Subhanallah Inilah Ikan Yang Diceritakan Didalam Surah Al Kahfi Hidup Tanpa Air Rileks Media


Seperti yang sudah diketahui berdasarkan ilmu pengetahuan yang ada dan yang dipelajari, ikan adalah haiwan yang hidup di air. Air adalah kehidupan bagi ikan.
Tanpa air ikan akan ma ti dan pu nah. Namun, ternyata ada fakta mengejutkan bahwa ditemukan ikan yang boleh hidup di darat, bahkan dalam kurun waktu yang lama mencapai hitungan tahun. Ikan hidup tanpa air, inikah ikan yang diceritakan dalam surah Al-Kahfi?
Sulit rasanya berpifir dengan logik bagaimana ikan boleh hidup tanpa air. Kerana pada dasarnya, habitat ikan adalah air. Ikan Lungfish (Protopterus Sp), adalah ikan yang diakui boleh hidup berhibernasi di darat, hidup tanpa air. Lalu, inikah sosok ikan itu? Inikah ikan yang diceritakan dalam surah Al-Kahfi?
Ibnu Abas menceritakan bahawa ia mendengar sabda Nabi Muhammad ketika Allah menanyai Musa siapakah yang paling berilmu. Musa menjawab bahawa ia yang paling berilmu.
Mendengar jawaban Musa, Allah meminta ia pergi untuk menemui hamba-Nya yang saleh yang lebih berilmu daripadanya, dengan membawa seekor ikan dalam bekas. Allah bersabda kepadanya, bila nanti ikan itu menghilang, maka di situlah Musa akan bertemu hamba-Nya yang saleh.
Lalu Musa berangkat bersama murid sekaligus pembantunya iaitu Yusya. Ketika letih, mereka berdua memutuskan untuk beristirahat sejenak.
Waktu itu, ikan yang dibawa olehnya tiba-tiba meronta lalu jatuh ke dalam air. Dan ikan itu kembali ke laut dengan cara yang aneh. Yusya yang menyaksikannya, terpukau pada kebesaran Allah hingga pada ia tertidur dan lupa menceritakannya pada Musa.
Setelah meneruskan perjalanan, Yusya menyampaikan tentang apa yang dilihatnya tadi. Mendengar hal itu, Musa segera menyadari sesuatu. Bahwa ia sebenarnya sudah berada di tempat hamba Allah yang saleh itu. Lalu mereka berdua memutuskan untuk kembali ke tempat peristirahatan mereka sebelumnya.
Ketika Musa dan Yusya tiba di tempat itu, yang mereka lihat adalah seorang hamba Allah dengan jubah putihnya. Lalu, Musa mengucapkan salam padanya.
Kemudian Khidir menanyakan darimana Musa berasal dan siapakah ia. Musa mengatakan padanya bahwa ia memang bermaksud menemui Khidir, supaya Khidir mengajarkan padanya ilmu dan kebijaksanaan yang lebih kepadanya. Dengan tegas Khidir memberi tahu Musa, bahwa ilmu yang ia miliki adalah karunia dari Allah yang diajarkan kepadanya, namun tidak kepada Musa.
Dan sebaliknya, apa yang telah Allah ajarkan pada Musa, Khidir pun tak mengetahuinya. Kemudian Musa menyampaikan bahwa ia tak sabar untuk segera mengikutinya. Dan Khidir pun mengingatkannya, bahwa Musa tak boleh menanyakan apapun juga sampai hal itu dijelaskan padanya.
Pertemuan Musa dengan Khidir membuatnya lupa akan ikan yang hilang tadi. Ikan dalam surat Al-Kahfi ini yang diakui sebagai bukti kebesaran Allah yaitu ikan yang boleh hidup tanpa air. Jenis ikan ini mampu mengerong masuk ke dalam tanah. Cara yang aneh bagi seekor ikan. Apa yang terjadi pada ikan ini adalah bukti bahwa Allah Maha besar dengan segala kuasa-Nya. Yang tidak mungkin menjadi mungkin.
Ikan yang hidup dengan cara yang aneh ini, inikah ikan yang diceritakan dalam surah Al-Kahfi? Inilah ikan yang menjadi saksi perjalanan Musa bertemu dengan Khidir. Jelaslah sudah, dalam ayat Al-Qur’an ini Allah memberi petunjuk pada mereka yang selalu memikirkan tentang kekuasan-Nya dan apa yang boleh Ia perbuat. Karena meragukan kuasa Allah dan firman Al-Qur’an. Wallahualam
Berikut video bagaimana ikan ini boleh hidup tanpa air

Sumber: Suaramedia via kumpulanmisteri
Source link
The post Subhanallah, Inilah Ikan Yang Diceritakan Didalam Surah Al-Kahfi Hidup Tanpa Air – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/subhanallah-inilah-ikan-yang-diceritakan-didalam-surah-al-kahfi-hidup-tanpa-air-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Pelajar Hidup Susah Di Negara Orang Namun Selepas Mengamalkan Surah Al Waqiah Terjadi Sesuatu Rileks Media

Kisah Pelajar Hidup Susah Di Negara Orang Namun Selepas Mengamalkan Surah Al Waqiah Terjadi Sesuatu Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 318 hits
Segala ketentuan dalam hidup ini telah pun ditetapkan oleh Allah samada didalam bab Jodoh A jal Rezeki dan semua dalam kehidupan kita Rezeki tidak akan datang bergolek tanpa usaha kita sendiri Jangan lupa segala suruhan Allah dan tinggalkan...
Pagar Rumah Dengan Surah Yassin Ayat 9 Nampak Laut Nampak Air Rileks Media

Pagar Rumah Dengan Surah Yassin Ayat 9 Nampak Laut Nampak Air Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1061 hits
PAGAR RUMAH DENGAN SURAH YASSIN AYAT 9 NAMPAK LAUT NAMPAK AIR USTAZ ABDULLAH KHAIRI PENCU RI YG DKATAKAN TIDAK BOLEH NAIK TIDAK BOLEH NAK TURUN padahal pagar rendah je Pernah tak dengar pencu ri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar dia n...
Elak Kucing Kesayangan Kencing Ditempat Sama Letak Air Botol Berwarna Rileks Media

Elak Kucing Kesayangan Kencing Ditempat Sama Letak Air Botol Berwarna Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 422 hits
Masalah kucing yang kencing di dalam rumah memang buat kita marah dan tertekan Kalau sekali sekala tak mengapa kalau setiap hari kencing pada tempat yang sama boleh buat kita rasa marah Lagi pula kalau kencing pada karpet sofa atau tilam la...
Betapa Hebatnya Ayat 128 129 Surah At Taubah Jika Diamalkan Rileks Media

Betapa Hebatnya Ayat 128 129 Surah At Taubah Jika Diamalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 446 hits
Masyallah saya tidak tahu Betul betul saya tidak tahu Umur saya telah hampir separuh abad namun baru sekarang baru saya tahu tentang kelebihan ayat ayat 128 129 di dalam Surah At Taubah Inilah rezeki yang Allah SWT beri kepada saya di saat ...
Bacalah Surah Ini Sekiranya Anda Se Dih Di Fit Nah Inshaa Allah Hati Akan Tenang Rileks Media

Bacalah Surah Ini Sekiranya Anda Se Dih Di Fit Nah Inshaa Allah Hati Akan Tenang Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 392 hits
Fitnah dunia memang menye dihkan Kerana fitnah manusia boleh berbu nuh bu nuhan Fitnah mero sakkan hubu ngan sesama keluarga dan saudara mukmin kita Sebab itulah kita dikehendaki siasat dahulu punca berita dan khabar yang kita terima sebelu...
Istimewa Untuk Kaum Ibu Fadilat Surah Al Insyirah Rileks Media

Istimewa Untuk Kaum Ibu Fadilat Surah Al Insyirah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 488 hits
Assalamualaikum wbkt Kali ini mama nak syer tentang fadilat surah Al Insyirah selalunya yang kita dengar ayat ini jika diamalkan akan melapangkan jiwa yang lara menjinakkan anak yang na kal dan menerangkan hati untuk mudah menerima pelajara...
Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 908 hits
Jika anda seorang muslim amalkan surah ini iaitu surah Al insan selepas solat lima waktu Anda amalakan surah Al Insan ini sebanyak 7 kali besar ganjaranya Tidak ternilai kebaikan yang anda akan dapat nanti Surah ini banyak khasiatnya dan ke...
Syeikh Ini Ajar Cara Memohon Hajat Agar Dimakbulkan Dengan Mengamalkan Surah Al Fatihah Rileks Media

Syeikh Ini Ajar Cara Memohon Hajat Agar Dimakbulkan Dengan Mengamalkan Surah Al Fatihah Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 498 hits
Surah Al Fatihah adalah surah pertama dalam al Quran Al Fatihah maksudnya pembukaan iaitu surah pembukaan dalam kitaB suci tersebut SURAT AL FATIHAH DAN TERJEMAHAN jalan orang orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka bukan mereka y...
Bacalah Surah Al Ikhlas Di 9 Waktu Ini Khasiatnya Menakjubkan Rileks Media

Bacalah Surah Al Ikhlas Di 9 Waktu Ini Khasiatnya Menakjubkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 361 hits
SURAH Al Ikhlas seperti surah surah yang lain juga memiliki banyak rahsia dan kebaikan yang terkandung di dalamnya Dinamakan surah Al Ikhlas kerana telah menyelamatkan orang yang membacanya dari kesu litan dunia akhirat dari kesulitan sa ka...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects