Sudah Sampai Masanya Untuk Melayu Berkurang Ajar



SD Salleh
Pada tahun 1984 atau 1985, semasa perasmian pejabat Umno Kuala Nerus di Terengganu, Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam didalam ucapan beliau berkata sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar.
Maksud untuk Melayu berkurang ajar itu adalah Melayu tidak boleh lagi untuk selalu mengalah atau bertolak ansur. Ada masanya juga untuk Melayu perlu bersikap tegas atau berdegil untuk menunjukkan bahawa orang Melayu ini bukannya mudah untuk ditindas.
Kini orang bukan Melayu sudah tidak berselindung lagi untuk mengutuk dan menyelar orang Melayu. Kali ini mereka mengutuk dan menyelar terang-terangan tanpa perlu untuk berselindung. Mereka bukan sahaja mengutuk orang Melayu, malah mereka menghina agama Islam dan menunjuk kebiadapan terhadap Raja-Raja Melayu dimana orang Melayu memandang tinggi.
Musa Hitam kata sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar Sesetengah dari orang Cina ini sampaikan mencabar orang Melayu, jika terjadinya 13 Mei sekali lagi, kali ini tengok lah apa akan terjadi kepada orang Melayu. Mereka memandang rendah orang Melayu sehinggakan mengajak orang Melayu untuk berlawan dengan orang Cina. Kerana pada pandangan orang Cina ini, mereka telah menguasai Negara Malaysia bukan sahaja dari ekonomi malah sekarang ini mereka menguasai pemerintahan Negara. Oleh kerana itu mereka besar kepala dan tidak menghiraukan lagi tentang tutur kata mereka.
Apabila kaum Cina minta untuk mewujudkan sekolah Cina, maka orang Melayu setuju walau pun sebenarnya Melayu tidak bersetuju. Dan apabila sekolah Cina ini diswastakan dan tidak di letak di bawah kawalan kerajaan, Melayu tetap juga bersetuju.
Tetapi sekolah agama tidak diberikan kebebasan yang sama. Sekolah agama dikawal oleh kerajaan dengan alasan untuk membanteras kegiatan dan ajaran extremis. Kerajaan takut, jika sekolah agama terlalu bebas, maka ia akan mewujudkan ‘Taliban’ Melayu. Tetapi sekiranya sekolah Cina mewujudkan ‘Taliban Cina’ yang berideologi Komunis, ianya tidak apa.

Pendekar Melayu sudah bersedia ke? Kaum Cina megah mendabik dada dan mengatakan yang mereka membayar 90% daripada hasil cukai pendapatan peribadi atau personal income tax. Mereka kata hampir kesemua cukai pendapatan dibayar oleh Cina dan bukan oleh Melayu. Ini membuktikan bahawa Cina lebih berjaya dari Melayu, kata mereka.
Tetapi apabila kerajaan mewujudkan Dasar Ekonomi Baru, mereka bersungut dan berkata ini tidak adil dan ianya adalah dasar diskriminasi terhadap Cina. Mereka bayar 90% cukai dan DEB letak sasaran kepada hanya 30% pun sudah dibantah oleh Cina.
Dengan menguasai ekonomi Malaysia dan mengatakan bahawa mereka penyumbang tertinggi dalam cukai pendapatan, mereka memperkecilkan orang Melayu dengan mengatakan bahawa, jika bukan disebabkan orang Cina, orang Melayu kini akan masih tinggal di atas pokok dan memakai cawat. Seolah-olah mereka (orang Cina) ini yang memajukan negara dan orang Melayu tidak berguna dan bodoh.

Satu peluru satu musuh Semasa Cina diberi kerakyataan pada tahun 1957, mereka perlu bersetuju dengan perjanjian bahawa Melayu akan diberi kedudukan istimewa di dalam negara, Islam akan menjadi agama rasmi, dan Bahasa Melayu akan menjadi Bahasa Kebangsaan.
Hari ini mereka mempertikaikan perjanjian ini — dan sesiapa yang mempertahankan orang Melayu, Islam atau Bahasa Melayu digelar rasis. Hari ini mereka kata Melayu juga pendatang, sama seperti orang Cina dan India, dan Bumiputera sebenar bukannya Melayu tetapi Orang Asli. Dan mereka suruh ‘pendatang’ Melayu balik ke Indonesia, kononnya negara asal orang Melayu.
Macam Musa Hitam berkata 35 tahun dahulu, sudah sampai masanya untuk orang Melayu berkurang ajar. Kalau bangsa lain ada hak, Melayu pun ada hak juga. Melayu tidak boleh segan ataupun malu untuk memperjuangkan hak mereka sendiri walau pun dipanggil rasis. Kalau rasis, rasislah. Tak kisah. Baik jadi rasis dari jadi hamba di negara sendiri.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/03/21/sudah-sampai-masanya-untuk-melayu-berkurang-ajar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Pas Tidak Suka Orang Melayu Dapat Rumah Ppr

Umno Pas Tidak Suka Orang Melayu Dapat Rumah Ppr

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 447 hits
Ada kira kira 400 pemohon menunggu untuk mendapat rumah flat Projek Perumahan Rakyat Taman Manggis di Pulau Pinang Majoriti adalah orang Melayu Ramai yang telah menanti giliran mereka sejak tujuh tahun lamanya Impian sebahagian kecil daripa...
Statut Rome Saifuddin Abdullah Dan Kerajaan Pakatan Perdaya Dymm Agong Dan Raja Raja Melayu

Statut Rome Saifuddin Abdullah Dan Kerajaan Pakatan Perdaya Dymm Agong Dan Raja Raja Melayu

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 629 hits
STATUT ROME Tiba tiba sahaja ungkapan atau istilah ini menjadi sangat penting dan menjadi perhatian seluruh negara Apa yang pentingnya STATUT ROME yang telah ditandatangani oleh Menteri Luar Saifuddin Abdullah pada 4 Mac lalu Mengapa sesuat...
20 Tahun Lagi Orang Melayu Dan India Mungkin Akan Menganggur Kajian Isu Rasisme Dalam Dunia Pekerjaan Mengejutkan Ramai

20 Tahun Lagi Orang Melayu Dan India Mungkin Akan Menganggur Kajian Isu Rasisme Dalam Dunia Pekerjaan Mengejutkan Ramai

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 351 hits
20 tahun lagi orang Melayu dan India mungkin akan menganggur Kajian isu rasisme dalam dunia pekerjaan mengejutkan ramai Sejak kebelakangan ini kemahiran berbahasa Mandarin dijadikan sebagai salah satu syarat utama bagi seseorang untuk memoh...
Dap Merobek Hati Melayu Bebankan Ph

Dap Merobek Hati Melayu Bebankan Ph

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 362 hits
Sejurus PH dikuis di Semenyih dengan BN mendapat 1 914 majoriti undi Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali menggesa Putrajaya tidak lagi apologetik dalam melaksanakan janji yang melibatkan agenda Melayu dan Bumiputera Timbalan Preside...
Cairnya Melayu 9235

Cairnya Melayu 9235

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 274 hits
DO A RASULULLAH KETIKA MENDAPATI SEBUAH MASALAH YANG BERAT La Ilaha Illallahul Azimul Halim La Ilaha Illallahu Rabbul Arsyil Azhim La Ilaha Illallah Rabbus Samawati wa Rabbul Ardhi wa Rabbul Arsyil Karim Ertinya Tiada Tuhan Yang berhak dise...
Umno Dan Bn Yang Lingkupkan Hak Hak Melayu Di Malaysia Bukan Dap

Umno Dan Bn Yang Lingkupkan Hak Hak Melayu Di Malaysia Bukan Dap

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 315 hits
Sewaktu kerajaan di bawah pemerintahan UMNO dan Barisan Nasional merekalah yang melingkupkan hak hak Melayu itu kata Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu ketika ditanya mengenai agenda Perpaduan Ummah yang diuar uarkan melalui kerjasam...
Pemimpin Melayu Ph Bagaikan Watak Davy Jones

Pemimpin Melayu Ph Bagaikan Watak Davy Jones

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 295 hits
HEBAT betul semangat setiakawan pemimpin pemimpin Melayu dalam Pakatan Harapan senyap sunyi apabila pemimpin DAP melampaui batas dalam mengulas kerjasama UMNO Pas Pemimpin Bersatu hanya diam pemimpin Melayu PKR menyepi manakala pemimpin Ama...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku