Sprm Siasat Uda Holdings Dan Projek Pulau Jerejak Berkaitan Lim Guan Eng



Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, belum berakhir dengan beberapa pendakwaan Jumaat lepas dan hari ini.
SuaraTV difahamkan SPRM telah membuka fail siasatan ke atas UDA Holdings Sdn Bhd berhubung projek pembangunan Pulau Jerejak, Pulau Pinang pada minggu lepas.
Sepasukan pegawai SPRM dilaporkan telah pun menggeledah dan mengambil dokumen daripada Setiausaha Syarikat yang menguruskan anak syarikat UDA Holdings.
Difahamkan siasatan setakat ini tertumpu kepada pengumpulan dan penjejakan dokumen berkaitan perjanjian usahasama antara anak syarikat UDA Holdings, Tropical Island Resort Sdn Bhd (TIRSB) dengan Q Island Development (QID) bagi pembangunan Jerejak Rainforest Resort and Spa (JRRS).
Pada November 2016, TIRSB memeterai perjanjian usaha sama dengan QID untuk membangunkan semula Jerejak Rainforest Resort & Spa (JRRS) dan kawasan seluas 32.37 hektar itu yang dimiliki oleh TIRSB.
Projek pembangunan Pulau Jerejak ini menjadi kontroversi apabila Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang ketika itu, Teng Chang Yeow, mendakwa wujud ketidaktelusan dalam proses pembangunan pulau tersebut.


TIRSB adalah syarikat usaha sama antara UDA Holdings Bhd dan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) dengan peratusan ekuiti masing-masing 51 peratus dan 49 peratus.
Manakala QID merupakan anak syarikat Ideal Property Group yang menjadi kontroversi dalam kes terowong dasar laut Pulau Pinang dan tiga lebuh raya.
Bulan lalu SPRM dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah menyerbu Ideal Protery Group berkaitan projek terowong dasar laut dan menahan bekas Pengerusi Suruhajaya Pelabuhan Pulau Pinang, Jeffrey Chew Eam untuk soal siasat.
Pembangunan Pulau Jerejak sebelum ini turut mendapat bantahan pencinta alam sekitar yang mahukan kerajaan negeri mewartakan Pulau Jerejak sebagai kawasan Hutan Simpan Kekal (HSK).
Kerajaan negeri Pulau Pinang pada 2018 meluluskan Pulau Pinang sebagai sebagai kawasan pembangunan baharu berskala tinggi yang dijangka siap dalam tempoh lapan hingga 10 tahun akan datang.
Pelan induk pembangunan semula pulau yang diluluskan oleh kerajaan negeri dan ia merangkumi pembinaan jambatan menghubungkan Pulau Jerejak dengan pulau besar, 1,200 unit kediaman, pangkalan khas tempat kapal layar dan bot (marina) serta hotel berstatus empat dan lima bintang.
Turut sama akan dibangunkan ialah taman tema, laluan berbasikal mengelilingi pulau sejauh 15.5 kilometer dan kemudahan infrastruktur berkaitan bagi menggalakkan aktiviti pelancongan negeri.-SUARATV


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/08/sprm-siasat-uda-holdings-dan-projek.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lim Guan Eng Tidak Mengaku Salah Rasuah Projek Terowong Pulau Pinang

Lim Guan Eng Tidak Mengaku Salah Rasuah Projek Terowong Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 529 hits
Bekas menteri kewangan Lim Guan Eng hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan meminta suapan bagi membantu sebuah syarikat dilantik untuk melaksanakan Projek Pembinaan Jalan Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang Lim ...
Projek Terowong Dasar Laut Lim Guan Eng Di Dakwa Lagi Tuduhan Rasuah

Projek Terowong Dasar Laut Lim Guan Eng Di Dakwa Lagi Tuduhan Rasuah

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 325 hits
BUTTERWORTH Susulan kontroversi projek terowong dasar laut yang menjadi perhatian sejak beberapa tahun lalu bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini didakwa lagi atas pertuduhan rasuah membabitkan projek itu yang bernilai RM6 3 bilion K...
Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Terima Suapan Rm3 3 Juta Projek Terowong Dasar Laut

Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Terima Suapan Rm3 3 Juta Projek Terowong Dasar Laut

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 315 hits
Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk menerima wang suapan berjumlah RM3 3 juta bagi membantu sebuah syarikat dilantik untuk melaksanakan P...
Lim Guan Eng Ditahan Sprm Sebentar Tadi

Lim Guan Eng Ditahan Sprm Sebentar Tadi

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 374 hits
Bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah sebentar tadi Menurut sumber Guan Eng ketika ini telah berada di SPRM Putrajaya Sumber SuaraTV sebelum ini mendedahkan Guan Eng yang juga merupakan be...
Isteri Lim Guan Eng Turut Hadapi 3 Pertuduhan Melibatkan Rasuah Pengubahan Wang Haram

Isteri Lim Guan Eng Turut Hadapi 3 Pertuduhan Melibatkan Rasuah Pengubahan Wang Haram

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 470 hits
Sebentar tadi Mahkamah Sesyen Butterworth telah membacakan satu lagi pertuduhan baru yang melibatkan bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan isterinya Betty Chew Gek Cheng Kali ini Lim Guan Eng dituduh bersama isterinya melibatkan pertuduha...
Tiga Pertuduhan Amla Terhadap Betty Chew Isteri Lim Guan Eng

Tiga Pertuduhan Amla Terhadap Betty Chew Isteri Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 374 hits
Tangkap layar sidang media Betty Chew kredit DAP Penang Selesai sidang medianya Betty dilihat memeluk suaminya Lim Guan Eng dan kemudian mengelap matanya dengan pelitup muka Lakonan berjaya Kesalahan pertuduhan pertama Melibatkan diri dalam...
Butterworth Lim Guan Eng Isteri Didakwa Hari Ini

Butterworth Lim Guan Eng Isteri Didakwa Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 391 hits
Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan isterinya akan dihadapkan ke Mahkamah Pulau Pinang melibatkan kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini ni merupakan kali ketiga Ahli Parlimen Bagan itu dihadapkan ke mahkamah dalam tempoh s...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats