Sudah Ditampar Pemulung Yang Dituduh Menculik Anak Itu Tidak Terbukti



Irawati, hanya duduk termenung di salah satu ruangan Polsek Tanjungkarang Timur. Ia duduk di atas kursi plastik berwarna hijau sambil melamun, di depannya juga ada gelas berisi air minum, dan beberapa makanan ringan.

Mukanya terlihat lelah, saat itu ia menggunakan kerudung warna hitam, baju kuning pudar, dan celana olahraga berwarna biru. Ia pun tak mengira, kalau dirinya bakal berada di mapolsek, dan sempat dituding oleh warga sebagai penculik anak.

"Saya ini cuma pemulung, mana berani saya culik anak," kata Irawati, Kamis, 13 Februari 2020.


Ia memaparkan kalau dirinya berasal dari Puncak Sekuing, Palembang, dan sudah 6 bulan tinggal di Bandar Lampung. Dirinya merantau di Lampung untuk mencari penghidupan, dan menjadi pemulung. Beberapa barang seperti pisau, botol minum, bahkan panci pun ia dapat dari membeli, bukan hasil mencuri.

"Ke sini saya tinggalnya pindah-pindah terakhir di Teluk, itu juga sudah 7 hari ada kenalan dia baik. Makanya saya ada pisau, ada panci biasa untuk motong ikan, motong sayur, masak," katanya.

Ia pun tampak kecewa mengapa bisa dituduh sebagai penculik anak. Ia menceritakan saat itu sedang duduk di dekat rumah Gita, orang yang menuduhnya. Saat itu dirinya dalam kondisi kecapean, dan beristirahat.

"Saya bawa karung isinya banyak, makanya duduk dulu. Tiba-tiba ada yang nyamperin saya maksa buka isi karung, dan nuduh penculik. Dia juga agak teriak, karena saya enggak mau ramai, saya tingggalin," katanya.

Sesampainya di depan toko Megawarna, lalu dia kembali istirahat karena kelelahan. Namun, ia ternyata memang diikuti oleh wanita yang menuduhnya menculik anak, dan memaksa membuka karung.

"Padahal saya cuma istirahat doang, ini malah jadi ramai saya juga minta maaf sama pemilik toko cat itu," katanya.

Dalam waktu dekat, ia pun berencana akan pulang ke Palembang, dan tinggal bersama keluarganya. Ia sendiri sudah lama berpisah dengan suami, yakni pada  1989, dan tidak memiliki anak.





Ditolong Oleh Mantan Majikannya Karana Videonya Viral Di Sosial Media

Alhamdulillah Ibu Irawati sudah ketemu dengan keluarga yang dulu sempat mempekerjakannya di rumah mereka. Dan menurrut keluarga tersebut, Ibu Irawati orang baik, selama kerja di rumah mereka tidak pernah berbuat yang aneh-aneh apalagi berbuat jahat.

Berawal dari liat status temen ttg video ini yang lagi bahas penculikan anak , biasanya gue paling males buka" status wa ntah kenapa malem itu kepo .. awalnya gak kenal begitu liat video nya kok kaya kenal suara nya , cara dia ngomony , cara dia duduk dan cara dia natap orang .. trs gue capture kirim ke mbak gue dan nanya 'ini bik wati bukan? seketika dijawab iya bik wati , emang dia knp? masa katanya dia komplotan penculikan anaak .. akhirnya baru deh pada keluar kamar kumpul dikamar mama sambil ntn video nya , kami bertiga nangis menyayangkan perbuatan nya .. tp kami gak percaya karna beliau pernah bekerja di rumah kami lbh dari 5th .. beliau yang momong saya kalo mama gak da , selama kerja gak pernah nyubit atau mukul saya , gak pernah nyuri .. makanya kami gak percaya sama berita ini .. besoknya karna punya temen yg kerja di polda , saya minta tolong cari info keberadaan bik wati .. alhamdulillah akhirnya kami tau dmn dia ditahan , mama langsung meluncur kesana .. awalnya bik wati gak kenal sama mama maklum mungkin sudah 15th gak ketemu , lama" dia ingat dan mulai mau cerita

katanya : saya gak maling bu , saya gak nyulik anak .. saya duduk karna saya capek jalan seharian .. saya gak mau buka karung" saya karna ada bh dan celana dalem jadi saya malu ..

yes beliau ini orang yg halus , pemalu , dulu beliau putih bersih bahkan wangi .. yang saya tau memang beliau dari dulu suka ngelamun sambil ngopi item dideket dapur .. lbh baik dia gak makan daripada gak ngopi ..

lanjut : pisau itu saya beli bu , karna setiap mulung atau ngemis dipasar dia suka dikasih ikan , sayur dan buah sama pedagang pasar .. trs dia masak pake panci nya .. kalo palu ya saya kan mulung jadi apa yg bisa saya ambil ya saya ambil ..

hari itu dia baru dpt uang 7rb , katanya uang nya buat beli nasi tp pas istirahat dia malah dtuduh maling ..

singkat cerita setelah ketemu di polsek pak polisi menjelaskan beliau gak salah dan bisa bebas .. habis ashar beliau dianter 3 polisi kerumah mama , karna kami memang minta beliau untuk kerumah daripada ke panti sosial .. sblm maghrib ternyata keluarga beliau dateng , setelah ngobrol" beliau akhirnya kembali ke keluarganya di kalibalok ..

alhamdulillah

semoga kita semua selalu dilindungi Allah SWT dari orang" jahat , tp jika blm terbukti plis jangan langsung menuduh orang sembarangan .. kita gak pernah tau tingkat stres nya orang .. kasian bik wati , sudah dianiaya , di fitnah dan beliau sangat trauma melihat orang .. semoga mbak" yg nampar beliau segera viral dan membuat permohonan maaf kepada beliau ..

NB : waspada itu perlu , tp jangan sampai kita jadi gak bisa berpikir panjang .. karna dengan perbuatan konyol kita bisa merusak kehidupan orang lain yang gak bersalah apalagi itu orang susah .. inget gaesss pergunakan medsos dengan bijak , karna medsos bisa saja menjerumuskan kita .. karna jarimu bisa menjadi harimau mu

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bagibagi.info/2020/02/sudah-ditampar-pemulung-yang-dituduh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Tak Sedar Ada Anak Yang Aktif Itu Rezeki Yang Hebat Jangan Mengeluh

Ramai Tak Sedar Ada Anak Yang Aktif Itu Rezeki Yang Hebat Jangan Mengeluh

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 550 hits
Anak saya hiper aktif Tolong la sayang jangan lah sebut anak itu hyper active Hyper active ini adalah sejenis medical condition ADHD terlampau lebih Kebanyakkan kanak kanak mereka adalah aktif So jangan terlalu mudah menggunakan perkataan h...
Belajar Dari Anak Vespa Hubungan Rusak Itu Diperbaiki Bukannya Langsung Diganti

Belajar Dari Anak Vespa Hubungan Rusak Itu Diperbaiki Bukannya Langsung Diganti

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 208 hits
Dapat pelajaran hidup nih dari anak anak Vespa kedengarannya sepele tapi berarti banget lo
Hiburan Ibu Alyssa Dezek Kecewa Dituduh Menumpang Kesenangan Anak

Hiburan Ibu Alyssa Dezek Kecewa Dituduh Menumpang Kesenangan Anak

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 668 hits
Meskipun tidak menyangka mampu memiliki kereta Toyota Vellfire pada usia muda dan mahu menghargai diri selepas bekerja keras penyanyi dan bintang Youtube Aryanna Alyssa Dezek kini berjaya membeli kereta idamannya pada usia 12 tahun Bagaiman...
Beruntung Anak Rapat Dengan Suami Itu Tandanya Ayah Bagus Di Rumah Ibu Senang Hati

Beruntung Anak Rapat Dengan Suami Itu Tandanya Ayah Bagus Di Rumah Ibu Senang Hati

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 445 hits
Jangan limitkan tugas suami tu hanya keluar mencari rezeki Ingat seorang suami yang baik dan jadi kebanggaan anak isteri adalah yang langsung tak berkira dan beri layanan baik keluarga Jika anda rasa balik rumah bagi duit pada anak bini bel...
Pakar Jelaskan Jika Isteri Saja Bangun Malam Jaga Anak Itu Puncanya Cepat Marah

Pakar Jelaskan Jika Isteri Saja Bangun Malam Jaga Anak Itu Puncanya Cepat Marah

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 285 hits
Setelah bergelar ibu bapa rutin harian suami isteri automatik berubah Jika sebelum ini kita tak kisah nak bangun pukul berapa nak tidur lambat atau cepat kerana tiada komitmen lain yang menganggu Bagaimanapun Pakar Otak menjelaskan jika ada...
Anak Pukul Orang Kita Biar Sebab Masih Kecil Jangan Biasakan Nanti Dia Fikir Itu Okay

Anak Pukul Orang Kita Biar Sebab Masih Kecil Jangan Biasakan Nanti Dia Fikir Itu Okay

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 705 hits
Sesetengah anak mempunyai tabiat suka memukul Bukan saja dipukulnya orang lain tetapi ibu ayahnya juga dipukul apabila mahu melahirkan emosi marah dan tidak puas hati Artikel Lain Sekiranya perkara ini sering berlaku sehingga mempengaruhi t...
Tak Salah Anak Lelaki Menangis Itu Tanda Emosi Yang Sihat Bukan Sebab Mereka Lemah

Tak Salah Anak Lelaki Menangis Itu Tanda Emosi Yang Sihat Bukan Sebab Mereka Lemah

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 329 hits
Kalau dahulu anak anak lelaki tidak dibenarkan menangis Seandainya dibuat juga mereka akan dianggap lemah Anak lelaki sepatutnya kuat dan tabah sekiranya ada masalah atau mengalami sebarang tekanan Sebenarnya menangis adalah sesuatu yang no...
Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Selalu Ungkit Dia Sehingga Satu Hari

Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Selalu Ungkit Dia Sehingga Satu Hari

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 224 hits
Ayah yang tua ada 4 orang anak semua berjaya kecuali yang no 3 Kerja kilang je Selalu ungkit dia kata buat malu keluarga Sehinggalah satu hari Pandangan terhadap dia terus berubah Ya Allah Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Se...
Taiping Lelaki 54 Tahun Anak Tiri Maut Digilis Lori

Taiping Lelaki 54 Tahun Anak Tiri Maut Digilis Lori

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 430 hits
Seorang lelaki berusia 54 tahun dan anak tirinya yang berusia lapan tahun maut digilis lori muatan simen di Kilometer 90 4 Jalan Ipoh Butterworth berhampiran susur masuk Tol Kamunting di sini pagi tadi Ketua Polis Daerah Taiping Asisten Kom...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura