Sukar Tapi Usaha Selamatkan Utusan Perlu Diteruskan



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
Tekatsuban kepada Umno rosakkan UtusanAPABILA timbul cakap-cakap bahawa penerbitan versi cetak akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo milik syarikat Utusan Melayu Malaysia Berhad (Utusan) akan diberhentikan Ogos lalu kerana kehabisan modal maka dikatakan berduyun-duyunlah orang Melayu menderma bagi menyelamatkannya.
Maka parti Melayu yang memiliki Utusan dan yang menjadi punca akhbar ikonik itu ditolak oleh pembaca, iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Pekembar) pun menyuntik RM1.6 juta.
Tetapi sebagai seorang yang pernah terlibat dengan penerbitan akhbar dan majalah, saya tahu jumlah sebanyak itu untuk sebuah pertubuhan media yang besar seperti Utusan, ia tidak lebih daripada tahi hidung.
Terbaru, timbul berita mengatakan kakitangannya telah diarahkan supaya mengosongkan kerusi mereka mulai hari ini. Khabar lain pula mengatakan pemilik sekarang mungkin mengambil tindakan mengisytiharkannya muflis.
Secara ringkas dan “brutal” (kejam), saya terpaksa katakan bahawa Utusan telah hilang momentum dan dinamik perniagaan.
Maksudnya tahap kebolehpercayaan telah jatuh dengan teruk sehingga tidak lagi menarik minat pembaca dan penjualan yang rendah menyebabkan pengiklan menarik diri.
Apabila pembaca tidak membeli sesebuah akhbar maka tidak adalah sebab pengkilan hendak terus mengiklan. Tidak ada surat khabar, besar atau kecil, yang boleh hidup tanpa iklan.
Pendapatan daripada jualan akhbar tidak pernah mencukupi untuk menampung kos apatah lagi membuat keuntungan. Keuntungan dibuat dengan menjual ruang akhbar kepada pengiklan.
Dari dulu lagi Utusan tidak sekuat New Straits Times atau Star dari segi sokongan iklan. Salah satu sebabnya adalah pembaca akhbar Melayu dianggap tidak mempunyai kuasa membeli yang sama kuat dengan pembaca akhbar Inggeris dan Cina.
Ini tidak bermakna Utusan tidak pernah untung. Di puncak pengedarannya pada tahun 1990-an dan awal abad ke-21, Utusan untung tetapi itu pun kerana dibantu oleh kegiatan bukan percetakan.
Umno membantu Utusan dengan berbagai-bagai cara, termasuk memberi saham IPO dan lesen penyiaran yang akhirnya habis dijual.
Penjualan akhbar di Malaysia, termasuk dari Kumpulan Utusan, memuncak sekitar tahun peralihan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi, iaitu 2003.
Waktu itu penjualan Utusan Malaysia melebihi 300,000 naskhah sehari dan Mingguan Malaysia lebih setengah juta. Ada laporan mengatakan edaran Utusan Malaysia pernah mencecah 350,000 naskhah sehari.
Tetapi tidak lama selepas itu, penjualan akhbar mula turun dan salah satu puncanya adalah pelantikan muka-muka baru untuk mengetuai jabatan pengarang media berkaitan Umno dan campur tangan kerajaan yang melampau dalam pemberitaan.
Budak Tingkat 4
Di sini, apa yang digelar sebagai “fourth floor boys” (budak-budak tingkat empat) di Jabatan Perdana Menteri pada zaman pemerintahan Abdullah terpaksa dipersalahkan.
Mereka inilah yang berkuasa ke atas media massa berkaitan Umno, khasnya dan media massa arus perdana, amnya.
Campur tangan mereka yang berlebihan dan tidak profesional menyebabkan pembaca menghidu bahawa akhbar, televisyen dan radio milik syarikat-syarikat berkaitan Umno tidak lagi berkecuali dan kurang kredibiliti.
Salah satu kesilapan paling besar mereka adalah menggunakan media massa untuk mematikan legasi Dr Mahathir dan menonjolkan Abdullah.
Itulah permulaan kepada kemerosotan mutu kewartawanan dan kemerosotan penjualan akhbar Kumpulan Utusan dan NSTP.
Hal ini diburukkan lagi oleh perkembangan pesat teknologi digital dan kegagalan sistem pendidikan nasional mengekalkan minat membaca di kalangan pelajar.
Berbalik kepada Utusan Melayu (jawi) dan Utusan Malaysia (rumi), dua akhbar itu adalah roh orang Melayu.
Bagi majoriti orang Melayu, khususnya selepas kemerdekaan, dua akhbar itu adalah pelengkap kehidupan seharian mereka.
Malah pada beberapa tahun selepas Merdeka, kalau di utara Semenanjung, kita akan dengar ungkapan seperti “jom pi kedai kopi baca Utusan” atau “hang dah baca Utusan hari ni?”
Saya membesar dengan hidangan minda Utusan Melayu kerana itulah akhbar langganan tetap Almarhum ayah saya. Sekali-sekala dia membeli Warta Negara (juga jawi) terbitan Pulau Pinang dan saya membeli New Sunday Times setiap Ahad.
Utusan Melayu akhirnya terkubur (pada tahun 2006) kerana orang Melayu generasi baru tidak lagi tahu membaca dan menulis jawi.
Itulah antara kegagalan besar sistem pendidikan kita. Jadi sebab itulah saya tidak berapa berselera cakap kosong mengenai maruah Melayu atau tulisan khat. Macam kata P. Ramlee, masuk angin keluar asap.
Kalau “budak-budak tingkat empat” era Abdullah memulakan proses penghapusan profesionalisme kewartawanan media berkaitan Umno, “budak-budak tingkat empat” zaman Najib lagi teruk.
Dengan bantuan “perunding” dari dalam dan luar negara yang diwakili oleh nama-nama seperti Habibul Rahman Kadir dan Paul Stadlen, mereka melakukan proses pugar dan bakar (slash and burn) ke atas media arus perdana.
Kesudahannya, akhbar utama seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan New Straits Times serta stesen televisyen TV3 ditolak oleh pembaca dan penonton.
Ironinya, semua akhbar ini dan kumpulan yang menerbitkannya “dimalaysianisasikan” (Malaysianised) pada zaman Almarhum Tun Abdul Razak Hussein, pelopor pemikiran dan maruah Melayu.
Kini semuanya bernyawa ikan akibat kebebalan anaknya, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib, bekas Perdana Menteri.
Cabaran Pemulihan
Saya tidak nampak jalan bagaimana Utusan boleh diselamatkan melainkan muncul pemilik baru yang komited kepada idealisme kewartawanan era baru dan mempunyai poket yang dalam.
Usahawan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary telah mengambil alih kawalan ke atas Media Prima Berhad (pemilik New Straits Times, Berita Harian, Harian Metro dan TV3) daripada proksi Umno.
Beliau dipercayai akan turut menyelamatkan Utusan di mana beliau sudah pun memegang saham yang banyak untuk beberapa tahun.
Pengambilan alih oleh Syed Mokhtar atau sesiapa saja yang mempunyai kemampuan kewangan pasti memberi nafas baru kepada Media Prima dan Utusan, tetapi jawapan mutakhir terletak di tangan para pengarang dan wartawan.
Kalau mereka berjaya mengembalikan keyakinan orang ramai dengan mengamalkan kewartawan yang profesional dan bermutu tinggi, harapan menyemarakkan semula pembacaan akhbar adalah lebih cerah dan modal baru yang disuntik oleh pemilik baru tidak sia-sia.
Khusus kepada sahabat lama saya, budak Saint Michael petang (saya Saint Michael pagi) dan pengembala lembu serta peniaga beras, Tan Sri Syed Mokhtar, saya tabik spring kepada beliau.
Saya harap orang ramai, khususnya Melayu, kembali membaca akhbar.
Amalan membaca atas talian atau berkongsi maklumat melalui kumpulan WhatsApp (bukan wassap atau wassup) tidak memadai dan membaca dari media sosial tidak lengkap.
Dunia tanpa pengarang adalah berbahaya dan memesongkan. Media sosial tidak boleh menggantikan peranan media arus perdana yang ada pengarang, penyunting dan wartawan.
Wallahuaklam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2019/10/sukar-tapi-usaha-selamatkan-utusan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usaha Cari Nenek Fatimah Diteruskan

Usaha Cari Nenek Fatimah Diteruskan

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 146 hits
Operasi mencari dan menyelamat wanita warga emas yang di laporkan hilang sejak Sabtu lalu di Kampung Jaya Batu 10 Semanggol masih diteruskan pada Rabu 9 Oktober Operasi mencari Fatimah Mat 72 yang masuk hari kelima itu disertai 28 penduduk ...
Kadir Kenapa Minta Dr M Selamatkan Utusan

Kadir Kenapa Minta Dr M Selamatkan Utusan

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 208 hits
ULASAN Utusan adalah harta milik parti Umno dan Umno menggunakan Utusan untuk membelasah Dr Mahathir kaw kaw ketika beliau berusaha membebaskan Malaysia daripada kleptokrasi Pada mulanya saya tidak mahu mengulas cadangan meminta Perdana Men...
Gst Lebih Cekap Tapi Sst Perlu Diteruskan Anwar Ibrahim

Gst Lebih Cekap Tapi Sst Perlu Diteruskan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 274 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan perlu meneruskan sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan yang diperkenalkan pada 1 September tahun lalu dengan melakukan penambahbaikan jika perlu daripada mengubah sistem percukaian tersebut Pengerusi Kaukus Reformasi da...
Malaysia Turki Pakistan Terajui Usaha Perjelas Islam Kata Dr Mahathir

Malaysia Turki Pakistan Terajui Usaha Perjelas Islam Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 160 hits
Malaysia Turki Pakistan terajui usaha perjelas Islam kata Dr Mahathir Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 29 Sep
Ini Usaha Usaha Ke Arah Men Cina Kan M Sia

Ini Usaha Usaha Ke Arah Men Cina Kan M Sia

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 235 hits
VIDEO Guru kecewa kursus Pendidikan Seni dalam bahasa MandarinKL 27 Sept Keterujaan seorang guru menghadiri sebuah kursus Pendidikan Seni terbantut apabila perjalanan program itu dijalankan sepenuhnya dalam bahasa Mandarin Menggunakan nama ...
Tips Usaha Jastip Agar Barang Belanjaan Tak Disita Bea Cukai

Tips Usaha Jastip Agar Barang Belanjaan Tak Disita Bea Cukai

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 238 hits
Syarat utamanya adalah mereka akan diwajibkan memiliki atau mencantumkan Nomor Pokok Wajib Pajak dalam setiap kegiatan bisnisnya
Jho Low Arah Musnahkan Dokumen Sulit Usaha Sama 1mdb Psi

Jho Low Arah Musnahkan Dokumen Sulit Usaha Sama 1mdb Psi

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 219 hits
Ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low mengarahkan supaya maklumat sulit dan sensitif berhubung projek usaha sama antara 1MDB dan PetroSaudi International Ltd dimusnahkan kerana jika dokumen itu disalahgunakan akan menggugat...
Ini Loh Rahasia Jago Jualan Seorang Pelaku Usaha

Ini Loh Rahasia Jago Jualan Seorang Pelaku Usaha

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 263 hits
Di artikel ini kami akan jelaskan seputar Reseller yaitu pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Apabila Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau punya income tamba...
Tiada Usaha Bersungguh Sungguh Capai Wawasan 2020 Tun Mahathir

Tiada Usaha Bersungguh Sungguh Capai Wawasan 2020 Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 295 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kerajaan terdahulu tidak bersungguh sungguh untuk berusaha mencapai matlamat Wawasan 2020 Jelasnya strategi dan polisi yang salah menyebabkan usaha negara untuk menjadi negara maju melalui...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music