Suami Ambil Cakna 5 Benda Ni Walau Nampak Remeh



Bismillah
Aku menulis ni bukan sebab aku kaunselor rumahtangga atau orang yang pakar. Jauh sekali sebagai orang yang makan garam dulu dari korang. Aku menulis ini sebagai summary dari apa yang aku baca, perhati dan dengar dari kehidupan sekeliling aku
Aku mingle around dengan ramai orang termasuk golongan berbeza usia, berbeza jantina,lain-lain bangsa, dan lain-lain agama. Aku dengar apa cerita mereka, aku dengar apa komen mereka.
1. Family Time

Nama pun FAMILY TIME. Jadi buat lah apa-apa aktiviti yang melibatkan ahli keluarga. SAY BIG NO to phone and tv. Kalau mampu, keluarlah. Bercuti ke apa. Kalau tak, jalan-jalan ke mall, do some groceries shopping atau ke taman pun tak pe. Kalau tak mampu sangat pun, family time di rumah pun takde hal. Create an environment that belongs to family dalam rumah macam isteri lipat kain while suami riba anak sambil bacakan buku atau apa saja. Dan jangan dilupa, solat berjemaah dan makan bersama pun antara family time yang sangat berharga walaupun hanya ambil masa 10-15 minit saja.
Family time means togetherness. Bukan isteri berkitai di dapur, suami sila panggung di depan tv dan anak di dalam bilik dengan phone. NO BIG NO! Everyone must sit together and do activities together. Kalau isteri memasak, suami dan anak tunjuklah muka di dapur. Kalau suami tengah basuh kereta di porch, isteri mungkin boleh siram pokok bunga di halaman dan anak boleh mandi kolam di tepi halaman. Kata kuncinya adalah BERSAMA.

2. Tolong Libatkan Diri Dalam House Chores

Suami-suami yang budiman, melibatkan diri dalam kerja-kerja rumah tak menjadikan kau pondan atau dayus langsung. Malah kau akan dianggap hero oleh isteri. Anak-anak pun akan pandang kau sebagai idola.
Tak salah pun kalau kau nampak kuali yang lepas isteri kau masak sarapan tadi berendam dalam sinki, kau tolong basuhkan. Mesin basuh dah panggil, kau tolong sidaikan. Kau nampak tong sampah dah penuh, kau tolong ikatkan dan letak di luar...Nanti nak keluar bawa turun atau bawa ke tong depan. Sila ada common sense.
Jangan sekali-sekali dalam kepala otak kau ada assumption: Takpe...Kalau aku tak buat, sure bini aku akan buat punya…
Untuk pengetahuan, seorang isteri ni dia akan cuba yang terbaik untuk buat semua benda. Tapi kalau kau tiba-tiba nampak kuali goreng bihun pagi tadi dalam sinki lagi, tu maknanya memang dia tak sempat nak basuh sangat la tu. Dia bukan pemalas. Dia tak sempat. Tak mampu nak juggle dengan banyak benda dalam satu masa. 

3. Bangun Awal Pagi

Ini paling basic kut~ Kau tahu tak isteri kau bangun pukul berapa? Tak tau kannnnnnnnnnnnn! Aku cabar suami-suami sekalian try lah bangun sama waktu dengan isteri dan tengoklah apa yang mereka buat. Ketahuilah di saat kau sedap berselimut di awal pagi, mereka mungkin berpeluh sebab memasak makanan dan menyediakan bekal untuk kau dan anak-anak. Di sudut yang lain, mesin basuh sudah memanggil minta dikeluarkan kain baju untuk disidai. 
Jadi, para suami sekalian - Di sinilah bantuan kau diperlukan. Kalau kau tak tahu nak memasak atau tak tahu nak tolong apa, tolong sidai baju tu sangatlah besar ertinya. Sambil-sambil tu boleh je kemas-kemaskan mainan anak yang bersepah di depan tv tu. At least tinggalkan rumah dalam keadaan lapang akan melapangkan fikiran kau dan isteri kau sebaik balik dari kerja petangnya nanti. Isteri kau tu sebenarnya sangat rushing mengejar waktu sebelum anak bangun (sebab kalau anak bangun, dia tak boleh buat apa. Kena layan perangai pagi-pagi dia je) dan juga mengejar waktu nak ke pejabat. Kalau dia full time housewife pun, tak bermakna kau boleh serah semua kerja kat dia sebab dia pun manusia juga, dan apa yang dia buat tu adalah untuk kau dan anak-anak. So no harm untuk kau bangun awal pagi tolong dia sebab dia dah berkorban untuk kau.
Kalau dah selesai, tak salah kalau solat subuh berjemaah. Kan sweet macam tu? Ini tak...Tiap-tiap pagi bini yang kejutkan. Malulahhhh~

4. Anak 

When you decide to have child, it's a bilateral responsibilities. Tanggungjawab suami bukan takat cukupkan keperluan fizikal (makan pakai) anak semata-mata. Tapi kolam emosi dia juga perlu diisi. Kau pernah tengok anak menangis bila kau bangun atau hilang pergi jamban sekejap? Hah itu bukan sebab dia nak duit kau. Tapi dia nak keberadaan (presence) kau.
So sebagai seorang ayah yang mithali dan seorang suami yang macho, tak salah malah digalakkan kau ada dengan anak di saat mungkin isteri kau nak mandi, nak solat atau waktu yang dia ada kerja sekejap. Kadang-kadang dia nak baring 10 minit je tanpa gangguan di bilik. Bagi la can kannn~ Hahahah. Sebab kau tak pernah tahu macam mana isteri kau jadi sotong mengasuh anak di saat kau tidur lepas kenyang makan tengahari. Kehkehkeh!
Come on, guys! You can be better than that!
Aku memang respect gila pada ayah-ayah di luar sana yang boleh handle anak (macam suami aku lah. Eh tiberrr puji suami aku) dari sekecil-kecil benda macam suap makan sampailah ke tukar pampers dan tidurkan anak. Tahniah dan korang dah buktikan korang memang great contributor dalam share keibubapaan :)

5. Hormat Dengan Masa

Pepatah Arab ada menyebut; Masa ni memotong macam pedang. Nak bagitau yang masa ni sangat pantas. Kalau hang tak mendahului dia, dia akan mendahului hang dan akan meninggalkan (memotong) hang dalam kerugian, kesakitan dan kepedihan. Yelah...Masa mana boleh putar balik, kan?
Oleh itu, hormatilah masa dengan solat di awal waktu, be punctual, well-plan your activities dan urus apa-apa yang melibatkan masa, menunggu atau apa saja dalam aktiviti seharian dengan baik. Contohnya hari tu kau terpaksa balik lambat sebab banyak kerja di pejabat, tolong inform isteri awal-awal supaya dia boleh atur masa dia untuk balik on time, supaya tak delay ambil anak, dan bblablabla..Benda tu (bagitahu awal-awal yang kau balik lewat) akan beri kesan berantai pada pandangan dan aktiviti seorang isteri sebab dia macam dah nampak apa yang dia nak buat at least 30 minit ke depan.
Selain itu, kalau nak keluar ke balik kampung ke ape- Give time to her to prepare. Orang perempuan ni tak suka benda yang kelam kabut ni. Contohnya nak pergi bercuti esok, kau baru bagitahu dia petang ni. Mana dia nak siapkan baju anak, baju kau orang berdua lagi. Kalau ada anak kecil, nak kena bawa alat masak segala lagi (aku lah tu). Kau tahu ape? Tahu JOMMMMMMMM je. No. Salah tu. Kalau kau tak boleh tolong dia bersiap, tolong bagi dia masa pun cukup lah :)

Demikian 5 perkara yang seorang suami boleh tengok dengan detail demi kebaikan bersama. Kalau kau sokong isteri dalam 5 bab ni, Insya Allah mental burden dia akan berkurangan malah hormon kegembiraan dia akan meningkat. Pernah dengar; Happy Wife, Happy Life? Hah inilah dia~ Kau tak perlu mandikan dia dengan harta dan wang ringgit. Cukup dengan ada bersama dia, bantu, sokong dan sayang dia, Insya Allah gembira.

Aku bukan kaunselor rumahtangga ya. Aku pun struggle tapi selalu optimis dengan hubungan. There're always rooms for improvement. Semoga kita semua terus belajar, menerima dan bekerjasama dalam melayari bahtera rumahtangga menuju ke syurga.

Dhiya
Terus belajar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dhiyadahlia.blogspot.com/2019/08/suami-ambil-cakna-5-benda-ni-walau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nampak Isteri Hilang Manja Makin Menyinga Suami Kena Cepat Ambil Hati Isteri

Nampak Isteri Hilang Manja Makin Menyinga Suami Kena Cepat Ambil Hati Isteri

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 341 hits
Ramai sangat yang selalu tanya macam mana nak jadi ibu yang baik Macam mana nak hilangkan baran dan seumpamanya pada anak anak kan Kepada ibu bapa anda kena faham jangan terlalu mencari kesempurnaan tetapi carilah kebahagiaan dan kegembiraa...
Suami Nampak Tenang Tak Ada Anak Kenyataannya Dia Juga Simpan Hasrat Nak Jadi Ayah

Suami Nampak Tenang Tak Ada Anak Kenyataannya Dia Juga Simpan Hasrat Nak Jadi Ayah

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 397 hits
Seringkali apabila bercerita tentang rezeki dikurniakan zuriat biasanya kaum wanita lebih sensitif dan mengharapkan untuk mengandung Sebenarnya dalam dia suami juga menyimpan impian dan keinginan yang sama Mereka lebih tabah dan tenang kera...
5 Alasan Mengapa Cowok Yang Hobi Traveling Adalah Calon Suami Idaman Cobain Dulu Deh

5 Alasan Mengapa Cowok Yang Hobi Traveling Adalah Calon Suami Idaman Cobain Dulu Deh

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 532 hits
Cowok yang suka traveling itu keren banget dan bakalan bikin kamu klepek klepek deh
Pergi Dengan Kebahagiaan Isteri Meninggal Selepas Bersalin Suami Kongsi Foto Arwah Seakan Senyum

Pergi Dengan Kebahagiaan Isteri Meninggal Selepas Bersalin Suami Kongsi Foto Arwah Seakan Senyum

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 340 hits
Proses kelahiran meletakkan pelbagai risiko buat ibu Ada ibu ibu terpilih menemui Maha Pencipta semasa bersalin pergi saat berjuang melahirkan zuriat adalah sesuatu yang amat mulia Perkongsian daripada bapa ini pasti mengundang air mata Tid...
Wanita Depress Lepas Cerai Dengan Suami Tamatkan Nyawa Dengan Bakar Diri

Wanita Depress Lepas Cerai Dengan Suami Tamatkan Nyawa Dengan Bakar Diri

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 351 hits
Sebab itulah pentingnya sokongan dari orang sekeliling terutamanya keluarga dan rakan rakan Sesiapa sahaja boleh kemurungan lebih lebih kalau seseorang tu selalu stress overthinking dan tak ada yang ambil berat tentang mereka Itulah yang di...
Mengaku Sayang Jatuhlah Ego Tapi Ini Apa Suami Buat Jadi Bukti Cintakan Isteri

Mengaku Sayang Jatuhlah Ego Tapi Ini Apa Suami Buat Jadi Bukti Cintakan Isteri

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 303 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Berangan Nak Kahwin 2020 Tapi Takde Bakal Suami

Berangan Nak Kahwin 2020 Tapi Takde Bakal Suami

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 353 hits
Merancang mahu mendirikan rumah tangga pada tahun depan Elizabeth Tan memberitahu kerana tarikh yang cantik pada 20 Febuari 2020 membuatnya berangan mahu The post appeared first on
Memang Tak Perlu Sua Dada Tapi Banyak Yang Suami Boleh Bantu Jika Isteri Menyusu Badan

Memang Tak Perlu Sua Dada Tapi Banyak Yang Suami Boleh Bantu Jika Isteri Menyusu Badan

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 404 hits
Menyusukan anak bukanlah tugas mudah Ibu akan mengalami letih badan serta gangguan emosi Perlu sentiasa diberikan sokongan dan perhatian dari suami Jika isteri mengalami kemurungan kerana tidak cukup rehat ia memungkinkan kepada terjadinya ...
Sebelum Terjadi Mutilasi Prada Dp Dan Vera Oktaria Diduga Sempat 2 Kali Berhubungan Suami Istri

Sebelum Terjadi Mutilasi Prada Dp Dan Vera Oktaria Diduga Sempat 2 Kali Berhubungan Suami Istri

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 263 hits
Fakta fakta baru terkait mutilasi Vera Oktaria oleh pacarnya sendiri Prada Deri Permana alias Prada DP akhirnya terungkap Gedung Pengadilan Militer I 04 Jakabaring Palembang Sumatera Selatan yang menjadi saksinya Dalam dakwaan yang dibacaka...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api