Strategi Polis Indonesia Aman Kan Perayaan Tahun Baru 2019




JAKARTA - Polis Negara menyediakan beberapa strategi keselamatan untuk memastikan sambutan Tahun Baru 2019 berjalan dengan selamat dan aman di seluruh Indonesia. Tumpuan mengekalkan keselamatan dan ketenteraman sosial juga diperkuat ketika momentum tahun berubah berbanding dengan Krismas yang terakhir.

Bahagian Perhubungan Awam (Karo Penmas), Bahagian Brigjen Dedi Prasetyo berkata, mata keselamatan yang dijaga oleh pihak polis akan diperluas. Memandangkan perayaan Tahun Baru disambut oleh semua elemen masyarakat dengan pelbagai jenis kegiatan. 

"Sebagai contoh tahun baru ini selain Gereja dan tempat-tempat wisata menambah lebih banyak tempat yang digunakan sebagai perayaan Malam Tahun Baru serta rute yang berulang-ulang," kata Dedi ketika bercakap dengan Okezone Khamis lepas.

Sekurang-kurangnya, sebanyak 94,946 pegawai polis akan ditempatkan untuk menjaga 1,904 lokasi yang akan digunakan sebagai turnovers di seluruh Indonesia. Lokasi termasuk objek wisata termasuk mal, hotel, pantai, kafe, terminal, stesen termasuk lapangan terbang.

Strategi keselamatan Polis Kebangsaan adalah kesinambungan Operasi Lilin yang diadakan mulai 22 Disember 2018 hingga 2 Januari 2019 yang melibatkan 94,946 kakitangan.

Menurut Dedi, terdapat 13 polisi regional yang berpotensi yang memiliki potensi tinggi untuk kelemahan pada awal Malam Tahun Baru. Antaranya ialah Polis Daerah Sumatera Utara, Lampung, Banten, Metro Jaya, Jawa Barat, Jawa Tengah, Yogyakarta (DIY), Jawa Timur, Bali dan Papua dan sebagainya.

"Kami mempunyai keutamaan balai polis serantau yang berpotensi tinggi untuk dijangkiti. Ia menjadi tumpuan polis," kata Dedi.

Untuk memastikan keadaan yang selamat, pihak polis kemudiannya merayu kepada orang ramai supaya tidak meraikan parti tahun baru dengan konvoi kenderaan bermotor. Kerana, ia adalah untuk kepentingan keselamatan diri dan masyarakat yang lebih luas.




Brigjen Dedi Prasetyo (foto: Putera/Okezone)


"Oleh kerana dalam bentuk kumpulan sukar untuk mengawal perarakan, kedua-duanya tidak menolak kemungkinan para perancang minum lagi, lebih sukar untuk mengawal, tidak memperhatikan keselamatan mereka sendiri, terutama orang lain," kata Dedi.


Tidak berhenti di situ, polis juga akan mengetatkan pengawasan terhadap penggunaan bahan letupan seperti mercun dan bunga api ketika merayakan Tahun Baru.

"Selagi tidak ada permit, Polis Daerah akan mengambil tindakan undang-undang, Khsuus menentang rakyat yang menjual mercun dan bunga api. Kecuali beberapa pengedar yang diterima oleh polis, tidak berbahaya," kata Dedi.

Menurut Dedi, partinya tidak akan setengah hati untuk mengambil tindakan tegas kepada mereka yang cuba mengganggu keselamatan semasa perayaan Tahun Baru. Sebaliknya, Dedi menjelaskan, perkara yang perlu dijangkakan ialah aliran pulang ke rumah dan di belakang Krismas dan cuti baru. Memandangkan, aliran puncak ke belakang akan berlaku pada 28-29 Disember 2018 dan aliran balik pada 2 Januari 2019.

Polis berkata Dedi akan membuat keputusan jika dia melihat kesesakan lalu lintas sangat teruk, terutama di jalan tol. Ia tidak menolak kemungkinan, pegawai akan menggunakan sistem kontrasepsi, satu cara untuk membuka pintu tol tertutup.

"Sebagai contoh, kesesakan di Jalan Tol Cikampek sudah sangat teruk, kami akan mengenakan budi bicara," kata Dedi, menamatkan proses temuduga. (IH-Jakarta)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/12/strategi-polis-indonesia-amankan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Strategi Pln Bali Jaga Pasokan Listrik Hadapi Natal Dan Tahun Baru 2019

Ini Strategi Pln Bali Jaga Pasokan Listrik Hadapi Natal Dan Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 200 hits
General Manager PLN UID Bali Nyoman Suwarjoni Astawa mengatakan pada periode siaga Natal dan Tahun Baru 2019 tidak akan melakukan kegiatan pemeliharaan agar pasokan listrik yang disalurkan kepada pelanggan dapat maksimal
Perangai Terlajak Biadap Dan Liar Anak Anak Muda Pada Malam Tahun Baru 2019 Dikecam Berjemaah Oleh Netizen

Perangai Terlajak Biadap Dan Liar Anak Anak Muda Pada Malam Tahun Baru 2019 Dikecam Berjemaah Oleh Netizen

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 900 hits
Tibanya tahun baharu sambutan yang diraikan golongan anak muda amat menggusarkan bukan kerana pertunjukan bunga api tetapi pesta bebas antara lelaki dan perempuan dan juga akhlak mereka Terbaru tular video di media sosial menunjukkan perang...
Tahun 2019 Apa Rakyat Dapat Dari K Jaan Baru

Tahun 2019 Apa Rakyat Dapat Dari K Jaan Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 286 hits
Diterbitkan Hari ini 7 09 malamBeberapa jam lagi kita akan memasuki Tahun Baru 2019 yang akan menyaksikan kerajaan baru dipilih pada Mei lalu akan menghentikan beberapa polisi kerajaan terdahulu manakala sebahagian yang lain akan diteruskan...
Stok Aman Bulog Yakin Tak Ada Kenaikan Harga Beras Di Natal Dan Tahun Baru

Stok Aman Bulog Yakin Tak Ada Kenaikan Harga Beras Di Natal Dan Tahun Baru

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 185 hits
Direktur Utama Perusahaan Umum Badan Urusan Logistik Budi Waseso menegaskan stok beras aman ketika liburan Natal dan Tahun Baru 2019 Selain beras stok daging juga dipastikan masih aman Sementara untuk stok beras masih ada 2 3 juta ton
Sampah Malaysia Himpunan Tahun Baru 2019 Vs Himpunan Bantah Icerd 812

Sampah Malaysia Himpunan Tahun Baru 2019 Vs Himpunan Bantah Icerd 812

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 997 hits
Ketibaan 2019 dicemari timbunan sampah sarap yang ditinggalkan warga tempatan dan pelancong yang hadir untuk memeriahkan sambutan tahun baru Gambar atas adalah salah satu lokasi di Kuala Lumpur yang sering dijadikan tempat berkumpul warga d...
Pasca Tsunami Keterisian Hotel Di Banten Anjlok Di Malam Tahun Baru 2019

Pasca Tsunami Keterisian Hotel Di Banten Anjlok Di Malam Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 380 hits
Ketua Harian Perhimpunan Hotel dan Restoran Indonesia Banten Ashok Kumar mengatakan bencana tsunami Selat Sunda berdampak besar pada bisnis perhotelan di wilayah pesisir barat Banten Pada tahun baru ini okupansi hotel hanya mencapai 10 pers...
4 Gambar Malam Tahun Baru 2019 Di Terengganu

4 Gambar Malam Tahun Baru 2019 Di Terengganu

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 355 hits
ORANG ramai menunaikan solat sunat hajat memohon keberkatan dan kesejahteraan yang diimamkan oleh Imam Besar Negeri Mokhtar Salleh pada malam Ambang Tahun Baru 2019 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Gong Badak malam ini BH Foto GHAZALI KOR...
Sampah Berselerak Beza 500orang Sambut Tahun Baru 2019 Vs Himpunan Ummah 1juta Orang

Sampah Berselerak Beza 500orang Sambut Tahun Baru 2019 Vs Himpunan Ummah 1juta Orang

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 658 hits
Sambutan ambang tahun baru 2019 awal pagi tadi bukan sahaja meninggalkan seribu kenangan kepada rakyat namun turut meninggalkan sisa sampah yang bertaburan di sepanjang jalan sekitar ibu negara Dalam rakaman video berdurasi 27 saat yang tul...
Ucapkan Selamat Tahun Baru Prabowo Sandiaga Ingatkan 2019 Tahun Penentuan

Ucapkan Selamat Tahun Baru Prabowo Sandiaga Ingatkan 2019 Tahun Penentuan

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 358 hits
Prabowo dan Sandiaga menyebut tahun ini sebagai tahun kebangkitan Sekaligus penentuan dalam demokrasi Indonesia
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11