Sony Pilih Malaysia Buka Studio Pertamanya Di Asia Tenggara Bakal Hasilkan Content Eksklusif Playstation


Kementerian Komunikasi dan Multimedia bakal bekerjasama dengan Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios (SIE WWS) untuk mewujudkan studio Asia Tenggara pertama di Malaysia tahun depan bagi syarikat utama industri permainan video global itu.
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo berkata kerjasama itu merupakan pengiktirafan besar terhadap Malaysia sebagai nadi industri permainan video di rantau ini.
“Dengan penubuhan studio itu, Malaysia akan bekerjasama rapat dengan SIE WWS untuk mencipta lebih banyak peluang untuk industri permainan video tempatan dan rantau ini.
“Kita bersama akan berusaha memajukan kumpulan bakat di Malaysia selain mengadakan perkongsian dengan rakan kongsi pendidikan tempatan,” katanya semasa berucap di Level Up KL 2019 di sini, hari ini.
Level Up KL 2019 merupakan acara industri utama Asia Tenggara bagi pembangun permainan video anjuran Malaysia Digital Economy Corporation Sdn Bhd (MDEC).
Gobind berkata kerjasama dengan SIE WWS bertujuan memastikan pertumbuhan pesat industri permainan video di negara ini dapat disokong.
Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios Malaysia Sdn Bhd (SIE WWS Malaysia) akan menyediakan perkhidmatan hasil seni dan animasi sebagai sebahagian aktiviti SIE WWS bagi membangunkan judul eksklusif global bagi platform PlayStation.
Gobind juga berkata Dasar Ekosistem Kreatif Digital (DICE) baharu yang akan menumpukan pengukuhan industri kandungan digital akan dilaksanakan tahun depan.
“Dasar baharu ini akan memberi tumpuan kepada pengukuhan industri kandungan digital menerusi usaha yang ditetapkan untuk menarik lebih banyak pelaburan, tempatan dan asing dalam membangunkan dan meningkatkan syarikat dan bakat tempatan,” katanya.
DICE juga bertujuan memantapkan ekosistem kandungan digital dan membolehkan lagi kemajuan penyelidikan pasaran serta pembangunan kandungan baharu serta pada masa sama meningkatkan potensi eksport produksi berkenaan.
Dari segi eksport, Gobind berkata menurut Laporan Industri Tahunan dan Sukuan MSC Malaysia, eksport permainan video meningkat pada kadar pertumbuhan tahunan terkumpul 118 peratus kepada RM681 juta bagi tempoh 2014 hingga 2018.
Landskap domestik juga mempunyai 53 studio dengan kebanyakannya membangunkan permainan video tempatan dan mencipta harta intelek selain membimbing bakat untuk projek tempatan dan antarabangsa, katanya.
“Tidak dinafikan lagi industri ini kini menjadi pemacu penting bagi ekonomi digital kita.
“Selain itu, menjadi penekanan utama seterusnya adalah ramai anak muda kita amat berminat, dari segi pilihan kerjaya,” katanya.
Acara tahunan Level Up KL merupakan sebahagian mandat MDEC untuk menerajui ekonomi digital Malaysia menerusi pertumbuhan industri permainan video negara.
Matlamatnya adalah mewujudkan platform untuk pemain permainan video, pembangun permainan video, korporat dan e-sukan, bagi membolehkan semua pihak memanfaatkan pasaran hiburan terbesar itu sebagai pemacu pertumbuhan ekonomi utama Malaysia.
Level Up KL 2019 berlangsung dari 2 hingga 10 Nov ini dengan menampilkan pelbagai aktiviti dari dan untuk industri permainan video Asia Tenggara serta orang ramai.
Sumber: Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/08/sony-pilih-malaysia-buka-studio-pertamanya-di-asia-tenggara-bakal-hasilkan-content-eksklusif-playstation/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Toys R Us Asia Membawakan Pengalaman Eksklusif Frozen 2 Ke Malaysia

Toys R Us Asia Membawakan Pengalaman Eksklusif Frozen 2 Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 373 hits
Dunia telah jatuh cinta dengan FROZEN dan kini penantian telah berakhir bagi para peminat apabila francais nyanyian bersama itu kembali untuk memikat hati mereka buat kali kedua Sebagai persediaan pelancaran tayangan filem terbesar itu pada...
Selebriti Malaysia Pun Ada Tersenarai Dalam 100 Wanita Paling Cantik Asia Biar Betul

Selebriti Malaysia Pun Ada Tersenarai Dalam 100 Wanita Paling Cantik Asia Biar Betul

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 1339 hits
Ohmedia baru teringat yang sebelum ini satu undian Wajah Paling Cantik Di Asia 2019 telah dilakukan Jadi artis mana agaknya yang terpilih ya Untuk pengetahuan korang penilaian telah dibuat berdasarkan artis mana yang paling mendapat perhati...
Nenek Moyang Bangsa Asia Dari Asia Tenggara

Nenek Moyang Bangsa Asia Dari Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 216 hits
Nenek Moyang Bangsa Asia dari Asia TenggaraJumat 11 Desember 2009 17 14 WIB 5 742 ViewsPewarta mansyJakarta Hasil riset terbaru DNA tentang asal usul manusia Asia menyimpulkan bahwa Asia Tenggara merupakan sumber geografis utama dari popula...
Unicef Ungkap 40 Persen Anak Di 3 Negara Asia Tenggara Kurang Gizi Karena Mi Instan

Unicef Ungkap 40 Persen Anak Di 3 Negara Asia Tenggara Kurang Gizi Karena Mi Instan

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 160 hits
Laporan UNICEF menyebutkan di tiga negara Asia Tenggara Filipina Indonesia dan Malaysia rata rata 40 persen anak di bawah lima tahun mengalami kurang gizi Angka itu lebih tinggi dari sepertiga rata rata global
Persiapkan Diri Kerana Malaysia Bakal Tengelam

Persiapkan Diri Kerana Malaysia Bakal Tengelam

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 539 hits
Persiapkan diri kerana Malaysia Bakal tengelam Assalamualaikum dan salam sejahtera Alhamdulilah masih di berikan kesempatan untuk menulis Agak mengusarkan beberapa hari ini selepas terbaca 1 artikel mengenai beberapa lokasi di dalam Malaysi...
Ncig Bakal Berhentikan Operasinya Di Malaysia

Ncig Bakal Berhentikan Operasinya Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 806 hits
NCIG Bakal Berhentikan Operasinya Di Malaysia NCIG Bakal Berhentikan Operasinya Di Malaysia Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Pasti ramai yang sedia maklum merokok tidak baik untuk kesihatan Apatah lagi sekarang banyak tempat sudah melet...
Kelayakan Piala Dunia 2022 Piala Asia 2023 Malaysia Thailand

Kelayakan Piala Dunia 2022 Piala Asia 2023 Malaysia Thailand

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 887 hits
Stadium Nasional Bukit Jalil 14 November 2019 9 00 malamPerlawanan kumpulan G antara Malaysia bertemu Thailand bagi kelayakan Piala Dunia 2022 dan kelayakan Piala Asia 20233 KEPUTUSAN PENUHMalaysia 2 1 Thailand7 S Chanathip 26 Brendan Gan 5...
Eksklusif Sasha Saidin Dedah Kekasih Baru Elite Bakal Bergabung Dengan Feminin Kru

Eksklusif Sasha Saidin Dedah Kekasih Baru Elite Bakal Bergabung Dengan Feminin Kru

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 605 hits
https instagram com budiey Follow My Instagram http youtube com budieychannel Click to Subscribe http budiey com Visit My Blog http facebook com BudieyDotCom Become a Fan http twitter com budiey Follow Me
Malaysia Kalahkan Thailand 2 1 Kelayakan Piala Dunia Asia

Malaysia Kalahkan Thailand 2 1 Kelayakan Piala Dunia Asia

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 748 hits
Memang tak pernah miss tengok bola kalau international ni Hiburan waktu malam dan wow bukan senang nak kalahkan Thailand Kemenangan yang cukup bermakna bagi Malaysia malam ini kerana dapat mengalahkan gergasi bolasepak Asia Tenggara Thailan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music