg Mobile Versi 3 4

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 54 hits
PUBG MOBILE mengumumkan kemas kini terbaru versi 3 4 dengan pelbagai penambahbaikan yang menarik Kemas kini ini yang tersedia sehingga 10 November 2024 memperkenalkan mod bertema Bloodmoon Awakening peningkatan Metro Royale kemajuan dalam W...
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

Pn Sebulat Suara Tolak Mou Dengan Kerajaan

Enam Teras Malaysia Madani

Perbezaan Ssm Dan Sspa

Serena Petronas Nusa Perintis

Kahwin Anak Tetapi Tidak Terima Bapa Mentua

Suami Tangkap Pegawai Tadbir Curang Dengan Rakan Sekerja

Telefilem Demi Masa Lakonan Faizal Hussein Ruminah Sidek


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


This Malaysia Day Let S Rise To Harness Our Greatest Asset Unity In Diversity

Salam Maulidurrasul Dan Selamat Hari Malaysia

60 Rescued At Gunung Ledang Waterfall After Trapped By Water Surge

Sharp Mind

Best 80s And 90s A Throwback That Will Take You Back In Time

Zulries D Pojok