Sprm Diminta Siasat Tender Bot Fast Interceptor Crafts Untuk Tldm Suara Tv



Beberapa coretan WhatsApps berjudul “Penyelewengan Tender Bot Fast Interceptor Crafts (FIC) untuk TLDM” sedang tersebar mendakwa berlaku penipuan dan penyalahgunaan kuasa dalam pengurusan tender bagi pembekalan 18 buah bot pemintas laju atau Fast I nterceptor Crafts (FIC) oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Menurut sebarang tersebut sebanyak 64 syarikat telah hadir Taklimat Tender yang diadakan di Pangkalan TLDM Kota Kinabalu pada 25 Jul 2019. Daripada jumlah tersebut 44 syarikat telah turut serta sebelum tender ditutup pada 3 Ogos 2019.
Mesyuarat awal Jawatankuasa Penilaian Tender Terbuka (JPTT) telah menyenarai pendek 10 syarikat berdasarkan penilaian Jadual Pematuhan.
Bagaimanapun terdapat salah guna kuasa yang jelas apabila Yang Di Pertua JPTT  meminta AJK JPTT menandatangani muka surat penilaian tanpa isi kandungan sepenuhnya.
Salah guna kuasa bertambah jelas apabila senarai 10 syarikat yang disenarai pendek telah diubah oleh YDP dan Setiausaha JPTT tanpa melalui mesyuarat jawatankuasa semula kepada 4 syarikat sahaja tanpa pengetahuan ahli JPTT yang lain.
Amat mengejutkan Laporan Penilaian JPTT yang disediakan oleh dua orang ini bukan sahaja memendekkan senarai pendek tersebut dari 10 kepada 4 malah menukar senarai cadangan syarikat untuk pertimbangan.
Menurut sumber whatsapp itu, “4 syarikat yang disenarai pendek oleh dua individu ini merupakan syarikat yang tiada dalam senarai yang diluluskan oleh mesyuarat penuh JPTT.”
Ini menimbulkan tanda tanya dalam kalangan JPTT bahawa tender terbuka ini sudah tercemar dan tidak lagi berlaku adil kepada puluhan syarikat yang menyertainya.
Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertahanan perlu memberi perhatian serius mengenai isu ini kerana ia membabitkan integeriti dan kredibiliti kerajaan.
Sebaran WhatsApp tersebut juga mendakwa, “ Perkara tersebut telah diketahui oleh Pegawai Bertanggungjawab di Bahagian Perolehan yang telah memanggil YDP untuk penjelasan.
Namun YDP telah bertegas dengan pendirian beliau seperti yang terkandung di dalam laporan akhir JPTT.
Dari maklumat yang diketahui dan dimaklumkan dari sumber dalaman, adalah jelas tender tersebut telah dikompromi dari dalam. Penilaian yang dilakukan telah menjurus untuk memenangkan syarikat tertentu.
Kemungkinan JPTT telah mengenepikan kriteria di dalam Jadual Pematuhan adalah besar demi untuk memenangkan syarikat tertentu. Langkah YDP menghendaki Ahli JPTT menandatangani mukasurat kosong adalah tidak beretika, manakala langkah meminda deraf Laporan Penilaian JPTT dengan memasukkan 4 syarikat baru adalah tergolong dalam kes pecah amanah. Jelas di sini laungan YAB Perdana Menteri dan kesungguhan SPRM untuk menghapuskan rasuah di kalangan kakitangan awam tidak dipedulikan oleh mereka malah tiada perasaan takut atau bersalah. Perkara seperti ini mestilah dibendung hingga ke akar umbi dan pesalah dibawa ke muka pengadilan. Manakala sebarang tender yang telah dikompromi, seperti Tender FIC TLDM ini mestilah ditenderkan semula.sebarang tender yang telah dikompromi, seperti Tender FIC TLDM ini mestilah ditenderkan semula.”
Sila kongsi artikel ini. Terima Kasih!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mediaterjah.com/2019/12/sprm-diminta-siasat-tender-bot-fast-interceptor-crafts-fic-untuk-tldm-suara-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Pembelian Bot Fic Di Kementah Bawah Ph Sprm Mesti Siasat

Skandal Pembelian Bot Fic Di Kementah Bawah Ph Sprm Mesti Siasat

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 932 hits
Kerajaan kepimpinan PH selalu cuba mempromosikan diri mereka lebih bersih dari kerajaan BN Dalam usaha desperate mereka untuk menonjolkan persepsi itu sudah beberapa kali terdedah beberapa skandal terpalit ke muka PH Antara nya skandal RM1 ...
Tmj Pulang Duit Insentif Kerajaan Negeri Untuk Beli Bot Pengutip Sampah Di Sungai Johor Dipuji

Tmj Pulang Duit Insentif Kerajaan Negeri Untuk Beli Bot Pengutip Sampah Di Sungai Johor Dipuji

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 370 hits
Seperti yang sedia maklum bahawa Piala Malaysia bagi musim ini masih kekal menjadi milik pasukan Johor Darul Ta zim dan hasil dari kemenangan itu kerajaan negeri Johor telah memberikan insentif wang tunai sebanyak RM500 000 Tetapi wang itu ...
Cara Baru Nikmati Nasi Padang Ala Fast Food Di Sepiring Padang

Cara Baru Nikmati Nasi Padang Ala Fast Food Di Sepiring Padang

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 351 hits
Mengusung konsep fast food Sepiring Padang menghadirkan berbagai paket dan membebaskan pelanggan meracik kuah gulai suka suka
Bot Karam Nelayan Hilang Dikhuatiri Lemas

Bot Karam Nelayan Hilang Dikhuatiri Lemas

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 329 hits
Seorang nelayan hilang selepas bot kayu yang dinaiki beliau bersama dua rakannya untuk turun ke laut menangkap ikan karam di muara Sungai Dungun awal pagi ini Ketua Polis Daerah Dungun Supt Baharudin Abdullah berkata dalam kejadian itu Mohd...
Apa Hal Ni Din Projek Dah Muktamad Tender Boleh Pulak Kasi Kontraktor Lain

Apa Hal Ni Din Projek Dah Muktamad Tender Boleh Pulak Kasi Kontraktor Lain

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 395 hits
KenapaRundinganTerusDibuatSelepasProsesTenderTerbukaDimuktamadkan Di bawah maksud Bekalan B 21 040000 Program Khusus saya hendak menyentuh perkara tertakluk di bawah Butiran 040400 Subsidi Harga Padi Butiran 040500 Subsidi Baja Padi Butiran...
Isu Tender Terbuka Baja Pertubuhan Peladang Kebangsaan Nafas

Isu Tender Terbuka Baja Pertubuhan Peladang Kebangsaan Nafas

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 1002 hits
Oleh nizam Aka PM dah setuju sambung bagi kat NAFAS secara runding terus Sebelum ini sejak 1986 program pembekalan baja petani memang diberi secara runding terus kepada NAFAS Kilang baja NAFAS tu pun dulu Tun M suruh buat masa dia PM4 Pada ...
Inch Perfect A Ducati Hypermotard 939 From Rough Crafts

Inch Perfect A Ducati Hypermotard 939 From Rough Crafts

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 567 hits
There are motorcycles that are considered so sacred you wouldn t dare customize them And there are motorcycles that work so well out the box you probably wouldn t want to customize them even if the opportunity presented itself We d file the...
Nelayan Hilang Bot Karam Di Dungun

Nelayan Hilang Bot Karam Di Dungun

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 551 hits
Oleh Mohd AsrafDUNGUN 7 Disember Seorang nelayan hilang manakala dua lagi rakannya terselamat selepas bot pukat tunda yang yang dinaiki mereka karam di muara sungai Dungun hari ini Mangsa yang dikhuatiri lemas dikenali Afandi Zakaria 42 man...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Top Instagram Influencers In Malaysia In 2024

Oh Yeah Banana Leaf Brickfields Outlet Ke3 Wajib Korang Singgah

Cyber Eco Hunt 2023 Aktiviti Tahunan Yang Wajar Diadakan Setiap Tahun Oleh Alam Flora Sdn Bhd

5 Tempat Makan Best Di Baling Wajib Singgah Qtt X Kembarojak Fam Trip

Pengalaman Menaiki Ktm Ets Pertama Kali