Suatu Pandangan Kisah Hishammuddin Hussein Menteri Luar Terlajak Cakap


 



Pepatah Melayu ada berkata: “Terlajak perahu boleh diundur; terlajak cakap buruk padahnya”.

Tetapi inilah yang berlaku di Beijing di akhir lawatan dua hari Menteri Luar Malaysia, Hishammuddin Hussein ke China, baru-baru ini. Dalam satu sidang akhbar bersama Menteri Luar China, Wang Yi, Hishammuddin memanggil China sebagai “abang besar (big brother)”. Dengan pantas, Menteri Luar China membalas. “Kita adik beradik” kata Wang Yi.

Hishammuddin sebagai seorang wira ataupun frontliner di barisan hadapan yang sepatutnya menjaga maruah dan kedaulatan Malaysia telah gagal dalam tugas hakikinya. Mungkin dengan layanan mesra dan hospitaliti tuan rumah China yang tidak ada tolok bandingnya, mewarisi Empire silamnya yang bijak berdiplomasi sejak zaman Marco Polo lagi, maka Menteri Luar Malaysia, anak bangsawan dari Johor itu kecundang dan melutut, lalu mengakui bahawa Malaysia ini sebagai adik kecil China, jika pun tak sampai ke tahap boneka.

Hishammuddin perlu meminta maaf kepada rakyat Malaysia. Meletakkan jawatan Menteri Luar mungkin terlalu berat baginya. Sekurang-kurangnya anak bekas Perdana Menteri ketiga itu wajarlah meminta maaf. Mengapa Hishammuddin Hussein perlu meminta maaf kepada rakyat Malaysia? Ini penjelasan dari saya.

Pertama, masakan sebagai Menteri Luar, Hishammuddin tidak sedar bahawa China telah melakukan banyak kali pencerobohan ke dalam perairan Malaysia di Sarawak yang diiktiraf oleh undang-undang antarabangsa sebagai perairan negara kita?

Kedua, sebagai Menteri Luar, tidak mungkin Hishammuddin tidak tahu bahawa China tidak mengiktiraf Zon Ekonomi Eksklusif Malaysia. Tidak munasabahlah untuk kita rakyat biasa perlu memberitahu Hishammuddin bahawa kebanyakan telaga minyak, pelantar minyak, sumber pertoleum dan gas asli Malaysia yang dicarigali oleh Petronas berada di dalam Zon Ekonomi Eksklusif negara kita?

Ketiga, masakan Menteri Luar, Hishammuddin cepat lupa bahawa kuasa besar China sekarang mendakwa hampir keseluruhan Laut China Selatan adalah miliknya. Malaysia juga menuntut beberapa kepulauan di Laut China Selatan ini. Bagaimana kita hendak dipandang bermaruah oleh China jika Malaysia jadi adik kecil kepada abang besar China?

Keempat, Hishammuddin sebagai Menteri Luar tentu seorang menteri yang cerdik dan arif tentang sejarah. Hampir 60 tahun lalu, iaitu pada tahun 1961 telah diadakan Persidangan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (“ non-aligned movement”) di Bandung, Indonesia. Pemimpin-pemimpin penting Asia seperti Presiden Sukarno, Perdana Menteri Jawaharal Nehru, Chou En Lai telah hadir dalam persidangan itu dan mengasaskan pergerakan negara-negara berkecuali itu. Apa yang Menteri Luar Malaysia, Hishammuddin ucapkan di Beijing baru-baru ini dan dilapor ke seluruh dunia adalah bertentangan dengan dasar berkecuali yang dipegang oleh Malaysia sebagai teras asas dasar luar negara Malaysia.

Kelima,Hishammudin Hussein tentu masih ingat bahawa pertubuhan ASEAN telah dibentuk lebih kurang 50 tahun yang lalu sebagai suatu zon yang aman, bebas dan berkecuali (“Zone of Peace, Freedom and Neutrality”) atau ringkasnya ZOPFAN. Prinsip ZOPFAN ini secara tepatnya dibentuk pada tahun 1967. Antara pelopornya ialah tiga orang menteri luar di Asia Tenggara, iaitu Tun Abdul Razak (Malaysia), Adam Malik (Indonesia) dan Carlos Ramulo (Filipina). Jadi, Hishammuddin Hussein janganlah rosakkan prinsip ZOPFAN yang penting ini yang telah berdekad-dekad menolong menjadikan rantau Asia Tenggara ini kawasan yang aman.

Sebagai Menteri Luar Malaysia, tentunya Hishammudin tidak perlu diingat-ingatkan bahawa di rantau Asia Tenggara inilah kemungkinan besar sengketa ketenteraan antara Amerika Syarikat dengan China akan berlaku. Sebarang provokasi yang tidak terkawal akan membawa konflik peperangan di rantau ini.

Jadi, ingatlah bidalan Melayu. " Kerana pulut santan binasa". Kita tidak mahu kerana mulut Menteri Luar kita yang tidak cermat, Malaysia akan terheret ke dalam sengketa dua kuasa besar Amerika Syarikat dan China.

Hassan Abdul Karim

Ahli Parlimen Pasir Gudang

3 April 2021 (Sabtu)

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/suatu-pandangan-kisah-hishammuddin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentasan 861 Panas Malaysia Dihina Hishammuddin Hussein Di China

Rentasan 861 Panas Malaysia Dihina Hishammuddin Hussein Di China

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 183 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8611 ISTILAH ABANG BESAR ANCAM KEDAULATAN NEGARA 2 SIAPA KLUSTER APIT LEMPANG DAN KLUSTER BROKER 3 DAP NAFI EKSTREMIS 4 APABILA KHUTBAH MENYELEWENG DARIPADA FAKTA
Jangan Cakap Beretorik Jika Mahu Parti Melayu Bersatu Kata Hishammuddin

Jangan Cakap Beretorik Jika Mahu Parti Melayu Bersatu Kata Hishammuddin

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 164 hits
KUALA LUMPUR Ketua Umno Bahagian Sembrong Hishammuddin Hussein meminta semua pihak tidak beretorik jika mahu parti Melayu bersatu bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 Beliau berkata masih ada masa untuk semua pihak berbincang dan memikir...
Anwar Ibrahim Komen Abang Besar Menteri Luar Yang Lalu Telah Memberi

Anwar Ibrahim Komen Abang Besar Menteri Luar Yang Lalu Telah Memberi

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 267 hits
KENYATAAN MEDIA 4 April 2021 Kerajaan Perikatan Nasional tampaknya telah tersalah langkah dalam banyak hal penting negara dan kadarnya terus memuncak naik Tanpa pengimbangan dari institusi Parlimen dan sikap kebertanggungjawaban pada badan ...
Usir Diplomat Korea Utara Demi Lindungi Kedaulatan Malaysia Hishammuddin Tun Hussein

Usir Diplomat Korea Utara Demi Lindungi Kedaulatan Malaysia Hishammuddin Tun Hussein

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 319 hits
Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata tindakan itu turut dibuat seiring Artikel 9 Konvensyen Vienna mengenai Hubungan Diplomatik 1961 Usir diplomat Korea Utara demi lindungi kedaulatan Malaysia Hishammuddin Tindakan Malay...
Menteri Umno Ikut Cakap Muhyiddin Wak Jahid Kena Game Hahaha

Menteri Umno Ikut Cakap Muhyiddin Wak Jahid Kena Game Hahaha

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 367 hits
Cerita dongeng wak jahid nampaknya dimalukan secara berjemaah oleh kluster menteri umno Mereka lebih memilih untuk bersama muhyiddin untuk memulihkan negara daripada mengikut telunjuk politik wak jahid yang dilihat berkepentingan individu O...
Hisham Ungkapan Abang Untuk Menteri Luar China Tak Rujuk Hubungan Dua Hala

Hisham Ungkapan Abang Untuk Menteri Luar China Tak Rujuk Hubungan Dua Hala

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 237 hits
Selepas dikritik sejumlah pihak Menteri Luar Negeri Hishammuddin Hussein tampil menjelaskan bahawa panggilan abang yang diungkapnya bukan merujuk kepada hubungan dua hala antara Malaysia dan China Sebaliknya dia berkata ungkapan tersebut me...
Hiburan Ada Yang Kata Anak Saya Anak Luar Nikah Wawa Zainal Kongsi Kisah Suka Duka Bergelar Isteri Dan Artis

Hiburan Ada Yang Kata Anak Saya Anak Luar Nikah Wawa Zainal Kongsi Kisah Suka Duka Bergelar Isteri Dan Artis

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 376 hits
Pelakon Wawa Zainal dan suami Aeril Zafril yang kini bergelar usahawan berkata mereka berdua pernah mengalami detik sukar ketika awal perkahwinan View this post on InstagramAdvertisementIni berikutan kontroversi di mana peminat hanya menget...
Duta Besar Malaysia Bertemu Junta Menteri Luar Perlu Jelaskan

Duta Besar Malaysia Bertemu Junta Menteri Luar Perlu Jelaskan

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 162 hits
Pada 8 April 2021oleh PENTADBIROleh Majlis Setiausaha Pakatan HarapanMajlis Setiausaha membaca laporan media berkenaan pertemuan Duta Besar Malaysia ke Myanmar Datuk Zahairi Baharim dengan Menteri Elektrik dan Tenaga Myanmar Aung Than Oo pa...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional