Sudah Bertahun Tahun Jadi Baker Wanita Ini Tetap Tak Jemu Timba Ilmu Demi Sister S Cakery


Kali ini RASA menemu bual seorang home baker yang mempunya jenama sendiri iaitu Sister’s Cakery, Ilyana Isa. Telah bertahun-tahun mengambil tempahan kek bertaraf premium, namun wanita ini masih tetap gigih menuntut ilmu dalam kesibukan masanya.
Berguru selama lima hari di Rich Talents International College, Shah Alam, Ilyana mengakui dia kerap juga menghadiri bengkel membuat pelbagai roti dan pastri. Semuanya demi menambah ilmu dan bertukar-tukar fikiran sesama baker yang lain. Malah, dia sendiri mempunyai pelbagai perancangan untuk jenama produknya sendiri iaitu Sister’s Cakery.
Surirumah yang berbisnes dengan cara membuat pelbagai kek premium dari rumah.
“Bagi saya, sangat penting untuk orang seperti saya selalu tambah ilmu. Belajar adalah proses berterusan. Hampir setiap hari kita akan belajar benda baru. Kalau bukan ilmu baking sekalipun, kadang-kadang kita belajar pengalaman hidup dari kesilapan kita. Jangan jadi manusia yang rugi, sombong sangat sampai merasa diri paling hebat,” katanya memulakan bicara.
Pelbagai keletah rakan seperjuangan dalam kelas baking.

Bergaul dengan individu dalam satu bidang juga dilihat sebagai satu laluan yang sangat bagus. Bagi Ilyana, jika boleh dia ingin berkenalan dengan seramai mungkin baker yang ada untuk saling belajar.
“Apabila kita ada ramai kawan dalam bidang yang sama, semestinya pertukaran ilmu dan kemahiran adalah hal yang sangat baik. Semua baker ada kemahiran masing-masing. Contohnya, saya tak pandai bancuh warna pastel bagi buttercream. Saya cuma tahu warna-warna asas sahaja. Kawan baker saya ajar cara dan tip campuran warna pastel yang menarik semasa kami sama-sama membuat dekorasi kek di kelas. Bagi saya itu satu bonus bila kita ada ramai kenalan dalam bidang yang sama,” katanya lagi.
Antara peralatan yang diberikan untuk peserta.
KELAS ONLINE ATAU BERSEMUKAKini terdapat banyak kelas diadakan secara online. Kelas memasak pun ada yang dianjurkan secara bersemuka. Kedua-dua platform sama ada online atau bersemuka tetap ada manfaatnya.
Bersama Chef Zam, selaku empunya tempat kelas diadakan.
“Bagi saya, sama ada kelas online atau bersemuka setiap platform ada manfaatnya. Ilmu yang disampaikan adalah sama. Tapi dalam kelas bersemuka, kita dapat belajar dengan lebih teliti. Paling jelas apabila kerja ‘hands on’, guru akan betulkan kesilapan kita ketika itu juga. Banyak tip berguna dan peserta dapat bertanya lebih banyak jika ada masalah. Kelas online, kita perlu cuba dahulu. Latihan juga hanya berpandukan dengan video. Ada masa video kurang jelas dan pertanyaan tidak terjawab,” ujar Ilyana lagi.
Bersama rakan seperjuangan yang gigih menambah ilmu baru dalam bidang pembuatan roti dan kek.
Mengenai bengkel yang dihadiri di Rich Talents International College, Shah Alam, Ilyana mempelajari asas membuat kek, kek cawan, dekorasi, selok-belok dan masalah perniagaan serta fotografi produk yang dibuat misalnya kek.
Bagi Ilyana, kelas sebegini sangat menyeronokkan kerana dia berpeluang mengulang kaji teknik yang pernah dipelajari dahulu dan menambah ilmu serta teknik terkini dalam membuat pelbagai resipi terutamanya kek.
Ilyana (tengah) dan rakan yang bergambar dengan kek yang telah dihias oleh mereka.
“Biasanya selepas habis kelas, semangat saya jadi berkobar-kobar untuk mencuba resipi baru lepas ni. Bolehlah saya tambah menu jualan kek sedia ada dan dapat memperbaiki kelemahan dan kesilapan sebelum ini,” katanya mengakhiri bicara.
Hasil kek yang menerima sentuhan dekorasi peserta.
Ilyana turut mengambil pelbagai tempahan kek di sekitar Shah Alam, Selangor. Bagi anda yang ingin menempah kek, bolehlah kunjungi facebook beliau dan menempah kek di bawah jenama Sister’s Cakery.
Sumber: facebook Ilyana Isa
The post Sudah Bertahun-Tahun Jadi Baker, Wanita Ini Tetap Tak Jemu Timba Ilmu Demi Sister’s Cakery appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2022/11/sudah-bertahun-tahun-jadi-baker-wanita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dwayne Johnson Bertahun Tahun Cuba Yakinkan Wb Untuk Kembalikan Superman Dalam Dcu

Dwayne Johnson Bertahun Tahun Cuba Yakinkan Wb Untuk Kembalikan Superman Dalam Dcu

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 137 hits
Kembalinya watak Superman lakonan Henry Cavill dalam filem Black Adam merupakan antara momen yang cukup mengujakan bagi penonton filem Black Adam Namun Dwayne Johnson mendedahkan bahawa meyakinkan Warner Bros untuk membawa kembali Henry Cav...
Wanita Habiskan Masa 12 Tahun Menyimpan Wang Untuk Pastikan Adik Lelakinya Kaya Mudah Mendapat Pasangan

Wanita Habiskan Masa 12 Tahun Menyimpan Wang Untuk Pastikan Adik Lelakinya Kaya Mudah Mendapat Pasangan

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 200 hits
Seorang wanita di China baru baru ini mencetuskan kontroversi di media sosial selepas mendakwa dia telah menghabiskan masa selama 12 tahun untuk cuba mengumpul wang bagi memastikan adik lelakinya mempunyai kekayaan yang mencukupi untuk mend...
Remaja 14 Tahun Hamilkan Teman Wanita Sebaya

Remaja 14 Tahun Hamilkan Teman Wanita Sebaya

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 92 hits
KOSMO JAKARTA Seorang remaja lelaki di Indonesia ditahan kerana didakwa menghamilkan teman wanita yang sebaya usianya lapor laman berita Suara com Polis Bontang menahan remaja lelaki berusia 14 tahun itu di Bontang Selatan Keluarga mangsa m...
Wizz Baker Rindu Rumah Chord

Wizz Baker Rindu Rumah Chord

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 114 hits
F FF Amtahun berganti tahun A Fwaktu mengajakku tumbuh dewasaDm Cbanyak suasana telah berubah A Fkarena hukum dan tuntutan dunia F Amrindu memaksaku untuk kembali A Fmenengok kenangan masa kecilku Dm Cyang penuh cinta di balut kehangatan A ...
Hanya Kongsi Video Makan Sushi Wanita Akui Trauma Dapat Komen Menjijikkan

Hanya Kongsi Video Makan Sushi Wanita Akui Trauma Dapat Komen Menjijikkan

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 90 hits
Bukan menjadi perkara pelik apabila seseorang itu merakam video dirinya sedang menikmati makanan mungkin sekadar mahu berkongsi aktiviti harian dilakukan kepada pengikut di media sosial Namun situasi berbeza dihadapi oleh wanita ini apabila...
Tips Berpakaian Bagi Wanita Yang Berpinggul Besar

Tips Berpakaian Bagi Wanita Yang Berpinggul Besar

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 212 hits
Wanita yang memiliki ukuran pinggul yang besar sering sekali mengalami permasalahan dalam memilih pakaian yang sesuai dengan tubuhnya Terlebih lagi jika wanita itu kurang percaya diri dengan bentuk pinggulnya Tentu akan sangat menyulitkan s...
Bahaya Madu Untuk Bayi 0 1 Tahun Boleh Jadi Racun Doktor Izzar Kongsi Kesan Madu Pada Bayi

Bahaya Madu Untuk Bayi 0 1 Tahun Boleh Jadi Racun Doktor Izzar Kongsi Kesan Madu Pada Bayi

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 155 hits
Suami kepada pelakon popular Ummi Nazeera iaitu Dr Izzar Anwari berkongsi tentang bahaya pemberian madu lebah kepada bayi yang berusia bawah 1 tahun Mungkin ramai ibu bapa yang belum mengetahui kesan bahaya madu lebah kepada bayi dibawah sa...
Mula Berlakon Sejak Umur 19 Tahun Ini Fakta Tentang Pelakon Veteran Kim Haesook

Mula Berlakon Sejak Umur 19 Tahun Ini Fakta Tentang Pelakon Veteran Kim Haesook

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 198 hits
Peminat setia drama Korea pastinya akan mengenali dengan pelakon Kim Hae sook kan ARTIKEL BERKAITAN Sedang membintangi Under the Queen s Umbrella kini Kim Hae sook juga pernah muncul dalam banyak drama lain seperti dan pelbagai lagi Dalam a...
Diterajui Seo Yeji Eve Dipilih K Drama Paling Teruk Untuk Tahun 2022

Diterajui Seo Yeji Eve Dipilih K Drama Paling Teruk Untuk Tahun 2022

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 129 hits
Baru baru ini wakil dalam industri telah menjalankan sebuah survey mengenai drama yang diriliskan pada tahun 2022 ARTIKEL BERKAITAN Dikelola oleh JoyNews24 media itu mengumumkan keputusan Drama Terburuk 2022 yang dijalankan menerusi kaji se...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan