Sudah Bersediakan Anda Untuk Melalui Fasa Menopause Ini Yang Anda Patut Tahu Tentang Menopause


Menopaus berlaku apabila seorang wanita tidak haid dalam 12 bulan berturut-turut dan tidak lagi boleh hamil secara semula jadi. Ia biasanya bermula antara usia 45 dan 55 tahun, tetapi boleh berlaku sebelum atau selepas kadar tahap usia ini




Menopaus boleh menyebabkan gejala yang tidak selesa , seperti rasa panas dan kenaikan berat badan. Bagi kebanyakan wanita, rawatan perubatan tidak diperlukan untuk menopaus.
Bilakah menopaus bermula dan berapa lama tempohnya?Sebilangan besar wanita mula mengalami gejala menopaus kira-kira empat tahun sebelum tempoh terakhir mereka. Gejala awal sering berlanjutan sehingga kira-kira empat tahun selepas tempoh terakhir seorang wanita.
Sebilangan kecil wanita mengalami gejala menopaus sehingga satu dekad sebelum menopaus benar-benar berlaku, dan 1 dari 10 wanita mengalami gejala menopaus selama 12 tahun selepas tempoh terakhir mereka.
Umur kebanyakan wanita mengalami menopaus adalah 51. Lebih banyak kajian diperlukan untuk memahami permulaan menopaus bagi wanita warna.
Terdapat banyak faktor yang membantu menentukan bila anda akan mula menopaus, termasuk genetik dan kesihatan ovari. Perimenopause berlaku sebelum menopaus. Perimenopause adalah masa hormon anda mula berubah sebagai persediaan untuk menopaus.


Ia boleh berlaku dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Banyak wanita mula mengalami perimenopause ketika selepas usia 40-an. Ada juga wanita yang melangkaui perimenopause dan memasuki menopaus secara tiba-tiba.
Kira-kira 1 peratus wanita mula menopaus sebelum usia 40, yang disebut menopaus pramatang atau kekurangan ovari primer. Kira-kira 5 peratus wanita mengalami menopaus antara usia 40 dan 45 tahun. Ini disebut sebagai menopaus awal .

Perimenopause vs menopaus vs postmenopauseSemasa perimenopause, haid menjadi tidak teratur. Tempoh anda mungkin terlambat, atau anda mungkin melangkau satu atau lebih tempoh. Aliran haid juga boleh menjadi lebih banyak atau pun sedikit.
Menopaus ditakrifkan sebagai kekurangan haid atau haid yang tidak teratur selama satu tahun penuh.
Postmenopause merujuk kepada tahun-tahun selepas menopaus berlaku.


Apakah simptom menopaus?Pengalaman menopaus setiap wanita adalah unik. Gejala biasanya akan lebih teruk apabila menopaus berlaku secara tiba-tiba atau dalam jangka masa yang lebih pendek.
Keadaan yang mempengaruhi kesihatan ovari, seperti barah atau histerektomi , atau pilihan gaya hidup tertentu, seperti merokok , cenderung meningkatkan tahap kepayahan dan jangka masa gejala.
Selain perubahan haid, gejala perimenopause, menopaus, dan postmenopause pada amnya sama. Tanda awal perimenopause yang paling biasa adalah:

haid yang kurang keraptempoh  heavier or lighter yang lain daripada yang biasa anda alamigejala vasomotor, termasuk rasa panas , berpeluh malam , dan kemerahan
Dianggarkan 75 peratus wanita mengalami hot flash ketika menopaus.


Gejala menopaus  yang lain termasuk:
insomniakekeringan farajkenaikan berat badankemurungankegelisahankesukaran menumpukan perhatianmasalah ingatanmengurangkan libido , atau dorongan sekskulit kering , mulut, dan mataKerap kencingpayudara  sakit dan lembutsakit kepalajantung berdegup lajujangkitan saluran kencing (UTI)Pengurangan jisim ototsakit sendi atau kakuPengurangan jisim tulangpayudara menua dan kendurRambut nipis / keguguran rambutpeningkatan pertumbuhan rambut di bahagian badan, seperti muka, leher, dada, dan belakang badan




Komplikasi menopaus  termasuk:


atrofi vulvovaginaldispareunia , atau persetubuhan yang menyakitkanfungsi metabolik yang lebih perlahanosteoporosis , atau tulang yang lebih lemah dengan jisim dan kekuatan yang berkuranganmood atau perubahan emosi secara tiba-tibakatarakpenyakit periodontalRasa tidak selesa ketika kencingpenyakit jantung atau saluran darah




Mengapa menopaus berlaku?Menopaus adalah proses semula jadi yang berlaku seiring usia ovari dan kurang menghasilkan hormon pembiakan.
Tubuh mula mengalami beberapa perubahan sebagai tindak balas terhadap tahap yang lebih rendah:


estrogen
progesteron
testosteron
hormon perangsang folikel (FSH)
hormon luteinizing (LH)
Salah satu perubahan yang paling ketara ialah kehilangan folikel ovari aktif. Folikel ovari adalah struktur yang menghasilkan dan melepaskan telur dari dinding ovari, yang memungkinkan haid dan kesuburan.
Sebilangan besar wanita mula-mula menyedari kekerapan haid mereka menjadi kurang konsisten, kerana alirannya menjadi lebih lambat dan lebih lama. Ini biasanya berlaku pada suatu ketika pada pertengahan hingga akhir 40-an. Pada usia 52 tahun, kebanyakan wanita Amerika telah mengalami menopaus.
Dalam beberapa kes, menopaus  disebabkan oleh kecederaan atau pembedahan membuang ovari dan struktur pelvis yang berkaitan.




Penyebab menopaus - ooforektomi dua hala , atau pembedahan membuang ovari
- ablasi ovari, atau penutupan fungsi ovari, yang mungkin dilakukan dengan terapi hormon, pembedahan, atau teknik radioterapi pada wanita dengan tumor positif reseptor estrogen
-Radioterapi pelvis
-kecederaan pelvis yang merosakkan atau memusnahkan ovari dengan teruk
Bagaimana diagnosis menopaus?Ujian darah akan dibuat. Ujian ini digunakan untuk membantu menentukan sama ada seorang wanita telah memasuki menopaus atau sudah hampir memasuki menopaus.
Ujian  ini dilakukan untuk wanita yang menunjukkan gejala perimenopause, yang juga boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan. Menopaus awal dikaitkan dengan risiko osteoporosis dan patah tulang yang lebih tinggi , penyakit jantung , perubahan kognitif, perubahan faraj dan kehilangan libido, dan perubahan mood.
Doktor juga akan menentukan ujian darah yang akan mengukur tahap hormon tertentu dalam darah, biasanya FSH dan bentuk estrogen yang disebut estradiol .
Semasa perimenopause, tahap FSH dan estrogen berubah-ubah setiap hari, jadi kebanyakan pakar kesihatan akan mendiagnosis keadaan ini berdasarkan gejala, sejarah perubatan, dan maklumat haid.
Bergantung pada simptom dan sejarah kesihatan anda, pakar kesihatan atau doktor anda juga akan menjalankan ujian darah tambahan untuk membantu mengesampingkan keadaan asas lain yang mungkin bertanggungjawab terhadap gejala anda.


Ujian darah tambahan yang biasa digunakan untuk membantu mengesahkan menopaus 

ujian fungsi tiroid
profil lipid darah
ujian fungsi hati
ujian fungsi buah pinggang
ujian testosteron , progesteron , prolaktin , estradiol , dan chorionic gonadotropin (hCG)


RawatanAnda mungkin memerlukan rawatan sekiranya gejala anda teruk atau mempengaruhi kualiti hidup anda. Terapi hormon boleh menjadi rawatan yang berkesan pada wanita di bawah usia 60 tahun, atau dalam tempoh 10 tahun permulaan menopaus, untuk mengurangkan:
Rasa panas
berpeluh malam
merah-merah pada kulit
atrofi faraj
osteoporosis
Ubat lain boleh digunakan untuk merawat gejala menopaus yang lebih spesifik, seperti keguguran rambut dan kekeringan vagina.
Ubat tambahan yang kadang-kadang digunakan untuk gejala menopaus termasuk:
-minoxidil topikal 5 peratus , digunakan sekali sehari untuk penipisan dan keguguran rambut
-syampu antidandruff , biasanya ketoconazole 2 persen dan zink pyrithione 1 persen, digunakan untuk keguguran rambut
-krim topikal eflornithine hidroklorida untuk pertumbuhan rambut yang tidak diingini
-erotonin selektif (SSRI) , biasanya paroxetine 7.5 miligram untuk rasa panas , kegelisahan, dan kemurungan
-pelembap dan pelincir vagina (nonhormonal)
-pelincir faraj berasaskan estrogen dos rendah 
-ospemifene untuk kekeringan faraj dan hubungan seksual yang menyakitkan
-antibiotik profilaksis untuk UTI berulang
-ubat tidur untuk insomnia
-denosumab, teriparatide, raloxifene, atau calcitonin untuk osteoporosis postmenstrual






Home remedies dan perubahan gaya hidupTerdapat beberapa cara untuk mengurangkan gejala menopaus ringan hingga sederhana secara semula jadi, menggunakan rawatan di rumah, perubahan gaya hidup, dan rawatan alternatif .
Berikut adalah beberapa petua untuk menguruskan gejala menopaus:
- Kekal segar dan selesa
Pakai pakaian yang membuatkan kita selesa dan mudah menyerap peluh terutamanya pada waktu malam dan semasa cuaca hangat atau tidak dijangka. Ini dapat membantu anda mengurangkan rasa hangat dan berpeluh.
Pastikan bilik tidur anda sejuk dan elak menggunakan selimut tebal pada waktu malam. Pastikan anda berada di dalam rumah dengan aliran udara yang baik. Boleh gunakan kipas angin  untuk mengelak kan munculnya merah-merah pada kulit. 


- Bersenam dan menjaga berat badan 
Kurangkan pengambilan kalori harian anda sebanyak 400 hingga 600 kalori untuk membantu menguruskan berat badan anda . nda juga perlu bersenam secara sederhana selama 20 hingga 30 minit sehari. Ini dapat membantu :
menambah tenaga
menggalakkan tidur malam yang lebih baik
meningkatkan mood
komunikasi anda dengan orang lain menjadi lebih baik


- Berjumpa ahli terapi
Bercakap dengan ahli terapi atau psikologi mengenai sebarang perasaan kemurungan, kegelisahan, kesedihan, insomnia, dan perubahan identiti.
Anda juga harus cuba bercakap dengan ahli keluarga, orang tersayang, atau rakan anda mengenai perasaan cemas, perubahan mood, atau kemurungan sehingga mereka mengetahui keperluan anda.


- Melengkapkan diet anda
Ambil kalsium , vitamin D , dan magnesium suplemen untuk membantu mengurangkan risiko anda mengalami osteoporosis dan meningkatkan tahap tenaga dan tidur. Bercakap dengan doktor anda mengenai makanan tambahan yang dapat membantu anda untuk keperluan kesihatan individu anda.


- Mengamalkan teknik relaksasi
Berlatih teknik relaksasi dan pernafasan, seperti:
yoga
Box breathing
Meditasi


- Menjaga kulit anda
Sapukan pelembap setiap hari untuk mengurangkan kekeringan kulit. Anda juga harus mengelakkan mandi atau berenang dengan berlebihan yang boleh mengeringkan atau merengsakan kulit anda.


Atasi masalah tidur
Gunakan ubat tidur OTC untuk menguruskan insomnia anda buat sementara waktu atau pertimbangkan untuk membincangkan bantuan tidur semula jadi dengan doktor anda. Bercakap dengan doktor anda jika anda kerap mengalami masalah tidur supaya mereka dapat membantu anda menguruskannya dan mendapatkan rehat diwaktu malam yang lebih baik.


- Berhenti merokok dan menghadkan penggunaan alkohol
Berhenti merokok dan elakkan terdedah kepada asap rokok . Terdedah kepada asap rokok boleh memburukkan lagi gejala anda.
Anda juga harus menghadkan pengambilan alkohol anda untuk mengurangkan gejala yang semakin teruk. Minuman alkohol  semasa menopaus boleh meningkatkan risiko masalah kesihatan anda.


- Ubat
Beberapa kajian menyokong penggunaan ubat herba untuk gejala menopaus yang disebabkan oleh kekurangan estrogen.
Makanan tambahan dan nutrien semula jadi yang dapat membantu membatasi gejala menopaus termasuk:
soya
vitamin E
isoflavon
melatonin
flax seed
Terdapat juga dakwaan bahawa Black Cohosh dapat menyembuhkan beberapa gejala, seperti rasa hangat dan berpeluh malam. 
Penyelidikan dari tahun 2015 tidak ada bukti yang menyokong dakwaan bahawa asid lemak omega-3 dapat memperbaiki gejala vasomotor yang berkaitan dengan menopaus.
RingkasanMenopaus adalah penghentian semula jadi kitaran haid wanita, dan menandakan berakhirnya kesuburan . Sebilangan besar wanita mengalami menopaus pada usia 52 tahun, tetapi kerosakan pada pelvis atau ovari boleh menyebabkan menopaus berlaku secara tiba-tiba . Genetik  juga boleh menyebabkan awal menopaus.
Ramai wanita mengalami simptom menopaus dalam beberapa tahun sebelum menopaus, biasanya rasa hangat, berpeluh malam, dan kemerahan. Gejala ini boleh berlanjutan selama empat atau lebih tahun selepas menopaus.
Anda boleh mendapatkan rawatan, seperti terapi hormon, jika gejala anda teruk atau mempengaruhi kualiti hidup anda. Secara amnya, gejala menopaus dapat dikawal atau dikurangkan dengan menggunakan ubat semula jadi dan penyesuaian gaya hidup.
sumber: Healthline




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dianarashid.com/2021/01/sudah-bersediakan-anda-untuk-melalui.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesaksian Warga Tentang Kapten Afwan Pilot Pesawat Sriwijaya Yang Hilang Kontak

Kesaksian Warga Tentang Kapten Afwan Pilot Pesawat Sriwijaya Yang Hilang Kontak

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 345 hits
Ketua RT 01 10 Perumahan BCE Kabupaten Bogor Agus Pramudibyo di rumah Kapten Afwan Sabtu Foto ANTARAKapten Afwan Pilot Sriwijaya Air SJ 182 yang pesawatnya hilang di atas Pulau Lancang Kepulauan Seribu pada Sabtu sore dikenal alim di lingku...
15 Perkara Anda Perlu Tahu Tentang Darurat Prof Dr Shamrahayu A Aziz

15 Perkara Anda Perlu Tahu Tentang Darurat Prof Dr Shamrahayu A Aziz

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 322 hits
Beriku penjelasan oleh Pakar Perlembagaan Prof Dr Shamrahayu A Aziz tentang apa itu darurat sepertimana dipetik daripada hantaran di akaun Facebook beliau Assalamu alaikum wrt wbtMasih belum tenang suasana politik negara Kita doakan moga ya...
Ceo Kedah Sahkan Cerita Tentang Sumareh Liridon Hanya Spekulasi

Ceo Kedah Sahkan Cerita Tentang Sumareh Liridon Hanya Spekulasi

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 231 hits
Akhirnya Ketua Pegawai Eksekutif Kedah Darul Aman FC Khamal Idris Ali bersuara tentang khabar angin mengenai Mohamadou Sumareh dan Liridon Krasniqi Sebelum ini tersebar spekulasi kemasukkan dua pemain naturalisasi negara Sumareh dan Lirido
Dr Noor Hisham Kkm Dedah Realiti Sebenar Negara Tentang Hospital Buat Ramai Risau

Dr Noor Hisham Kkm Dedah Realiti Sebenar Negara Tentang Hospital Buat Ramai Risau

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 187 hits
loading Melihatkan jumlah kes meningkat setiap hari dan kes c0v1d 19 yang aktif kini mencapai 24 347 kes sekaligus menimbulkan kebimbangan Setakat ini Malaysia mencatatkan 125 438 kes sejak w4b4k ini bermula
Jawapan Nafuzi Zain Tentang Pemain Import Terakhir Terengganu Fc

Jawapan Nafuzi Zain Tentang Pemain Import Terakhir Terengganu Fc

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 477 hits
Kuala Nerus Nafuzi Zain mendedahkan pada temubual bersama Astro Arena bahawa pemain import terakhir Terengganu FC akan diumumkan dalam masa terdekat Apabila ditanya sama ada pemain itu adalah Makan Konate respon beliau hanya menyatakan tung...
9 Perkara Penting Tentang Pkp 2 0 2021

9 Perkara Penting Tentang Pkp 2 0 2021

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 540 hits
9 PERKARA PENTING TENTANG PKP 2 0 2021 Tahun 2021 dimulai dengan perintah kawalan pergerakan yang dilaksanakan di seluruh Malaysia kerana kes penularan wabak Covid 19 yang meningkat hari demi hari Risau dengan jumlah yang semakin mendadak a...
Black Box Sriwijaya Air Sj 182 Sudah Ditemukan Inilah 8 Fakta Tentang Black Box

Black Box Sriwijaya Air Sj 182 Sudah Ditemukan Inilah 8 Fakta Tentang Black Box

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 196 hits
Semoga penemuan black box Sriwijaya Air SJ 182 bisa menyingkap kenapa pesawat nahas ini sampai kecelakaan
Ydp Agong Mempunyai Kuasa Ini Penjelasan Peguam Tentang 20 Kesan Darurat 2021

Ydp Agong Mempunyai Kuasa Ini Penjelasan Peguam Tentang 20 Kesan Darurat 2021

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 274 hits
182 total views 182 views today Negara kita telah mencipta sejarah apabila Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah mengisytiharkan darurat buat negara ini pada 12 Januari lalu Proklamasi Darurat 2021 yang diperkenan Ser...
Heboh Kapal China Masuk Ri Bakamla Jelaskan Tentang Hak Lintas Damai Internasional

Heboh Kapal China Masuk Ri Bakamla Jelaskan Tentang Hak Lintas Damai Internasional

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 165 hits
Masyarakat dihebohkan dengan satu kapal China yang kembali memasuki ke wilayah perairan Republik Indonesia tepatnya di Perairan Selatan Sunda pekan lalu Bejubel pertanyaan mungkin saja muncul di benak masyarakat Sebagai contoh salah satu pe...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap