Strategi 3 Rahsia Korea Selatan Berjaya Cegah Penularan Wabak Covid 19


Korea Selatan merupakan salah satu negara yang sangat terkesan dengan wabak virus korona baharu (COVID-19), yang mana pada penghujung bulan Februari sehingga awal bulan Mac 2020, jumlah mereka yang dijangkiti oleh virus tersebut mencecah ribuan individu.


Namun begitu, negara yang mempunyai kepadatan penduduk seramai 50 juta orang itu berjaya mengurangkan jumlah kes positif dengan berkesan.

Wabak COVID19 di Korea Selatan sememangnya teruk, namun dalam masa kurang daripada sebulan, mereka berjaya mengawal jumlah kes baharu.

Terdahulu, mereka pernah mendiagnosis kira-kira 900 kes sehari, namun pada 22 Mac 2020, jumlah kes baharu hanyalah 64 individu.

Dan sehingga hari ini, Korea Selatan merekodkan kes positif COVID-19 melebihi 10,000 kes dengan hanya 174 kes kematian.

Apakah rahsia di sebaliknya? Baca artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.

Strategi Mengatasi Wabak COVID-19 Di Korea Selatan

Di saat jumlah kes positif virus korona sudah melebihi 500,000, Korea Selatan telah diangkat sebagai negara yang berjaya membuat kawalan wabak walaupun dianggap sukar.


Menurut Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, Korea Selatan telah membuktikan bahawa pengawalan wabak adalah tidak mustahil.

Negara tersebut seharusnya dijadikan contoh dan strategi yang digunakan oleh mereka harus difahami bagi memastikan setiap negara mempunyai potensi kesembuhan yang sama.

Berikut merupakan pengajaran yang boleh diambil berdasarkan kepada kejayaan negara Korea Selatan dalam menghadapi serangan wabak COVID-19.

1. Tidak menunggu sehingga wabak COVID di Korea Selatan menjadi krisis

Setiap kes positif COVID perlu diuruskan dengan berhati-hati. Walaupun Korea Selatan hanya mempunyai jumlah pesakit yang sedikit pada awal bulan Februari, tapi penghasilan kit untuk menguji status jangkitan telah pun bermula sejak negara itu mengenal pasti kes positif pertama pada hujung Januari.

Negara tersebut mempunyai kapasiti untuk menghasilkan kit saringan sebanyak 100,000 unit sehari.

Daegu yang mempunyai kepadatan penduduk berjumlah 2.5 juta pernah mengalami penularan wabak COVID dengan cepat.

Ia disebabkan oleh aktiviti di sebuah gereja dan mereka telah mengisytiharkan keadaan kecemasan dengan kadar yang segera. Mereka tidak menunggu walau sedetik pun.

Pihak berkuasa di Korea Selatan sedar bahawa jika wabak COVID-19 tidak dikawal dengan baik, ia boleh menyebabkan peningkatan pada jumlah kematian.

Perkara tersebut pernah berlaku pada tahun 2012, apabila negara itu dilanda wabak sindrom pernafasan timur tengah (MERS) yang turut disebabkan oleh virus korona. Jangkitan tersebut telah meragut 38 nyawa.

Kajian lepas menunjukkan nilai median bagi tempoh pengeraman virus korona berada di antara 5 hingga 11 hari.

Ini bermakna terdapat tempoh yang membuatkan anda berisiko untuk menyebarkannya kepada individu lain meskipun tiada simptom.

Walaupun sesebuah negara itu mempunyai ratusan kes positif, hakikatnya, jumlah itu mungkin sudah mencecah ribuan.

Perkara ini membuatkan cara pembasmian tradisional seperti isolasi dan perintah lockdown tidak begitu berkesan.

2. Ujian Saringan Awal Dan Canggih Atasi COVID-19 di Korea Selatan

Jika dibandingkan dengan negara lain, penduduk Korea Selatan merupakan populasi yang paling ramai menjalani ujian saringan. Ini bermakna, setiap kes positif dapat dikesan dan diisolasikan pada peringkat awal.

Kadar ujian yang dilakukan adalah 40 kali ganda lebih tinggi berbanding negara Amerika Syarikat.

Keupayaan untuk menghasilkan jumlah kit saringan COVID yang banyak membolehkan mereka menjalankan ujian saringan kepada setiap individu.

Malah, mereka mengeksport sebilangan kit COVID-19 ke negara lain dan negara pertama yang menerima bantuan tersebut adalah Emiriah Arab Bersatu (UAE). Sebanyak 51,000 kit ujian COVID-19 telah dihulurkan.

Syarikat penghasilan kit ujian itu sendiri menerima banyak permintaan dari negara lain dan bukan semua permintaan itu melalui kerajaan Korea Selatan.

Ini menunjukkan ia salah satu masalah yang dihadapi oleh negara-negara di seluruh dunia dalam membendung penularan virus korona.

Pihak berkuasa negara tersebut juga telah membuka kira-kira 600 pusat ujian saringan bagi mengelakkan operasi hospital dan klinik terganggu.

Setiap individu diarahkan untuk mengamalkan konsep jarak sosial dan apa yang lebih mengagumkan, terdapat juga pusat saringan pandu lalu.

Mereka yang hadir tidak perlu turun daripada kenderaan. Ujian suhu dan sampel tekak akan dilakukan dalam masa beberapa minit. Keputusannya keluar dalam masa beberapa jam selepas itu.

Bangunan yang menempatkan pejabat, kemudahan awam yang lain dan bangunan hotel juga menggunakan kamera termal bagi mengesan kenaikan suhu badan individu.

3. Proses Pengesanan Kontak Yang Lebih Agresif Untuk Membasmi Wabak COVID-19 di Korea Selatan

Protokol yang biasa kita dengar apabila seseorang itu dijangkiti oleh wabak COVID adalah pengesanan kontak.

Ia merupakan satu usaha yang dilakukan oleh kakitangan kesihatan untuk mengesan kembali pergerakan individu yang positif bagi mengetahui kontak rapat mereka sepanjang tempoh mereka disuspek positif.

Tindakan ini berupaya mengasingkan individu yang berpotensi untuk dijangkiti supaya penularan wabak COVID dapat dielakkan.

Rakyat Korea Selatan juga perlu patuh kepada langkah pencegahan yang telah disarankan oleh pihak berkuasa.

Selain amalan jarak sosial, kekerapan mencuci tangan dan pemakaian topeng ketika sakit juga ditekankan.

Di Korea Selatan, sistem pengesanan kontak yang dijalankan agak agresif. Protokol yang digunakan telah direka khas untuk membasmi wabak MERS suatu ketika dahulu dan terbukti merupakan satu langkah yang berkesan.

Mereka akan mengesan pergerakan pesakit melalui rakaman kamera, rekod kad kredit dan data daripada aplikasi sistem kedudukan sejagat (GPS) melalui pemeriksaan kereta dan telefon pintar mereka.

Perkara ini mungkin kelihatan tidak beretika memandangkan individu yang sakit tidak mempunyai hak privasi.

Namun, dalam situasi wabak, kerajaan Korea Selatan lebih mementingkan aspek keselamatan sosial berbanding privasi.

Setiap penyiasatan epidemiologi akan dilakukan seperti polis sedang melakukan soal siasat.

Mereka yang diisolasi akan diwajibkan untuk memuat turun satu aplikasi khas, yang akan mengeluarkan signal amaran sekiranya pesakit keluar dari kawasan isolasi.

Individu yang melanggar perintah isolasi akan dikenakan denda bernilai USD2,500.

Pesakit yang mengalami simptom ringan akan dirawat di pusat khas dan hospital, dikhususkan kepada mereka yang mengalami simptom teruk.

Sistem kesihatan yang efisien ini membuatkan kadar kematian di Korea Selatan berada di bawah 1%, antara negara yang mempunyai kadar kematian terendah dunia.

Konklusi

3 rahsia yang disebutkan dalam artikel ini merupakan kunci kepada kejayaan mengawal wabak COVID-19 di Korea Selatan.

Namun, perkara yang lebih penting adalah kerjasama rakyat terhadap pelan tindakan yang dibentangkan oleh kerajaan.

Rakyat Korea Selatan telah memberikan kerjasama yang sangat baik menyebabkan sistem tindakan yang diambil menjadi sangat berkesan.

Jika Malaysia ingin mencontohi negara Korea, faktor utama yang perlu berubah adalah sikap rakyat terhadap perintah kawalan pergerakan dan jarak sosial.

Jangan bodoh sombong dan jangan degil tidak bertempat.

'Booth' mudah alih antara kaedah terbaharu Korea Selatan tangani penularan COVID-19

Korea Selatan terus memperkenalkan cara baharu untuk melindungi para petugas kesihatan dalam melawan wabak COVID-19 di negara itu.


Terbaharu ialah penggunaan bilik kecil mudah alih yang memerlukan petugas kesihatan menggunakan peralatan perlindungan diri (PPE) secara minimum ketika mengambil sampel pesakit. Booth kecil ini didirikan di Pusat Perubatan Boramae di selatan Busan.

Menurut salah seorang doktor di hospital itu, Dr Ahn Yeo Hyun, apabila petugas perubatan berada di dalam booth tersebut mereka hanya menggunakan sarung tangan yang dilekatkan sekali pada booth berkenaan.

"Penggunaan PPE yang lengkap adalah tidak selesa buat petugas perubatan terutamanya ketika suhu panas."Booth ini akan memberikan impak positif kepada petugas perubatan dan melindungi mereka daripada menghirup udara yang dijangkiti," jelasnya.
Kelengkapan baharu itu dijangka lebih efisien dan mudah untuk digunakan selain dapat mengurangkan penggunaan PPE yang jumlahnya semakin berkurangan.


Kelengkapan baharu itu dijangka lebih efisien dan mudah untuk digunakan selain dapat mengurangkan penggunaan PPE yang jumlahnya semakin berkurangan.

Booth ini boleh dinyahjangkitan dan dilengkapi dengan empat roda bagi memudahkan ia dipindahkan ke mana-mana lokasi yang diperlukan penggunaannya.

Aplikasi pantau kesihatan, pergerakan penduduk

Sementara itu, bagi penduduk Korea Selatan yang dikuarantin, mereka diwajibkan untuk memuat turun aplikasi mudah alih bagi membolehkan kerajaan memantau kesihatan dan pergerakan mereka dalam usaha menghentikan penyebaran COVID-19.

Pegawai Komunikasi Keselamatan, Park Jong-hyun di Kementerian Dalam Negeri dan Keselamatan menjelaskan aplikasi mudah alih menggunakan teknologi GPS itu adalah untuk mengesan pergerakan pengguna.

Korea Selatan menguatkuasakan kuarantin sejak awal Mac dan mengarahkan aplikasi mudah alih itu dimuat turun pada telefon mereka.

Bagaimanapun, pada penghujung Mac, kerajaan Korea Selatan menguatkuasakan kuarantin untuk warga Korea Selatan dan pelancong memasuki negara itu.

Bermula 1 April, semua pelancong yang tiba di Korea Selatan dikehendaki kuarantin 14 hari, sama ada di rumah atau di kemudahan yang disediakan kerajaan.

Sebelum ini, beberapa inisiatif lain turut dilakukan Korea Selatan dalam memerangi wabak ini termasuk menyediakan sebuah hospital di Seoul yang menggunakan fasiliti berbentuk "pondok telefon" bagi menjalankan pemeriksaan COVID-19.

Sumber artikel: http://www.sentiasapanas.com

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/04/strategi-3-rahsia-korea-selatan-berjaya.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cakap Bohong Sabotaj Usaha Kerajaan Kekang Penularan Wabak Covid 19

Cakap Bohong Sabotaj Usaha Kerajaan Kekang Penularan Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 211 hits
Dari tajuk entri sudah jelas apa yang saya mahu sampaikan Ya cakap bohong sabotaj usaha kerajaan kekang penularan wabak covid 19 Sudah lama saya pendamkan isu ini namun kebelakangan ni kelihatan tiada perubahan malah kelihatan semakin menja...
Sering Disebut Negara Yang Sukses Tekan Laju Virus Ini 6 Kunci Strategi Korea Selatan Hadapi Pandemi

Sering Disebut Negara Yang Sukses Tekan Laju Virus Ini 6 Kunci Strategi Korea Selatan Hadapi Pandemi

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 151 hits
Tidak menerap lockdown tapi bisa menekan laju persebaran virus dengan cukup efektif Apa rahasianya
Perangi Covid 19 Indonesia Perkuat Kerja Sama Dengan Korea Selatan

Perangi Covid 19 Indonesia Perkuat Kerja Sama Dengan Korea Selatan

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 143 hits
Menko Airlangga mengatakan kondisi Covid 19 ini menyatukan negara negara di seluruh dunia yang mengalami kejadian sama Hal ini dibuktikan dengan kerja sama yang lebih kuat lagi untuk mencegah penyebaran virus tersebut dan memitigasi pengaru...
Risiko Penularan Wabak Covid 19 Di Kedai Gunting Rambut Agak Tinggi

Risiko Penularan Wabak Covid 19 Di Kedai Gunting Rambut Agak Tinggi

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 278 hits
KUALA LUMPUR Orang ramai dan pemilik premis gunting rambut yang dibenar beroperasi semasa fasa tiga pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan perlu mengambil langkah pencegahan sewajarnya bagi mengelak penularan wabak COVID 19 Gambar Hiasan
Pocong Cegah Covid 19 Di Purworejo Viral Di Media Korea Idol Kpop Ikut Komentar

Pocong Cegah Covid 19 Di Purworejo Viral Di Media Korea Idol Kpop Ikut Komentar

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 183 hits
Salah satu desa di Purworejo menggunakan pocong untuk membuat takut warga Terlebih yang membuat hal ini megejutkan pocong Purworejo ini diberitakan oleh situs berita Korea Selatan
Covid 19 Rapid Test Kit Dari Korea Selatan Didapati Hanya 56 Tepat Dr Noor Hisham

Covid 19 Rapid Test Kit Dari Korea Selatan Didapati Hanya 56 Tepat Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 256 hits
Hasil keputusan ujian rapid test kit dari China dan Korea untuk mengesan Covid 19 hanya menunjukkan ketepatan 56 menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Menerusi sidang media Kementerian Kesihatan Malaysia hasil keput...
Korea Berjaya Mengekang Wabak Dengan Saringan Besar Besaran

Korea Berjaya Mengekang Wabak Dengan Saringan Besar Besaran

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 160 hits
Pendekatan yang diambil oleh negara Korea Selatan berbeza dengan negara negara lain Korea yang jumlah saiz penduduknya 51 juta orang telah berjaya mengawal kenaikan kes Covid tanpa melaksanakan perintah berkurung atau kawalan pergerakan yan...
Apa Shah Rukh Khan Buat Bersama Keluarga Bendung Penularan Wabak

Apa Shah Rukh Khan Buat Bersama Keluarga Bendung Penularan Wabak

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 202 hits
Shah Rukh Khan dan keluarga jalani kuarantin di rumah HALAMAN HIBURANSEPANJANG perintah untuk semua pihak duduk di rumah bagi membendung penularan wabak Covid 19 pelbagai aktiviti boleh dibuat bersama ahli keluarga Begitu juga isteri kepada...
Ini Wujud Sinergi Bea Cukai Bekasi Dan Bnn Cegah Penyebaran Covid 19

Ini Wujud Sinergi Bea Cukai Bekasi Dan Bnn Cegah Penyebaran Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 127 hits
pemerintah melalui Bea Cukai memberikan pembebasan cukai etil alkohol yang digunakan sebagai bahan baku bahan penolong pembuatan hand sanitizer surface sanitizer dan antiseptik
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City