Speaker Arah Sivarraajh Keluar Dewan Rakyat


Abbas Mohd Noor 
Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof hari ini mengarahkan C Sivarraajh (BN-Cameron Highlands) meninggalkan persidangan hari ini selepas statusnya menjadi tanda tanya siusulan keputusan mahkamah baru-baru ini.

“Jadi untuk sementara waktu sila tinggalkan majlis, dapatkan pendapat peguam, berikan kepada pejabat speaker.

“Ini perkara penting sebab saya tidak mahu perkara ini dijadikan sebagai suatu precedent untuk masa akan datang,” kata Ariff.

Pada 30 November lalu, Mahkamah Pilihan Raya membatalkan keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands, Pahang dan mengarahkan supaya pilihan raya diadakan semula.

Hakim Azizah Nawawi berkata calon DAP M Manogaran berjaya membuktikan terdapat amalan rasuah yang menyaksikan kemenangan kepada Sivaraajh yang juga adalah naib presiden MIC.

Bagaimanapun, Sivarraajh mempertahankan kehadiran beliau dengan alasan Mahkamah Tinggi belum menghantar notis kehakiman kepada Speaker Dewan Rakyat bagi memaklumkan bahawa kerusi Parlimen Cameron Highlands telah dikosongkan.

"Jadi saya menghormati proses perundangan. Saya dah periksa dengan pakar (peguam) saya, selagi Mahkamah Tinggi tak hantar notis kehakiman kepada Speaker untuk memaklumkan bahawa kerusi Cameron Highlands telah dikosongkan, saya masih jadi ahli parlimen, saya masih boleh hadir dewan.

"Jadi saya dah periksa tapi saya rasa apa Jelutong (RSN Rayer) itu buat saja nak memalu-malukan, tunjuk kuasa dia," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Sivarraajh berkata, beliau ingin berjumpa Speaker untuk menjelaskan kehadirannya hari ini.

RSN Rayer (PH-Jelutong) mendakwa Sivarraajh tiada hak lagi untuk berada di dalam Dewan selepas kerusi Parlimen itu dikosongkan.

Sementara itu, Bernama melaporkan kehadiran Sivaraajh dipersoal RSN Rayer (PH-Jelutong) ketika Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran membuat penggulungan peringkat jawatankuasa Belanjawan 2019 bagi kementeriannya di Dewan Rakyat, kira-kira 10 minit sebelum dewan berhenti rehat.

“Mahkamah putuskan kerusi Cameron Highlands dilapangkan kerana pada pilihan raya umum lalu terdapat unsur rasuah melibatkan Cameron Highlands. Keputusan itu masih lagi kekal. Dewan ini tidak dimaklumkan apa-apa keputusan baharu.

"Saya ingin tarik perhatian pengerusi (Speaker Dewan Rakyat) atas dasar apa Cameron Highlands boleh masuk dan duduk di tempat beliau, kita patut hormati keputusan mahkamah,” kata Rayer.

Atas celahan berkenaan, Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof bertanya kepada Sivarraajh sama ada keputusan mahkamah berkenaan disekalikan dengan perintah penggantungan sementara.

Menjawab soalannya, Sivarraajh berkata beliau tidak pasti sama ada beliau boleh hadir ke Dewan Rakyat atau sebaliknya.

“Saya tidak pasti, tapi saya ada 14 hari (untuk membuat rayuan),…penggantungan sementara (sepatutnya) automatik bila saya buat rayuan,” katanya.

Menganggap perkara ini sebagai satu perkara penting untuk ditentukan dengan jelas, Mohamad Ariff kemudian mengarahkan supaya Sivarraajh meninggalkan Dewan Rakyat buat sementara sehingga beliau mendapatkan nasihat peguam pakar.

“Saya ingin nasihatkan Cameron Highlands jumpa peguam pakar untuk putuskan sama ada rayuan difailkan secara automatik akan mengakibatkan penggantungan (sementara) keputusan mahkamah, ini penting. Jika tidak ada penggantungan sementara, (maka) anda adalah orang asing di Dewan Rakyat

“Untuk sementara waktu sila tinggalkan Dewan, dapatkan nasihat peguam dan berikan kepada Speaker," katanya.

Sivarraajh yang ditemui pemberita di lobi Parlimen berkata beliau telah mendapatkan nasihat pakar memaklumkan selagi Mahkamah Tinggi tidak menghantar notis penghakiman kepada Speaker bahawa kerusi Cameron Highlands dikosongkan, beliau masih lagi anggota Parlimen digazetkan dan masih boleh hadir ke Dewan Rakyat.

“Saya akan jumpa Speaker untuk jelaskan,” katanya.

Mahkamah Pilihan Raya pada 30 Nov lalu mengisytiharkan kemenangan Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) adalah terbatal dan tidak sah selepas memutuskan berlaku amalan rasuah untuk mempengaruhi pengundi di kawasan itu.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/speaker-arah-sivarraajh-keluar-dewan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wakil Rakyat Bn Keluar Dewan Solidariti Terhadap Sivarraajh

Wakil Rakyat Bn Keluar Dewan Solidariti Terhadap Sivarraajh

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 400 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen daripada Barisan Nasional bertindak keluar Dewan Rakyat bagi membantah keputusan Speaker Datuk Mohd Ariff Md Yusof yang tidak membenarkan Ahli Parlimen Cameron Highlands Datuk C Sivarraajh berada di dalam dewan pe...
Dewan Rakyat Keluar Surat Peringatan Terakhir Angkat Sumpah Yamani Hafeez Rileksmedia

Dewan Rakyat Keluar Surat Peringatan Terakhir Angkat Sumpah Yamani Hafeez Rileksmedia

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 377 hits
KUALA LUMPUR Dewan Rakyat akan mengeluarkan surat peringatan terakhir kepada Yamani Hafez Musa dalam masa terdekat agar Anggota Parlimen Sipitang itu segera hadir bagi mengangkat sumpah jawatan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff...
Dewan Rakyat Adjourns Speaker Lauds Implementation Of Reform Agenda

Dewan Rakyat Adjourns Speaker Lauds Implementation Of Reform Agenda

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 298 hits
PARLIAMENT The reform agenda of the Parliament was implemented at the second meeting of the first term of the 14th Parliament which came to a close today after sitting for 30 days since Oct 15 Dewan Rakyat Speaker Mohamad Ariff Md Yusof sai...
25 Adun Bn Keluar Dewan Kerana Speaker Suka Menyampuk Hahaha

25 Adun Bn Keluar Dewan Kerana Speaker Suka Menyampuk Hahaha

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 260 hits
Semua 25 Ahli Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional bertindak keluar dewan ketika Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak hari ini sebagai membantah Speaker DUN Datuk Ngeh Koo Ham yang berat sebelah Tindakan itu diketuai oleh Ketua Pembang...
Zahid Sivarraajh S Ejection From Dewan Rakyat Against Constitution

Zahid Sivarraajh S Ejection From Dewan Rakyat Against Constitution

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 305 hits
BN chairperson Ahmad Zahid Hamidi has slammed the marching orders given to Cameron Highlands MP C Sivarraajh from the Dewan Rakyat earlier today In a statement this evening Zahid said that the MIC vice president had every right to be in the...
Wakil Bn Protes Keluar Dewan Bantah Keputusan Speaker

Wakil Bn Protes Keluar Dewan Bantah Keputusan Speaker

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 378 hits
Tindakan keluar dari Dewan Rakyat 10 minit sebelum waktu rehat itu adalah sebagai solidariti kepada C Sivarraajh kata Zahid
Sivaraajh Can Attend Dewan Rakyat Sitting For Now Rules Speaker

Sivaraajh Can Attend Dewan Rakyat Sitting For Now Rules Speaker

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 342 hits
PARLIAMENT MIC vice president C Sivaraajh can continue to attend the Dewan Rakyat sitting until his appeal against a court s decision to vacate his Cameron Highlands seat is disposed of at the Federal Court ruled Dewan Rakyat speaker Mohama...
Sivarraajh Layak Hadir Sidang Dewan Rakyat Ariff Rileksmedia

Sivarraajh Layak Hadir Sidang Dewan Rakyat Ariff Rileksmedia

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 262 hits
KUALA LUMPUR Datuk C Sivarraajh kekal sebagai Ahli Parlimen Cameron Highlands dan dibenarkan menghadiri sidang Dewan Rakyat sehingga proses rayuan di mahkamah selesai Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof membuat keputusan...
Dewan Rakyat Panas Kerana Isu Sivarraajh

Dewan Rakyat Panas Kerana Isu Sivarraajh

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 288 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Persidangan Dewan Rakyat hari ini panas dengan tindakan terhadap Datuk C Sivarraajh yang semalam diarah meninggalkan sidang Dewan Rakyat oleh Speaker mendapat bantahan kebanyakan anggota Parlimen pembangkang...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote