Subhanallah Pintu Syurga Terbuka Kerana 5 Amalan Mudah Ini Memang Rugi Kalau Tak Buat



Tentu ingin masuk surga dan bertemu langsung dengan Allah, Kekasih yang selama ini dicintai dan dirindukan. Sudah pasti, yang bisa masuk ke dalam surga dan bertemu dengan Allah, adalah orang-orang pilihan yang selama hidupnya di dunia menjalankan perintah dan menjauhi larangan-Nya secara sungguh-sungguh.
Tetapi, orang yang sudah mengerjakan segala perintah dan menjauhi larangan-Nya, jangan semerta-merta merasa memiliki amalan kebaikan yang banyak dan lantas layak untuk masuk surga. Pemberian tiket ke surga adalah hak prerogratif Allah. Dia yang Maha Menentukan, yang Maha Menimbang. Muslim dan muslimah yang baik harus selalu rendah hati dan takut kepada Allah, bahkan atas kesombongannya sendiri yang barangkali terbersit di dalam hatinya tanpa disadari. Bukankah amalan itu tergantung pada niatnya, kata Nabi?
Meskipun kita sering melakukan amalan kebaikan yang “besar”, tetapi niat kita keliru, apalagi hanya sekedar pencitraan, maka di sisi Allah, amalan kebaikan itu bisa tak ada artinya sama sekali. Di era “masyarakat tontotan” seperti sekarang ini, segala amalan kebaikan memang mudah tergelincir menjadi sekedar tontotan yang riya’.
Sebaliknya, justru ketika kita melakukan amalan kebaikan yang “ringan”, yang barangkali selama ini sering dianggap sepele, jika dilakukan dengan niat yang benar semata-mata karena Allah, bisa menjadi sangat mulia dan bernilai di sisi Allah. Meskipun tanpa ada cahaya kamera yang menyorotnya. Sungguh, amalan kebaikan yang sepele tersebut dijanjikan dapat membuka pintu surga-Nya. Mari ketuk pintu-pintu surga dengan beberapa amalan yang selama ini dianggap ringan dan sepele tersebut, berikut ini:
Memberi Minum Binatang
Jangankan memberi minum binatang. Zaman ini rasanya sudah banyak yang tak peduli pada binatang. Padahal, memberi minum binatang ini menjadi salah satu amalan kebaikan yang dapat menghantarkan seseorang ke dalam surganya Allah.
Masih ingatkah dengan cerita Rasullullah saat menceritakan seorang laki-laki yang memberi minum seekor anjing hingga kemudian Allah mengampuni dosa-dosa laki-laki itu dan memasukkannya ke dalam surga? Iya, dalam hadist yang diriwayahkan Bukhori dan Muslim, diceritakan dari Abu Hurairah,
Rasullullah SAW bersabda “Ketika sedang melakukan perjalanan, seorang laki-laki merasa haus, lalu ia menuju ke sebuah sumur dan minum air. Setelah ia keluar, ternyata ada seekor anjing yang menjulurkan lidahnya dan memakan pasir karena kehausan. Lelaki itu bergumam ‘Anjing ini telah merasa kehausan seperti yang telah aku rasakan’. Ia pun kembali menuju sumur dan memenuhi sepatunya dengan air, lalu memberikan minum anjing tersebut. Maka Allah berterima kasih kepadanya dan mengampuni segala dosanya. Mereka (para sahabat) bertanya: Wahai Rasullullah, apakah kita akan mendapatkan pahala dengan memberi minum binatang? Beliau menjawab: ‘Pada setiap limpa yang basah, terdapat pahala’”.

Menyingkirkan Gangguan dari Jalan
Jika kita sedang berjalan, entah itu naik kendaraan atau jalan kaki, dan kita menemukan rintangan di jalan berupa batu yang tergeletak di tengah jalan, bambu yang menghalang, atau mungkin kulit pisang yang dibuang sembarangan, lantas kemudian secara spontan kita menyingkirkan rintangan tersebut. Maka, itu akan dicatat sebagai amalan kebaikan di sisi Allah.
Rasulullah bersabda: “Barangsiapa menyingkirkan gangguan dari jalan kaum muslimin, maka akan dicatat untuknya satu kebaikan, maka ia akan masuk surga” (HR. Bukhari).
Menjenguk Orang Sakit
Sesibuk-sibuk apapun kita, sempatkanlah untuk menjenguk saudara, teman, dan kolega kita yang sedang sakit. Selain merupakan “panggilan kemanusiaan”, amalan kebaikan ini dicatat sebagai pahala yang tinggi di sisi Allah. Allah menjanjikan mereka yang menjenguk orang-orang sakit, posisi yang mulia di Surga-Nya kelak.
Rasulullah bersabda: “Barang siapa menjenguk orang sakit atau mengunjungi saudaranya karena Allah, maka malaikat berseru: ‘Engkau adalah orang yang baik, langkahmu adalah langkah yang baik, dan engkau telah mendapatkan suatu posisi di surga’”(HR Tirmidzi dari Abu Hurairah, r.a.)
Senyum dan Ceria
Menebar senyum dan salam pada semua orang merupakan sebuah kebajikan yang dijanjikan ganjaran pahala dan surga oleh Allah. Oleh sebab itu, muslim dan muslimah yang baik harus mengembangkan sikap yang ramah dan penuh ceria terhadap orang lain, sehingga Islam juga benar-benar dirasakan membawa rahmat bagi semua. “Kebaikan akhlak adalah keceriaan wajah dan menjauhi amarah,” kata Rasulullah.
Menutup Aib Orang Lain
Dalam Islam, Allah sangat membenci ghibah. Orang yang bergunjing tentang keburukan saudaranya sendiri, dianggap sama dengan memakai bangkai saudaranya tersebut. Menahan diri untuk tidak bergunjing dan menutup aib orang lain sangat dianjurkan bagi seorang muslim dan muslimah. Amalan kebaikan ini dijanjikan ganjaran surga oleh Allah. Rasulullah bersabda: “Tidaklah seorang hamba menutup aib seorang hamba di dunia, melainkan Allah akan menutup aibnya pada hari kiamat” (H.R. Muslim).
Demikian beberapa amalan kebaikan yang barangkali selama ini dipandang ringan dan sepele, tetapi dapat mengetuk dan membuka pintu surga karena ridla dan iradah Allah. Tentu masih banyak amalan kebaikan yang lain, yang tak mungkin dibahas di sini satu persatu. Semoga Allah selalu membersihkan hati dan meluruskan niat kita. Aamiin.
 
Sumber: www.karteldakwah.com 
The post Subhanallah, Pintu Syurga Terbuka Kerana 5 Amalan Mudah Ini. Memang Rugi Kalau Tak Buat appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/subhanallah-pintu-syurga-terbuka-kerana-5-amalan-mudah-ini-memang-rugi-kalau-tak-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketika Pintu Syurga Di Rumah Masih Terbuka Segeralah Masuk Sebelum Ia Tertutup

Ketika Pintu Syurga Di Rumah Masih Terbuka Segeralah Masuk Sebelum Ia Tertutup

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 484 hits
Ketika Pintu Syurga Di Rumah Masih Terbuka Segeralah Masuk Sebelum Ia Tertutup Assalamualaikum Hujung Disember yang lepas salah seorang adik beradik rakan blogger kita iaitu Kak Sue dan Aina telah kehilangan bonda tercinta Didoakan semoga r...
Baca 11 Amalan Mudah Tapi Mujarab Ini Agar Gigi Anda Kekal Sihat

Baca 11 Amalan Mudah Tapi Mujarab Ini Agar Gigi Anda Kekal Sihat

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 325 hits
Antara nikmat yang baru terasa hebat dan sepatutnya sentiasa disyukuri bila dah tua adalah nikmat diberikan Tuhan gigi yang lengkap dan sihat Masa muda terlepas pandang nikmat gigi lengkap dan sihat ni Maklumlah semuanya masih baru segar da...
Telemovie Saat Hilangnya Pintu Syurga

Telemovie Saat Hilangnya Pintu Syurga

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 656 hits
Telemovie sempena Hari Ibu Gandingan Faezah Elai Elisha Sanda Shah Jaszle dan Fizo OmarNantikan di tv ye Sinopsis akan dikemaskini2019 di facebook
Pintu Langit Terbuka Kerana Doa Ini Subhanallhah

Pintu Langit Terbuka Kerana Doa Ini Subhanallhah

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 2219 hits
Allah Maha Besar dengan ungkapan takbir yang agung Segala Puji bagi Allah dengan pujian yang melimpah Maha Suci Allah pada pagi dan petang Kuhadapkan wajahku kepada Zat yang menciptakan langit dan bumi dalam keadaan lurus dan pasrah Dan aku...
Cara Mudah Masak Mi Goreng Basah Paling Sedap Memang Power Boleh Rosak Diet Tu

Cara Mudah Masak Mi Goreng Basah Paling Sedap Memang Power Boleh Rosak Diet Tu

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 651 hits
Mi goreng antara menu kegemaran yang menjadi pilihan ketika bersarapan mahupun makan malam Nak nak lagi kalau cara gorengannya ala basah pasti menarik selera untuk menjamahnya Untuk ibu ibu yang nak dapatkan mi goreng basah yang cukup sedap...
Amalan Mudah Dalam Satu Minit

Amalan Mudah Dalam Satu Minit

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 186 hits
8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat BesarDi dalam kesibukkan dunia hari ini minit demi minit berlalu dengan cukup pantas Sehinggakan timbul rasa menyesal di dalam diri kita kerana gagal mencari waktu d...
Ini Amalan Agung Yang Mudah Dikerjakan Tanpa Menguras Waktu Dan Tenaga

Ini Amalan Agung Yang Mudah Dikerjakan Tanpa Menguras Waktu Dan Tenaga

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 165 hits
Ketika saya masih duduk di bangku Madrasah Aliyah salah satu guru saya pernah berbagi cerita tentang suatu amalan yang begitu mudah dilakukan namun pahalanya tidak akan terputus yaitu membaca shalawat kepada Nabi Muhammad SAW Sayangnya masi...
Tabung Haji Skandal Kewangan Jangan Mudah Berpuas Hati

Tabung Haji Skandal Kewangan Jangan Mudah Berpuas Hati

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 428 hits
Lebih kurang seminggu lalu di London Presiden PAS Dato Seri Hadi Awang mengulas mengenai skandal kewangan Tabung Haji di hadapan penyokong PAS dari kalangan penuntut Malaysia di London Laporan mengenai ulasan beliau itu disiarkan oleh Harak...
Doktor Kongsikan 3 Cara Mudah Atasi Anak Selalu Demam Panas Dan Bersedia Bila Bila Masa

Doktor Kongsikan 3 Cara Mudah Atasi Anak Selalu Demam Panas Dan Bersedia Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 410 hits
Anak kerap demam ibu bapa kena jadi orang yang sentiasa peka dengan keadaan sekeliling Lagi lagi anak kecil yang masih belum boleh beritahu yang dia tak sihat Apa yang membuatkan ibu bapa cepat panik adalah waktu malam bila suhu badan anak ...
Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen

Abang Dan Kak Ipar Selalu Lepaskan Beban Jaga Anak Kat Ibu Ayah Bila Ibu Cakap Penat Abg Marah Dan Hina Ibu

Selepas Saya Tahu Menegenai Bakal Madu Saya Ni Tak Tahu Kenapa Perasaan Saya Jadi Relex Je