Stok Susu Meriah Sejak Baby Ally Lahir Dr Tengku Ezulia Amalkan Petua Tiga Bahan Sampai Sekarang


Pengalaman menyusukan anak buat pertama kalinya adalah detik paling indah buat semua ibu. Pun begitu bila susu yang dinantikan tak semeriah orang lain pastinya buat ibu tertekan. Lebih-lebih lagi bila anak menangis minta disusukan.
Berbeza bagi doktor cantik, Dr Tengku Ezulia Tengku Nun Ahmad, doktor pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) di sebuah pusat perubatan di ibu kota ini yang tetap mengamalkan petua tradisional bagi memperbanyakkan susunya.
Baginya pengalaman menyusukan adalah paling menggembirakan. Malah ibu muda ini tidak mengalami masalah kekurangan susu seperti ibu lain.

Rupanya ada tip yang dilakukan oleh doktor kita ni. Menariknya stok susunya makin meriah walaupun telah kembali bekerja. Apa caranya? Ikuti perkongsiannya.
“Menyusukan anak di awal kelahiran adalah satu perasaan yang cukup mengujakan bagi semua ibu-ibu. Begitu juga yang dilalui oleh saya.
Pengalaman menyusukan Baby Ally pada permulaannya saya akui sedikit mencabar minda. Jujurnya menyusukan anak memerlukan kesabaran dan pengorbanan yang cukup tinggi. Tidak cukup tidur dan sebagainya namun alhamdulillah saya berjaya laluinya.

Apa yang saya amalkan sepanjang hamil adalah makan 3 biji kurma setiap hari. Saya jadikan sebagai kudapan saya setiap hari dan alhamdulillah petua ini berjaya. Alhamdulillah ada rezeki buat Alesha. Susu masih banyak dan tak putus sehingga kini.
Dan petua ini juga saya amalkan sehingga kini. Kadang-kadang bosan dengan kurma saja, saya pelbagaikan dengan kisar kurma, susu, kismis, badam dan minum setiap hari disamping minum air dalam jumlah yang banyak.
Alhamdulillah kini saya masih lagi sedang menyumpul stok susu untuk Alesha setelah kembali bekerja. Niat saya pastinya ingin memberikan penyusuan eksklusif kepada Alesha padanya sehingga usianya 2 tahun, insyaallah,” katanya lagi penuh berharap.

Sementara itu, doktor cantik ini juga berkongsi tip yang sama di instagramnya.
1. Stock up! Mulakan mengepam dan sentiasa tambahkan bekalan susu anda. Hungry baby is grumpy baby. Beli freezer.
2. Pump: Semasa saya cuti bersalin, saya pam setiap 3-4 jam sambil beri secara direct pada Ally. Sekarang saya cuba untuk tidak melebihi 5 jam di tempat kerja. Jika tak berjaya, saya bekerja keras untuk waktu yang terlepas. Melaburlah untuk pam susu yang terbaik.
3. Bagi hari Isnin hingga Khamis, susu yang saya pam saya gunakan untuk keesokan harinya. Manakala untuk hari Jumaat pula, susu masukkan ke dalam penyejuk beku. Ahad malam biasanya saya akan keluarkan susu yang terdahulu dan cairkan semalaman untuk kegunaan hari Isnin. Hujung minggu saya direct BF.

4. Malah saya juga gunakan label pada botol susu untuk pastikan saya ambil susu yang betul. Label ni lebih bersih dan botol pun tak ada cebisan kertas dan gam. Malah boleh tulis semula, boleh dibasuh & boleh diguna semula untuk kegunaan harian.
Dapatkan cerita menarik dan perjalanan kehamilan dan kelahiran yang cukup indah bagi social influencer ini di Majalah Pa&Ma April 2019.
 
The post Stok Susu Meriah Sejak Baby Ally Lahir, Dr Tengku Ezulia Amalkan Petua Tiga Bahan Sampai Sekarang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/stok-susu-meriah-sejak-baby-ally-lahir-dr-tengku-ezulia-amalkan-petua-tiga-bahan-sampai-sekarang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerja Keras Dapatkan Stok Susu Buat Baby Ally Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Konsisten Susukan Bayi Walaupun Sibuk Bekerja

Kerja Keras Dapatkan Stok Susu Buat Baby Ally Dr Tengku Ezulia Kongsi Tip Konsisten Susukan Bayi Walaupun Sibuk Bekerja

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 616 hits
Bila habis sahaja tempoh berpantang satu hal yang menjadi kerisauan ibu ibu pastinya untuk menyediakan stok bekalan susu sebelum kembali bekerja Risau anak tidak cukup susu ketika bekerja nanti Perkongsian Dr Tengku Ezulia Tengku Nun Ahmad ...
Semua Tip Dah Buat Shakilla Stres Susu Badannya Tak Banyak Sejak Hari Pertama

Semua Tip Dah Buat Shakilla Stres Susu Badannya Tak Banyak Sejak Hari Pertama

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 216 hits
Isteri kepada penyampai radio Fizi Ali yang kini sedang dalam tempoh berpantang Shakilla Khoriri mengakui dirinya rasa cukup tertekan apabila pelbagai usaha dilakukan untuk menambah susu badannya sejak dari hari pertama hingga sekarang Menu...
Bahan Masak Cepat Busuk Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar Tahan Lama

Bahan Masak Cepat Busuk Ini Petua Simpan Sayur Agar Segar Tahan Lama

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 324 hits
Nak tahu petua simpan sayur agar tahan lama Ini caranya Maklumlah barang masak seperti sayur sayuran segar agak sukar untuk disimpan dalam tempoh masa yang lama Biasanya dalam dua atau tiga hari sayur yang dibeli mula layu dan membusuk Mene...
Perkahwinan Tengku Mahkota Kelantan Meriah Penuh Kesederhanaan

Perkahwinan Tengku Mahkota Kelantan Meriah Penuh Kesederhanaan

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 340 hits
Cik Puan Sofie Louise Johansson cantik mengenakan persalinan serba putih selepas upacara akad nikah di di Istana Balai Besar malam tadi Foto Istana Kelantan KOTA BHARU Istiadat majlis perkahwinan Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad F...
Lepas Ni Kena Beli 2 Present Kongsi Tarikh Lahir Yang Sama Shahiezy Sam Hadiahkan Mummy Khaty Baby Girl

Lepas Ni Kena Beli 2 Present Kongsi Tarikh Lahir Yang Sama Shahiezy Sam Hadiahkan Mummy Khaty Baby Girl

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 363 hits
Selepas memiliki seorang anak lelaki comel Syeriv pasangan pelakon Shahiezy Samdan Syatilla Melvin dikurniakan seorang anak perempuan pula hari ini Shahiezy Sam menerusi Instagram kongsi momen terindah dan pada hari ini juga merupakan hari ...
Rambut Gugur Lepas Bersalin Kembali Lebat Amalan Wanita Ini Guna Petua 3 Bahan Saja Berkesan

Rambut Gugur Lepas Bersalin Kembali Lebat Amalan Wanita Ini Guna Petua 3 Bahan Saja Berkesan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 380 hits
RAMBUT GUGUR LEPAS BERSALIN KEMBALI LEBAT AMALAN WANITA INI GUNA PETUA 3 BAHAN SAJA BERKESAN Masalah rambut gugur biasa bagi wanita tapi yang beri kerisauan bila gugur terlalu banyak hingga ada bahagian yang nampak botak Kalau lepas bersali...
The Way Hafez Looking At Baby Sekitar Majlis Perkahwinan Nelydia Dan Hafez Yang Sangat Meriah

The Way Hafez Looking At Baby Sekitar Majlis Perkahwinan Nelydia Dan Hafez Yang Sangat Meriah

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 357 hits
PelakonNelydia Senrose hari ini sah bergelar isteri kepada seorang ahli perniagaan Mohd Hafez Halimi Abdul Hamid dengan sekali lafaz dalam satu majlis pernikahan yang berlangsung di sebuah hotel terkemuka Kuala Lumpur Dalam majlis yang diha...
Lahir Kembar Tiga Dalam Kereta Avanza Semua Di Beri Nama Avanza

Lahir Kembar Tiga Dalam Kereta Avanza Semua Di Beri Nama Avanza

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 457 hits
Lahir Kembar Tiga Dalam Kereta Avanza Semua Di Beri Nama Avanza Tiga tiga kembar perempuan diberi nama Avanza Seorang wanita selamat melahirkan anak kembar 3 dalam sebuah kenderaan jenis Toyota Avanza Mumun Muafiyah yang berasal dari Jakart...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik