Suami Sedia 7 Nafkah Wajib Ini Dulu Jangan Ungkit Duit Isteri Bekerja Melainkan Rileks Media


Kebanyakan isteri sekarang bekerja demi membantu ekonomi keluarga. Walau isteri bekerja, ada situasi yang suami tak boleh sentuh perihal wang gaji isteri. Sebabnya keperluan memberi nafkah tetap jadi tanggungjawab suami.
Ini yang diulas oleh Dr Hasiba Kamaruddin yang mana ilmu ini telah disampaikan oleh Pn Siti Shamsiah, ketika beliau mendengar topik pagi di IKIM FM.
Yang mana ada 7 nafkah wajib suami penuhi selagi wanita yang tinggal disisinya masih bergelar isterinya.
Begitupun, beliau turut berkongsi kisahnya semasa menjadi isteri yang bekerja. Bilakah masa wang gaji itu boleh disentuh untuk bantu suami. Ada 4 situasi yang dikongsikan oleh Dr Hasiba.
7 Nafkah Wajib Suami Sediakan Untuk Isteri
Topik IKIM.fm pagi ini mengenai Undang – Undang Keluarga Islam di Malaysia sangat kena dengan perkara yang saya hendak tulis sejak beberapa minggu lepas.
Pn Siti Shamsiah, Pegawai Penyelidik Kanan Pusat Syarak IKIM menjawab soalan pendengar yang ingin meminta cerai kerana campur tangan mertua yang menyebabkan suaminya tidak membayar nafkah kepadanya.
Pn Siti menekankan pendengar itu perlu menyelesaikan hal nafkah itu terlebih dahulu dan kemudian uruskan masalah mertua. Penceraian bukan penyelesaiannya. Pn Siti menyambung lagi bahawa suami WAJIB menyediakan perkara – perkara utama kepada isteri iaitu:
1. Rumah
Tak kira lah lah sewa atau beli, asalkan mengikut kemampuan suami. Saya pernah mendengar ceramah Prof Harlina Siraj yang menceritakan kalau suami mampu beli rumah teres sahaja untuk isteri, ia jauh lebih baik dari rumah banglo atas bukit yang dibeli isteri.
2. Makan Minum
Prof Har pernah bercerita tentang kisah dia masa mula – mula berkahwin dulu. Dia akan senaraikan shopping list dan setiap kali hujung bulan, dia akan ambil shopping list itu dan pergi shopping barang dapur.
Maknya melihat saban bulan Prof Har berbuat demikian sehinggalah suatu hari maknya berkata, “Salah ni apa yang Har buat. Makan minum ini tanggung jawab suami. Biar dia buat.”
Sejak hari itu, suami Prof Har mengambil alih tugas itu dengan duitnya sendiri dan beliau masih ingat bagaimana besarnya hati suaminya menceritakan kejayaannya membeli barang dapur untuk keluarga, “Abang dah beli telur satu tray. Elok-elok semua telur tu abang pilih. Ikan pun segar – segar.”
Bila melihatkan bahagianya suaminya bila menceritakan itu semua, Prof Har tidak mahu lagi mengambil hak itu dari suaminya. Prof Har sambung, “Kalau suami puan – puan mampu beli kangkung dan ikan kembung, makan lah itu. Berkat insyaAllah.”
4. Pakaian
Ini mungkin peluang untuk suami sama – sama memelihara aurat isteri.
5. Perubatan
Kalau isteri sakit, suami perlu bawa isteri berubat dan membiayai perbelanjaan ini. Kalau zaman sekarang, takaful untuk isteri dan anak – anak itu semua sebenarnya perlu disediakan oleh suami.
6. Perhiasan
Wanita memang tidak asing dengan perhiasan. Suami perlu menyediakan perhiasan untuk isteri. Hud Saleh selalu membeli barang – barang untuk saya berhias tapi tricknya adalah mesti mengikut taste dia,
“Isteri ini adalah perhiasan untuk suami. Mestilah saya beli perhiasan mengikut taste saya supaya menyejukkan mata dan hati saya. Baru sayang dapat pahala, saya pun dapat pahala.”
Isteri, kalau suami mampu beli Zhulian, pakailah. Jangan minta Tiffany pula.
7. Pembantu
Kalau isteri biasa ada pembantu rumah sebelum berkahwin, suami mesti menyediakan pembantu untuknya selepas berkahwin.
Zaman sekarang ini kalau suami tak mampu, cukuplah sediakan wang untuk penjagaan anak, belanja panggil part time maid dan paling penting sekali pembantu semasa dia berpantang selepas melahirkan anak.
Selain itu, suami perlu juga memberi nafkah wang walaupun sedikit untuk isteri setiap bulan. Kalau mampu RM10 pun, itulah yang perlu diberikan.
Beritahu pada isteri, “Ini yang abang mampu, kalau ada rezeki lebih, abang akan tambah.” Isteri, hargailah keikhlasan suamimu itu.
Pn Siti memberitahu bahawa ini adalah ajaran Islam dan kita patut mengikutnya. Sebab apa? Supaya ada KEBERKATAN dalam rumah tangga. Bila ada keberkatan, harmoni dan sejahteralah rumah tangga itu.
Waktu Terbaik Boleh Guna Duit Isteri Bekerja
Habis tu bila nak guna duit isteri yang bekerja?
Saya pernah mendapat soalan ini dari adik – adik yang lebih muda. Lebih – lebih lagi dalam era kedasyatan ekonomi zaman sekarang.
Saya pun pernah bekerja dulu. Bahkan gaji saya memang lebih tinggi dari Hud. Dulu lah. Tapi kami tetap mengamalkan ajaran di atas itu. Duit saya jarang sangat disentuh.
Pun begitu, duit – duit isteri bekerja masih boleh diperlukan dalam situasi begini:
1. Untuk Perbelanjaan Kecemasan Seperti Baiki Atap Rumah
Duit saya semasa bekerja dulu biasanya digunakan untuk perbelanjaan begini – kereta kena sagat, bumper kena langgar motor, tangki air rumah pecah lalu merosakkan atap. Memang jumlahnya besar tapi one-off. Bak kata saya, barang 20 tahun sekali.
2. Untuk Percutian
Isteri boleh berbelanja duit sendiri untuk perbelanjaan pulang ke kampung atau bercuti bersama keluarga. InsyaAllah perbelanjaan begini menggembirakan. Isteri biasanya tak kisah mengeluarkan duit untuk berlibur begini.
3. Untuk Beli Hadiah
Duit isteri boleh digunakan untuk beli hadiah pada suami. Saya jarang beli hadiah pada Hud sebab saya tak tahu nak beli apa.
Tapi kalau saya boleh kongsikan hadiah yang tidak pernah saya lupa beri setiap tahun pada dia adalah satu bahagian kor ban.
Setiap tahun bila tiba raya korban, saya akan ambil dua bahagian dan satunya diniatkan untuk dia. Guna duit saya sebagai hadiah untuk Al Qawam saya yang sentiasa berusaha menyediakan pelbagai benda untuk saya sepanjang kami berkahwin.
4. Bila Nampak Poket Suami Kering, Terutamanya Di Akhir Bulan
Haa masa ini isteri boleh guna duit sendiri untuk tampung makan – minum keluarga sebab duit suami mungkin sudah habis.
Perlu bijak membaca hati suami bila dia nampak kedekut untuk keluarkan duit di akhir bulan tu, faham – fahamlah. Guna duit kita pula.
Yang penting, awal – awal tu beri hak pada suami untuk menjalankan tanggung jawab dia memberi nafkah kepada keluarga.
Prof Har pernah bercerita yang dia selalu buka dompet suaminya sembunyi – sembunyi. Jika tinggal duit seringgit – seringgit dalam tu, dia akan masukkan not RM50. Itulah hadiah untuk suami. Ringankan beban untuknya di masa yang betul.
Kesimpulannya, bagaimana teruknya ekonomi sekarang, jangan campur adukkan gaji isteri dan suami kemudian rancang perbelanjaan keluarga dari situ. Ini bukan cara yang Islam anjurkan.
Biarkan suami urus dulu kewajipan yang dia perlu tunaikan, kemudian barulah isteri datang membantu.
InsyaAllah moga berkat rumah tangga. Amin.
Sumber/Foto : Hasiba Kamaruddin
Sumber : Mingguan Wanita
Source link
The post Suami Sedia 7 Nafkah Wajib Ini Dulu, Jangan Ungkit Duit Isteri Bekerja Melainkan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/suami-sedia-7-nafkah-wajib-ini-dulu-jangan-ungkit-duit-isteri-bekerja-melainkan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Para Isteri Wajib Baca Ini Janganlah Pernah Jerkah Suami Inilah Hukum Menjerkah Suami Menurut Islam Rileks Media

Para Isteri Wajib Baca Ini Janganlah Pernah Jerkah Suami Inilah Hukum Menjerkah Suami Menurut Islam Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 299 hits
Dalam kehidupan Rumah Tangga berjalan sedikit perbedaan pendapat pada suami istri yaitu hal yang wajar dengan kondisi seperti apapun seorang istri mesti memelankan suaranyaketika bicara dengan suaminya walaupun dia mengganggap gagasannya be...
Suami Jagalah Isteri Masa Berpantang Betul Caranya Boleh Lebih Cantik Dari Anak D4ra Rileks Media

Suami Jagalah Isteri Masa Berpantang Betul Caranya Boleh Lebih Cantik Dari Anak D4ra Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 414 hits
Suami tolong jangan ambil mudah dengan keadaan isteri yang berpantang bersa lin jagalah dia Kena faham lepas bersalin isteri sebenarnya baru saja melalui fasa bertarung nyawa antara hidup dan matinya Sebaik isteri anda melahirkan ba yinya t...
Suami C1umlah Kening Isteri Ketika Hendak Pergi Kerja Anda Akan Terk3jut Dengan Kesannya Rileks Media

Suami C1umlah Kening Isteri Ketika Hendak Pergi Kerja Anda Akan Terk3jut Dengan Kesannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 408 hits
Sebelum berangkat bekerja dipagi hari biasakanlah ci um anak dan isteri Anda Dengan begitu ada kebahagiaan yang mereka dapatkan dari ayah tercinta Ci um kening mereka satu persatu dan ci umlah pipi kanan dan kiri mereka dengan penuh kelembu...
Rezeki Bukan Tentang Pandai Cari Duit Tapi Jujur Pada Isteri Siapa Sakitkan Isteri Hidupnya Tak Berkat Rileks Media

Rezeki Bukan Tentang Pandai Cari Duit Tapi Jujur Pada Isteri Siapa Sakitkan Isteri Hidupnya Tak Berkat Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 622 hits
Biasa kita dengar dalam ceramah agama Ustaz pernah menyebut siapa sakitkan hati isteri memang Allah jadikan hidupnya tak berkat tak berjaya kenapa tak berkat Kerana wanita yakni isteri siang malam uruskan keluarga mereka amanah dan anugerah...
Jangan Biar Isteri Kita Kekosongan Dan Keseorangan Baca Pesanan Ustaz Kazim Elias Rileks Media

Jangan Biar Isteri Kita Kekosongan Dan Keseorangan Baca Pesanan Ustaz Kazim Elias Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 355 hits
Disini admin ingin kongsikan kepada pembaca semua rahsia rumahtangga untuk membina keluarga bahagia khas dari Fr Fadzila Hamsah Berikut adalag 50 Tips terbaik membina keluarga bahagia 1 Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik Tan...
Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 628 hits
Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit Semua serba tak cukup Terasa dunia ni sempit Dah usaha macam macam Semua cara dah buat Hati pun resah dan rasa nak marah Abang ada ibubapa lagi ke Mak ayah saya dah tiada Abang ada isteri tak Ada...
9 Artis Lelaki Yang Dulu Rock Habis Kini Bergelar Pendakwah Yang Last Tu Paling Femes Gitaris Tersohor Rileks Media

9 Artis Lelaki Yang Dulu Rock Habis Kini Bergelar Pendakwah Yang Last Tu Paling Femes Gitaris Tersohor Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 568 hits
Tahun demi tahun industri seni kini memperlihatkan peningkatan golongan selebriti yang tampil dengan penghijrahan ke arah kebaikan Tidak kira lelaki mahupun wanita penghijrahan mereka wajar dijadikan contoh kepada rakan selebriti yang masih...
Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 532 hits
Melihat lalat seekor dua berterbangan di ruang dapur saat kita buat persiapan memasak atau menghidang makanan memang geram dibuatnya Tahu tahu sahaja si lalat ni tajam betul deria baunya Hendak di sembur dengan racun serangga terasa tidak s...
Doa Yang Sangat Mustajab Untuk Suami Dan Anak Anak Yang Panas B4ran Ibu Ibu Kena Amalkan In Syaa Allah Rileks Media

Doa Yang Sangat Mustajab Untuk Suami Dan Anak Anak Yang Panas B4ran Ibu Ibu Kena Amalkan In Syaa Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 536 hits
Masalah sikap panas b4ran atau cepat melenting suami terhadap isteri dan anak anak memang tidak dapat dielakkan pada mana mana rumahtangga yang aman Sudah menjadi lumrah hidup Bak kata perpatah melayu Sedang lidah lagi tergigit Tetapi sikap...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci