Spad Dibubarkan Tapi 260 Bekas Pekerja Belum Diserap Ke Agensi Lain


Adam Abu Bakar
-January 2, 2019 8:00 AM

Putrajaya mengumumkan pembubaran SPAD pada 23 Mei lalu. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Seorang bekas kakitangan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang dibubarkan tahun lalu mendakwa beliau bersama lebih 250 rakan sekerjanya masih menunggu diserapkan ke agensi kerajaan lain.

Penjawat awam itu yang hanya mahu dikenali sebagai Wan mendakwa ada di kalangan rakan sekerjanya yang ditempatkan di agensi lain dengan skop kerja jauh berbeza daripada tugas asal mereka di SPAD dan ada pula yang berdepan pemotongan gaji sehingga 60%.

Wan yang bimbang akan hilang punca pendapatan kerana belum mendapat penempatan semula di agensi lain, menyifatkan kerajaan tidak adil kerana tidak memberi maklumat kepada mereka atau diberikan masa secukupnya untuk mencari kerja lain.

“Selepas dimansuhkan, kakitangan SPAD sangat tidak bernasib baik. Masih berbaki 260 kakitangan yang tidak mendapat penempatan.

“Ini bermakna saya bakal kehilangan kerja dan kami tidak akan mendapat gaji lagi. Saya sendiri diletakkan dalam senarai nama yang tidak mempunyai apa-apa tawaran.

“Saya akan mencari kerja setakat mana yang boleh dahulu untuk meneruskan kelangsungan hidup,” katanya kepada FMT yang bakal menyambut kelahiran anak ke-2.

Wan bertugas di Bahagian Sumber Manusia SPAD cawangan Perak sejak 2013, sebelum Putrajaya mengumumkan pembubaran suruhanjaya itu pada 23 Mei lalu.

Beliau turut mendakwa ada di kalangan rakan sekerjanya yang ditempatkan di negeri lain yang jauh daripada tempat bertugas mereka sebelum ini.

“Penempatan baru juga tidak masuk akal…mereka ditawarkan bekerja di Pelabuhan Klang, sedangkan sebelum ini bekerja di Terengganu.

“Apabila tengok jumlah perjawatan yang diisi, banyak pula yang tidak kena. Contohnya, kerja yang ditawarkan lari dari bidang tugas (asal) terlalu jauh.

“Ramai kawan saya yang mempunyai keluarga sangat tertekan kerana selain perlu menyara keluarga, mereka juga perlu menanggung liabiliti yang ada.”

Pada 16 Ogos lalu, Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook memberi jaminan kerajaan akan menjaga kebajikan kakitangan SPAD, termasuk memberi pampasan pemberhentian kerja.

Katanya, suruhanjaya itu secara keseluruhannya mempunyai 999 kakitangan merangkumi pekerja tetap dan kontrak, selain pekerja dilantik di bawah anak syarikat SPAD, iaitu SPAD Pro Berhad.

“Kebanyakan mereka akan diserapkan ke bawah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), tapi bukan semua kakitangan itu adalah kakitangan penguatkuasaan.

“Kebanyakannya dalam JPJ kita perlukan bahagian penguatkuasaan, maka sesiapa yang terlibat dalam penguatkuasaan di SPAD, mereka akan diserapkan dalam JPJ tertakluk kepada kelayakan mereka.”

Loke berkata, pembubaran SPAD dapat menjimatkan kos perbelanjaan mengurus sebanyak RM38.5 juta setahun, manakala peralihan SPAD kepada Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) yang berperanan melaksanakan dasar pembangunan sektor pengangkutan awam darat, tidak lagi memerlukan penglibatan anggota sebagai anggota suruhanjaya.

Selain SPAD, Putrajaya turut membubarkan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Majlis Profesor Negara (MPN) serta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) di seluruh negara.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/spad-dibubarkan-tapi-260-bekas-pekerja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulanya Nak Dedahkan Pekerja Dilempang Tapi Akhirnya Netizens Ajak Boikot Perniagaan

Mulanya Nak Dedahkan Pekerja Dilempang Tapi Akhirnya Netizens Ajak Boikot Perniagaan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 333 hits
Apalah nasib Niat pemilik perniagaan Restoran Ameer Corner untuk mendapatkan keadilan buat pekerjanya bertukar mendatangkan musibah pula buatnya Pada awalnya pemilik Ameer Corner Krisnasamy AL Thevarayan membuat laporan polis kerana pekerja...
Belum Ada Permohonan Bekas Pemimpin Umno Diluluskan

Belum Ada Permohonan Bekas Pemimpin Umno Diluluskan

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 256 hits
AGM BERSATU Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengesahkan tiada permohonan bekas pemimpin Umno untuk menyertai parti itu yang telah diluluskan setakat ini Ia termasuklah permohonan oleh bekas ketua menteri Melaka yang diserahkan kepada Peng...
Kontrak Rm99 Juta Bekas Pengerusi Agensi K Jaan Direman 4 Hari

Kontrak Rm99 Juta Bekas Pengerusi Agensi K Jaan Direman 4 Hari

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 237 hits
MALAYSIAKINI SPRM hari ini mendapat kebenaran bagi menahan reman seorang bekas pengerusi agensi kerajaan selama empat hari bagi membantu siasatan salah guna kuasa membabitkan kontrak kerajaan bernilai lebih RM99 juta Turut direman seorang w...
Lelaki Ini Orang Pertama Menyedari Tsunami Tapi Ini Respond Agensi Meteorologi Klimatologi Dan Geofizik Indonesia

Lelaki Ini Orang Pertama Menyedari Tsunami Tapi Ini Respond Agensi Meteorologi Klimatologi Dan Geofizik Indonesia

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 388 hits
JAKARTA INDONESIA Rupanya kejadian awal tsuu nami yang melanda Lampung dan Banten pada Sabtu lalu telah disedari seorang pengguna Twitter Pemilik akaun bernama BiLLRaY telah memuat naik rakaman video paras air laut naik mendadak di Pantai A...
Niat Jep Nak Tunjuk Gambar Selfie Bersama Anak Tapi Lain Pulak Yang Dapat Perhatian Alahai Netizen Lain Korang Nampak

Niat Jep Nak Tunjuk Gambar Selfie Bersama Anak Tapi Lain Pulak Yang Dapat Perhatian Alahai Netizen Lain Korang Nampak

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 431 hits
Siapa yang tidak mengenali Jep Sepahtu salah seorang pelawak tersohor di Malaysia yang berkahwin dengan seorang selebriti juga iaitu Sari Yanti Mereka juga telah dikurniakan seorang puteri yang comel bernama Dariya Inara Terbaru Jep ada ber...
Peka Agensi Pekerja Asing Untung Besar Tipu Pekerja Asing

Peka Agensi Pekerja Asing Untung Besar Tipu Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 310 hits
SEREMBAN Pertubuhan Kebajikan Kemanusiaan Antarabangsa mendedahkan banyak pekerja asing yang berada di negara ini menjadi pendatang asing tanpa izin disebabkan ditipu oleh sesetengah egensi yang dilantik kononnya mahu mendapatkan permit ker...
Ia Foto Lama Diambil Di Tempat Lain Tapi Tuduh Kami Bunuh Anjing Lelaki Nafi Racun Anjing Sehingga Mati

Ia Foto Lama Diambil Di Tempat Lain Tapi Tuduh Kami Bunuh Anjing Lelaki Nafi Racun Anjing Sehingga Mati

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 707 hits
Ia foto lama diambil di tempat lain tapi tuduh kami bunuh anjing Lelaki nafi racun anjing sehingga matiSusulan viral paparan skrin perbualan group WhatsApp yang berkongsi tips meracun anjing anjing terbiar di sebuah kawasan perumahan di Ser...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global