Stres Bayi Kuat Mengamuk Menangis Mama Papa Cuba Buat Aktiviti Berjadual


Stres juga mama papa terutamanya yang baru kali pertama. Anak kuat mengamuk & menangis, tak tahu apa yang tak kena. Mulalah perkenalkan anak rutin.
Bagi bayi, setiap hari ialah penuh dengan perkara baru yang menyeronokkan dan perlu diteroka. Tahukah anda, menetapkan rutin berjadual rutin kepada bayi akan menjadikan mereka anak yang lebih tenang dan mudah diurus?

utin juga membantu bayi untuk melalui perubahan-perubahan besar dalam hidup mereka. Teruskan rutin bayi walau pun dalam situasi yang berlainan seperti dalam pertukaran pengasuh, perpindahan rumah dan sebagainya.
MENETAPKAN JADUAL RUTIN
Bagi bayi baru lahir, mereka masih belum tahu tentang siang dan malam. Maka rutin akan membantu mereka menetapkan circadian rhythm iaitu jam biologi yang terdapat pada bayi baru lahir yang membantu mereka mengenal pasti siang dan malam.
Namun ia tidak bermakna anda perlu menyusukan mengikut masa yang tetap walau pun dia sudah menangis kelaparan atau mengelakkan dia tidur di luar waktu tidur yang dijadualkan. Bayi terlalu kecil untuk mengikuti jadual seperti remaja yang tinggal di asrama!
Jangan mulakan terlalu awal. Susukan dan tidurkan mereka mengikut keperluan. Mulakan sedikit demi sedikit. Apa yang boleh anda lakukan pada sebulan pertama ialah dedahkan bayi kepada cahaya matahari selepas dia bangun dan gelapkan bilik apabila tiba waktu tidur pada waktu malam supaya dia boleh mengenal siang dan malam.

USIA 4-6 MINGGU
Pada usia empat hingga enam minggu, mama dan papa boleh mula perkenalkan rutin tidur kepada si manja. Caranya ialah dengan memandikan, memberikan susu dan malapkan pencahayaan dalam bilik dan biarkan bayi tidur. Jangan bimbang bila bayi bangun tiga jam kemudia kerana ia mengambil masa dan bayi masih kecil. Sekurang-kurangnya mereka belajar tentang rutin atau cue yang berkaitan dengan waktu tidur mereka.
USIA 3 BULAN-5 BULAN
Pada usia ini, bayi sudah mula bermain dengan permainan dan masih menyusu. Jadi, untuk membantu anda menetapkan masa tidur, menyusu dan bermain. Misalnya selepas mandi pagi, bayi disusukan dan tertidur seketika sebelum bangun semula selepas satu jam untuk bermain. Anda boleh membuat catatan waktu dan mood bayi ketika melakukan aktiviti ini. Ini membantu anda menetapkan rutin jika bayi kelihatan selesa dan mempunyai mood yang baik.
USIA 7 BULAN
Apabila rutin semakin tetap, menguruskan bayi menjadi lebih mudah. Anda juga tidak perlu berteka-teki. Rutin menyusu, makan dan tidur hampir tetap. Keadaan seperti susah tidur malam/ berjaga, bangun semula selepas tidur malam boleh dielakkan kecuali untuk menyusu. Adakalanya bayi yang sudah dibiasakan dengan rutin juga tidak bangun untuk menyusu sehingga ke pagi!
Apabila anda memperkenalkan makanan pejal kepada bayi, anda bolehlah mencipta rutin makan dengan memperkenalkannya pada waktu yang sama setiap hari dan duduk pada kerusi yang sama.
5 KEBAIKAN RUTIN KEPADA ANAK
#1: Membantu mengikuti jadual
Dengan rutin, bayi lebih mudah untuk memahami tentang had masa yang perlu diikutinya. Jadi dia tahu, ini waktu tidur dan dia tidak akan bermain.
#2: Tahu urutan
Apabila dia terbiasa dengan rutin, bayi yang mencecah usia setahun akan tahu apa yang perlu dilakukan. Misalnya selepas memakai stoking, mereka perlu memakai kasut atau selepas mandi, mereka akan makan malam sebelum bed time story.
#3: Berdikari
Apabila bayi membesar menjadi kanak-kanak prasekolah, rutinnya menjadi semakin kukuh. Dia menjadi lebih berdikari dalam struktur rutin yang telah diciptakan sejak bayi lagi.
#4: Lebih konsisten
Anak akan lebih konsisten dalam melakukan sesuatu perkara atau rutin yang perlu dilakukan setiap hari.
#5: Tenang dan Mudah Menyesuaikan Diri
Si manja juga lebih mudah menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Dia menjadi tenang dan kurang meragam.

PERUBAHAN RUTIN SUPAYA LEBIH FLEKSIBEL
Walau pun rutin sudah kukuh, berikan ruang supaya ia fleksibel. Tetapi bab penyusuan, tidur dan makan, ia adalah beberapa rutin penting yang tidak patut berubah dan perlu diusahakan seboleh-bolehnya pada masa yang sama untuk mengelakkan bayi tidak selesa atau menangis.
Jangan terlalu tegas dengan bayi kecil, penyesuaian dan perubahan adakalanya dan sedikit perubahan memberikan keselesaan kepada mereka.
The post Stres Bayi Kuat Mengamuk & Menangis? Mama Papa Cuba Buat Aktiviti Berjadual appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/stres-bayi-kuat-mengamuk-menangis-mama-papa-cuba-buat-aktiviti-berjadual/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seawal Sebulan Bayi Dah Kenal Bau Suara Papa Mamanya Tengah Menangis Boleh Diam

Seawal Sebulan Bayi Dah Kenal Bau Suara Papa Mamanya Tengah Menangis Boleh Diam

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 261 hits
Selepas berhari hari kepenatan tidak cukup tidur tukar diapers dan anak menangis tidak henti Kadang kadang membuatkan ibu bapa risau tentang bonding dan yang paling penting adakah mereka sudah lakukan dengan cara yang betul Persoalan ini me...
Gunakan Puting Palsu Untuk Kurangkan Sedu Bayi Suap Bayi Makan Perlahan Lahan Jangan Sampai Dia Mengamuk Meminta

Gunakan Puting Palsu Untuk Kurangkan Sedu Bayi Suap Bayi Makan Perlahan Lahan Jangan Sampai Dia Mengamuk Meminta

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 343 hits
Sedu yang berlaku bayi adalah perkara normal Namun begitu adakah terdapat sebarang cara untuk membantu bayi menghilangkan sedu Ikuti artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut Apakah yang menyebabkan bayi anda mengalami sedu Pita s...
Penawar Bayi Menangis Tengah Malam Kembung Perut Susah Tidur Ibu Hamil Pun Elok Amalkan

Penawar Bayi Menangis Tengah Malam Kembung Perut Susah Tidur Ibu Hamil Pun Elok Amalkan

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 773 hits
Bayi menangis tengah malam tanpa tahu apa sebabnya sangat sukar difahami lagi lagi untuk ibu bapa baru yang masih tiada pengalaman Bukan itu sahaja tidur malam pun akan terganggu sehingga ibu bapa pula yang rasa risau dan stres menghadapi s...
Dia Menangis Tak Henti Henti Sebelum Hembus Nafas Terakhir Di Tangan Saya Bayi 2 Bulan Meninggal Dalam Pesawat Airasia

Dia Menangis Tak Henti Henti Sebelum Hembus Nafas Terakhir Di Tangan Saya Bayi 2 Bulan Meninggal Dalam Pesawat Airasia

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 308 hits
Ibu kepada bayi berusia dua bulan yang meninggal dunia dalam pesawat yang dijadualkan terbang dari Kuala Lumpur ke Perth pagi Isnin baru sahaja mahu memulakan hidup baru mereka di Australia lapor Daily Mail nbsp Salah seorang penumpang yang...
Nak Anak Berjaya Kena Bantu Mereka Dr Sheikh Muszaphar Kongsikan 5 Tipnya Mama Papa Wajib Turut Serta

Nak Anak Berjaya Kena Bantu Mereka Dr Sheikh Muszaphar Kongsikan 5 Tipnya Mama Papa Wajib Turut Serta

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 363 hits
Siapa yang tak nak anak cerdik dan berjaya dalam pelajaran kan Kejayaan anak sebenarnya bukan daripada kehebatan anak anak itu sendiri tetapi didorong dan disokong kuat oleh kedua ibu bapanya Begitu kata Datuk Dr Sheikh Muszaphar di majlis ...
Menangis Tak Henti2 Dalam Pesawat Bayi Temui Ajal Sehingga Nafas Terakhir

Menangis Tak Henti2 Dalam Pesawat Bayi Temui Ajal Sehingga Nafas Terakhir

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 343 hits
Menangis tak henti2 dalam pesawat bayi temui ajal sehingga nafas terakhir Baru baru ini dilaporkan seorang bayi berusia dua bulan meninggal dunia dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Perth Australia Punca kematiannya masih tidak diketahui...
Bayi Berhenti Menangis Apabila Didukung Apakah Puncanya

Bayi Berhenti Menangis Apabila Didukung Apakah Puncanya

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 259 hits
Jika si comel anda sedang asyik menangis dan tiada tanda yang menunjukkannya akan berhenti cuba dukung mereka dan lihat apa akan berlaku Pasti sahaja bayi akan berhenti menangis serta merta Bukan Ikuti artikel ini untuk mengetahui punca bay...
Menangis Tetamu Saat 4 Beradik Bertanya Mana Satu Mama Sekelip Mata Yatim Piatu

Menangis Tetamu Saat 4 Beradik Bertanya Mana Satu Mama Sekelip Mata Yatim Piatu

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 288 hits
Hanya beberapa hari sahaja lagi menyambut Ramadan menjadi detik yang sangat menyedihkan buat empat beradik yang kehilangan ibu bapa serentak setelah terlibat t dalam kemalangan maut di Kuala Kubu Bharu Difahamkan motosikal yang ditunggang p...
Perubatan Kecemasan Cuba Dilakukan Namun Bayi Meninggal Dalam Penerbangan Dari Kl Perth

Perubatan Kecemasan Cuba Dilakukan Namun Bayi Meninggal Dalam Penerbangan Dari Kl Perth

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 221 hits
Seorang bayi meninggal dunia dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Perth Australia pada 22 April 2019 Memetik laporan ABC News Australia Polis Australia Barat mengesahkan kematian bayi itu dan menyatakan tiada sebarang keraguan berhubung p...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit

Walaupun Rasa Down Sunyi Dan Hancur Tapi Ada Anak Anak Ni Bella Astillah