Src Saya Yakin Ini Adalah Tulisan Tandatangan Najib


foto sumber internet
KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak bersetuju dengan cadangan permohonan pinjaman berjumlah RM3.95 bilion dikemukakan SRC International Sdn Bhd kepada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) bagi tujuan modal pusingan dan pelaburan am tanpa had.

Bekas Penolong Naib Presiden di Jabatan Pendapatan Tetap (KWAP), Amirul Imran Ahmat berkata, sepucuk surat bertarikh 3 Jun 2011 mempunyai catatan tulisan tangan serta tandatangan Perdana Menteri pada masa itu, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang ditujukan kepada Ketua Pegawai Eksekutif KWAP yang menyatakan: “Bersetuju dengan cadangan ini” bertarikh 5 Jun 2011.

Loading...
“Mengikut pemahaman saya, catatan “Bersetuju dengan cadangan ini” bermaksud Perdana Menteri bersetuju untuk KWAP memberikan pinjaman kepada SRC. Saya boleh cam tulisan dan tandatangan Datuk Seri Najib kerana saya biasa lihat tulisannya dan tandatangannya sepanjang saya bertugas di KWAP dan saya yakin ini adalah tulisan dan tandatangan Datuk Seri Najib,” kata Amirul Imran yang membacakan penyataan saksinya pada perbicaraan hari ke-12 kes Najib yang didakwa atas tujuh pertuduhan berhubung dana SRC berjumlah RM42 juta.

Saksi pendakwaan ke-29 itu berkata beliau telah menerima surat daripada SRC bertarikh 3 Jun 2011 yang diterima daripada ketuanya, Pengarah Jabatan Pendapatan Tetap, arwah Ahmad Norhisham Hassan.

Beliau berkata, surat itu merupakan surat permohonan pinjaman yang disediakan SRC dan dialamatkan kepada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri Malaysia dan Menteri Kewangan untuk mendapatkan pinjaman KWAP sebanyak RM3.95 bilion bagi tujuan modal pusingan dan pelaburan am tanpa had.


“Surat berkenaan ditandatangani oleh Pengarah SRC bernama Nik Faisal Ariff Kamil. SRC pada ketika itu adalah syarikat milik penuh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang mana 1MDB merupakan syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan,” katanya.

Amirul Imran berkata, pada 16 Jun 2011, beliau telah menghantar emel kepada Noor Azlina Abu Bakar iaitu pembantu kepada Nik Faisal Ariff Kamil, supaya mengemukakan dokumen antaranya akaun 1MDB yang diaudit bagi tahun-tahun kewangan sejak diperbadankan, akaun pengurusan terkini, maklumat/profil syarikat, profil korporat 1MDB dan SRC serta maklumat pelan/strategi perniagaan dan mandat pelaburan 1MDB dan SRC. Beliau berkata pada 29 Jun 2011, beliau menerima emel daripada arwah Ahmad Norhisham bersama emel daripada Nik Faisal Ariff Kamil pada hari sama memaklumkan bahawa beliau akan menyerahkan dokumen yang diminta KWAP pada 30 Jun 2011.

Semasa menerangkan mengenai pinjaman itu pada pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohd Ishak Yusoff, beliau berkata, pada 2011 KWAP telah meluluskan pinjaman kepada SRC berjumlah RM2 bilion manakala pada 2012 berjumlah RM2 bilion dan jumlah pinjaman yang diberikan KWAP kepada SRC berjumlah RM4 bilion.

Amirul Imran yang meletak jawatan di KWAP pada Mei 2014 berkata, KWAP dibenar memberikan pinjaman kepada Kerajaan Persekutuan atau mana-mana Kerajaan Negeri, mana-mana pihak berkuasa awam atau perbadanan yang Kerajaan Persekutuan mempunyai kepentingan di dalamnya dan juga syarikat-syarikat atas terma-terma yang menguntungkan KWAP.

“Mengikut polisi proses pinjaman KWAP, peminjam perlu mengemukakan permohonan pinjaman kepada KWAP dengan disertakan dokumen-dokumen sokongan atau kertas kerja pinjaman. Jabatan Pendapatan Tetap KWAP akan mengkaji dan menilai segala permohonan sebelum dibentangkan kepada Jawatankuasa Pelaburan yang dipengerusikan oleh CEO.

Setelah Jawatankuasa Pelaburan bersetuju dengan cadangan pelaburan, maka kertas cadangan pelaburan akan disediakan dan dikemukakan untuk mendapat keputusan Panel Pelaburan KWAP yang akan memutuskan samada pelaburan diteruskan atau tidak,” katanya.

Amirul Imran yang kini berkhidmat di SME Bank berkata syarat pinjaman adalah bergantung kepada keupayaan membayar balik berdasarkan prestasi kredit peminjam yang akan dinilai oleh Jabatan Pendapatan Tetap KWAP.

Perbicaraan di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersambung Isnin. - Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/05/src-saya-yakin-ini-adalah-tulisan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Src Trial Crucial Witness Testimony That Can Throw Out The Case

Najib Src Trial Crucial Witness Testimony That Can Throw Out The Case

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 305 hits
Many Malaysians failed to notice a crucial evidential twist last week in the on going corruption trial of former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak One can t blame the public though for that vital testimony by a key prosecution witness w...
Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Najib Cabar Tuduhan Src International Cacat

Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Najib Cabar Tuduhan Src International Cacat

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 317 hits
Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan perbicaraan tujuh tuduhan pecah amanah salah guna kedudukan dan pengubahan wang haram yang dihadapi Datuk Seri Najib Razak diteruskan pagi ini Loading Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali membuat keputusan i...
Here S Why High Court Dismissed Najib S Bid To Strike Out Src Charges

Here S Why High Court Dismissed Najib S Bid To Strike Out Src Charges

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 242 hits
Former premier Datuk Seri Najib Razak has failed in his bid to strike out all his seven charges in relation to the misappropriation of SRC International Sdn Bhd s funds of RM42 million High Court judge Mohd Nazlan Mohd Ghazali today dismiss...
Najib Src Trial Bnm Knew And Consented To Transactions Of Political Funds In Najib S Accounts

Najib Src Trial Bnm Knew And Consented To Transactions Of Political Funds In Najib S Accounts

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 325 hits
Bank Negara Malaysia was fully aware of and had consented transactions of political funds worth billions in and out of Datuk Seri Najib Razak s bank accounts the High Court was told today Monday April 29 2019 According to a key witness R Um...
Rm4 Bil Moved From Pensioners Fund To Src Bank Accounts Najib Corruption Trial Told

Rm4 Bil Moved From Pensioners Fund To Src Bank Accounts Najib Corruption Trial Told

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 244 hits
AmBank Remittance Centre s Rentas Unit manager Wedani Senen outside the High Court in Kuala Lumpur today KUALA LUMPUR A total of RM4 billion was remitted from Kumpulan Wang Persaraan to SRC International s accounts at the AmIslamic Bank Bhd...
Najib Trial Day 11 Rm4b Transferred From Kwap To Src In Two Tranches

Najib Trial Day 11 Rm4b Transferred From Kwap To Src In Two Tranches

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 320 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 11th day at the Kuala Lumpur High Court today Malaysiakini brings you live reports of th...
Najib S Src Trial Rm14 5mil Transferred Into One Of Ex Pm S Ambank Accounts

Najib S Src Trial Rm14 5mil Transferred Into One Of Ex Pm S Ambank Accounts

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 230 hits
KUALA LUMPUR Millions were circulated among Datuk Seri Najib Razak s various AmBank accounts with RM14 5mil transferred into one account in particular the High Court was told AmBank branch manager R Uma Devi testified that account statement...
Witness Najib Authorised Src S Nik Faisal To Manage His Ambank Accounts

Witness Najib Authorised Src S Nik Faisal To Manage His Ambank Accounts

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 445 hits
NAJIB TRIAL The Kuala Lumpur High Court today heard that former premier Najib Abdul Razak had authorised SRC International Sdn Bhd director Nik Faisal Ariff Kamil Nik Othman Arif Kamil to manage his five accounts with AmBank In a lengthy te...
Bicara Najib Src Umno Pulau Pinang Terima Dana Rm1juta

Bicara Najib Src Umno Pulau Pinang Terima Dana Rm1juta

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 350 hits
Beberapa kotak dokumen dibawa masuk ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini untuk perbicaraan kes Najib yang didakwa atas tujuh pertuduhan melibatkan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta Foto BERNAMAKUALA LUMPUR Badan Perhubu...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad