Staycation Di Kuala Lumpur Pastinya Menyeronokkan


Baru-baru ini sebelum tirai tahun 2021 berlabuh, aku dan family dapat stayvacation di ke KL. Aku sebenarnya dah lama tak turun KL. Hampir 5 tahun kut. Memandangkan anak-anak aku pun lama tak bercuti jauh, aku pun setuju jer cadangan abang aku untuk pergi bercuti ke KL. Walaupun waktu itu kesihatan aku belum sepenuhnya pulih. Namun, untuk memberikan keseronokan kepada family aku dan dah lama aku dan adik beradik aku tak berjumpa, so aku decided onz saja plan abang aku tu.
Kami pergi stayvacation ke KL 4 hari 3 malam. Sehari sebelum bertolak ke KL, aku singgah kampung aku dulu (tidur 1 malam) sebelum bertolak ke KL esok paginya bersama mak dan family abang aku.

Lagi pun dah 5 tahun tak ke Kuala Lumpur, macam-macam tempat menarik yang ada di sekitar Kuala Lumpur. Terdapat tempat yang mengenakan bayaran, namun masih juga terdapat beberapa tempat yang percuma. Pokok pangkalnya, kasih sayang antara anak dan keluarga tercinta dapat dieratkan dengan aktiviti sebegini. Tambahan pula, anak-anak selalunya sukakan aktiviti supaya dapat merasai nikmat cuti yang sebenarnya. Lagipun untuk memenuhi permintaan abang aku yang dah lama teringin nak pergi tengok Aquaria KLCC.

 

Aquaria KLCC

 

Destinasi pertama yang kami pergi ialah Aquaria KLCC adalah salah satu tempat menarik KL yang mesti pergi. Ia menempatkan lebih daripada 150 spesies hidupan laut. Ianya berdekatan dengan KLCC dan terletak betul-betul di tengah-tengah KL.

Taman akuarium sebesar 60,000 kaki persegi bertaraf dunia ini dekat sahaja dengan Menara Berkembar Petronas. Jadi alang-alang dah tengok kehebatan menara ciptaan manusia ini, singgah pula untuk melihat kehebatan alam ciptaan tuhan. Antara tarikan utama Aquaria ini termasuklah terowong air 90meter dengan travelator bergerak. Di sini, anda boleh berdiri sahaja seperti eskalator mall. Dan anda akan boleh melihat ikan jerung Sand Tiger (yang kelihatan garang tetapi tidak berbahaya), ikan pari gergasi Arapamia sebesar 10 kaki, juga penyu dan hidupan laut lain berenang di sekitar replika kapal karam Royal Nanhai. 
Untuk mengetahui lebih dekat hidupan air, Aquaria KLCC menawarkan satu pengalaman yang pasti menyeronokkan untuk anak-anak. Antara tarikan menariknya adalah kita seolah-olah berada dalam akuarium bersama-sama hidupan liar tersebut.






Berjaya Times Square

Destinasi kedua kami ini juga memilih untuk beriadah indoor sahaja. Kebetulan, kami bercuti ke sana berlaku banjir di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Walaupun banjir, kami tetap teruskan percutian kami. Banyak lagi tempat menarik indoor untuk diterjah.

Destinasi kedua kami ialah Taman Tema Indoor Berjaya Times Squares.  Untuk pengetahuan korang, taman tema berkeluasan 133,000 kaki persegi ini merupakan taman tema pertama dan terbesar di Malaysia sehingga tersenarai di dalam Malaysia Book of Records. Taman tema ini terbahagi kepada dua kawasan iaitu Galaxy Station dan Fantasy Garden. Kedua-duanya mempunyai pelbagai permainan menarik dan mengujakan.

Memang teruja tengok roller coaster tu. Tapi cukuplah anak-anak yang dewasa yang naik. Aku just sharing moment dengan mak aku dan si kecik.






Bangi Wonderland

Untuk riadah seterusnya, kami memilih untuk beriadah outdoor. Cari punya cari yang dekat dengan sekitar Kuala Lumpur dan tempat penginapan kami, kami memilih untuk pergi bermain air di Bangi Wonderland.

Bangi Wonderland merupakan sebuah taman tema air baru yang mula beroperasi pada tahun 2016. Taman tema yang berkonsepkan “FORTRESS OF WET AND FUN” ini terletak di Bangi Avanue iaitu ditengah-tengah antara bandar Semenyih, Nilai, Putrajaya, dan Bangi. Dibina di atas tanah yang berkeluasan 12 ekar, Bangi Wonderland menawarkan 14 tarikan permainan air yang menarik dan menyeronokkan.

Ketika kami sampai, punyalah ramai orang. Kami cadangkan kepada korang nak ke sini, datang awal boleh book pondok dan meja atau kerusi. Kalau datang lewat, memang penuh!!




Macam mana, best kan tempat-tempat menarik yang ada di KL ni. Tu baru sikit. Ada banyak lagi sebenarnya yang ada di KL ni. 

Bila cakap tentang staycation ni kan, tentu  korang nak tahu tips percutian aku kan. Selalunya aku akan menggunakan Traveloka. Sangat memudahkan aku untuk mencari hotel dan tempat menarik di sekitar Kuala Lumpur. Hanya satu klik korang dah boleh dapatkan apa yang korang cari. 



Seronok sekali sekala dapat berkumpul dengan ahli keluarga terdekat kan. Bila dah ramai ni semestinya perlukan penginapan yang luas dan selesa untuk semua orang dan berdekatan dengan tempat yang kita nak terjah. Dan kalau korang tercari-cari the best hotel di Kuala Lumpur, korang patut cari di Traveloka. Confirm korang tak akan menyesal.



Hotel Furama Bukit Bintang
Hotel Furama Bukit Bintang

Hotel Furama Bukit Bintang




Hotel Sunway Putra Kuala Lumpur




Hotel Sunway Putra Kuala Lumpur



Hotel Sunway Putra Kuala Lumpur


Nampak best sangat kan staycation di KL ni. Macam-macam aktiviti boleh dilakukan baik untuk golongan kanak-kanak mahupun orang dewasa. Tak perlu nak drive jauh pun untuk berehat dan berseronok dengan yang tersayang. Yang penting dapat luangkan masa bersama dan rehat dari bebanan kerja seharian. Betul kan? 
So pada yang merancang nak bercuti, selamat bercuti. Yang penting jaga SOP yang ditetapkan dengan jaga jarak selamat, sentiasa pakai mask bila di tempat awam, sentiasa basuh tangan dan pakai sanitizer ok. Stay safe everyone.










 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eldarwena.com/2022/01/staycation-di-kuala-lumpur-pastinya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Hotel Menarik Untuk Staycation Di Sekitar Kuala Lumpur

5 Hotel Menarik Untuk Staycation Di Sekitar Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 226 hits
5 Hotel Menarik Untuk Staycation di Sekitar Kuala Lumpur Cuti sekolah penggal ke 3 bagi tahun 2022 2023 bakal muncul bulan depan Ummi Ilham dah The post appeared first on
Dapat Jugak Berstaycation Hotel Di Kuala Lumpur

Dapat Jugak Berstaycation Hotel Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 199 hits
Hi Korang Payah betul nak spend time dengan keluarga kan Walaupun ktorang nieh duduk dekat dekat jer tapi nak jumpe tuh lately ni agak payah sket sebab memasing ada aktiviti sendiri di hujung minggu kan Dan bila kita ada limited time dan ru...
Nsk Grocer Quill City Mall Kuala Lumpur

Nsk Grocer Quill City Mall Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 461 hits
NSK GROCER QUILL CITY MALL KUALA LUMPUR Assalammualaikum semua Ruby ingin berkongsi berita gembira NSK Grocer kini di buka di dalam pusat membeli belah terkemuka Kuala Lumpur iaitu Quill City Mall Kuala Lumpur QCMKL sememangnya lokasi terba...
Hiburan Isu Not My Problem Myubat Disebabkan Oleh Kekeliruan Pelanggan Hospital Kuala Lumpur

Hiburan Isu Not My Problem Myubat Disebabkan Oleh Kekeliruan Pelanggan Hospital Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 205 hits
Tular di media sosial semalam apabila seorang pesakit meluahkan rasa tidak puas hati dengan taraf perkhidmatan farmasi di Hospital Kuala Lumpur sehingga tercetusnya sedikit salah faham dan pergaduhan Maklum Pengarah HKL Dr Rohana Johan sala...
Buasir Otak Tv Roblox Bandar Kuala Lumpur Diserang Zombi

Buasir Otak Tv Roblox Bandar Kuala Lumpur Diserang Zombi

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 234 hits
Alamakkk Kuala Lumpur diserang zombie dalam game Roblox Bandar Dapatkah saya dan kawan kawan menyelamatkan diri dari serangan zomba Jom tonton animasi ini
Kampung Y Wai Kuala Perlis Bakal Di Bangunkan

Kampung Y Wai Kuala Perlis Bakal Di Bangunkan

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 558 hits
eco tourism untuk kampung wai kuala perlis mohon kerajaan negeri segerakan infra untuk penduduk dapat manafaat
Pulau Batu Layang Kuala Sungai Baru Perlis Perlu Dibangun Lokasi Santai

Pulau Batu Layang Kuala Sungai Baru Perlis Perlu Dibangun Lokasi Santai

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 293 hits
Pulau batu layang pulau kecil tiada penghuni terletak berhampiran pantai kuala sungai baru perlis boleh di bangun sebagai lokasi santai tempat ambil gambar view point matahari jatuh dan aktiviti perahu kecil untuk pelancong restoren terapun...
Mochi Susu Lemak Manis Kudapan Yang Pastinya Tidak Cukup Satu

Mochi Susu Lemak Manis Kudapan Yang Pastinya Tidak Cukup Satu

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 180 hits
Ada yang teringin nak makan mochi Biasanya kalau teringin kita beli saja nak perasa apa Kali ini kita cuba buat sendiri mochi susu ini Kudapan ini duduk santai makan memang layan Mochi SusuBahan bahan 200g tepung pulut beli online di 1 cawa...
Ktmb Suspends Staff After Train Skips Kuala Gris Stop Stranding 200 Students

Ktmb Suspends Staff After Train Skips Kuala Gris Stop Stranding 200 Students

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 139 hits
KTMB is conducting an investigation and has suspended a Shuttle Timuran 51 employee when the train did not stop at Hentian Kuala Gris Bernama file picKOTA BARU Jan 9 Keretapi Tanah Melayu Berhad is conducting an investigation and has suspen...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini