Subsidi Minyak Dimansuhkan Harga Barang Naik Bermula Julai


Subsidi Minyak Dimansuhkan, Harga Barang Naik Bermula Julai

Otak aku macam tak boleh nak brain lepas baca tentang subsidi minyak akan dimansuhkan dan barang lain akan naik mulai Julai.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, subsidi minyak masak tulen botol dua hingga lima kilogram (kg) akan dimansuhkan bermula 1 Julai ini.

Minyak dalam botol akan dijual pada harga pasaran semasa. Hanya subsidi bagi minyak masak paket satu kg masih diteruskan.



Tiada lagi subsidi daripada kerajaan. Alasan kenaikan harga barang adalah kerana perlaksanaan gaji minimum RM1,500. Otak aku macam jatuh bila baca alasan tu.

Nak tergelak pun ada. Lagi satu alasan aku baca ialah harga naik sebab kerajaan nak bagi tumpuan bantuan bersasar. Fokus kepada B40.

Selepas ini bukan harga minyak je akan naik, harga barang seperti ayam akan naik sebab subsidi untuk penternak ayam juga dimansuhkan. Lepas ni tariff elektrik pun akan naik juga.

Harga barang mentah untuk buat kek, kuih dan biskut memang naik tak turun-turun. Memang kasihan kepada penjual dan pembeli.

Dah boleh bayangkan kuih sebiji selepas ni boleh cecah rm1 seketul. Dekat rumah aku karipap pusing frozen sebiji dijual RM1.20 ya.

Pendek kata semua harga barang naik dan subsidi banyak dimansuhkan.





 

Harga Barang Naik, Apa Boleh Buat?

Jadi apa maksudnya kalau harga minyak dan barang-barang lain naik? Turun ke jalanan buat protes? Tak makan ayam?

Semestinya sebagai rakyat yang tiada kuasa melainkan boleh suarakan pendapat sahaja haruslah melenturkan diri mengikut keadaan semasa.

Alternatif kita boleh buat adalah berjimat dan istiqamah dalam masa sama mencari pendapatan tambahan.

Kita pilih cara bijak dan paling utama tebalkan sifat bersederhana. Tawakal doa dan juga usaha. Yakinlah bahawa Allah pemilik rezeki.

Mungkinkah sudah tiba masa kena ubah cara masak, kurangkan penggunaan minyak masak. Jaga kesihatan dalam keterpaksaan. Manusia selagi tak terpaksa tak buat. Aku la tu.



Kurangkan penggunaan minyak dalam masakan. Tukar menu masakan kepada kukus dan panggang. Cari bahan pengganti. Kurangkan makan ayam ganti dengan protein lebih ekonomi harganya. Jana pendapatan sampingan untuk tampung kos yang timbul. Jadi dropship tak perlu ada modal. Jauhi sifat suka membazir dan rancang pembelian.











 

Percayalah, isu kenaikan harga barang akan terus berlaku. Mereka dah lama rancang kita je yang lalai. Semoga Malaysia dipimpin oleh ketua yang adil, yang mementingkan kebajikan rakyat, tidak salah guna dan golongan susah di bantu.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2022/06/subsidi-minyak-dimansuhkan-harga-barang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1 Julai Subsidi Minyak Masak Botol Dimansuhkan Untuk Stabilkan Harga Barangan

1 Julai Subsidi Minyak Masak Botol Dimansuhkan Untuk Stabilkan Harga Barangan

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 195 hits
The ReporterBermula 1 Julai kerajaan akan memansuhkan subsidi minyak masak tulen botol dua hingga lima kilogram bagi memastikan bekalan bahan makanan di pasaran akan lebih stabil dalam jangka masa panjang dan seterusnya menstabilkan harga b...
Harga Siling Minyak Masak Dalam Botol Dimansuhkan Mulai 1 Julai 2022

Harga Siling Minyak Masak Dalam Botol Dimansuhkan Mulai 1 Julai 2022

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 268 hits
TERKINI Subsidi minyak masak sawit dalam kemasan botol 2kg 3kg 5kg akan dimansuhkan berkuat kuasa 1 Julai harga dijangka naik Harga siling minyak minyak masak tulen bagi pek kemasan botol dua tiga dan lima kilogram dimansuhkan dan tidak aka...
Subsidi Minyak Masak Tulen Botol Dimansuhkan Bulan 1 Julai Ini Kata Datuk Seri Alexander Nanta Linggi

Subsidi Minyak Masak Tulen Botol Dimansuhkan Bulan 1 Julai Ini Kata Datuk Seri Alexander Nanta Linggi

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 123 hits
Subsidi minyak masak tulen botol dua hingga lima kilogram dimansuhkan bermula 1 Julai ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata tindakan itu diambil bagi memastikan be
Harga Barang Dijangka Naik 30 Peratus Kosmo 25 06 2022

Harga Barang Dijangka Naik 30 Peratus Kosmo 25 06 2022

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 216 hits
PETALING JAYA Kenaikan harga barangan dijangka naik kira kira 30 peratus sejajar de ngan pemansuhan harga kawalan si ling ayam telur ayam dan subsidi minyak masak tulen bagi pek kemasan botol yang tidak akan diteruskan mulai 1 Julai ini Ket...
Harga Siling Ayam Telur Subsidi Minyak Masak Botol Tidak Diteruskan

Harga Siling Ayam Telur Subsidi Minyak Masak Botol Tidak Diteruskan

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 220 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 21 2022 6 43 PMKawalan harga siling ayam dan telur ayam serta subsidi minyak masak sawit tulen dalam kemasan botol dua tiga dan lima kilogram tidak diteruskan mulai 1 Julai ini umum Menteri Perdagangan Dalam ...
Harga Barang Naik Pas Tak Sesak Nafas Satu Jual Melayu Satu Lagi Jual Agama

Harga Barang Naik Pas Tak Sesak Nafas Satu Jual Melayu Satu Lagi Jual Agama

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 138 hits
Kedua dua unsur itu dipamerkan di hadapan kepura puraan mereka menerusi slogan Kerajaan Melayu Islam Contohnya naratif bekas Perdana Menteri Dato Sri Najib Razak dianiaya dalam kes 1Malaysia Development Berhad dan SRC International
Roti Canai Mula Naik Harga Alasannya Harga Barang Mentah Di Pasaran Naik Mendadak

Roti Canai Mula Naik Harga Alasannya Harga Barang Mentah Di Pasaran Naik Mendadak

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 135 hits
Roti canai mula naik harga alasannya harga barang mentah di pasaran naik mendadakPengusaha dan penjual roti canai memberikan alasan mereka terpaksa menaikan harga makanan itu berikutan kenaikan harga barang secara mendadak di pasaran Pemili...
Harga Barang Naik Dan Formula Rapat Jurang Pendapatan

Harga Barang Naik Dan Formula Rapat Jurang Pendapatan

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 254 hits
Oleh Mohamad Ali AbdullahULASAN Hari ini masyarakat keseluruhannya membicarakan isu kenaikan harga barangan khususnya barang barang berkaitan makanan Sebelum ini secara umumnya kadar perbelanjaan isi rumah untuk perbelanjaan makanan adalah ...
Singgah Rehat Di Vgo Hotel Sebelum Balik Raub

Ioi City Mall

It Just Got Easier To Visit A Vanishing Glacier Is That A Good Thing

Wang Tunai Minimum Rm1 992 Bukan Syarat Utama Masuk Ke Thailand

Pengumuman Puasa Tarikh Lihat Anak Bulan Ramadan 2024

Ziarah Rumah Baru Mak Pah

Rm3 8 Bilion Hasil Penipuan Dipindah Ke Luar Negara

Bersatu Just In A Cooling Off Period Say Party Reps



10 Fakta Biodata Aisha Retno Penyanyi Lagu Sutera Finalis Anugerah Juara Lagu AJL 38 2024

Senarai Keputusan Pemenang AJL 2024 Anugerah Juara Lagu 38

Senarai Finalis Tarikh Cara Undi Info Penuh AJL 2024 Anugerah Juara Lagu 38

7 Istilah Inggeris Yang Pakar Bahasa Pun Selalu Salah Sebut

Biodata Hasif Upin Personaliti TikTok Penyanyi Lagu Waktu Duet Ziana Zain Finalis Anugerah Juara Lagu AJL 38 2024


Lirik Lagu Hasrat Oleh Amir Jahari

Embrace Elegance And Flair With Korean Style Fashion

Senarai Semak Cukai Pendapatan

Keputusan Penuh Ajl 38

Luka Dari Mukah

Silva Hayati Feat Dhani Rilvi Punya Rasa Yang Sama Chord