Strategi Polis Indonesia Aman Kan Perayaan Tahun Baru 2019




JAKARTA - Polis Negara menyediakan beberapa strategi keselamatan untuk memastikan sambutan Tahun Baru 2019 berjalan dengan selamat dan aman di seluruh Indonesia. Tumpuan mengekalkan keselamatan dan ketenteraman sosial juga diperkuat ketika momentum tahun berubah berbanding dengan Krismas yang terakhir.

Bahagian Perhubungan Awam (Karo Penmas), Bahagian Brigjen Dedi Prasetyo berkata, mata keselamatan yang dijaga oleh pihak polis akan diperluas. Memandangkan perayaan Tahun Baru disambut oleh semua elemen masyarakat dengan pelbagai jenis kegiatan. 

"Sebagai contoh tahun baru ini selain Gereja dan tempat-tempat wisata menambah lebih banyak tempat yang digunakan sebagai perayaan Malam Tahun Baru serta rute yang berulang-ulang," kata Dedi ketika bercakap dengan Okezone Khamis lepas.

Sekurang-kurangnya, sebanyak 94,946 pegawai polis akan ditempatkan untuk menjaga 1,904 lokasi yang akan digunakan sebagai turnovers di seluruh Indonesia. Lokasi termasuk objek wisata termasuk mal, hotel, pantai, kafe, terminal, stesen termasuk lapangan terbang.

Strategi keselamatan Polis Kebangsaan adalah kesinambungan Operasi Lilin yang diadakan mulai 22 Disember 2018 hingga 2 Januari 2019 yang melibatkan 94,946 kakitangan.

Menurut Dedi, terdapat 13 polisi regional yang berpotensi yang memiliki potensi tinggi untuk kelemahan pada awal Malam Tahun Baru. Antaranya ialah Polis Daerah Sumatera Utara, Lampung, Banten, Metro Jaya, Jawa Barat, Jawa Tengah, Yogyakarta (DIY), Jawa Timur, Bali dan Papua dan sebagainya.

"Kami mempunyai keutamaan balai polis serantau yang berpotensi tinggi untuk dijangkiti. Ia menjadi tumpuan polis," kata Dedi.

Untuk memastikan keadaan yang selamat, pihak polis kemudiannya merayu kepada orang ramai supaya tidak meraikan parti tahun baru dengan konvoi kenderaan bermotor. Kerana, ia adalah untuk kepentingan keselamatan diri dan masyarakat yang lebih luas.




Brigjen Dedi Prasetyo (foto: Putera/Okezone)


"Oleh kerana dalam bentuk kumpulan sukar untuk mengawal perarakan, kedua-duanya tidak menolak kemungkinan para perancang minum lagi, lebih sukar untuk mengawal, tidak memperhatikan keselamatan mereka sendiri, terutama orang lain," kata Dedi.


Tidak berhenti di situ, polis juga akan mengetatkan pengawasan terhadap penggunaan bahan letupan seperti mercun dan bunga api ketika merayakan Tahun Baru.

"Selagi tidak ada permit, Polis Daerah akan mengambil tindakan undang-undang, Khsuus menentang rakyat yang menjual mercun dan bunga api. Kecuali beberapa pengedar yang diterima oleh polis, tidak berbahaya," kata Dedi.

Menurut Dedi, partinya tidak akan setengah hati untuk mengambil tindakan tegas kepada mereka yang cuba mengganggu keselamatan semasa perayaan Tahun Baru. Sebaliknya, Dedi menjelaskan, perkara yang perlu dijangkakan ialah aliran pulang ke rumah dan di belakang Krismas dan cuti baru. Memandangkan, aliran puncak ke belakang akan berlaku pada 28-29 Disember 2018 dan aliran balik pada 2 Januari 2019.

Polis berkata Dedi akan membuat keputusan jika dia melihat kesesakan lalu lintas sangat teruk, terutama di jalan tol. Ia tidak menolak kemungkinan, pegawai akan menggunakan sistem kontrasepsi, satu cara untuk membuka pintu tol tertutup.

"Sebagai contoh, kesesakan di Jalan Tol Cikampek sudah sangat teruk, kami akan mengenakan budi bicara," kata Dedi, menamatkan proses temuduga. (IH-Jakarta)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/12/strategi-polis-indonesia-amankan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Strategi Pln Bali Jaga Pasokan Listrik Hadapi Natal Dan Tahun Baru 2019

Ini Strategi Pln Bali Jaga Pasokan Listrik Hadapi Natal Dan Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 25 hits
General Manager PLN UID Bali Nyoman Suwarjoni Astawa mengatakan pada periode siaga Natal dan Tahun Baru 2019 tidak akan melakukan kegiatan pemeliharaan agar pasokan listrik yang disalurkan kepada pelanggan dapat maksimal
Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019

Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 106 hits
Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019
Selamat Tahun Baru 2019 Azam 2018 Tercapai

Selamat Tahun Baru 2019 Azam 2018 Tercapai

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 129 hits
Selamat Tahun Baru 2019 Azam 2018 Tercapai Assalamualaikum tahun baru macam biasa lambat update haha sha agak busy kebelakangan ni memandangkan mertua sha datang rumah time cuti sekolah ni memang tiada masa nak buka laptop apapun masih belu...
Waspada Bmkg Informasikan Sudah 8 Gempa Bumi Terjadi Di Sejumlah Daerah Setelah Tahun Baru 2019

Waspada Bmkg Informasikan Sudah 8 Gempa Bumi Terjadi Di Sejumlah Daerah Setelah Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 76 hits
BMKG kembali menginformasikan gempa bumi yang terjadi selama dua hari ini Informasi tersebut mengutip dari twitter dan website resmi BMKG Tercatat dalam website resminya tersebut sudah 8 Gempa Bumi terjadi di Sejumlah daerah di Indonesia da...
Salam Tahun Baru 2019

Salam Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 101 hits
Assalamualaikum Selamat tahun baru 2019 Alhamdulillah Masih dipanjangkan usia Moga tahun ini lebih diberkati Allah swt Azam 2019 Moga 2019 ini lebih baik dari sebelumnya Moga istiqomah dalam melakukan apa saja kerja InshaaAllah Wassalam
Sesuatu Terjadi Pada Ambang Tahun Baru 2019 Ketika Jpj Membuat Sekatan Jalan

Sesuatu Terjadi Pada Ambang Tahun Baru 2019 Ketika Jpj Membuat Sekatan Jalan

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 345 hits
Sesuatu Terjadi Pada Ambang Tahun Baru 2019 Ketika JPJ Membuat Sekatan JalanSesuatu Terjadi Pada Ambang Tahun Baru 2019 Ketika JPJ Membuat Sekatan Jalan
Entry Baru Di Tahun 2019

Entry Baru Di Tahun 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 85 hits
ENTRY BARU DI TAHUN 2019 Alhamdulillah Macam tak percaya je akan sampai ke tahun 2019 Tahun depan bakal jejaklah tahun 2020 Insyallah kalau Allah swt tu panjangkan lagi umur untuk ke tahun 2020 Kalau dulu waktu zaman sekolah selalu cerita p...

Kau Tu Kotor Jijik Cacat Pun Dah Isteri Dakwa Dihina Diabaikan Selepas Kemalangan Namun Suami Nafi Semua Dakwaan Itu

Mimi Fly Aku Tak Pakai Baju Sebab Orang Suka

Azhan Rani Kongsi Siapa Sebenarnya Pelacur Rm30 Yang Buat Penonton Geram

Marian Rivera Selamat Melahirkan Anak Kedua

The Trends You Need To Know About Chic And Modern Interior Design At Your Home

Langsung Tiba Tiba Ada Pelajar Meluru Ke Arah Najib

Lawak Atau Politik Razali Ismail Minta Perhatian Di Luar Kemanusiaan

Saya Tidur Dalam Bilik Air Kawan Mak Cucuh Besi Panas Kanak Kanak 10 Tahun Tanggung Derita Didera



Kisah Petani Miskin Belajar Perundangan Dari Buku Untuk Saman Syarikat Jahat di Kampungnya

Ini Kos Sebenar 5 Gajet Elektronik Terkemuka Dunia

Keunikan Jambatan Buluh di Kemboja Yang Perlu Diroboh dan Dibina Semula Setiap Tahun

Ini Penjelasan Sains Kenapa Buah Zakar Lelaki Terletak Di Luar Badan

Lirik Lagu Bimbang Marsha Milan OST Drama Nur 2


Daftar Portal Online Myasnb

Usb Sound Card Ganti Audio Jack Laptop Yang Rosak

Widodo Leads Indonesia Presidential Race Unofficial Results

Petua Kebah Demam Panas Anak Daun Bunga Raya

Business Online Paling Laku Dan Boleh Jual

Bantuan Selangor 12 Senarai Tawaran Kerajaan Negeri Kepada Rakyat