Stressnya Hidup Satu Ketika Dulu


Stressnya Hidup Satu Ketika Dulu.  Sedar tak sedar, 23 Mei yang lalu, usia perkahwinan kami dah mencecah angka 23 tahun. Alhamdulillah moga terus berpanjangan hingga ke akhir hayat kami.  Macam-macam suka duka, ujian yang dah kami lalui.  Kata orang bila dah menginjak 20 tahun, bolehlah dikategorikan sebagai fasa yang selesa, masing-masing dah faham perangai masing-masing. 
Semenjak anak-anak tak ada di rumah ni, bila cuti ambil masa buat 5's di rumah.  Buat sikit-sikit. Banyak juga barang-barang yang dah dibuang. Ada banyak lagi nak kena asingkan.  Bukan sahaja rumah nak kena 5's, chat dalam wasap dan email ni pun kena buat 5's juga. Sambil-sambil baca chat antara akak dan en suami yang masih akak simpan, Ya Allah rasa stressnya hidup masa anak-anak masih dalam fasa sekolah rendah dan menengah.  Sibuk seharian mencari duit, menguruskan persekolahan anak-anak, menguruskan makan pakai anak-anak.  
Sekarang ni masing-masing dah menginjak dewasa, meninggalkan alam persekolahan. Pertama dan kedua dah memasuki fasa tertiari, yang ketiga akan menyusul tahun hadapan, tinggallah si kecil peneman di rumah.  Panjang lagi masa nak habiskan persekolahan.  Memang sangat berbeza sekarang ni. Sekarang ni lebih tenang dan lebih teratur jadual harian.
Bagaimana Menangani Masa dengan Anak-anak dan Kerja RumahAkak bukan yang terbaik untuk memberi tunjuk ajar. Akak pun kadang-kadang tergelincir dalam menangani masa dengan anak-anak, tambahan lagi sebagai ibu bekerja, memang masa sangat terhad. Apa yang akak kongsikan di sini adalah berdasarkan pengalaman akak sendiri, yang baik korang boleh follow yang tidak sesuai abaikan saja.


Komunikasi Dengan PasanganPada akak, komunikasi dengan pasangan sangat penting. Masa anak-anak kami membesar, akak dan suami sama-sama bekerja dalam bidang yang berbeza. Mujur masa kerja akak agak fix juga ikut office hour jadi bolehlah buat anggaran masa keluar rumah, balik rumah dan sebagainya.
Berbeza dengan en suami, walaupun bekerja 9-5 tapi ada masanya terpaksa lebih lama berada di pejabat sekiranya ada isu-isu penting yang perlu diselesaikan.  Masa inilah sebagai ibu kenalah ambil peranan sementara uruskan anak-anak.


Komunikasi Dengan Anak-anakSelain daripada komunikasi dengan pasangan, komunikasi dengan anak-anak juga penting.  Anak-anak kena faham kenapa ada ketika kita kelam kabut mengejar masa, ada ketika kena skip waktu makan atau waktu rehat atas keperluan perkara lain.


Boleh BerdikariKorang jangan tak tahu, akak ni tak pandai tau drive kereta manual.  Awal-awal lagi dah memang pesan kat en suami, kalau nak suruh akak drive kereta, kena pastikan kereta auto. Tahun pertama dan kedua perkahwinan, en suami yang kena pandu ke sana ke mari, kadang-kadang akak gunakan pengangkutan awam sahaja ke tempat kerja. 
Masuk tahun ke tiga baru boleh tukar kepada kereta auto, maka bermulalah episod pandu sendiri ke tempat kerja. Awalnya kekok juga sebab selepas lulus ujian memandu, amat jarang sekali akak pandu sendiri. Tapi gagahkan juga bila fikirkan anak-anak. Ya...anak-anak selalu jadi pemangkin ibu untuk tidak takut mencuba !
Sampai sekarang, tak jadi masalah kalau diminta memandu ke mana-mana. Alah bisa tegal biasa kata pepatah Melayu. Kerja pun jadi lebih mudah.


Uruskan Ikut KepentinganBuat apapun, fikirkan dulu mana yang penting. Pesanan pada diri sendiri. Bila ada anak-anak, keutamaan kami ialah asas pendidikan anak-anak.  Dari seawal 4 tahun kami dah bersedia dengan jadual anak-anak. 
Tambah 'pack' jadualnya bila anak-anak menginjak ke sekolah rendah.  Kadang-kadang tak sempat mandi pun lepas balik kerja terus uruskan kelas anak-anak, solat pun singgah di kedai makan saja.  
Walaupun ada terdengar komen-komen yang tak berapa sedap tapi kami buat tak tahu sahaja. Alhamdulillah hasilnya walaupun tidak hebat tapi kami sangat-sangat bersyukur. Sekurang-kurangnya bekalan inilah yang boleh anak-anak gunakan untuk masa hadapan mereka.  


Saling BekerjasamaAntara akak dan en suami, kami ada kecekapan masing-masing.  Bahagian urus rumah biasanya akak akan buat. En suami selalu membantu bahagian dapur. Hahaha...en suami ku memang pandai memasak. Bagitahu sahaja menu apa yang nak, kalau ada kesempatan memang dia akan buat.
Urusan beli barang-barang dapur pun biasanya en suami yang akan buat dahulu.  Sampai sekarang pun biasanya  tugasan masak memasak ni en suami yang mendahului, akak follow ja.  Bila anak-anak dah fasa membesar, memang seronok masak-masak di rumah, semua suka makan.


Jangan Tinggal Solat dan Terus Berdoa pada AllahIni yang paling penting. Sibuk macamanapun jangan sesekali tinggal 5 waktu ni.  Tak susahpun.  Saling ingat mengingati untuk sama-sama berdoa supaya dipermudahkan urusan setiap hari dan di beri kesihatan baik. Seboleh mungkin cuba pastikan kita dan anak-anak mengaji sehari satu page Al-Quran.  Korang akan rasa tenang ja walaupun tengah serabut.
Rasanya setakat ini ja la kot yang akak boleh kongsikan.  Yang baik bolehlah korang follow, yang tak sesuai tu abaikan. Jadikan target setiap hari mesti ada satu kebaikan yang korang buat.


 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.azirahman.com/2022/10/stressnya-hidup-satu-ketika-dulu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skenario Sambo Terbantahkan Ketika Anak Buah Lihat Cctv Bang Ini Joshua Masih Hidup

Skenario Sambo Terbantahkan Ketika Anak Buah Lihat Cctv Bang Ini Joshua Masih Hidup

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 123 hits
Empat orang yang melihat rekaman itu mengaku kaget dengan kejadian sebenarnya Mereka tidak menyangka bahwa kronologi yang sebelumnya mereka ketahui dari Kapolres Kombes Budhi Herdi dan Karopenmas Divhumas Polri Brigjen Ramadhan ternyata tid...
Pertambahan Progesteron Ketika Hamilan Sebabkan Dinding Urat Jadi Bengkak Punca Sembelit

Pertambahan Progesteron Ketika Hamilan Sebabkan Dinding Urat Jadi Bengkak Punca Sembelit

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 111 hits
Kehamilan boleh menjadi suatu yang membebankan bagi sebahagian wanita kerana pelbagai perubahan yang dirasai pada tubuh Kadangkala perubahan ini akan mengubah penampilan mereka dan juga mengakibatkan kesakitan Pendarahan adalah antara masal...
Gebu Gebas Individu Sebar Wajah Bilal Di Tiktok Ambil Gambar Curi Ketika Di Kaunter Kerajaan

Gebu Gebas Individu Sebar Wajah Bilal Di Tiktok Ambil Gambar Curi Ketika Di Kaunter Kerajaan

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 172 hits
Penantian peminat selebriti dan usahawan terkenal Noor Neelofa yang menantikan pendedahan wajah anak sulungnya itu akhirnya tertunai Menerusi satu portal hiburan seorang individu telah memuat naik foto anak Neelofa dan juga Haris Ismail iai...
Netizen Dakwa Makin Seksi Amp Daring Ketika Berlakon Lepas Cerai Ini Jawab Nad Zainal

Netizen Dakwa Makin Seksi Amp Daring Ketika Berlakon Lepas Cerai Ini Jawab Nad Zainal

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 148 hits
Sedia maklum pada 3 September yang lalu pelakon jelita Nad Zainal telah membuat satu pengumuman yang mengejutkan ramai pihak apabila dia mengesahkan dirinya sudah berpisah dengan Faliq Bagaimanapun sehingga kini Nad enggan berkongsikan punc...
Hiburan Jadi Punca 13 Kereta Kemalangan Driver Range Rover Didakwa Anak Vip Berlumba Haram Ketika Mabuk

Hiburan Jadi Punca 13 Kereta Kemalangan Driver Range Rover Didakwa Anak Vip Berlumba Haram Ketika Mabuk

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 113 hits
Seorang wanita telah tampil membuat satu pendedahan di Twitter tentang punca adiknya terlibat dalam kemalangan di Lebuh Raya Persekutuan Menurut wanita terbabit adiknya telah menerima rawatan di Hospital Shah Alam namun hanya mengalami kece...
Penunggang Motosikal Rempuh Kereta Ketika Berlumba Haram Kepala Dilanggar Rakan Sendiri

Penunggang Motosikal Rempuh Kereta Ketika Berlumba Haram Kepala Dilanggar Rakan Sendiri

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 328 hits
Penunggang motosikal rempuh kereta ketika berlumba haram kepala dilanggar rakan sendiriTular di media sosial semalam video menunjukkan seorang penunggang motosikal terbabit dalam kemalangan di Lebuh Raya Utara Selatan berdekatan RnR Pagoh B...
Dollah Bersyukur Ikat Harimau Selatan 0 0 Ketika Pemainnya Hilang Tumpuan

Dollah Bersyukur Ikat Harimau Selatan 0 0 Ketika Pemainnya Hilang Tumpuan

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 112 hits
KUANTAN Datuk Dollah Salleh tidak menjangkakan aksi perlawanan Sri Pahang FC dengan Johor Darul Ta zim malam tadi akan diteruskan selepas ditangguhkan selama 95 minit Bekas pemain kebangsaan itu berkata berdasarkan keadaan hujan dan padang ...
Ketika Pm Menghadap Agong Menteri Ini Dakwa Majoriti Kabinet Tak Setuju Pru 15 Tahun Ini

Ketika Pm Menghadap Agong Menteri Ini Dakwa Majoriti Kabinet Tak Setuju Pru 15 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 200 hits
DANIAL HAKIMKetika Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menghadap Yang di Pertuan Agong seorang menteri mendakwa majoriti jemaah menteri sebelum itu telah memberi pandangan kepada Perdana Menteri supaya Pilihan Raya Umum ke 15 tidak diadakan tahu...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional